Baby en dreumes houden elkaar wakker, iemand tips?

Hoi,

Elisa is inmiddels 14 maanden oud en slaapt nog 2 keer op een dag. Zo rond 10,30/10,45 gaat zij naar bed (soms een uurtje, soms 1.5 uur dat ze slaapt) en eind van de middag, rond 15.45 gaat ze ook nog ff uurtje slapen.
Gabriëlle is pas 6 weken oud en slaapt tussen de voedingen door. Ze krijgt om de 3 uur voeding en blijft dan ong een uurtje wakker. Ondanks de puckababy waar ze in ligt heeft ze zeker 10 min huilen nodig om weer in slaap te vallen, soms meer. En tijdens een slaapje wordt ze soms ook huilend wakker om dan na 10 min huilen soms wel en soms niet in slaap te vallen. Soms pak ik ze maar op.
Op dit moment slaapt Gabriëlle beneden in haar nestje als Elisa ook naar bed moet. Elisa wordt nl wakker van t huilen van Gabriëlle. Maar eigenlijk wil ik dat Gabriëlle ook veel meer in haar bedje boven gaat slapen. Merk vaak dat t nestje voor haar vertrouwder is… Maar als ze beneden slaapt en Elisa is er ook wordt ze weer wakker soms van t gillen van Elisa…
t is lastig… ze reageren zo op elkaar…
Ik durf Gabriëlle dus niet goed boven in haar bedje te leggen. Had net al de gedachte haar hier beneden in slaap te laten vallen en dan boven neer te leggen, maar nu is ze wakker na net kwartiertje geslapen te hebben. Omdat ze t dan weer op een huilen kan gaan zetten durf ik ze weer niet boven neer te leggen… zo lastig! Juist ook omdat Elisa haar slaap nog hard nodig heeft (die is anders niet te genieten… en ze worstelt al met stuk jaloezie/ moeite met minder aandacht) dus is ze al ‘lastig’ genoeg.
Hoe deden jullie dat met 2 kindjes die tegelijk moeten slapen en wakker worden van elkaar? hun kamertjes grenzen aan elkaar en t is een gehorig huis… Het huis is zo gehorig dat Elisa boven in haar kamertje (achter) Gabriëlle kan horen huilen als die beneden ligt (aan de voorkant van t huis). Gevolg: Elisa slaapt ook dan niet… maar als ik Gabriëlle in haar bedje zou laten huilen, gaat Elisa ook huilen.
Elisa is erg gevoelig voor t huilen van Gabriëlle. Ze gaat vaak mee-mekkeren (ik denk dat ze dan ook aandacht probeert te trekken. Maar als ze erg moe is ist veel sterker!)

Gewijzigd door - Domino op 20 Jul 2011 11:32:40

ik denk dat het een kwestie van wennen is en dat ze het na een tijdje geneens meer hoort en er gewoon door heen slaapt.

Hier valt het gelukkig mee. Ik leg ze allebei tegelijk in bed boven en met een beetje geluk slapen ze wel.
Heb je geprobeerd het nestje in haar bedje te zetten? Misschien dat dat werkt, dan went Gabriëlle al aan haar kamertje.
En wat Bakmama zegt, stofzuigen, haren fohnen, radio op t kamertje? Vaak missen de kleintjes de geluiden van beneden, dus wat rommelen doet vaak wonderen is mijn ervaring (èn je hebt een schone bovenverdieping !)

Succes,
Groetjes Nancy

Hier is het helaas niet beter gegaan…
Daarom de jongste eerst een jaar op onze slaapkamer laten slapen (beneden), daarna toch een half jaar geprobeerd beide boven, maar zonder succes dus nu slaapt de jongste sinds een half jaar ongeveer 'savonds eerst in ons bed, en als wij gaan slapen leggen we haar in dr eigen bedje.
Niet ideaal… maar hier de enige oplossing.

Komt overigens vooral omdat de oudste een slaapprobleem heeft hoor, en dus gewoon niet kan slapen voor 22uur… Maar wel de rust nodig heeft, en dus gewoon rond 19uur/half 8 naar zn bedje gaat.

Gewijzigd door - Suzsje op 20 Jul 2011 15:16:44

hmm… ik hoop ook dat ze aan elkaar gaan wennen. 's avonds slaapt Gabriëlle op dit moment nog beneden, aangezien ze dan haar wakkere moment heeft en anders uren zou liggen huilen. Ze wil dan bij ons zijn…
s nachts wordt Elisa op dit moment soms wel en soms niet wakker ervan… maar dan slaapt ze wel goed genoeg door daarna. Ze is wel gevoelig voor geluid, s morgens ook meteen wakker als mijn man op staat om naar zijn werk te gaan en hij maakt niet eens veel geluid
maar overdag… boven stofzuigen… haha behalve de kamers van de kids heb je alleen nog onze slaapkamer. Wel een idee maar weet niet of Elisa dat hebben kan… die is nu stilte gewend. Kan t wel eens proberen!
Heb wel eens de badkamer gepoetst om te horen of G wakker zou worden, dan kon ik haar meteen bij de eerste kik mee naar beneden nemen.
Zonet heeft G uurtje in haar bedje geslapen en daarna huilen… even stil en maar weer huilen. E moest ook naar bed, dus G maar weer mee naar beneden. Zit ook tegen voedingstijd voor haar aan dus tja… dan laten huilen in bed zal wel niet werken.
G heeft op dit moment nog niet echt een ritme, dus kan E daar nog niet op aanpassen. Wie weet over poosje wel.
G komt nog in de nacht en afhankelijk van hoe laat loopt haar dag. Daarna komt ze om de 3 uur.
Mocht ze om 7 uur een voeding hebben dan leg ik haar daarna wel meteen weer terug in bed (wakker) en poosje later slaapt ze dan wel. Vind dat wel positief! Ik blijf gewoon zoeken en proberen… toch G maar zo vaak mogelijk boven laten slapen.
Verder ist nu nog even zoeken hoe warm G t heeft. Ze slaapt in puckababy en soms denk ik wel dat ze wakker wordt omdat ze t te warm heeft. Ze ligt erin met kleertjes aan (geen sokjes) onder dekentje. Soms alleen lakentje… En beneden int nestje geen laken/deken. Denk wel eens dat t zo zelfs te warm is… ze heeft nl ook warmte uitslag. Maar goed, ze heeft eergisteren ook haar eerste prikjes gehad dus ik vermoed dat ze daar ook wat last van heeft. Gisteren waren de beentjes dik en stijf.

Wij hebben hier 1 nacht gehad dat onze dochter wakker werd van haar nieuwe broertje!
Beide uit bed gehaald, jongste een fles, oudste gekeken wat er gebeurde! Beide weer in bed, en het is nooit weer gebeurd!
Volgens mij horen ze elkaar niet eens!

's ochtend is het wel een ander verhaal, maar dan moeten we er toch allemaal uit
Meestal begint de oudste te roepen dat ze wakker is, en dan haakt de jongste in maar dat is dus niet erg!

Misschien toch een kwestie van uitproberen en wennen? Het zal toch een keer moeten!

Manderijn

Blijft inderdaad lastig. Was in het begin ook bang dat ik tot 2 uur 's avonds met twee huilende kinderen zat.
Maar ik zou en ook gewoon boven leggen want ze moeten er toch aan wennen. Ik bedoel je stelt het nu eigenlijk alleen maar uit, je moet er toch een keer aan gaan geloven.

Hier worden ze meestal niet wakker van elkaar. Maud ligt weleens enorm te huilen en dan slaapt Lieke meestal door. Hangt van haar slaapfase af. Als ze in diepe slaap is, merkt ze er eht niks van. Soms hebben we pech en is ze net in haar lichte slaapfase. Al het haar dan te lang duurt laat ze zich horen. Dan troosten we haar en vertellen dat Maud een beetje moet huilen omdat ze erg moe is en nog niet kan slapen, maar dat het zo over is. Over het algemeen slaapt ze dan gewoon weer verder. Is geloof ik één keer gebeurt dat ze elkaar wakker hielden. Waren toen allebei niet te troosten. Hebben het toen uiteindelijk maar even laten gaan en wonder boven wonder werd Maud zelfs afgeleid door het gehuil van Lieke en viel in slaap.

En inderdaad ook hier maken ze elkaar 's ochtends wakker. Dus wanneer er eentje wakker wordt gaan we daar gelijk mee naar beneden. Kan de ander ook in z’n eigen tempo wakker worden en is dan ook een stuk vrolijker.

O ja, bedenk met opeens dat ik van het CB het advies kreeg om vooral te doen alsof er niet veel aan de hand is als de baby huilt. Als jij je niet druk maakt weet je ander kind ook niet beter.

Groetjes, Kirsten

s nachts gaat t meestal wel goed… t slapen overdag is meer waar ik mee zit… maar ik ga inderdaad G maar zo veel mogelijk boven leggen!

Overdag probeerde ik meestal Maud eerst op bed te leggen en als die een minuut of 10 sliep bracht ik Lieke naar bed. Dan sliep Maud diep en werd niet wakker.

Of als het zo uitkwam deed ik het ook weleens anders om.

Wat we weleens deden als we beiden thuis waren en tegelijk moe waren. Is dat m’n man met Maud ging wandelen. Die sliep dan heerlijk in de wandelwagen en later in de buggy. En als we geluk hadden ook nog even door in de tuin.

Succes ermee!

Gewijzigd door - Kammi102 op 21 Jul 2011 12:02:34

Toevallig ging t vanmorgen goed! De jongste werd wakker rond kwart voor 11… precies tijd voor de oudste om naar bed te gaan. De jongste even tegen t huilen een speentje gegeven (normaal krijgt ze die niet), rustig de oudste naar bed gedaan en slaapkamer deur dicht.
Jongste gewassen en aangekleed, mee naar beneden en daar flesje gegeven.
Tegen de tijd dat de jongste weer naar bed moest had ik de babyfoon bij de oudste al aan horen slaan. Dus ik dacht dat ze wakker was…
jongste rustig naar bed gebracht, en inderdaad die huilde wat. Al viel t wel mee… Ben ondertussen even badkamer beetje gaan poetsen en vervolgens bij de oudste gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing?! De oudste sliep nog, maar werd dus helaas van mij wakker omdat ik haar kamerdeur open deed…
de deuren boven klemmen helaas, niks aan te doen. Het huis is iets verzakt. We wonen in Zuid-Limburg en door de mijngangen onder t huis krijg je helaas verzakkingen…
maar ik krijg er vertrouwen in!

@Kammie102: tja ik had ook al zo de gedachte om straks als de jongste wat groter is iets te gaan spelen met de slaaptijden van de kids. Zorgen dat eerst de een goed slaapt en dan de ander pas naar bed doen. Maar fijn dat dat bij jullie goed werkte… ga ik onthouden! En ja inderdaad net doen of huilen niet zo erg is… nu zeg ik tegen de oudste ook gewoon 'zusje huilt. Ze heeft honger of ‘zusje huilt, ze is moe en wil gaan slapen’. Maar de oudste is zelf nog heel jong (14 maand) dus snapt nog niet alles. Hoewel ze af en toe zegt ‘zus laapt’. En helaas… als zij moe is en de jongste huilt gaat ze meehuilen of jengelen. Dat kan ze echt niet hebben!

Zie je wel. Komt helemaal goed!!

Ik weet wat t is Heb een tweeling die op 1 kamer slaapt een puber van 16 en een knulletje van bijna 3 Allemaal verschillende bedtijden en op 1 verdieping
Maar na een maandje doorzetten Ook al struikelde ik soms over mijn wallen slaapt iedereen door bij een huilende baby/kind en liggen alleen de ouders nog wakker (helaas)
De peuter van 3 consequent weer terug in bed gestopt als hij wakker werd van t huilen van de baby’s Die soms beide te gelijk huilde
Nu is t zover dat er niemand van de kinderen meer op reageert zelfs de puber slaapt er doorheen
Succes ermee

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

@ieppom, fijn te lezen dat t went! Maar jij zal t ook druk hebben met 4 kids! poe!!

het gaat hier eigenlijk ineens goed… gistermiddag had ik ze beide op bed liggen (okay… de jongste beneden in slaap laten huilen en toen boven neergelegd. Puur omdat ze beide tegelijk moesten gaan slapen en dan gaat de oudste wel huilen).
Gaat na half uur de hond van de buren knoerdhard blaffen! En t raam bij de oudste stond open… je raadt t al: beide meisjes wakker! Doe je zo je best… hihi maar ook dat kan. En zomers is t met t zwembad van de buren daarnaast ook raak met spelende kinderen. Slaapt de oudste ook maar moeilijk door.

Net weer de jongste op bed gelegd en de oudste sliep al poosje. En zowaar… ik hoor de babyfoon van de oudste niet aanslaan! Blijkbaar slaapt ze er nu gewoon doorheen! Dan durf ik het vanmiddag ook wel te proberen…

dank voor jullie tips/aanmoediging vooral om t gewoon te doen! Anders had ik de jongste nog veel beneden gehad, hoewel t goed is dat ze nu aan eigen bedje went. Door jullie bemoedigingen durfde ik het aan!! Thanks!
en ach… t zal nog regelmatig zo zijn dat ze elkaar wakker houden of maken… maar ach daar zal ik dan mee om moeten gaan!

Geniet nog maar even van de “relatieve” rust
Tegen de tijd dat je jongste gaat kruipen Dan ben je s middags echt even aan rust toe als ze beide op bed liggen
En kids wennen snel Ook al gaat het ons meestal niet snel genoeg

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers