Baby 8 maanden eerder naar bed?

Ik ben nieuw op dit forum, en vind het heel leuk om alle verhalen en ervaringen te lezen!
Mijn zoontje Jack is nu 8 maanden en het is een zeer actief mannetje. Hij staat al en kruipt als een speer de hele kamer door. Hij slaapt nog 2 keer op een dag ( tussen 11 en 13 en tussen 17 en 18 uur ongeveer). Mijn ‘probleem’ is echter dat hij dan 's avonds nog lekker wakker en actief is en dus pas rond 21 uur gaat slapen. Is dit normaal of horen kinderen van zijn leeftijd eerder op bed te liggen?

En zo ja: hoe kan ik dit het beste aanpakken? ALs het laatste slaapje eraf gaat is het denk ik zowieso opgelost, maar dat zal nog wel een tijdje duren…
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Christa

ik vind het vrij laat mijn zoontje ligt om half 8 op bed

die is 5 jaar kunje de tijden niet veranderen van 's middagd daarom is je zoontje nog vrij actief en wakker

Hoihoi,

Job is morgen 7 maanden en heeft ook nog twee slaapjes.
Van 12.00 tot half 2 en van 15.00 tot half 5 ongeveer.
Daarna gaat hij pas om 7 uur weer naar bed tot de volgende ochtend.
Ik denk dat als je het slaapje van 17.00 tot 18.00 verschuift naar wat vroeger hij dan ook wel eerder naar bed kan.

Wat doet ie als je hem eerder in bed stopt?

Mss helpt een badje om 7 uur/half 7 daarna de laatste fles en dan lekker naar bed.
Van een bad worden de meeste kids ook lekker rustig.

Liefs Maaike

Bedankt voor jullie reactie meiden!
Ik denk dat het logisch is dat je zoon van 5 eerder naar bed gaat; ik neem tenminste aan dat hij niet meer slaapt aan het eind van de middag?
Jack is gewoon erg wakker in de avond omdat hij dus nog een tukje doet laat in de middag. Ik weet niet wat er gebeurt als ik hem eerder op bed leg…
Nu wordt hij om een uur of 8 wakker in de ochtend, en ergens ben ik ook wel bang dat ie ineens om 6 uur wakker is als ik hem om 7 uur al op bed leg…Misschien geleidelijk aan eerder proberen naar bed te brengen…?
Ik weet niet zo goed hoe ik die tijden moet veranderen; kan hem toch moeilijk op bed leggen als hij nog niet moe is? Of eerder wakker maken in de ochtend zodat de dag eerder start en eindigt, hoe laat worden ze bij jullie wakker?

Momenteel is ie ook nog onrustig in de nacht. Hebben we nooit eerder gehad, hij slaapt al door sinds 8 weken, maar de laatste week is het al meerdere keren voorgekomen dat hij moeilijker in slaap komt en ook wel eens 's nachts wakker wordt. Hij huilt dan, gaat weer slapen en 20 minuten later is het weer feest…Ik snap er niets van. Weet niet of ie nou pijn heeft, ( er lijken wel weer tanden aan te komen), of dat het een fase in de ontwikkeling is ( 8 maandensprong?) . Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Groetjes Christa

Hoi,

Mijn dochtertje (7,5 maand) is om ongeveer 7.15 uur wakker, daarna slaapt ze van 9.30-11.30 uur en van 13.30-15.00 uur, vervolgens gaat ze om 18.45 naar bed. Ik maak haar alleen nog wakker voor de laatste voeding.
Op dit moment is mijn dametje ook erg onrustig en huilerig, Ik denk tandjes, of is het een vervroegd sprongetje?
De tijd zal het leren…

Groetjes

jantje

Hoi Janniek,
Dat klinkt goed, jouw schema. Jack wordt meestal rond 8 uur half 9 wakker en slaapt dan van ongeveer 11:15 tot 13:30 uur. Daarna nog een tukje van 17:00 tot 18 uur. Dat is denk ik ook wel het probleem: hij moet zijn dutjes misschien eerder doen…
Het CB opperde dat ik zijn dag eerder kan beginnen, dus wekken om een uur of half 8 ofzo.
Maar ik ben bang dat als hij om half 8 savonds naar bed gaat, hij om 6 uur ofzo wakker gaat worden…dat vind ik wel heel erg vroeg. Maar ja: tis of het een of het ander he?

Het zou de 8 maanden sprong kunnen zijn, volgens het CB. Maar ook het dromen begint nu te komen en misschien de tanden? Je weet het helaas nooit met die kleintjes…

Groetjes!!!

mijn zoon is ook elke morgen vroeg wakker vroeger toen hij baby was ook altijd laat op bed vanwege zijn slaapjes

heb dit veranderd en kwam vroeger tis het een of het ander

mijn dochtertje is bijna 10 maanden en slaapt nog veel meer. Ze staat tegen 08.00 uur op en ligt er om 09.30 weer in. Ik maak haar dan wakker tegen 10.30. Daarna gaat ze tegen 12.30 weer op bed tot 15.00 uur. daarna van 18.00 uur tot 19.30. Dan laatste fles en dan ligt ze er meestal tegen 21.30 weer in.

Volgens het CB een uitstekend schema. Dus zo zie je maar weer ieder kind is verschillend. Er komen ook dagen voor dat ze maar twee keer slaapt op een dag, maar dat wisseld heel erg.

Marleen (trotse mama van Fréderique)

Hoihoi,

is ook inderdaad afhankelijk van het kind.
Job is ook erg vroeg wakker, om half 7 maar hij gaat wel om 7 uur al naar bed.
Dus wat Lieke ook zegt het is het een of het ander.
Ik heb hem liever om 7 uur in bed savonds en smorgens wat eerder wakker.
Alhoewel, als ik hem later in bed stop is ie nog om half 7 wakker dus op zich maakt het niet uit.

Doe gewoon waar je je prettig bij voelt en als het schema bij het kind past is het toch goed?

Liefs Maaike

Zo zeg, Marleen; jouw dochter slaapt zeker nog veel!! Zo zie je inderdaad maar dat ieder kind verschillende behoeftes heeft. Stelt me wel weer gerust dat zij dus ook wat later naar bed gaat…
En Maaike, ik ben het helemaal met je eens wat betreft het doen waar je je zelf goed bij voelt! Ik ben verpleegkundige en als je een late dienst hebt gehad en je kan de volgende dag wat langer blijven liggen is dat best lekker, hihi!
Ik heb Jack ook wel eens om half 9 naar bed gebracht, en toen werd ie om half 8 de volgende dag wakker dus zo veel scheelde het niet eens…

Het lost zich vanzelf op als het 2de slaapje eraf gaat, zo rond het eerste jaar heb ik me laten vertellen ( maar dat zegt dus ook niet alles). Dan is ie eerder moe 's avonds en gaat ie vroeger naar bed natuulijk. Geen zorgen maken dus, en gewoon genieten van de avonduurtjes met zijn 3tjes.
Bedankt allemaal!
Christa