Baby (5mnd) ijzer slikken?

Vanmiddag zijn we even bij de kinderarts langs geweest omdat de borstvoeding ineens niet meer soepeltjes verliep (ik ben nl. super verkouden met koorts). Maar goed, toen zei de dokter ineens dat Jedidia 20 druppels ijzer per dag moet slikken gedurende drie maanden ( dat doen alle baby’s hier in Ecuador). Ik vroeg me af of ze dat in Nederland ook doen, want ik heb het nog niet eerder gehoord. Het leek me wel een beetje heel erg veel die 20 druppels.
Ook zei ze dat de bv vanzelf weer op gang zou komen als ik beter werd. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Groetjes, Daniella

Lilypie 1st Birthday Ticker

Mijn borstvoedings kindjes hoefden in de eerste periode alleen extra Vitamine K te krijgen. Verder niks. Nooit extra ijzer geslikt. Als het goed is moet moedermelk voldoen het eerste half jaar.

Teveel ijzer is ook niet goed want dat heeft een stoppende werking. Straks krijgt ze nog last van moeilijke ontlasting.

Groetekes, Sje

Hoi,

Ijzer nee vitamine d wel na het eerste half jaar van de borstvoeding. En om je borstvoeding op gan houden ook als je niet lekker bent. Weet niet of ze het hebben hoor bij jullie, meer caschewnootjes en donker bruin bier. Schijnt super te werken. Zelf nooit nodig gehad maar kennis van ons zweerde er bij.

Heel veel succes en beterschap

groetjes

lon106

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik die ijzer druppels maar gewoon laat zitten. Ik heb inderdaad de eerste drie maanden vitamine K en D gegeven, en doe nu nog de vitamine D.
Groetjes, Daniella

Vraag het wel even na daar over dat ijzer. Wat de reden is. Kan goed dat ze hier in Nederland geen ijzer krijgen omdat ze genoeg ijzerhoudend voedsel krijgen. Ik weet niet hoe ijzerhoudend de dagelijkse maaltijden in Ecuador zijn. Dus niet zomaar niet geven.

Watl het op gang houden/krijgen van borstvoeding betreft, hier in Nederland bestaat op voorschrift van de huisarts een neusspray Syntocinon. Dat bestaat uit het hormoon oxytocine wat normaal gezien de borstvoedende moeder zelf aanmaakt voor de zogenaamde toeschietreflex. Ga dus even na of zoiets bij jullie ook bestaat.

Groetekes, Sje

Ik had gister inderdaad gevraagd waar het goed voor was, en ze zei dat de rode bloedcellen van de baby snel afbreken, en dat ze daarom ijzer nodig hebben om het weer aan te maken. Maar ik zal toch even navragen bij een dokter, want we wonen hier op redelijke hoogte (ong. 2000m), en normaal gesproken maakt een mens dan meer bloedcellen aan, misschien is het daar wel om, zit ik me ineens te bedenken. Op zich eten we hier erg gezond: heel veel vers fruit, groeten en ook bruin brood.
Ik zal ook even die neusspray nachecken, misschien dat ze die hier wel hebben. In ieder geval bedankt!
Groetjes, Daniella