Baby 5 maanden slaapt kort en lijkt altijd moe

Hallo…

Hier een vraagje over het slapen van onze dochter. Onze dochter is 5 maanden (nou ja morgen dan precies 5 maanden oud).
Zij krijgt nu aan voeding 4 flessen van 210 en een fruithapje (half potje ongeveer). Groentehap willen we mee gaan beginnen.
Maar het slapen is lastig bij haar.
Ze slaapt per slaapje 45 minuten. Is dan wakker. Met een speentje gaat ze niet opnieuw verder/langer slapen. Zonder speen komt ze niet in slaap. Soms laten we haar liggen, maar ook dan valt ze niet in slaap. Erg lastig. Verder lijkt ze altijd moe en wil maar kort uit bed. 45 tot 75 minuten wakker per keer. Zo komt je op
half 8 wassen - 8 uur voeding
slapen ca 8.30-9.30
fruithapje
slaapje van uurtje
12 /12.30 uur flesje (en na 45 min nu echt heel moe)
13 uur weer naar bed (of iets later). slaapt weer 45 min
uurtje uit bed (soms wandelen oid)
uurtje slapen
16-16.30 flesje
En nu ist lastiger. Ze is moe maar slaapt ergens een keer een uurtje. En als ze te laat in slaap valt, zit ze gelijk in haar diepe slaap
rond 20-20.30 laatste fles (met 3 scheppen bambix).
De nacht slaapt ze goed tot ca 2 a 4 uur… dan wordt ze wakker en vraagt om haar speentje. Huilt niet, maar gaat jengelen of kletsen. En dat is dan vanaf dan bijna elk uur zo. Ze is niet echt wakker… maar maakt ons wel wakker zo! met haar speentje in valt ze wel weer in slaap. Rond half 8 is ze s morgens echt wakker…
Duimen doet ze niet. Ze heef nu ook een slaapzak waar langere mouwen in zitten,dus over haar handjesheen. anders wipt ze met handjes speen uit mond en is slapen overdag helemaal een drama. Bij wakker worden tussendoor gaat ze bij gebrek aan bij handjes kunnen op slaapzak zuigen en jammeren… wil een speen dan
Voor ons zo een heel chaotisch patroon. Al met al slaapt ze s morgens en s middags dus wel totaal 2 uur maar met gaten erin. En kan ze niet lang wakker zijn. Als ze heel per ongeluk een keer wel 2 uur achter elkaar slaapt (is nu 3 keer voorgekomen) kan ze nog steeds niet langer dan een uur wakker zijn…

Heel verhaal… maar is er iemand die dit herkent of tips heeft?? Hoe kunnen we haar s nachts door laten slapen? En overdag voor elkaar krijgen dat ze langer achter elkaar slaapt en langer wakker is? Of moeten we gewoon wachten tot ze wat ouder is?
We zijn erg benieuwd!

Groetjes marian

Hoi

Dank je wel voor je reactie!
herkenbaar wat je schrijft over kraamzorg en eerste kindje . Hier ook zo.
Elisa wil niet op haar buik slapen, hebben we al vaker geprobeerd. Is voor haar een onprettige houding (behalve bij ons op de borstkas toen ze kleiner was. En inderdaad… bij wegleggen in bedje weer wakker!).
Ze is wel een echte rugligger.
Duimzuigen: met de vorige slaapzak, waar haar handjes er wel uit konden, stak ze wel eens een handje/duim oid in de mond. Maar vaak naast de speen. Dus speen er weer uit. Op handje sabbelen in haar slaap werd (en is) jengelen… ze accepteert het handje niet als zijnde speen. helaas! Zou voor ons stuk makkelijker zijn als ze dat zou doen. maar wil ze zelf niet! En ze heeft last van die handjes… die halen de speen er uit…
maar we blijven proberen!

@goudvisje20, ik vind het nogal een onverantwoord advies wat je geeft. Je hebt gelijk dat sommige kindjes liever op hun buik slapen,maar wacht hier aub mee tot ze zelf in staat zijn om te draaien. Tot ze dit dus ook uit zichzelf gaan doen. Leg een jonge baby nooit op de buik te slapen wanneer je er geen zicht op hebt. Het advies van de kraamhulp is nl niet voor niets en heeft een goede reden. Er is nl een verband aangetoond met wiegendood en babies die op hun buik te slapen worden gelegd. Dan zou ik persoonlijk toch liever een paar keer mijn bed uit gaan s nachts en wachten tot mijn kindje sterk genoeg is om zelf aan te geven hoe het wil liggen. En ook over het duimen ben ik het niet met je eens. ALs je kind dit niet doet moet je daar blij om zijn en het zeker deze slechte gewoonte niet aan gaat leren voor jouw eigen gemak?!

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Als je een beetje bang bent als je kind op de buik slaapt kun je ook de aerosleep aanschaffen.

22-12-2009 colin geboren

Al eens gedacht aan inbakeren?
Mijn oudste zoon sliep ook korte slaapjes, werd na 50 minuten weer wakker…was dan nog moe maar kon de slaap niet meer vatten. Met het inbakeren was het begin even de tanden op elkaar…maar na een paar weken doorzetten kregen we er een heel ander jongetje voor terug. Vrolijk en uitgerust!

Met mijn jongste zoon van nu bijna 8 weken zijn we nu ook met inbakeren begonnen
vanaf 4 weken. In het begin was het ook hevig protesteren en huilen maar nu een paar weken verder slaapt hij overdag veel beter. Soms wordt hij nog wel wakker na 50 minuten maar na een speentje en heel even huilen valt hij weer verder in een diepe slaap…

dank je voor je reactie.
We hebben in het begin wel aan inbakeren gedacht of de puckababy slaapzak. Maar we vonden het deels ‘zielig’. In de kinderwagen hebben we haar wel zodanig strak ingepakt dat dekentje over de schouders valt en handjes naast t lijfje. Maar ook dan slaapt ze niet langer…
Inmiddels is zij 5 maanden en dan mag inbakeren niet meer. Ze begint zich nl met haar voetje af te zetten om te gaan leren omrollen van rug naar buik. Begrepen dat je dan niet meer mag inbakeren…
Fijn dat t bij jullie wel werkt!

als je inbakeren te ingrijpend vindt zijn er ook slaapzakjes te koop waar ze begrensd in worden. Wij hadden de puckababy, heeft hier wel wat geholpen.

22-12-2009 colin geboren

Het advies van de kraamhulp is niet voor niets om je baby op zijn of haar rug te laten slapen. Ik zou ook liever een paar keer mijn bed uit gaan dan dat je straks helemaal je bed neit meer uit hoeft. Dit zou ik dus nooit op eigen initiatief doen. Nu slaapt Muriel ook altijd op de buik maar dat doet ze pas vanaf 7 maanden toen kon ze pas omdraaien.

Ik zat ook aan inbakeren te denken maar je kindje is nu al te oud daar voor inderdaad. Het heeft ons de 1e maanden wel heel erg geholpen.
Het schema is een beetje vreemd maar op zich ze dus best wel veel wij hadden ook korte slaapjes maar 3 keer op een dag jou dochtertje slaapt 4 slaapjes overdag dus pakt toch weer 45 minuten extra. Ik weet niet wat je kan doen om de slaapjes langer te maken sommige kindjes slapen gewoon minder. Muriel doet dat ook. Jammer dat ze de nacht zo onderbreekt waarschijnlijk dat ze dan wel wat uitgeruster is overdag maar ja dat verander je ook niet zomaar.

Hoi …

Toevallig heeft ze gisteren s middags ruim 2 uur geslapen en vandaag eind van de morgen ineens 100 minuten (2 cycli van 45 minuten aan elkaar). Maar ook eerder de ochtend nog 1 slaapje en later vandaag ook nog 3.
al met al slaapt ons meisje vandaag dus 5 keer! soms wel 6 keer op een dag… Minder nooit. Ik vind dat veel, gezien de meeste kindjes het met 3 slaapjes doen. maar goed… nu paar dagen achter elkaar een keer wat langer slapen geeft gewoon moed. Tja… een jammerend kind op bed laten liggen is niet handig en een moe kind niet laten slapen ook niet. We doen maar gewoon wat zij aangeeft. Geen idee hoe het anders moet…

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers