Baby 3 maand

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn bijna 15 weken oude baby! We hebben best een nare start gehad, hij heeft namelijk verborgen reflux en het heeft even geduurd voordat hij daarvoor werd behandeld. Hij sliep maar 2 x 30 minuten overdag en de rest was het huilen, s’nachts ging het wonderbaarlijk goed. Eerst van alles geprobeerd, oa osteopaat. Maar we lopen nu bij de kinderarts en sinds een week gaat het gelukkig beter. Hij slaapt nu meer overdag, maar nu is het s’nachts minder geworden. Hij wordt veel vaker wakker en komt ook sneller voor de fles (wij geven geen avondfles, maar kijken wanneer hij komt. Voorheen was dit tussen 2 en 4u, maar nu komt hij al tussen 22 en 01u en rond 5u weer. Zo komen we bijna weer op een extra fles uit, of moeten rekken overdag)
Hij is best onrustig in zijn bedje (zowel overdag als s’avonds) en hebben geprobeerd om hem in de puckababy te leggen. Nou dat is geen succes, hij krijgt bijna zijn handen er aan de bovenkant uit en wordt helemaal hysterisch.
Denken jullie dat het een kwestie is van een nieuw ritme vinden of zou het de moeite waard zijn om bijvoorbeel paco doeken aan te schaffen, zodat hij zijn handen niet kan bewegen. Hij slaapt ook graag op zijn buik, maar dat werkt alleen als hij heel moe is en dus weinig verzet geeft met het naar bed gaan.
Of is dit soms ook sprongtijd en wordt het vanzelf weer beter???
Het zou best fijn zijn als hij een keertje zou gaan doorslapen, want na 14 weken zou dat best wel eens fijn zijn!!! Weet eigenlijk niet wat ongeveer de gem. leeftijd is waarop ze gaan doorslapen.
Ben zeer benieuwd wat jullie ervan denken!

Hoi Step2,

Wat fijn dat het beter gaat maar wat vervelend van de nachten. Het kan allerlei redenen hebben dat hij 's nachts minder slaapt. Ik heb geen verstand van flesvoeding aangezien ik borstvoeding geef dus ik hop dat daar iemand anders tips over kan geven. Ik zou alleen denk ik nu niet meer gaan inbakeren. Zodra je kleine op zijn buik kan draaien (meestal rond 5 maanden geloof ik) dan mag je niet meer inbakeren wegens verstikkingsgevaar. Als jouw ventje nu niet gewend is ingebakerd te worden zou ik dat nu niet meer doen. Hoe sliep hij voorheen 's nachts, ook gewoon in een slaapzak? Ik zou denk ik zo weinig mogelijk veranderen en het even aankijken. Maar het is lastig he. En vanaf welke leeftijd ze doorslapen? Dat is zooo verschillend. Ik zou daar niet eens naar vragen want dan hoor je al die mama’s die heerlijk door mogen slapen en dat frustreert alleen maar. Jouw kindje gaat doorslapen als het er aan toe is en wie weet helpt het wel die laatste fles maar zoals ik al zei qua flesvoeding moeten de andere mama’s even helpen.
Succes!
groetjes,
Wendy

Hoi,
Ik wil je laten weten dat je zeker niet de enige bent.
Mijn jongste heeft verborgen reflux en koemelkallergie en herken je verhaal dus op alle punten. Heeft toen hij 10 weken was 2 weken in het ziekenhuis gelegen ivm de onrust die hij vertoonde.
Bij ons heeft rust en regelmaat wel heel goed gewerkt, dus wel volgens een schema fles geven (niet strikt maar met een marge van een half uur eerder / later). Daarbij alles in een structuur, dus op dezelfde manier naar bed (savonds de pyjama aan en overdag niet) en in een bepaald ritme (slapen - eten - spelen - bed). Regel hierbij is dat uit bed betekend eten en uit de box betekend naar bed. (Ria Blom)
Wij hebben hem ingebakerd tot 16 weken, dus sluit mij aan bij Wendy om daar niet mer aan te beginnen ivm draaien. Wat je zou kunnen proberen is een winterslaapzak met mouwen. Door de dikkere mouwen beperk je de beweging van de armpjes. Wij hebben zijn voeding ingedikt en het bedje aan het hoofdeind omhoog gezet, en hij krijgt speciale dieetvoeding (ivm de kma).
Ik denk dat het bij jullie zowieso gaat om een sprongetje en een nieuw ritme (tandjes?).
O, en wat doorslapen betreft, onze zoon is ruim 7 maanden en slaapt ook nog niet door (op enkele uitzonderingen na).
Succes!
Groetjes Nancy

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 25 Nov 2011 10:13:58

Volgens mij mag je met reflux sowieso niet inbakeren toch?
Tenminste, dat heeft een vriendin van mij te horen gekregen.

Krijg je medicatie voor het spugen?
Je zou de voeding evt met JBPM in kunnen dikken en inderdaad het hoofdeinde omhoog zetten. Maar wel onder de poten en niet d.m.v. iets onder het matras want dan heb je weer kans op een voorkeurshouding/afplatting.

Hopelijk krijgt de kleine snel rust.

Hier ook verborgen reflux. Wij hebben ook van alles geprobeerd. Wel laten huilen, niet laten huilen, osteopaat, voeding tegen krampjes en uiteindelijk heeft de kinderarts verborgen reflux geconstateerd. De eerste paar dagen toen we het gingen gebruiken, waren TOP. Maar, net wij jij zegt, ze kwam weer eerder voor de nachtvoeding. Dat heeft bij ons maar een paar nachten geduurd en toen sliep ze weer door. Ik zou ook niet gaan inbakeren, maar een dikke slaapzak zou inderdaad een optie kunnen zijn. Onze dochter is begonnen met de medicijnen (Nexium) toen ze 5 maanden was en toen waren we alweer begonnen met het afbouwen van het inbakeren. Heel veel succes in ieder geval!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Aan inbakeren zou ik niet zo snel meer beginnen omdat dat met 6 maanden alweer moet zijn afgebouwd. Persoonlijk zou ik het even tijd geven. Het gaat pas net beter met zijn reflux.
Aan het boekje van Ria blom heb ik ook heel veel gehad. Hij heeft natuurlijk niet de kans gehad om in een ritme te komen door de pijn die hij gehad heeft. Dat het snachts goed ging had denk ik meer te maken met uitputting dan met het er aan toe zijn om door te slapen. Vaak drinken kindjes met verborgen reflux ook niet voldoende en zo zou het natuurlijk niet vreemd zijn dat hij nu de behandeling aanslaat meer behoefte heeft aan voeding.
Ik zou dus zeker ritme en regelmaat gaan toepassen. Hier deden we dat in de zin van altijd dezelfde volgorde wat betreft verschonen drinken spelen slapen. Ook zou ik proberen nu even zoveel mogelijk dingen te vermijden wat zijn ritme in de war kan brengen(Bv uitstpjes) en het loont vaak ook de moeite om teveel prikkels te vermijden zoals bv tv altijd aan, te veel uitstapjes, speelgoed met geluid ed.
Wij hebben nooit op de klok gevoed. Tenzij Rens echt te lang sliep zodat er langer dan 4 uur tussen zat. Ook op het uitkomen op een extra voeding hebben wij nooit een probleem gemaakt. Uiteindelijk zul je zien dat er steeds meer ritme in gaat komen. overigens hebben wij hier met een week of 10 de kookwekker methode ingezet wat betreft slapen. Dat wil zeggen dat als hij ging huilen bij het naar bed gaan de kookwekker op 10 minuten ging en wij daarna pas bij hem gingen kijken. Even checken of er echt niets aan de hand is(vieze luier, boertje ed) en dan weer weggaan. Bleef hij huilen dan ging de kookwekker weer aan. Net zol lang totdat hij sliep of dat het tijd was voor d volgende voeding. Rens was zijn ritme kwijt door een sterfgeval inde familie wat nogal veel impact had op ons en wat hij goed aanvoelde. Door deze methode toe te passen zat hij na een week of 3 in een prima ritme en na 6 maanden zijn we voorzichtig weer wat makkelijker geworden wat betreft zijn ritme en regelmaat.Je moet dus ook niet direct resultaat verwachten, het is niet in een dag ontstaan en het kan niet in een dag worden opgelost. Je moet hem echt de kans geven een ritme te vinden. En je moet zelf natuurlijk ook nog helemaal zijn behoeftes leren kennen nu hij niet meer de hele dag huilt van de pijn. Daar moet je hem en jezelf de ruimte voor geven. Maar dit staat allemaal prima uitgelegd in het boekje van Ria Blom wat wij overigens destijds gewoon konden lenen bij het cb.

Groetjes Ramona