Baby 14 weken slaapt niet na 19:00 uur

Ik sta voor een raadsel, wie kan mij helpen?
Mijn dochtertje van 14 weken doet het perfect. Eet, slaapt en lacht als de beste. Alleen sta ik vor 1 raadsel wat ik niet krijg opgelost en wat ik ook echt niet snap.
Haar dagritme is om te beginnen als volgt:

8:00/8:30 Fles
9:30 slapen tot 10:30/11:00 (in de box)
12:00 fles
13:00/13:30 slapen tot 15:00/15:30 ( in haar eigen bed boven)
15:30/16:00 fles
17:30/18:00 slaapje van ongeveer half uurtje tot een uurtje (in de box)
19:00/19:30 fles
20:00/20:30 naar bed (dit is het probleem!!!, zie verder)
23:00 wakker maken voor laatste fles en weer verder slapen tot volgende ochtend

Nu is het probleem dus dat ze na haar fles van 19:30 uur dus niet naar bed wil! Ze is wel moe, oogjes wrijven, gapen etc, maar zodra ze haar matras raakt begint ze te krijsen en te krijsen. Niets helpt. Zodra ik haar eruit haal valt ze op mijn arm in slaap. Even laten huilen/krijsen helpt ook niet. Wordt alleen maar meer overstuur. Vaak laat ik haar dan maar beneden op mijn arm verder slapen, de box is dan ook niet goed. Het vreemde is dat ze dit de rest van de dag ( s middags om 13:00 uur en s nachts perfect doet, zonder een kikje te geven) Herkent iemand dit? En wat kan dit zijn? Iemand tips om dit patroon te doorbreken?

mama1980

Vervelend!
Misschien even lekker in badje doen voor het slapen gaan, dat ze alvast een beetje rozig wardt?!

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi Anne,

Ook dat heb ik al geprobeerd. Helpt helaas niet. Soms slaapt ze al op mijn arm, maar zodra ze dan het matras raakt is het huilen geblazen. De rest van de dag gaat dit dus perfect, alleen na 19:00 uur niet. Stomhe. eerst dacht ik misschien dat ze bang was in het donker, maar na 23:00 slaapt ze de hele nacht dus dat kan het ook niet zijn.

mama1980

Volgens mij is dit wel een bekend probleem hoor. Dan zitten kindjes tegen hun nachtslaap aan en vinden ze het moeilijk zich daar aan over te geven.
Ik heb dit met mijn beide kinderen (2 jaar en 10 weken) ook (gehad).
Mijn moeder heeft 4 kinderen en herkent dit ook helemaal.
Ze zitten gewoon tegen hun nachtslaap aan, daar hebben ze moeite mee.
Na een paar weekjes gaat het waarschijnlijk prima.
Wij hebben het zo gedaan: altijd in eigen bed laten slapen, en om de 10 minuten even gaan troosten, wel in bed laten liggen, eventueel speen geven, en weer weg. Soms moesten we er wel 6x naar toe, maar uiteindelijk vielen ze altijd in slaap en wende ze eraan om rond die tijd in slaap te vallen. Na een paar avonden volhouden ging het bij ons al een stuk beter.

Hoop dat het bij jou ook zo gaat!!

Succes ermee hoor!!

Dankjewel voor je reactie! Ik blijf het ook zeker iedere avond proberen, alleen heeft tot op heden (al 6 weken lang) geen effect. Probleem is ook dat ik haar niet getroost krijg in haar bedje. Ik moet haar echt oppakken en soms zelfs de slaapkamer uit lopen eer ze rustig wordt. Zodra ik haar dan slapend terug in bed wil leggen begint ze weer opnieuw. Zo vervelend.

mama1980

Hoe lang laat je haar huilen tot je haar eruit haalt?

meestal ongeveer 10 minuutjes, maar heb ook eens 20 geprobeerd. Gevolg was dat het me een kwartier kostte om haar te kalmeren. Ging helemaal hyperen. zo zielig

mama1980

Lastig. Ik weet wel toen wij Muriel voor het eerst om 19 uur op bed legde dat ze toen 45 minuten heeft gehuild. De 2e avond en de 3e avond een half uur en de 4e avond was ze binnen 10 minuten in slaap. Maar ja je wil ook niet een baby die gaat hyperventileren.

En je maakt haar wakker om 23 uur slaapt ze dan wel al die tijd op je arm of is ze ook wel wakker tussendoor?

Misschien kan je vrind/man haar om 19 uur op bed leggen om het te door breken. Ik roep ook maar iets.

Hai
Met mijn eerste dochtertje had ik dit ook. Neeltje daarentegen ligt al sinds ze 8 weken is om 1930 uur te slapen. Dus deze fase sl ik nu over, gelukkig want ik zat met Minke ook met mijn handen in het haar. Wat ik toen heb gedaan; elke avond een vast ritueel. Dus eerst voeden, dan badje, dan hop in bed. Bij huilen ( was hier ook echt krijsen) gingen we elke 5 minuten naar haar toe om beurten en dan speentje geven, troosten en als ze stil was weer weg gaan. Maar nietr meer eruit halen en naar beneden meenemen. De eerste avonden moessten we echt wel 10 x na vijf minuten terug, maar langzaamaan ging ze zich er aan overgeven, alsof ze weten dat ze moeten slapen. Natuurlijk kan je zo’n kleintje niet echt wat ’ leren’ maar ze zijn merkte ik erg gevoelig voor rituelen en ’ weten wat er komen gaat’. Ik merkte dat we steeds minder vaak naar boven hoefden om haar te troosten en sindsdien ( nog steeds) is ze meteen stil als we haar s avonds in bed leggen. Ik hoop dat deze ervaring ook wat voor jou kan helpen… wat belangrijk is is dat je volhoudt hoe moeilijk ook ( ik vond het ook rot destijds maar was het echt zat om elke avond de hele avond in de weer te zijn met haar dus ik moest van mezelf ).
Succes en het komt echt goed!!

Lilypie First Birthday tickers

En misschien als extra ‘duwtje in de rug’: een klein nachtlampje. Wij gebruikten zo’n led-lampje die van kleur wisselde, heel rustgevend en niet te fel.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hi,

Heeft zij ook der huiluurtje op de dag? Zo niet kan het misschien zo zijn dat rond die tijd haar huiluurtje is. Mijn zoontje heeft het rond 17.00 a 17.30 en dan wil die niet in zn bedje liggen en niks is goed behalve in mijn armen en dan valt hij ook in slaap. Of wandelen met de wagen.

misschien moet je een fles laten vallen? ik weet niet hoe ze drinkt, drinkt ze elke fles leeg of laat ze heel wat staan? doet ze er langer over dan 20minuten? ik had hetzelfde probleem liet een fles vallen dus geef nu 4 flessen laatste fles om 18.30/19.00 uur daarna slaapt hij als een roos. misschien moet je dat even proberen op haar leeftijd moet dat kunnen. het kan aan de schema liggen. is maar een tip

en in de box slapen ben ik echt tegen is niet om andere moeders af te kraken of te beledigen maar een kind hoort in bed te liggen. dit is ook verwarrend voor je kindje jij zou het ook niet leuk vinden dan in de box slapen dan in je eigen bed zo kan ze nooit aan haar bedje wennen misschien moet je daar ook een verandering in brengen, beetje structuur helpt altijd bij een onrustig kind.

succes

quote:
jij zou het ook niet leuk vinden dan in de box slapen dan in je eigen bed zo kan ze nooit aan haar bedje wennen misschien moet je daar ook een verandering in brengen, beetje structuur helpt altijd bij een onrustig kind.

Ik heb daar totaal geen last van…ik slaap heerlijk op de bank, in de auto maar ook in mijn eigen bed! Mijn mening is nu ze nog zo jong zijn, mogen ze best lekker beneden slapen, heerlijk toch! Natuurlijk ook in eigen bedje (wat mama1980 ook doet overdag)
Mama1980, jij hebt hetzelfde ritme als wij hier, inclusief box-slaapjes. Wij beginnen alleen de dag wat eerder (eerste fles rond 06h30/07h00). Hierdoor begint de nacht dus ook eerder. Ik geef de avond fles de laatste tijd steeds eerder dan 19h00, ik merk namelijk dat ze anders veel te moe is om te badderen en drinken. Ik ga nu steeds rond 18h00 met haar naar boven en dan rustig in bad en daarna drinken. Ze blijft rustig (wat voorheen niet zo was) en slaapt dan ook goed. Wellicht is het dus een idee om het schema wat te vervroegen? Misschien is ze wel TE moe na 19h30 en huilt daarom?

Verder zou ik niet teveel veranderen want het klinkt als een hele blijde baby! En wat heerlijk dat ze de nacht doorslaapt!

Groetjes Annemiek

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb haar de afgelopen dagen niet meer uit bed gehaald en ben steeds om de 5 min naar boven gelopen om haar te troosten, zodat ze niet te erg overstuur raakte, en dat heeft geholpen! Nu leg ik haar in bed en slaapt ze nogsteeds niet meteen, maar ze ligt nu gewoon wat te brabbelen en te kletsen en valt dan een kwartiertje later lekker in slaap. Het huilen is voor alsnog verleden tijd

en mama tatlicatlaq: fles laten vallen?? ALs je mijn vraag goed gelezen hebt, dan snap je dat ze om 23: uur bij haar laatste flesje juist prima drinkt en slaapt, alleen na de fles van 19:00 uur sliep ze niet. Ik zie niet in wat die laatste fles laten vallen dan voor nut heeft? Ze krijgt dan nogsteeds haar vierde fles rond 19:00 uur, dus geen verschil. En ook ik wil niemand beledigen en ieder doet het op zijn manier, maar ik ben van mening dat een baby van 3 maanden 5 voedingen hoort te krijgen, mits de baby zelf aangeeft deze niet meer te willen. Zolang mijn meisje haar flesje lekker leeg drinkt om 23:00 uur, krijgt ze hem. Moet niet zo zijn dat ze deze fles niet meer krijgt voor het gemak en de nachtrust van de ouders.

mama1980

wat is je probleem??? het ziet er perfect uit, je hebt het toch helemaal voor elkaar?! misschien gewoon het moment om de kleine lekker bij je te houden. nog zo klein, je kan haar nog niet verwennen dus maak er een mooi knuffel moment van. je zal zien dat ze bij je in slaap valt en dan op een gegeven moment prima in bed gelegd kan worden. waarom wil je het op jou manier? zij geeft iets anders aan nu, geniet ervan. geloof me, het zal niet lang duren. gr jeanine

quote:
Dankjewel voor je reactie! Ik blijf het ook zeker iedere avond proberen, alleen heeft tot op heden (al 6 weken lang) geen effect. Probleem is ook dat ik haar niet getroost krijg in haar bedje. Ik moet haar echt oppakken en soms zelfs de slaapkamer uit lopen eer ze rustig wordt. Zodra ik haar dan slapend terug in bed wil leggen begint ze weer opnieuw. Zo vervelend.

mama1980

kijk met haar in je armen tv of doe wat dan ook maar hou haar bij je, wat maakt het uit??? het gaat heus goed komen.