Heb je het boek van Ria Blom gelezen? Dit is een zinnig boek voor de achtergrond informatie. Verder is er een boekje, Baby in een ritme van Stephanie Lampe, te koop op www.ikbenmama.nl. Daar hebben wij heel veel aan gehad.
Weet je waardoor je kindje overdag slecht slaapt? Gaat hij wel makkelijk naar bed en slapen of is dat een drama? (dat was hier het geval nl.) En als ze dan sliep was dat steeds maar voor een half uurtje. Dat werd gaande weg beter maar we deden haar wel vaak naar bed, ze had het nodig. Je moet goed op de signalen letten dat je kleintje moe is (ogen wrijven, weg kijken, aan oortje zitten, gapen of drukker worden) dan lekker in bed leggen. Een baby van 10 weken en dus in jouw geval eigenlijk 6 weken is gemiddeld tussen de 45-60 minuten wakker waarna het weer naar bed gaat. Ook al slaapt je kleintje maar kort (dat is natuurlijk een aanname nu) dan is het zinvol om toch na die 45-60 minuten hem weer naar bed te doen. Ik merkte dat dat hier heel goed werkte. En het duurde echt even voordat ik doorhad wanneer moppie moe was.
En heel belangrijk, hou een bepaald ritme aan. Zodat je kindje heel goed weet wat er gaat komen en dus ook makkelijker ontspant om te gaan slapen en tevredener is omdat hij weet wat en gaat gebeuren. Een beetje een standaard ritme is: Wakker, voeden, knuffelen met mama, zelf even in de box, bij eerste tekenen vermoeidheid weer naar bed. Ergens daar tussendoor doe je de luier, dat luistert niet zo nauw. Ook het naar bed doen is prettig wanneer je een ritueeltje volgt wat iedere keer hetzelfde is, niet te lang natuurlijk want dat hou je zelf niet vol maar gewoon, bv slaapzak aan, in bedje leggen, gordijntjes dicht, muziekje aan, welterusten zeggen en weg. (zo doen wij dat hier nl.)
En niet vaker dan 1 x per dag de hort op en daarbij rekening houden met de slaaptijd van je uk. Echt hier bracht dat zoveel rust.
Je kunt ook nog aan inbakeren denken. Wij hebben dat ook gedaan, dat is een optie als je je kindje zichzelf wakker maait met zijn armpjes of wanneer je het idee heeft dat hij de geborgenheid nog erg nodig heeft. (zo klinkt het wel een beetje als hij steeds maar bij je wil zijn).
Kortom er is van alles aan te doen maar misschien kun je even vertellen hoe de situatie bij jou is? Nu roep ik gewoon van alles ![]()
O ja en Ria Blom kun je prima op marktplaats voor weinig aanschaffen hoor en dat andere boekje (als het een inslaapprobleem is) kost maar €13,- geloof ik…
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 23 Jun 2010 13:26:15