Babbelen

Ik vind dat babbelen zo grappig!!
Dochterlief houdt er echt een heel eigen taaltje op na… waarvan haar woorden echt niet op die van ons lijken
Maar toch weet ze altijd wel duidelijk te maken wat ze bedoelt!

Met onze zoon hadden we dat helemaal niet. Die praatte gewoon meteen zoals het hoorde, en op de leeftijd die dochtertje nu heeft kon je gewoon een heel gesprek met hem voeren!
(Daar waren we ook ontzettend trots op natuurlijk!! Maar het is lang zo grappig niet, hahaha)

En als ze dan een woordje in haar taal zegt, en ik herhaal het goede woord nog eens een paar keer (met de bedoeling dat ze dat nazegt natuurlijk), zegt ze gewoon: “JA” echt zo van “dat bedoel ik, je hebt me gesnapt, onderneem dan nu maar actie”

Zo is schommelen KOKA
Kip is MIJS
Paard is PAA
en verder zijn alle dieren en knuffels BOE BOE

Drinken is nog altijd KRAKRA
Licht is KRAK
Ome Jarno is KRAKRO
Oorbel is KROOKRA
(om het makkelijk te maken zeg maar en papa en mama moeten het allemaal maar onthouden welke KRA of KRO het ook alweer was)

Verder heeft ze nu inmiddels ook wel al wat woordjes die wat beter te verstaan zijn hoor, papa en mama natuurlijk, opa en oma. Verder sietsen (fietsen) en eten.
Bad zegt ze goed, maar alle water is bad, dus of het nu een sloot is, de zee of de wasmand die als bad fungeert alles is BAD.

wilde het gewoon even delen. Moet zelf altijd zo lachen om haar taaltje!

ja leuk he, Colin praat de hele dag door. vertelt hele verhalen, maar voor ons is het echt arabisch. Af en toe herken ik toevallig een woordje, maar verder dan uit, auto, dicht, klok en wowwow ben ik nog niet gekomen,

22-12-2009 colin geboren

Ik vind het ook geweldig! Luka heeft ook hele verhalen tegen zijn autootjes, Duplo en knuffels. Hij kent sommige woordjes wel, maar vind het veel leuker om in zijn eigen taaltje te babbelen, heerlijk!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Ik moest wel lachen om al die Kro’s en Kra’s. Hoe verzint ze het. Knap hoor, dat jullie haar snappen

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Wat leuk om te zien en lezen hoe ze alles in haar eigen taaltje zegt, hihi

Bij Eliza was oorbel ook krookra, maar nu is het ooia

OO leuk he, Saar is nu ook echt met woordjes bezig.

papa
mama
mmma ( oma)
Mamp ( lamp)
Ijs ( ijs)
tita ( auto)
Aam ( amen)
beer ( verzamelnaam voor knuffels)
aap
jas
uit
ja
nee
bebie ( drinken)
die
nana ( sarah)
pop

hhahaha super gezellig vind ik het dat gezwam !
vind het ook zo bijzonder, dat ik vroeger altijd me zo verbaasde, zat ik aan de kassa, dat ik die kindjes dan nie verstond en mama’s wel… omdat je die woorden van hun vaak hoort, en ze dan misschien nie helemaal goed zijn,
nu versta ik me kind ook, terwijl andere denken , waar heb ze het over hahaha
grappig is da

Pippy is geboren 17.07.2009

Leuk om al die woordjes van andere kindjes te lezen

Haha grappig dat Jorg ook krakra zegt! Dat lijkt toch niet bepaald op drinken.

Als ik het goeie woord zeg (“nee, niet krakra maar drinken, zeg maar drinken”)
Dan zegt ze gewoon lachend: “NEE KRAKRA!”

Trouwens ook nog zo’n rare, tegen een snoepje zegt ze NINNE…

Leuk om te lezen hoe de kindjes allemaal al woordjes zeggen.
Helaas zegt ons dochtertje nog helemaal niets…
Ja mama en papa en tegen alle dieren baba, maar dat is ook echt alles.
Ze weet ons heel goed duidelijk te maken wat ze wil en begrijpt ook alles, maar praten… ho maar. Maak me er wel eens zorgen over… Zeis nu 16 maanden.

groetjes Jeuly

Geen zorgen maken Jeuli,
ons oudste zoontje praatte met 2.5 jaar nog heel weinig
15 woordjes of zo, echt weinig.
Wij zijn omdat we ons natuurlijk ook zorgen maakten, op advies van het CB
naar logopedie gegaan, en het is allemaal goedgekomen.

Met de vele tips van de logopediste , is het allemaal goegekomen,
alhoewel…

hij moet momenteel weer naar de logo (sinds 8 weken)
door de screening van school (groep 1) bepaalde letters zijn/waren niet goed.
Sch… R… K…

Maar nu hoeft hij alleen de RRRR nog maar te oefenen, de rest gaat nu goed…
Gelukkig,
Zou me nu zeker nog geen zorgen maken hoor, komt vanzelf, en anders met tips van logopedie kom je ook een heel eind.

Groeten, mama van 2 kids

Morgan praat op zich heel duidelijk al moet ik zeggen dat pappa soms mij aankijkt van huh?? en ik weet wel precies wat ze bedoeld dan. Maar chips blijft vissies hier, hoe ze erop gekomen is weet ik niet maar wij als ze om vissies vraagt dan wil ze chips. Was wel leuk in de jumbo maandag. Wij naar het chips schap, zit er daar een vakkenvuller dus morgan roept vissies, nee zegt ie die liggen bij de diepvries… En morgan nee hoor hier en loopt zo door.

Groetjes,

Michèle

@Jeuly Ik herken het wel dat je je druk maakt dat ze nog niet zoveel praat. Mijn zoontje zei op die leeftijd nog niet veel meer. Ik maakte me dus al gruwelijk veel zorgen voor de afspraak op het cb met 18 maanden. Dan moeten ze naast papa en mama 6 andere woordjes kunnen zeggen. Nou ik heb me voor niets druk gemaakt want met 18 maanden kende hij er al meer dan dat hij moest kennen. Ik heb het toen nog wel aangekaart op het cb dat hij niet zo vlot was met praten, maar mij werd gezegd dat ik me daar nog geen zorgen over hoefde te maken. Taal begrip was belangrijker. Daaronder verstaan ze dat je kind begrijpt wat je bedoeld met bv een klein opdrachtje als pak de bal.
Inmiddels is Rens 25 maanden en kletst hij de oren van m’n kop. Wat bij hem wel op viel is dat hij de meeste woordjes gelijk goed zei, ook de moeilijkere woordjes. Maar daar heeft Rens sowieso wel een handje van om dingen pas te doen als hij ze goed kan.
Zo maakte ik me een tijdje geleden druk dat hij nog steeds geen puzzeltjes maakte(hij keek er ook niet naar om) en ik maar oefenen met hem. Nou ja na drie tellen liep hij gewoon weg. Laatst pakte hij er zelf een uit de kast en maakt hij in een keer een hele grote houten boerderij puzzel helemaal zelf. Kunstje geklaard.
Trouwens ken ook kindjes die tot onderhand 2 jaar niets zeggen en dan gelijk hele zinnen gaan praten.

groetjes Ramona

@Ramona, nou die 6 woordjes gaat ze niet halen, daar ben ik wel zeker van. Maar haar taalbegrip is wel hel goed. Ze begrijpt de dingen prima. En kan al heel veel opdrachten uitvoeren. Dus hopelijk komt dan praten nu ook vlug.
Ze maakt wel van die gekke geluiden. Ik zeg altijd dat ze Donald duck nadoet…zo klinkt het. haha

@jeuly Zeg nooit nooit hoor. Soms gaan ze in ene zo snel met praten. Rens had er op een gegeven moment zelfs dagen bij dat hij zo 5 nieuwe woordjes uit z’n mouw strooide.
Die geluiden zijn idd grappig ja. Rens doet dat nu alleen nog tegen z’n knuffels in bed. Kan ik echt van genieten om naar te luisteren.

groetjes Ramona