Axel drinkt slecht

Hallo Allemaal!!!

Ik ben ook nieuw op deze site. Mijn zoontje Axel van 6 en een halve maand drinkt zijn flesjes bar weinig. Het is vanaf de geboorte al een probleem geval maar hij mankeert niks en ziet er goed uit, hij heeft dan weleens een paar dagen dat het wel normaal gaat maar ook dan vaker heel slecht gaat. Het begint 's morgens al een drama dat hij gewoon echt niks neemt dan maak ik eenpapje van om te lepelen en gaat de ene keer wel goed en de andere keer niet. Hij drinkt nog maar 400cc per dag me veel tegenzin. Allang naar de huisarts geweest heel veel keren naar het consultatiebureau geweest en het gewicht zit wel goed maar toch maak ik me heel veel zorgen. Ik ben zo heel de dag bezig met zijn flessen en eind van de dag ben ik uitgeteld. Van alles al geprobeerd andere spenen, flessen ,tuitbeker met siroop in de melk drinkt hij wel wat beter maar is nog niet alles pyjamapapje enz.
Het is al een half jaar tobben en niemand weet hier geen oplossing op. Het fruithapje en de groentehap en toetje gaat het wel goed. Dus puur de flessen is het een drama. Ik ben helemaal radeloos en wordt er zelf gek van, ik kan er maar niet bij neerleggen dat hij zo slecht drinkt. Weten jullie hier eenechte goeie oplossing voor of die hetzelfde meemaak als ik, volgens het consultatiebureau ben ik voorlopig de enige.
Groetjes antoinette de moeder van Axel

Hoi Antoinette,

Wat jij moet doen: ophouden met zorgen maken!!
Die eerste 6 maanden is Alex goed doorgekomen, en hij is netjes
op gewicht enzo, zeg je.
Dus geen reden voor paniek.

En nu breekt de leuke tijd aan: hij mag andere dingen hebben dan alleen
melk. Fruit en groente gaat goed zeg je. Prima!
Ander drinken dan? (diksap enzo?)

's morgens al bambix ofzo geprobeerd? Misschien gaat dat beter.
Pap kun je ook een beetje fruit of diksap doorheen doen.

Hoe dan ook: hij geeft zelf aan hoeveel hij wil hebben.
Sommige kinderen hebbben nou eenmaal minder nodig dan andere.
Maak kleinere flessen klaar (hoef je niet zoveel weg te gooien)
en geef hem gewoon lekker ander eten en drinken.

Maar het belangrijkste: het gaat goed met hem, dus maak jezelf alsjeblieft niet gek!

M.

Zolang hij goed aankomt, goed groeit, zich goed ontwikkelt en gewoon goede luiers heeft, zou ik me ook geen zorgen meer maken. Hij merkt feilloos dat er een spanning rond jou hangt omdat je alleen maar loopt te stressen om die flessen en dat maakt hem er ook niet rustiger op.

Blijkbaar heeft-ie niet meer nodig. Wij hebben toch zelf ook niet altijd zin om een afgepaste hoeveelheid drinken en eten te nemen op een dag? De ene dag eet en drink je meer dan de andere. De ene mens eet en drinkt veel en de andere mens eet en drinkt weinig.

Zo is dat met baby’s precies hetzelfde. Elk kindje is anders, dus het moet wel heel raar lopen wil elke baby de afgepaste hoeveelheden melk die het cb “voorschrijft” echt ook nemen.

Stel nou dat-ie borstvoeding zou krijgen, dan weet je toch ook niet wat-ie binnenkrijgt en dan had je je geen zorgen gemaakt omdat-ie gewoon goed groeit. Maar zodra een kindje flesvoeding krijgt breekt er paniek uit als het niet de afgepaste hoeveelheden helemaal opdrinkt.

Ik zou er geen energie meer aan verspillen. Alles wat-ie drinkt is goed. Zodra hij achterblijft qua groei of zodra je op andere manieren merkt dat-ie het niet goed doet, dan gewoon aan de bel trekken op het cb of bij de huisarts.

En vanaf nu gewoon gaan genieten van die kleine man, want je krijgt er achteraf spijt van dat je heel zijn babytijd alleen maar hebt lopen stressen over hoeveel hij drinkt.
Vergeet niet dat in groentehap, toetje en fruithapje ook vocht zit. Dat tel je niet mee bij die 400cc. Dus ongemerkt krijgt hij meer binnen dan je denkt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 Aug 2008 22:25:23

Hallo M,

Bedankt voor je reaktie, deze tip zegt iedereen tegen mij maar ik ben wel de hele dag bezig en ze zeggen wel dat de opvolgmelk het belangrijkste is voor de groei en de rest is meer bijzaak maar daar geloof ik ook niet helemaal in want van groente en fruit groeit hij toch ook?
Maar ik geloof wel dat de melk het beste is en waarom zegt nou nooit niemand van 400cc per dag is ook goed dan heb k een gerust hart

gr. antoinette

Meid, hoe meer jij je zorgen maakt hoe slechter hij gaat drinken.
Echt waar, dat is gewoon een spanning die hij aanvoeld.
Als hij goed groeit en genoeg weegt is er niets aan de hand.
Dus leg het naast je neer, hoe moeilijk dat ook is.
Als ie niet wil wil ie niet, gewoon op vaste tijden een fles aan blijven bieden en er geen drama van maken als ie niet wil want dan gaat het hem tegenstaan en gaat ie nog moeilijker doen.

Sterkte ermee!!

Liefs Maaike

Halo Sje,

Bedankt voor je tip maar nog een vraagje als hij de fles helemaal niet neemt om bijvoorbeeld om 2 uur moet ik het dan niet meer aanbieden over een uur of zo of gewoon puur overslaan?

gr.antoinette

Mamavanaxel.

Geloof me als ik zeg dat ik weet wat je meemaakt. Mijn dochter heeft bijna nooit voorgeschreven melk helemaal opgedronken al vanaf dat ik begon met de fles te geven. Ik ben ook een aantal keren naar dokter en zelfs dienstdoende arts met haar geweest, omdat we gewoon dachten dat er iets anders aan de hand was. Ze is verder ook gewoon vrolijk en volgens cb zit ze wel goed op haar eigen lijn. Maar wij vinden haar maar ‘klein’. Ze woog de laatste keer 6.900 en ze was al meer dan 7 maanden. Met eten gaat het ook niet lekker, fruit gaat het beste, maar ik sta soms te koken en vraag me af waarom ik het doe, van de 7 dagen van de week eet ze hooguit 2x ‘goed’. Voor de rest is het een drama, zodra ze de lepel al ziet dan begint ze te huilen. Ook al is het iets wat ze de vorige keer wel gewoon at, het kan zo zijn dat ze het nu dan helemaal niet hoeft! Met brood het zelfde, de ene keer wel en dan weer een paar keer niet. Ik ben ook eind van de dag doodmoe van steeds het ‘gevecht’ en de zorgen dat ze niet genoeg eet, zodat ze nou eindelijk wat groter wordt. Ik hoor steeds ook van ze groeit goed voor haar doen, maar als ik bijvoorbeeld vriendinnen hoor van mij die kinderen hebben die de hele dag haast niet kunnen stoppen met eten, en of die kinderen hebben die jonger zijn dan mijn dochter maar toch een stuk groter, dan voel ik met best wel verdrietig…

Ik probeer het nu ook los te laten, maar makelijk vind ik het niet hoor…

Our littel angel is Larissa

Wat dat wel of niet overslaan van de fles van 2 uur betreft, zou ik gewoon op mijn gevoel afgaan als ik jou was. Misschien vindt hij het sowieso wel fijner om die fles elke dag pas om 3 uur te krijgen.

Ik heb ook eens gezeten met een kind wat de fles van 12 uur helemaal niet wilde. Bleek achteraf dat ze haar fruithap nog niet eens verwerkt had. Zat vaak een hele banaan in en een banaan heeft een verzadigingsduur van 3 uur. Ja, geen wonder dat ze om 12 uur de fles niet wilde. Dus gewoon zijn dagschema bekijken en dan bepalen of hij op bepaalde momenten een zodanige hoeveelheid (fruit, groente etc.) krijgt waardoor hij de volgende fles niet per se wil.

Groetekes, Sje

Hoi moeder van Larrisa

Ik ben dus gelukkig niet de enige. En hoe deed ze met de flessen melk dan?
Hoeveel cc per dag dronk ze?
Maar het gewicht hoef ik nog van axel niet te klagen dat zit dan wel weer goed maar het is wel tobben zo. We moeten het toch los laten maar dat zal voor mijn altijd het moeilijke punt blijven. Ze zeggen iedereen wordt vanzelf groot. In ons geval gaat niet alles vanzelf maar ja, we komen er wel doorheen. We moeten wel van ons kleintje genieten. Heel veel sterkte ermee.

gr.antoinette

Hai antoinette,

Dat hing een beetje van haar leeftijd en gewicht af dacht ik. We zaten eerst op 120 cc +4 schepjes, nou dat moesten we zeker een keer opwarmen, want in een keer dronk ze het niet leeg. Later naar de 150 cc, en nu zitten we op 180 cc + 6 schepjes. Had in de tussentijd wel een andere speen gekocht, zo’n papspeen. Nu doen we haar daar mee op stand 3 melk geven en dan drinkt ze het veel beter.

Nu moet ik zeggen ze heeft de laatste tijd ook veel ‘kwaaltjes’ de onderste tandjes zijn erdoor en nu is ze verkouden en aan het hoeste. En jah beide dingen zorgen er ook voor dat ze niet echt wil eten/drinken.

Ik weet het ik vind het echt heel moeilijk om het los te laten, maar aan de andere kant, als ze echt honger hebben zullen ze vanzelf gaan eten. Maar jah door ‘niet’ te eten, ben ik bang dat ze maar klein blijft…Ze is al niet heel groot, ze is geboren met een gewicht van 2460 gram. Moet wel zeggen dat toen ik haar borstvoeding gaf ze niet genoeg kon krijgen en ze daarvan echt wel bijna 300 gram per week aankwam, heel anders dan melk uit pak…

We kijken het aan en jah kinderen opvoeden is nooit makkelijk, is het niet eten dan gaat het wel over iets anders wat niet ‘goed’ gaat…

Jij ook heel veel succes.

Our littel angel is Larissa

quote:
Hallo M,

Bedankt voor je reaktie, deze tip zegt iedereen tegen mij maar ik ben wel de hele dag bezig en ze zeggen wel dat de opvolgmelk het belangrijkste is voor de groei en de rest is meer bijzaak maar daar geloof ik ook niet helemaal in want van groente en fruit groeit hij toch ook?
Maar ik geloof wel dat de melk het beste is en waarom zegt nou nooit niemand van 400cc per dag is ook goed dan heb k een gerust hart

gr. antoinette

400 cc per dag is een prima hoeveelheid. Daar wordt hij echt niet minder van.

M.

hoi,

mijn zoon van 13 weken heeft ook altijd ( nou zolang is het ook nog niet) slecht gedronken. Wilde de flessen ook niet en dronk soms maar 50cc per fles.
Ik weet niet of jouw kindje ook spuugt of last heeft van heel veel krmapjes. Maar dat was bij ons het probleem en toen we bij een osteopaat zijn geweest heeft hij geconstateerd dat Dylan een koemelk allergie heeft. Nu hij andere voeding heeft drinkt hij weer heel goed en gaan de flessen vaak helemaal leeg.

Weet niet of dat voor jouw kindje ook geld hoor maar misschien ligt het aan de voeding en zou je eens andere voeding kunnen proberen. Ik weet niet wat voor voeding je gebruikt.
Wij zijn heel blij dat we naar een osteopaat geweest zijn. Enne baad het niet schaad het ook niet.
Nou succes.
groetjes annet