Hallo
Mijn dochtertje is nu 15 maanden en drinkt 's morgens en 's avonds nog een flesje melk. Tenminste, dat zou moeten volgens Kind & Gezin. (België) Ze zouden nog 500ml melk per dag moeten krijgen. Maar dat is nu net sinds een tijdje een probleem. Ze is niet meer zo geïnteresseerd in haar fles, vooral 's avonds. Ze eet dan ook wel mee aan tafel om 18u, en om 20u krijgt ze al haar fles, want dan gaat ze in bed. Ze eet al een flinke maaltijd mee, maar heeft dus nadien geen honger meer denk ik.
Hebben jullie eenzelfde probleem? Hoe hebben jullie dat opgelost? Ik kan overdag wel eens een yoghurtje geven, maar dat vervangt ook geen volledig fles van min 200ml…
's Morgens is het ook minder, al kan ik hetgeen ze niet opdrinkt wel met graanvlokjes verdikken tot pap, om mee aan tafel te ontbijten met ons.
Misschien kan ik eerst een flesje geven, voor we aan het avondeten beginnen? Maar dan is het gezellige moment wel weg vlak voor het slapengaan… Daar kijkt ze nog wel naar uit.
Al bedankt voor jullie reacties.
Pukkie
Avondflesje op 15 maanden
Hier in Nederland mag je de fles van na het eten al met 9 maanden vervangen. Van ons CB kreeg ik het advies de fles met 9 maanden te laten vervangen en dan een toetje te geven. Nu dronk Tim nog altijd die fles van na het eten leeg, maar heb hem toch maar laten vallen. En dat is goed gegaan. Als je hem niet met 9 maanden vervangt is ook niet erg zeggen ze, maar voor het 1 e jaar moet je hem wel weglaten.
Zeker als ze zelf niet meer wilt zou ik die fles gewoon lekker weglaten. Als je s’ochtends pap geeft met 200cc melk en s’middags bij haar boterham melk dan heb je ook al een flinke hoeveelheid melk. En s’avonds na het avondeten een toetje en dan kom je ook al aan een flinke hoeveelheid zuivel. Ik zou me er als ik jou was dus niet zo druk om maken dat ze die fles niet meer hoeft. Gewoon lekker weglaten dus.
Grappig is dat want hier in Nederland hoor je vaak dat ze maar 300 cc melk per dag mogen hebben op deze leeftijd. Is toch jammer dat ze daar niet wat meer dezelfde richtlijnen voor hebben. Zelfs in Nederland wisselt het weer per consultatiebureau.
Groetjes,
Sandra
Ik sluit me helemaal bij Sandra aan. Vooral omdat ze er zelf niet zoveel trek meer in heeft, lekker weglaten. Hier was 'ie er met 7 maanden af.
Groetjes,
M
Ik ben zo blij met jullie reacties!
Toch vreemd, hier raden ze aan om tot 2 jaar (!!!) 2 flesjes te geven. Ik wist echt niet hoe ik dat nog 9 maanden kon rekken.
Gaan jullie kindjes dan na hun avondeten en toetje gewoon naar bed, zonder iets? Geweldig.
Hoe zien jullie maaltijden er dan uit overdag? Kunnen ze hier nog iets leren van NL…
Hier ook met 9 maanden de fles eraf
Dylano heeft 's morgens een pap fles
tussendoor 200 gr fruit
tussen de middag boterham 1 of 2 met diksap (melk wil hij niet meer)
tussendoor koekje met drinken
warm eten plus toetje en dan nog wat drinken en dan naar bed
Liefs Michelle
Tim gaat inderdaad na het avondeten nog even spelen en dan zonder iets naar bed. Geef hem geen drinken meer na het eten, want dan is zijn luier de volgende ochtend mega vol. S’ochtends krijgt hij als ontbijt een bordje pap van 200 cc melk met Bambix. Tussendoor vers fruit, tussen de middag 2 boterhammen en een fles melk 200 cc. Tussendoor iets van soepstengel/liga/onbijtkoek en dan avondeten met toetje en verdeelt over de dag een paar bekers diksap of water.
Groetjes,
Sandra
Hier is het schema:
's Ochtends 200cc pap;
1 stuk fruit;
Als lunch 2 boterhammen met 180cc melk;
Sap met een liga/soepstengel/lange vinger, etc.;
Avondeten en een toetje (yoghurt/kwark/vla/danoontje).
Na het eten nog even spelen, desnoods een slokje water voor het naar bed gaan en that’s it!
Groetjes,
M
Bij ons dronken ze voor het jaar al niet meer uit een fles. Altijd gewoon uit een beker. Dus het kan best dat ze zich gewoon te groot begint te voelen voor drinken uit een fles. Ik zou het gewoon eens proberen met een gewone beker of ze dan wel wil drinken.
Groetekes, Sje
Bij ons dronken ze voor het jaar al niet meer uit een fles. Altijd gewoon uit een beker. Dus het kan best dat ze zich gewoon te groot begint te voelen voor drinken uit een fles. Ik zou het gewoon eens proberen met een gewone beker of ze dan wel wil drinken.
Groetekes, Sje