Avondfles een ramp, tips

Onze kleine meid is 5,5 maand, ze krijgt 5 flesjes ( 150 water + 5 schepjes). Ons ritme ziet er ongeveer zo uit. Moet er wel even bijvertellen dat onze kleine een gipsbroekje draagt, niet alle flesjes leegdrinkt, en door dr gipsbroekje weinig energie verbruikt.

Rond 6.00 een fles daarna gaat ze nog terug naar bed tot 8.30/9.00( ligt er een beetje aan hoeveel ze gedronken heeft om 6 uur)

om 10.00 uur fruithapje( ene keer half potje andere keer heel potje)

om 10.30 naar bed. De ene keer slaapt ze tot 12.00 anders tot 12.30 dan krijgt ze weer een flesje

Rond 14.30 weer naar bed slaapt ze ongeveer tot 16.00/16.30 en dan weer een flesje.

Rond 18.00 groentehapje( zelfde verhaal als fruithapje)

soms nog een tukkie van een half uur

Rond 19.30/20.00 uur een flesje en dan naar bed

Om 23.30 laatste fles

Die avondfles rond 19.30/20.00 is elke dag weer een gevecht, eigenlijk is ze te moe, ze kan ongeveer 2,5 uur achter elkaar opblijven. Vandaag hebben we met grote moeite de fles om 19.15 uur gegeven, terwijl ze bijna lag te slapen in dr zitzak.( op de arm of op schoot wou ze niet drinken). Na die fles, ze dronk ong 130 ml was ze zo zwaar in slaap gevallen dat ze nu al die tijd al in bed ligt te slapen. Mijn vraag is, moet ik maar elke dag op dit tijdstip de fles gaan geven?? Ik ben bang dat ze dan snachts ook nog komt voor een flesje. Hebben jullie tips??

Ik zou denk ik proberen bij dr groentehapje wat te drinken te geven, en dan gewoon kijken wanneer ze komt.
Kan ‘verkeerd’ uitpakken en midden in de nacht opeens nog willen drinken…
Maar zou ook zomaar eens heeel goed kunnen bevallen.

Ik ben zelf nooit zo van de schema’s geweest. De oudste kreeg bv op verzoek, en die legde ik dus gewoon aan wanneer hij begon te mopperen. Soms wel 12 x per dag een beetje… soms 5x een grote hoeveelheid.

Bij de jongste lukte dat helaas niet en gingen we op flesvoeding over. Ook bij haar hebben we het op verzoek gedaan. Sliep ze 'smorgens een keer langer of korter? Kreeg ze dus ook op een andere tijd dr eerste voeding, en schoof het hele ritme dus op de hele dag.
Zo ook 'savonds. Als ze te moe was na het groentehapje ging ik echt niet proberen nog een fles erin te ‘proppen’. Als ze honger had kwam ze vanzelf wel

Dat werkte hier prima. Het proberen waard denk ik.
Maar tja een baby is geen machine, dus wat voor het ene kind werkt is voor het andere misschien een ramp.
Enige manier om het uit te vinden is het toch een tijdje uitproberen.

Met iets te drinken zijn we al een tijdje aan het proberen maar het wil nog niet echt helemaal lukken, niet uit dr flesje, sapflesje, bekertje of tuitbeker. Gisteravond heb ik dr om 23.15 wakker gemaakt voor een flesje en toen kwam ze vanmorgen om iets voor 6 uur, weer een flesje gehad en daarna nog geslapen tot 8.30. Vanvond ging het niet zo goed, we waren op visite en ze kon de slaap niet vatten, ze was in de auto onderweg naar huis in slaap gevallen, toen we haar uit de maxi cosi haalde en dr een flesje wouden geven begon ze goed, maar ze stopte na 60 ml en bleef alleen maar huilen, ze ligt nu te slapen dus ik ben benieuwd hoe laat ze komt. Maar het voeden op verzoek: Hoe doe je dat dan als je moet werken de volgende dag??? Ik weet nu als ik rond 23.30 uur een flesje geef dat ze dan ongeveer slaapt tot 6 uur, op de dagen dat ze niet naar de creche moet slaapt ze daarna gewoon nog verder.

Hier moeten we sowieso altijd op tijd uit bed, omdat de oudste naar school moet. Tja meestal moest ik haar wakker maken ik had t geluk van 2 langslapertjes
Maar soms kwam ze vroeger, half 6 / 6 uur, en dan gaf ik haar gewoon alvast een voeding. Daarna op t gemakje aankleden enzo en als ze moe was legde ik haar alvast in de maxi cosi zodat ze zo mee kon naar school, of op mijn werkdagen naar de gastouder.
Dat besprak ik dan even met haar, en dan keek zij gewoon wanneer ze weer honger had.

Als ze dan een keer zo vroeg kwam 'smorgens wilde ze 'savonds meestal nog een beetje extra drinken.

Jitse zit op flessen van 180 ml, en de laatste krijgt ie tussen
18:30 en 19:00.
Daarna slaapt hij lekker tot de volgende ochtend, zo tussen
5:30 en 7:00 wordt ie een keer wakker.
(de drie dagen naar het KDV wordt ie door ons gerommel netjes
op tijd wakker.)

Dus mijn idee: doe die laatste fles er nou eens af.
En kijk eens wat ze doet.
Niet meteen stoppen als het niet lukt,
maar echt een poos volhouden!

M.

Waarom heeft ze op deze leeftijd nog een fles om 23.30 uur?! Die mag er al lang af. Kan goed dat ze om 19.30 zo moeilijk doet omdat ze eigenlijk de nacht in wil.

Daarbij: om 19.30 een fles als er net een dik uur eerder een groentenhap ingegaan is, dat is niet helemaal handig. Veel te kort op elkaar. Geen wonder dat ze tegensputtert. Maagje zit nog veel te vol! Het kan er gewoon niet bij!

Ik zou die groentenhap naar voren schuiven. 17.00 uur ofzo. en dan die fles van 16.00 uur laten vervallen. Evt. wat drinken bij de groentenhap geven. Geen hele fles! Groentenhap is ook een berg vocht dus die fles van 16.00 uur kan er makkelijk tussenuit.

Dan rond 19.30 een flinke fles en tjoepa de nacht in. Niks meer om 23.30 uur.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 Jun 2011 21:53:48

amen Sje…

hup die fles weg nadat ze rond 16 uur uit bed komt…
gewoon warme hap dan en idd 19/20 laatstefles 180 en doei tot morgen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hoi allemaal,

Sientje is intussen alweer 9,5 maand en ik vond het tot +/- 7 maanden ook heel moeilijk om een ritme te creëren en vast te houden. En daar zat het dus ‘verkeerd’; Een baby geeft zó goed aan wat ze wel en niet nodig heeft. Sien werd op een gegeven moment boos als ik aankwam met de fles om 23.00u, dat die er van de ene op de andere dag afging. Ze had hem gewoon niet meer nodig!
En zo ook de fles van 16u (dat is ook de eerste fles die er afgaat bij de meeste kinderen); ze dronk 4 flessen niet meer leeg, dus 1 eraf en nu drinkt ze de andere weer beter. En de ene keer zit er een uur tussen avondeten en papfles, dus dan drinkt ze hem niet leeg en de andere keer zit er langer tussen en drinkt ze hem helemaal leeg.
Probeer eens heel jouw ritme los te laten (weet het; héél moeilijk!!) en kijk eens wanneer je kindje vraagt om eten/ drinken.
Nog een tip; bied bij elk hapje ook wat drinken aan. Zo leert je kindje daar steeds meer mee om te gaan. En als je er een fles af gaat halen, gaat hij vanzelf op andere tijdstippen meer drinken.
En ben t helemaal met Sjé eens!

Het blijft een zoektocht.
Quote Wim Sonneveld; ‘Opvoeders zijn dwazen die tasten in het duister’.
(Amen

Liefs, Lieke

[img]http://lb1f.lilypie.com/TikiPic.php/skDh.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1f.lilypie.com/skDhp1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

bedankt voor jullie tips. Voordat ze een gipsbroekje kreeg ging het drinken ook super, maar sinds dat ze m heeft is het drama. ( ze heeft m bijna 2 mnd en moeten nog 2 mnd) en ze drinkt al zo weinig dat ik blij ben met elke beetje dat ze drinkt. Gisteravond had ze maar 60 ml gedronken daarna is ze gaan slapen, heb dr om 22.15 een papfles gegeven, die dronk ze half slapend leeg en toen kwam ze al om 4 uur, maar ze wou geen flesje, alleen maar huilen tot 6 uur daarna nog een beetje geslapen tot 8.30 en nog steeds wil ze geen flesje,alleen maar huilen. ze ligt nu te slapen en ik moet zo gaan werken dus ik ben benieuwd of ze straks bij mn partner wel een flesje wil.

misschien heb je een verkeerde speen op je flesje? ik weet nog wel bij mijn eerste… dat ik niet doorhad dat ze na een maand naar speen nr 2 had gekund en veels te hard had moeten werken om er uberhaupt iets uit te krijgen

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Week 22,5 t/m 26,5 isd ook sprongentijd. Zie het oei-ik-groei-boek. Dat zou ook weleens een van de boosdoeners kunnen zijn van het niet lekker in haar velletje zitten en slechter drinken.

Groetekes, Sje

Mn partner is even met dr bij de huisarts geweest, hij vind het ook zorgwekkend, ze heeft nu 1 flesje van 60, 180 en 90 op over de hele dag, en ze heeft een groente hapje op. Morgen belt de huiarts even met de orthopeed voor ons om het even te bespreken en dat we misschien even tussendoor op controle mogen. Ook moeten we haar urine opvangen en als dat lukt morgenochtend inleveren. Ze heeft nu op dr flesje speen 2 van avent, speen 3 gaat te snel en een 3 standen speen gaat op stand 1 nog te snel. Spenen van bibi geprobeerd en die wil ze al helemaal niet, difrax fles gekocht en die wil ze ook niet. Ze heeft de hele middag gehuild en echt een pijn huiltje. Op advies van de huisarts een zetpil gegeven en nu ligt ze te slapen.

Wat betreft urine opvangen: als je zo’n opvang-zakje aangebracht hebt, elke 10 minuten checken of er een plas in zit en zoja, dan meteen zakje van de billetjes halen en in een steriel koelkast-bakje doen.

Als je zo’n zakje langer laat zitten (hele nacht bijv.) loopt het weer leeg, heb je nog geen urine opgevangen en is het zakje niet meer bruikbaar. Kun je opnieuw beginnen.

Groetekes, Sje

Urine opvangen was niet gelukt, de enige keer dat ze daadwerkelijk in het zakje had geplast had ze ook gepoept, dus morgen weer een nieuwe poging. Vandaag even tussendoor bij de orthopeed geweest, ze heeft ruimte genoeg in dr gipsbroekje, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Trouwens vandaag en gister waren alle flessen een ramp want zodra je met dr fles aan komt gaat ze huilen. Op advies van het CB overgegaan op Nutrilon 2, overgaan op 4 flessen per dag en die late fles eraf. Morgen gaan we hier mee starten kijken of het dan beter gaat.

Hou er rekening mee dat het misschien nog steeds niet goed gaat met het nieuwe flessenschema, want zoals ik al eerder schreef: ze zit ook hartstikke middenin een sprong.

Groetekes, Sje

nee ik hou er ook rekening mee hoor dat het niet in 1 x werkt, ze had vanmiddag om 17.00 geen zin in een flesje, en om 18.00 dronk ze ongeveer 100 ml en daarna viel ze in slaap, had vanmiddag dr slaapje gemist omdat we toen bij de orthopeed waren, ze is net wakker geworden en mn partner heeft dr een papfles gegeven, ze heeft ong 180 ml op en ligt nu lekker te kletsen. Kijken hoe laat ze vanacht komt, van de week kreeg ze een half uur later een papfles die ze helemaal leeg dronk en toen heeft ze snachts 2 uur liggen spoken( van 4 tot 6 uur)