Avondeten

Grmbl!

We zijn echt al een hele poos bezig met Danique met de pot mee te laten eten. Maar ze wil het niet hebben! Zo slecht kook ik nou ook weer niet… Ze neemt een paar hapjes, en dan duwt ze het er met haar tong weer uit. Wat ik ook doe, ze eet het niet op. Potjes eet ze dan weer wel. Maar de laatste tijd vertik ik het om haar iedere keer een potje te geven, vindt het zo zonde… Dus dan slaat ze haar avondeten over, op een paar hapjes na. Maar toetje krijgt ze dan ook niet. Ziet er niet uit alsof het haar wat kan schelen…

Hoe krijgen we haar nou zo ver dat ze wel met de pot mee gaat eten?

waarschijnlijk merkt ze gewoon een smaakverschil op en dat heeft dan niks met jouw kookunst te maken hoor ik zou ook gewoon geen potjes meer geven dan leert ze vanzelf de nieuwe smaken waarderen.

groetjes

Blijven aanbieden inderdaad, ze zal er vanzelf aan wennen. Juist als je ook potjes blijft geven, zal ze het ‘gewone’ eten blijven weigeren. Ik denk volhouden, dan kiest ze vanzelf eieren voor haar geld en zal ze er vanzelf aan wennen. Sterkte hoor, met je pittige tante!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi,
Misschien zou je kunnen proberen wat flauwer voor haar te koken, dus de smaakmakers (zout, knoflook,peper etc) er pas later voor jullie zelf aan toevoegen. Aangezien die potjes behoorlijk flauw van smaak zijn, is ze dat natuurlijk gewend. Ik weet niet of je haar zelf laat eten of dat je haar voert, soms maakt dat ook verschil. Ik heb bij mijn kinderen gemerkt dat zelf eten meer stimuleert en leuker gevonden wordt dan gevoerd worden. Ookal wordt het vooral in het begin een rotzooitje en krijgen ze dan weinig binnen, ze leren het vrij snel.
Groetjes,
Aaike

Zet haar tijdens het etenkoken (of in elk geval de voorbereidingen)
op het aanrecht, en laat lekker meehelpen!
Aardappels aangeven, de stukjes in de pan doen.
De spruitjes of worteltjes aangeven of in de pan doen.

Helpen met eten koken vinden ze leuk!
En daarna vinden ze het opeten opeens ook interessant,
want daar heeft ze zelf aan meegewerkt!

M.

Op het aanrecht?! Schaam je!!!

In een kinderstoel bij het aanrecht, da’s beter!

Groetekes, Sje

Ja, Jada gaat bij mij ook op het aanrecht, ze vind het heerlijk! Dingen wassen, in pannen roeren, water in de pan doen, ze vinden het heerlijk, en zij ging daardoor ook beter eten!

Qua kruiden en specerijen… Die doe ik er dus al niet eens in… Dat komt pas na de tijd, ik maak eerst haar prakje klaar. Dat had ik zelf ook al bedacht, dat het daar wel eens aan kon liggen, maar dan nog eet ze het dus niet.

Meehelpen met eten koken is nog niet echt een optie, zo ver is ze nog niet. Alleen op het aanrecht zitten kan sowieso niet, ze zou meer interesse hebben voor alle andere dingen er om heen dan voor het eten koken. In de kinderstoel erbij zou misschien kunnen, voor 2 minuutjes want dan is madame het zat… Het is al heel wat dat ze haar eten in de kinderstoel opeet, ze is een heel druk, onrustig kindje…

Zelf het eten laten eten zou ik misschien nog wel kunnen proberen, ze eet haar stukjes brood en fruit tegenwoordig zelf ook van de vork… Moet mama het er wel aan prikken maar ze brengt het zelf naar haar mondje. Denk dat we dat vanavond maar gaan proberen, moet ze na de tijd nog maar even douchen en de vuilniszakken maar om de stoel heen

Meekijken als ik kook in de kinderstoel doet Jurian ook, vind hij geweldig!

Wat ik toen dat hier speelde als advies kreeg is om vooral het toetje wel te geven. Dit zien ze niet als straf en zitten nl wel belangrijke voedingsstoffen in. Straf omdat ze niet eten … tja denk niet dat dit een optie is.

Geef haar het bordje als jullie eten. Eet ze niet pak het dan als jullie klaar zijn weg en geef haar wel een toetje. Het schijnt dat dit een periode is die veel kinderen hebben. Na een paar dagen/weken pakken ze opeens wel hun eten als ze zien dat papa en mama wel eten.

Ik had zoiets, als jij je avondeten niet opeet dan krijg je ook geen toetje… Maar begrijp dat dat niet de bedoeling is? Hoe komt ze er dan achter dat ze wel moet gaan eten… Het is hier een soort van beloning, als jij je avondeten op eet, dan krijg je ook een toetje.

En zelf eten is niet echt een optie, denk niet dat ze begrijpt wat ze dan moet doen… Met fruit snapt ze het wel, dat vindt ze lekker… Maar ik denk dat het bordje met warm eten op de grond belandt, als ik er niet snel genoeg bij ben. Toch denk ik dat we het vanavond maar moeten proberen. Ze eet trouwens altijd al tegelijk met ons, aan tafel. Maar dan doen we een hapje voor mama, en een hapje voor Danique.

Hoi,
Je kunt met zelf eten proberen om haar geen bordje voor te zetten want dat willen ze inderdaad nogal eens omgooien (heel leuk), maar haar gewoon elke keer een paar stukjes voor te leggen. Dus stukje vlees, stukje aardappel en stuk bloemkool ofzo. Groot genoeg dat ze er aan kan knabbelen. En ik zou haar ook nog niet met vork of lepel laten eten (alleen als ze dat leuk vind), maar gewoon lekker met haar handjes laten eten. Wordt wel een troepie hoor en meestal moeten ze daarna direct in bad, maar misschien heeft ze er dan lol in. Ze moet het als spelen zien en in het begin krijgen ze gewoon niet veel binnen, dat is niet anders, ze moeten het echt leren en dat duurt even.
Trouwens gewoon toetje geven hoor. Ten eerste vult het de buik en ten tweede als het gezond is (zuivel), is er niks mis mee. Ik gaf in de beginfase van zelf-eten voor het slapen gewoon nog een fles met babyvoeding vanaf 1 jaar, dan hebben ze in ieder geval alles binnen en krijgen ze geen honger. Hoe meer er aan avondeten binnen komt, hoe minder fles ze nemen.
Groetjes,
Aaike

Okey… Ben bang dat ze dan vanavond echt mag gaan knoeien… Hoop dat het lukt.

Ze krijgt sowieso voor het slapen gaan nog een flesje, 150/5. Was eigenlijk van plan om die af te bouwen, maar daar kan ik dan beter nog even mee wachten totdat ze haar warm eten goed neemt.

Mijn mannetje ging juist beter eten toen ik wat kruiden aan zn eten toe gig voegen
Beetje thijm of basilicum
Dat vond/vind hij heerlijk
Ook deed ik wel eens tomaat door zn eten (als het er bij past natuurlijk) dat zit ook in bijna alle potjes voeding en tomaat vind hij erg lekker
En als je misschien een lepel van het potjes voer door je eigen eten roert
Is misschien ook nog een optie Voor de smaak zeg maar
Sterkte met proberen
Komt wel weer goed

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

hier precies hetzelfde verhaal hoor.
Lindsey is dan wel een paar maandjes ouder maar bij haar gaat het prima met het bordje voor d’r met wat eten erop. Dat wil zeggen dat ze het niet op de grond gooit want eten doet ze het ook niet, ze pakt t op likt eraan kijkt ernaar en legt het vervolgens naast d’r bordje neer.
heb begrepen dat dit idd een fase is dus maar gewoon blijven aanbieden, meer kan je niet doen. wij hebben hier ook een tijdje geprobeerd er zelfgemaakt appelmoes doorheen te doen. dit leek een tijdje goed te gaan maar ook dat is over en hoeft ze niet meer. toetje krijgt ze hier wel gewoon, heb geen zin om daar moeilijk over te doen maargoed dat is mijn idee daar moet je zelf je plan in trekken.
overigens krijgen ze op de hele dag genoeg binnen hoor dus daar hoef je je ook niet druk om te maken.
heb ook ergens gelezen (weet eerlijk gezegd niet meer waar) dat ze na het eerste jaar minder behoefte hebben aan eten omdat de groei wat langzamer gaat dus dan hebben ze minder voedingsstoffen nodig. maarja een paar hapjes meer zou toch wel prettig zijn voor ons moedergevoel

liefs,
Rinske

Lilypie Second Birthday tickers

quote:
Op het aanrecht?! Schaam je!!!

In een kinderstoel bij het aanrecht, da’s beter!

Groetekes, Sje

Jawel dat is veiliger, maar toch: Hylke zit zolang hij kan zitten al op het aanrecht
als ik aan het eten koken ben.
En alleen als ik er vlak naast sta, zodra ik een stap verzet gaat hij eerst
weer op de grond.
OK, we hebben wel een royaal aanrecht hier, dat wel

M.

Hier is meneer gisteren zonder eten naar bed gegaan. Hij zat alleen maar te spelen, maar eten ho maar. Ook als wij hem voerden, werd het niets. Dus tja. Dan is het geduld op een gegeven moment op en was het klaar. Ik ben dan toch altijd een beetje huiverig voor de nacht, maar hij is niet van de honger wakker geworden. Ben benieuwd hoe het vanavond zal gaan. We eten bij m’n schoonmoeder, dus hoop voor haar dat Erik haar kookkunsten zal waarderen…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker