Avondeten wordt echt een drama!

Mijn dochter is 20 maanden en ik denk dat de peuterpubertijd een beetje aangebroken is. Het meeste kan ik wel handelen en vind ik zelfs bij tijden nog wel grappig, maar wat wel echt de spuigaten uit begint te lopen is haar geschreeuw en dwarse gedrag aan tafel. Dat ze al meer dan een week geen hap eet is nog tot daar aan toe, dat gaat wel weer over zoals hier al vaak is gezegd, maar wat we ook doen. Negeren, afleiden, boos worden, niks helpt. Zodra ze in d’r kinderstoel wordt gezet zet ze het op een gillen. Zo hard dat het door merg en been gaat. NEEEE GENOEG!!! al heeft ze nog geen hap op… ok, dan haal ik je bord weg. NEEEEE MIJ BODJE!!! MJJJJJJJJJ BODJE!!! ok, zet bord terug. NEEEEEE BOD WEG!!! . en smijt het zowat op de grond als ik niet uitkijk. Ik zet het bord weer weg en negeer haar gegil totaal. wel 10 minuten lang. helpt ook niet. ze blijft krijsen. echt het hele avondeten lang aan een stuk door huilen gillen en nee!!! Ik kan dit nog aardig volhouden, maar mijn vriend (die door de hele toestand natuurlijk minder kan hebben) trekt het dan echt niet meer na een tijdje en gaat zitten mopperen en zuchten tegen mij. Over hoe ik het aanpak en dat dat niet goed is etc etc… ik heb hem al 100 x verteld dat ie dat niet in haar bijzijn moet doen, omdat dat de situatie niet beter maakt als wij ook nog gaan zitten kibbelen aan tafel, maar toch gebeurt het zo’n beetje iedere avond op deze manier en dat al bijna 2 weken lang. HELP!!! Hoe te handelen? Tips graag!

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 15 Aug 2011 21:04:17

Ik heb geen andere tip voor je, maar wil jullie wel een hart onder de riem steken en veel succes wensen er mee.

Bij enorm gillen en drammen kan Erik even naar de gang. Je mag boos zijn, maar je hoeft niet zo hard te gillen dat wij niet meer normaal kunnen praten. Misschien vind je de gang niets, maar desnoods zet je haar even apart in de woonkamer ofzo (ervan uitgaande dat jullie in de keuken eten…). Even laten voelen in ieder geval dat dat gedrag niet getolereerd wordt, vind ik.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

met Mriek eens. Alles leuk zo’n dwarse aap, maar papa en mama willen hier wel rustig eten, dus dan gaat de kleine schreeuwer maar lekker in de gang schreeuwen tot we klaar zijn. Gisteren aten we buiten en de jongste, 6 mnd, lag binnen in de box te schreeuwen, we hebben e tuindeur maar dicht gedaan!
Gedrag negeren en "weg zetten"lijkt mij de beste optie hiervoor.

Lfs

Misschien heb je mijn topic pas gelezen, Neeltje was ook zo aan het klieren met het avondeten. Het gaat nu weer ( wisselend) beter. Wat wij doen: ze hoeft niet te eten als ze niet wil, ( geen aandacht aan geven) maar ze blijft WEL aan tafel zitte zolang wij eten. Als ze heel erg gaat klieren/ gillen dan zetten we haar op de gang. Dat vindt ze ECHT niet leuk dus dan is het vaak snel over. En zo niet dan laat ik haar op de gang. Ik ga dan wel vaak vragen “Is het nu over Neel? Kom je weer aan tafel?”. Meestal kiest ze dan eieren voor haar geld. En ze snapt het al prima allemaal,ze zijn al slim hoor! Wat belangrijk is, is denk ik dat het negatieve gedrag niet het avondeten van jullie allemaal “verpest”( je snapt wat ik bedoel ). Hier werkt dit in elk geval prima. Als je man het geduld niet kan opbrengen, kan hij beter eten als jullie klaar zijn denk ik, want anders creeer je nog meer spanning en… het is toch maar een fase, dus dat kan je dan tijdelijk doen totdat deze fase over is? Alles beter dan dat het avondeten straks een groot drama is voor jullie allemaal.
Succes ook met jouw draakje!
groetjes

[img]http://lb4f.lilypie.com/AgvZp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” />

[img]http://lb2f.lilypie.com/inDSp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

nou bedankt voor de tips dames! Had jouw topic idd ook gelezen linette en fijn dat het bij jullie weer beter gaat nu! Heb vanavond geprobeerd haar op de gang te zetten met stoel en al. Had eerst een paar keer gewaarschuwd, zo van: Y als je nu niet ophoudt met schreeuwen dan ga je op de gang. Had geen effect. Dus de gang op na de 2e waarschuwing. Dat had nog minder effect. Het maakte haar niks uit! Ze vond het denk ik zelfs wel een leuk spelletje. pff… die is echt aan het uitproberen niet normaal! Geen goede timing nu Y!

mama1980

Slik … dat is wel heftig en ook niet bepaald gezellig eten. Ik zou haar na 1x waarschuwen op de gang zetten … Het even volhouden zodat ze misschien in de gaten krijgt dat het geen spelletje is. Het lijkt me een meisje met behoorlijk wat pit! En als jullie samen gaan eten en haar even laat voor wat het is? Wilt ze er dan niet bij komen zitten? Met een bekertje drinken aan tafel … soms moet je weleens iets anders proberen om uiteindelijk daar te komen waar je haar hebben wil. Vermoeiend he? Succes met de kleine dame!

Gr Esther

hier gaat het af en aan. Soms ook zulk gedrag als bij jullie. Wegdraaien en schreeuwen als ik het eten neerzet en hetzelfde als ik het wegpak. Meestal haal ik hem gewoon uit de stoel en ga ik een toneelstukje met papa opvoeren. Wij gaan dan heel gezellig kletsen en eten en negeren hem compleet. Meestal is het geschreeuw dan snel gedaan en dan zet ik hem weer in de stoel. Zet het eten voor zijn neus en negeer hem, weer. Na een tijdje gaat hij vanzelf eten. Zo niet, dan niet.

22-12-2009 colin geboren

ja het is idd en dametje met pit!!! nee is nee en wordt echt geen ja, hoe een leuk toneelspelletje wij ook spelen. Vind ik ook prima, dan maar geen eten, maar dat geschreeuw wil ik dus niet accepteren. Ik blijf de komende dagen de gang maar proberen en hopelijk krijgt ze dan door dat het idd geen leuk spelletje is.

mama1980

Pfff, wat een pit zit er in dat meisje zeg!

Lijkt me enorm frustrerend en zeker in de situatie waar jullie nu in zitten!

Geen tips, sorry…maar wel veel sterkte…hopelijk geeft ze binnenkort de strijd op en hebben jullie weer een gezelliger en rustiger avondeten…

Groetjes van Sascha en Senne

Lilypie Third Birthday tickers

Als Daan niet wil eten, dan maak ik daar geen probleem van. Maar als wij klaar zijn met eten, dan is hij ook klaar. Als ik zijn bord weg pak, dan zeg ik rustig en wordt ook niet kwaad, maar hij krijgt het daarna niet meer terug (ook niet na 10 min).

En blijven krijsen = de gang.
Dit moet je soms even volhouden, misschien wel langer dan een paar dagen. Werkt uiteindelijk echt wel.