Autozitje groep 1

Hallo!

Ik ben voor Lieve op zoek naar een autozitje. Eigenlijk is ze de huidige maxi-cosi al wel ontgroeid, denk dat ze tegen de 9 kilo aanzit en haar voetjes steken ook nogal uit Dus is mama aan het surfen geslagen, op zoek naar een autozitje uit groep 1 (vanaf 9 kilo).

Mijn gezoek op internet heeft als resultaat opgeleverd dat volgens de anwb-testen ik een zitje met ‘isofix’ zou moeten hebben. Dat is een bevestigingssysteem. Maar … bij onze auto kan dat niet (hij is te oud) en inbouwen van isofix schijnt heel moeilijk/onmogelijk te zijn. Er is maar één alternatief volgens de ANWB, dat is een zogenoemd BeSafe-zitje. Die kan zonder isofix en is veilig genoeg (aldus nog steeds de ANWB).
Maar: die kost ca 500 euro!!! Tweedehands kan ik die niet vinden… en nu zit ik dus vast.

Mijn vraag: welke zitjes hebben/hadden jullie en zijn jullie tevreden???

Hoi Tamarah,

De BeSafe zitje is ongelooflijk duur. Helemaal mee eens dat is het zitje die tegen de rijrichting in rijdt maar die nog niet verplicht is in Ned. In andere landen al wel zoals Zwistserland/Scandanavië. Ze zijn wel te koop op MP maar dan is de vraag zijn ze nog veilig ivm met mogelijk ongelukken die het zitje kan meegemaakt hebben.

Ik heb zelf voor Jony (22mnd) het zitje die met de rijrichting mee rijdt van het merk maxicosie volgens mij de priori.
De Isofix rijdt ook tegen de rijrichting toch?
Nou succes met het uitzoeken van het stoeltje.

Groet Cora

Isofix is alleen de bevestiging, en of de stoel tegen de rijrichting staat
of met de rijrichting mee, staat daar in principe los van.

De meeste autostoeltjes zitten vast met de gordel, en daar is
in principe niets mis mee.
Maar Isofix is inderdaad nog iets veiliger.
Dat wil niet zeggen dat met gordel niet veilig is.

Tegen de rijrichting in is ook wat veiliger dan met de rijrichting mee,
omdat de nek tot een jaar of 4 niet sterk genoeg is om een flinke klap
op te vangen.

Dus: staar je niet dood op isofix, maar kijk ook wat er goed verkrijgbaar is.
De bekende merken zijn echt goed, de onbekendere merken voldoen natuurlijk ook aan de eisen, maar wellicht netaan.

(Bij de volvo-dealer verkopen ze autostoeltjes van Britax,
ISOfix + tegen de rijrichting in. Kost ongeveer net zoveel als
de “normale” Maxicosi…)

M.

quote:
Eigenlijk is ze de huidige maxi-cosi al wel ontgroeid, denk dat ze tegen de 9 kilo aanzit en haar voetjes steken ook nogal uit

Waar het om gaat is of haar hoofdje boven de rand van de maxi cosi uitsteekt of niet. Als dat niet het geval is, nog lekker in de maxi cosi laten zitten.

Wij hebben een autostoeltje zonder Isofix (kon ook niet hier), eentje van Römer. Kostte iets van 180 euro en bevalt prima.

Succes met zoeken!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

ik zou zo ie zo nooit een tweede hands autostoel kopen! je weet nooit wat er mee gebeurt is!!!
wij hebben van maxicosi de tobi en bevalt prima

Groetjes Gytha

quote:

Waar het om gaat is of haar hoofdje boven de rand van de maxi cosi uitsteekt of niet. Als dat niet het geval is, nog lekker in de maxi cosi laten zitten.

D’r hoofdje steekt ook wel een klein beetje uit… en ze weegt meer dan 9 kilo.

ik denk nu trouwens aan de Maxi-Cosi Priori XP, die schijnt weer net iets veiliger te zijn dan de Maxi-Cosi priori SPS. Ennuh… ik wilde eigenlijk wel een 2ehands kopen… scheelt zoveel geld! Maar je hebt wel gelijk, dan weet je niet wat er mee is gebeurd… ik denk er nog even over na,

Tja, als het hoofdje ook iets uitsteekt dan kan je inderdaad beter de overstap maken. En tweedehands…ben er ook geen voorstander van. Het kleinste aanrijdinkje waarvan je denkt dat het niets voorstelde, kan al invloed hebben op de veiligheid van zo’n autostoeltje. Maar goed, da’s mijn gevoel.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wij hebben de Maxi Cosi Priori en die bevalt prima. Het is een nieuw autozitje en kostte 200 eur. Wij hadden geluk dat ze in de aanbieding waren voor 100 eur. Dus hebben er meteen voor in beide auto’s eentje gekocht. Natuurlijk zijn ze erg prijzig, maar beter iets te veel geld dan dat je niet weet wat er met het zitje gebeurd is en er iets niet goed gaat.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers