Auditief geheugen


#1

Hoi,

Weet iemand wat er precies valt onder het criterium auditief geheugen.
Onze dochter is hier op getest door de gg en gd en daar is uitgekomen dat ze op het randje zit. Nu wordt ze nog getest binnenkort door een logopedist. Maar vraag me af buiten woorden en zinnetjes onthouden valt er nog meer onder?

Groetjes

lon106


#2

Volgens mij valt onder auditief geheugen het kunnen onthouden van gesproken tekst.

Dus als zij mondeling een opdracht krijgt, kan ze die waarschijnlijk moeilijk onthouden, en daardoor niet kunnen uitvoeren. Waardoor het lijkt of ze het niet begrijpt.
Het zal voor haar waarschijnlijk duidelijker zijn als het opgeschreven wordt, of voorgedaan.

Het onthouden van (reeksen) woorden en zinnetjes zal waarschijnlijk een testmethode zijn.
Een goeie oefening is bijv. ook spelletjes als: ik ga op reis en ik neem mee…


#3

Zie ook Google voor meer info.

Bijv. hier:
http://www.encyclo.nl/begrip/Auditief%20geheugen

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Jan 2011 21:57:09


#4

Hoi Sje

Dank voor je reactie. Ik had inderdaad zelf ook al een beetje gegoogled alleen het blijft allemaal een beetje vaag. Echte handreikingen heb ik nog niet gevonden behalve dan woordenreeksen laten opzeggen en herhalen.
Er is een wachtlijst voor logopedie dus moeten we nog drie weken wachten voordat ze uitgebreid getest gaat worden.
Maar schrok wel even dan. Ze is een hele slimme meid en de juf heeft er niets over gezegd bij het vorige rapoort dus viel een beetje koud op mijn dak.
Ik bedoel dit moet toch al eerder opgemerkt zijn. Al moet ik wel zeggen dat ze een druk baasje is en alles om er heen in de gaten houd en wil houden. Dus misschien eerst gedacht dat het daardoor kwam dat ze niet goed luisterden dan.
Ik dacht kijk even of er onder de ikke benners mensen zijn met ervaring hierin.

Goed wacht de test wel af. ondertussen oefenen we nog meer met het nevertellen van een verhaal en dat soort dingen. Een spelletje als ik ga op reis is ook een leuke en goede tip had ik nog niet aangedacht.

groetjes

lon106