Zielig zeg! Hopelijk mag het kindje snel weer naar huis.
Mijn zoontje is 7 weken te vroeg geboren en had in het begin problemen met zijn ademhaling. Longetjes nog niet voldoende gerijpt. Hij heeft van het begin aan luchtwegproblemen gehad. Het zou dus best kunnen dat het kindje van je vriendin nog problemen ondervindt van het te vroeg geboren zijn. Zijn longetjes waren nog niet klaar om het zelfstandig te doen maar werden noodgedwongen en w.s. heeft het kindje middelen voor longrijping e.d. gehad. Allemaal toch een beetje de natuur geforceerd zeg maar… Soms hebben deze kindjes wat sneller last van astmatische klachten. En vergeet niet dit kindje is nog heel erg klein en kwetsbaar, eigenlijk zou het nu pas net geboren zijn, het hoesten gaat nog niet omdat ie daar te klein voor is, allemaal extra risico’s die wanneer het kindje wat groter is wel afnemen.
Gelukkig is een echte longontsteking ons zoontje bespaart gebleven maar wel vele malen luchtweginfecties. De arts heeft benoemd dat hij mogelijk ook Astma heeft aangezien hij ook last van eczeem heeft en die twee gaan vaak samen. Alleen hier wordt de diagnose astma niet voor het 4e jaar vastgesteld.
Mijn zoontje heeft tevens een koemelkallergie, en koemelkproducten veroorzaken voor hem ook luchtwegproblemen. Goed dus dat je je vriendin meteen het geadviseerd geen koemelk te geven. Als de moeder borstvoeding geeft kan zij zelf ook zo min mogelijk koemelk producten tot zich nemen.
Jasper heeft lange tijd pufjes gebruikt die we met een speciale baby/peuter voorzetkamer konden geven (Qvar en Ventolin) hij is er pas net twee weken vanaf dus hopen dat het goed blijft gaan…
Wat ik altijd doe als Jasper aan het 'roggelen’is:
-Bedje aan 1 kant verhogen met b.v. een boek zodat hij wat schuin ligt en beter kan ademhalen.
-Stomen in de douche (door de douche lang heet te laten lopen waardoor er flink stoom in de doucheruimte is en daar ga ik dan een tijdje met hem zitten.
-‘Opkloppen’ met een wat bolle hand op z’n ruggetje en borst kloppen (lastig te omschrijven, maar het doel is dat het slijm wat los komt en het kindje het beter omhoog kan hoesten, juist dat vastzittende slijm geeft een verhoogde kans op longontsteking)
-Goed stofzuigen en overdag de slaapkamer goed ventileren
En ik grijp meteen weer naar de pufjes om erger te voorkomen.
Nou, een heel verhaal geworden…
Hopelijk gaat het gauw beter met het mannetje en wordt ie snel wat sterker en zwaarder, dat helpt al een stukje mee!
Groetjes Carolien.