Asthma?!?!

Een vriendinnetje van me heeft een kindje van 10 weken, hij is 8 weken tevroeg geboren. Hij ligt nu in het ziekenhuis met een longontsteking maar ze vermoeden ook Asthma. Iemand hier ervaring met Asthma bij zo’n jong kind? Ik heb de moeder wel wat advies gegeven. (Borstvoeding blijven geven minimaal tot 6 maanden, koemelk uitstellen, ook pinda’s, soya en andere allergie gevoelige producten, mama stoppen met roken, als er gesoft word geen baby in de buurt, geen tapijt, beddengoed elke dag buiten hangen) Verder krijgt hij Salbutamol siroop. Hij is rond de 4 kg! Vind het zo zielig brrr! Hij ligt al bijna 1 week in het ziekenhuis! Als iemand nog een goede tip heeft graag!

Wat zielig!
Helaas geen tips… weet wel dat mijn broertje en ik het ook al zo jong hadden, en met de tips die jij geeft zijn wij ook wel groot geworden
En verder af en toe een spuit prednison van de dokter als we er in stikten…

Zoonlief had het ook wel, maar niet zo ernstig (werd wel duidelijk erger toen ik stopte met de BV na 7mnd). Maar nu is hij bijna 6 en heeft eigenlijk nauwelijks meer last.

Voor ons hadden mijn ouders vroeger een vernevelaar voor de medicijnen, omdat de gewone pufjes niet genoeg in de longen kwamen zeg maar.

Mijn broertje is er helemaal overheen gegroeid, en ik heb er ook weinig last meer van, alleen nog allergie voor eigenlijk alle dieren. Maar als ik van te voren een pilletje neem als ik bij iemand met dieren op bezoek ga heb ik dat ook niet.

Gewijzigd door - Suzsje op 11 Apr 2011 10:01:37

Zielig zeg! Hopelijk mag het kindje snel weer naar huis.

Mijn zoontje is 7 weken te vroeg geboren en had in het begin problemen met zijn ademhaling. Longetjes nog niet voldoende gerijpt. Hij heeft van het begin aan luchtwegproblemen gehad. Het zou dus best kunnen dat het kindje van je vriendin nog problemen ondervindt van het te vroeg geboren zijn. Zijn longetjes waren nog niet klaar om het zelfstandig te doen maar werden noodgedwongen en w.s. heeft het kindje middelen voor longrijping e.d. gehad. Allemaal toch een beetje de natuur geforceerd zeg maar… Soms hebben deze kindjes wat sneller last van astmatische klachten. En vergeet niet dit kindje is nog heel erg klein en kwetsbaar, eigenlijk zou het nu pas net geboren zijn, het hoesten gaat nog niet omdat ie daar te klein voor is, allemaal extra risico’s die wanneer het kindje wat groter is wel afnemen.

Gelukkig is een echte longontsteking ons zoontje bespaart gebleven maar wel vele malen luchtweginfecties. De arts heeft benoemd dat hij mogelijk ook Astma heeft aangezien hij ook last van eczeem heeft en die twee gaan vaak samen. Alleen hier wordt de diagnose astma niet voor het 4e jaar vastgesteld.
Mijn zoontje heeft tevens een koemelkallergie, en koemelkproducten veroorzaken voor hem ook luchtwegproblemen. Goed dus dat je je vriendin meteen het geadviseerd geen koemelk te geven. Als de moeder borstvoeding geeft kan zij zelf ook zo min mogelijk koemelk producten tot zich nemen.
Jasper heeft lange tijd pufjes gebruikt die we met een speciale baby/peuter voorzetkamer konden geven (Qvar en Ventolin) hij is er pas net twee weken vanaf dus hopen dat het goed blijft gaan…

Wat ik altijd doe als Jasper aan het 'roggelen’is:
-Bedje aan 1 kant verhogen met b.v. een boek zodat hij wat schuin ligt en beter kan ademhalen.
-Stomen in de douche (door de douche lang heet te laten lopen waardoor er flink stoom in de doucheruimte is en daar ga ik dan een tijdje met hem zitten.
-‘Opkloppen’ met een wat bolle hand op z’n ruggetje en borst kloppen (lastig te omschrijven, maar het doel is dat het slijm wat los komt en het kindje het beter omhoog kan hoesten, juist dat vastzittende slijm geeft een verhoogde kans op longontsteking)
-Goed stofzuigen en overdag de slaapkamer goed ventileren
En ik grijp meteen weer naar de pufjes om erger te voorkomen.

Nou, een heel verhaal geworden…
Hopelijk gaat het gauw beter met het mannetje en wordt ie snel wat sterker en zwaarder, dat helpt al een stukje mee!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ja hij is de nacht goed doorgekomen hoorde ik! Ik heb hem vandaag helaas niet gezien ivm werk aan de andere kant van de stad. Ik ga morgen nog even kijken. Ik zal een aantal tips meenemen vooral die ene van stomen, ze dacht zelf al om z’n vernevelaar te kopen, maar dit is een beter en goedkoper idee denk ik! Koemelk heb ik al gezegd minimaal tt 1 jaar uitstellen, maar wat ik me wel afvroeg, alternatieve voor koemelk (voor de mama die borstvoeding geeft?) Want ik hoor dat Soya ook allergieen kan opwerken. Weet iemand dat?

Veel verse groente, noten en zaden.
Ik nam elke dag wat ongezouten cashewnoten (schijnt ook goed voor BV te zijn!)
Daarnaast slikte ik zelf vit D zolang ik BV heb gegeven, met een glas sinasappelsap want dat zou weer beter zijn voor de opname van vit. D.
Mij is vertelt dat vruchtensap extra goed is bij een melkvrij dieet.
En van het vocht waar je groentes of aardappels in hebt gekookt jus maken want deze bevat nog veel goede vitamines.

Soja of Geitenmelk zijn idd bij een echte koemelkallergie geen goede vervangers. Hierbij is ook een grote kans op het ontwikkelen van een allergie en dat is nog veel lastiger want soja zit in bijna alles verwerkt.
Maar rijstemelk of havermelk zou wel kunnen.

Biogarde is lactose arm, dus mogelijk dat de moeder dit wel kan nemen. Ik heb dit zelf ook niet gedaan want ik was vreselijk bang dat jasper daardoor klachten zou krijgen maar het schijnt wel te kunnen…

Fijn dat ie de nacht zo goed is doorgekomen!
Groetjes Carolien.

Ik weet overigens niet of het stomen in de douche wel zo’n goedkoop alternatief is… de douche moet nogal een tijdje met heet water stromen voordat hier de ruimte goed bestoomt is!

Ik denk dat de meeste producten toch niet hier kan krijgen (ik woon in Malawi he!) Maar goed, ik zal het eens aandragen! Water is hier eigenlijk heel goedkoop vandaar dat het hier wel een oplossing zou zijn. Ik zal dat melkvrije toch maar eens gaan aandragen, dan kan ze zelf kijken of ze er iets mee wil doen natuurlijk! Ik heb wel vernomen dat de moeder nu gestopt is met roken (dmv pleisters,) dus dat is al een goede stap!

Ja ik weet het!
Geroosterde mailskolf is vast ook heel gezond
Tropische vruchten? Vers fruit, groenten en eieren…
En er schijnt prima bier in Malawi te worden geschonken… (elke dag een donker biertje is ook heel goed voor de BV).
En Nsimia? Of gaat daar gewoon koemelk in?

Ja ik heb even gegoogled… hihi, ik heb natuurlijk geen idee wat er in Malawi allemaal te krijgen is!

Hoe dan ook, ik hoop natuurlijk dat het kleine mannetje snel opknapt.
Hopelijk lukt het de moeder om een tijd lang goed voor zichzelf te zorgen en BV te geven. Daar groeien prematuurtjes goed op!

Groetjes Carolien.

Hihihihi ja ze hebben hier goed bier! en in Nsima zit geen koemelk alleen water en maismeel!

hoi,

mijn zoontje heeft ook astma en hij heeft erg veel last als het bijvoorbeeld benenden lekker 21 graden is en boven is het kouder dan krijgt hij last door het temperatuurs verschil…een goede temp is tussen de 16 en 18 graden.
idd ook het bedje iets omhoog bij hoofdje,zoveel mogelijk rookvrij houden.