Appel stomen?

Hoi allemaal,

Ons moppie vindt de golden delicious (dankzij Sje ) erg lekker! Maar om hem goed te pureren dat is nogal een opgave. Er blijven kleine stukjes en dat vindt madam nog niet zo lekker. Tuurlijk gaat ze dat leren maar voor nu heb ik de appel gestoomd en toen gepureerd. Smaakt niet meer naar appel maar naar appelmoes, hihi! apart he?
Maar nu mijn vraag, die mag ik toch gewoon, net als groente, gewoon invriezen?
groetjes,
Wendy

Wat raar dat gepureerde appel naar appelmoes smaakt!

Hoe heb je hem gestoomd? In de magnetron of moeilijk in een pannetje? Gewoon een minuutje in de magnetron en dan pureren werkt ook prima namelijk. Wel goed af laten koelen, want appel wordt door de hoeveelheid vocht die erin zit heel heet!

Volgens mij is appelmoes gewoon in te vriezen. Althans, als mijn moeder appelmoes maakt van de berg appels die van de boom bij mijn broer komen, dan vriest ze die altijd in porties in.

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Ik heb een babycook die stoomt en pureert dus ik doe de appel geschild en in stukjes in het apparaat. Na een tijdje even vocht afgieten en pureren en klaar.
Toch had ik verwacht dat het meer naar appel zou smaken en minder naar appelmoes. Klinkt blond he? Maar ik dacht dat bij appelmoes uit de pot allerlei suikers toegevoegd zouden zijn, en conserveringsmiddelen etc waardoor het anders zou smaken. Ik had zelf een Golden Delicious op s middags en de smaak was heel anders…

Maar zo te horen kun je dus gewoon invriezen!
Ik las trouwens ergens dat je opgewarmde groenten niet opnieuw op mag warmen. Kan ik mij voorstellen ivm nitraat wat nitriet wordt of zoiets maar hoe zit het dan als je het in de vriezer hebt gehad? Dan moet je het toch wel opwarmen?

groetjes,
Wendy

Oh handig zo’n babycook.

Waarom zou je het op moeten warmen als het uit de vriezer komt. Als je het de avond tevoren uit de vriezer haalt is het de volgende dag als het goed is ontdooid. Maar dan kan het alsnog een hele koude hap zijn. Dus een klein beetje de kou eraf halen in de magnetron is geen slecht plan.

Groetekes, Sje

@Sje ik bedoelde de groente…die geef ik altijd lauwwarm…

Weet je wat ook handig is met appels?? Raspen. Ik heb een rasp en daar haal ik de appel even doorheen en dan kun je hem heel makkelijk met de staafmixer pureren.

@Foxontherun, thanks for the tip!
groetjes,
Wendy

Ik kook de appel eerst even anders kan de staafmixer het niet aan Als het dan weer afgekoeld is vries ik het gewoon in. Kan heel goed hoor. En dan haal ik het s morgens uit de vriezer en dan voor dat ik het geef even in de magnetron om de kou er af te halen. Maar als de porties groter worden denk ik dat ik ze s avonds er maar vast uit haal anders ontdooid het niet op tijd.