Antibiotica...?

Hallo allemaal,
Mijn dochter is nu 5,5 maand en de laatste tijd best vaak ziek. Vorige week had ze nog 2 dagen tegen de 40 koorts maar die is over en nu begint ze vandaag weer te snotteren met weer 37,5. Ze gaat naar het kinderdagverblijf 2x per week, zou het echt daardoor komen?
Nu zijn we vanochtend bij de HA geweest omdat ze niet goed dronk en die checkte haar verder even en hoorde wat in de longetjes en nu moet ze antibiotica, en een behoorlijke dosis ook… 1 week lang 3xpd 1 ml Amoxcilline… Ik ben zelf erg tegen antibiotica en wil er alleen aan als het echt echt nodig is maar met mijn dochter vindt ik het een mopeilijk verhaal. Ze is niet echt ziek en hoesten of zo doet ze niet, ik zou liever afwachten. De HA vinden wij niet echt behulpzaam die heeft meer zoiets van zeur niet zo… maar ik ben bang dat haar hele darmflora er aan gaat, ze heeft nu eindelijk geen krampjes meer, eet wat fruit en dan moet ze weer aan deze zooi. iemand tips. ervaring, etc.?? Help!
Alvast bedankt!!

Hoi,

Als je het zo moeilijk vind om een besluit te nemen waarom vraag je dan niet een second opinion bij een ander ha bij jou in de buurt. Of nog beter misschien ga nog een gesprek aan bij je ha. Eis dat je serieus wordt genomen Leg uit wat je bezwaren zijn en dat je haar erg jong vind vraag hem nogmaals te onderbouwen waarom hij jullie antibiotica heeft meegegeven.
Ze is jong dat betekent dat ze er ook zelf over kan komen maar kan ook betekend dat ze juist even hulp nodig heeft . De longen zijn maar klein en kunnen daardoor minder aan en verstopte longen kunnen bij die kleintjes die tot meer leiden. Daast is er het feit dat ze minder en minder goed gaat drinken en dat geeft aan dat er toch iets aan de hand is zou ik zeggen.

37,50 is trouwens een hele normale temperatuur hoor. Pas bij 39 graden kan je echt van koorts spreken bij die kleintjes. Ook de 40 graden kunnen ze zomaar ineens hebben. Meestal pieken ze tegen de avond. Vaak hebben ze niet de hele dag z’n hoge koorts. Belangrijk is dat ze goed blijven plassen en toch wat drinken ietsjes minder is geen probleem.
Als ze naar het kdv gaan zijn de kinderen vaak de hele winter verkouden. Dan heeft de een een virus dan de ander daar is niet tegenop schoon te maken en te luchten. Het is een bekent fenomeen. Ook kan het een voordeel zijn. Ze zijn later minder snel ziek.

Hoop dat je wat heb aan mij gedachten hierover.

Groetjes

lon106

Moet ik eerlijk zijn? Dan zou ik zeker wel die antibiotica gaan geven. Kan geen kwaad voor je kindje. Vooral omdat de dokter iets in de longen hoorde…! Een verwaarloosde longontsteking zou ik toch graag willen voorkomen. Gebruik gewoon die kuur en maak hem helemaal af (is belangrijk bij antibiotica anders verhoogde kans op terugkomen).

Tuurlijk altijd ff onzeker als ze weer wat moeten innemen etc. Maar darmflora zal er misschien even last van krijgen … dat liever dan longontsteking. Misschien merk je wel helemaal geen verschil en knap ze alleen maar op. Zou proberen toch van het positieve uit te gaan.

Die koorts die zo schommelt zegt toch ook dat ze even een duwtje nodig heeft om geholpen te woren. Dus mijn idee… starten liefst snel mogelijk!

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ben het eens met mini-boy, antibiotica wordt over het algemeen niet zomaar gegeven en helemaal niet bij die kleintjes. Wat ik wél met je eens ben, is dat je je serieus genomen moet voelen door je ha. Dat recht heb je. Dus nog een gesprek aangaan met de vraag of hij precies wil uitleggen waarom, dat zou ik zeker doen.

Onze zoon gaat sinds hij vier maanden is naar het kdv, twee dagen per week. Hij is sindsdien ook altijd verkouden…denk je net dat het beter wordt, krijgt hij weer een zoentje van een ander kindje met een snottebel en dan is het weer mis. Je moet maar zo denken: goed voor de weerstand en later zijn ze amper nog ziek.

Succes met de kleine!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Voor verkoudheid zou ik niet zomaar iets gaan geven, maar als het echt nodig is dan is het nodig. Ik ben zelf ook iemand die niet snel medicijnen neemt en ook bij die kleine wil ik zolang mogelijk wachten. Maar toen Tim 5,5 maand was toen was hij 4 weken lang iedere week 3 dagen ziek. Boven de 39 graden koorts, ontzettend sloom, niet meer omrollen etc. Gelukkig niet huilerig ofzo, maar wel heel wit en hij dronk dan wel zijn flessen leeg maar niks van groente of fruit. Terwijl hij dat normaal heel goed at. Na een paar dagen was dan de koorts weer over. Maar telkens zat er maar een paar dagen tussen en dan begon het weer. En hij bleef maar supersloom ook de dagen dat de koorts weer minder was of weg. We zijn toen toch maar naar de HA geweest. Die zei ons dat het een baby soms niet lukt om zelf over een virus heen te komen en dan moeten ze geholpen worden. Nog getwijfeld of we de anti biotica wel moesten gebruiken. Maar toen hij na een paar dagen weer ziek werd waren we toch om. We hadden ook een anti biotica die we 3 keer per dag middels een spuitje moesten geven. En ik kan je vertellen achteraf had ik spijt dat ik het zover heb laten komen. Na de 1e dag anti biotica ging hij alweer naar zijn zij rollen. De 2e dag rolde die weer om en dag 3 was de koorts weg en at hij zijn groente en fruit weer. Sindsdien geen koorts etc meer gehad. Alleen verkoudheid, maar ja dat zijn baby’s nu eenmaal vaak. Zeker omdat hij ook nog 2 dagen naar het KDV gaat. Ik zou dus zeggen als je het niet vertrouwd een second opinion. Maar als het nodig is, gewoon beginnen hij schrijft het niet zomaar voor.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi,

Mijn dochter van 6 maanden heeft net ook een antibioticakuur gehad, 3x daags 10 dagen lang.

Ik heb er om haar darmflora goed te houden Orthiflor Start bij gegeven.
Dat is een poeder die je in de melkfles toe kunt voegen en daar zitten goede bacterieen in die de darmflora in ballans houden. Werkt echt super goed!!

Gr, Fem

Hallo allemaal,
mede dankzij jullie adviezen ben ik vandaag terug gegaan naar de huisarts en heb alles besproken (na een slapeloze nacht van piekeren ) Ze hoort op de linkerlong een ‘zagend’ geluid, rechts is schoon. We hebben afgesproken om het even aan te kijken, mede omdat mijn dochter niet ziek oogt, geen koorts heeft, niet hoest en inmiddels haar flesje ook weer goed drinkt! Mocht de situatie veranderen dan kan ik altijd terugkomen, fijn idee dus. Bedankt ook voor de tip van de Orthiflor start, dat ga ik goed onthouden want het zal vast wel eens voorkomen dat ze wel antibiotica moet, maar nu kunnen we het hoogstwaarschijnlijk nog even af houden!!
Bedankt!!!