Angstig/eenkennig?

Het gaat hartstikke goed met Julian hoor, maar toch vraag ik me wat af.
Hij zit nu heel duidelijk in een eenkennige of angstige fase. Als ik ergens op visite ga, oh wee als ik hem op de grond zet of bij iemand anders, want dan is het brullen. Hij klampt zich dan heel erg aan me vast (ook wel weer schattig natuurlijk) Bij echte bekenden, zoals opa en oma enzo doet hij dit niet, dat vindt hij allemaal (nog) prachtig!
Ook met spelen wil hij veel aandacht. De box is minder interessant, wat ik op zich niet zo erg vind en ook wel begrijp. Als ik naast hem ga zitten, terwijl hij in de box bezig is, vindt hij het oke, maar zodra ik wegloop zet hij het op een krijsen. Kiekeboespelletjes doen we al heeeeeeel lang en ook blijf ik tegen hem praten of zingen als ik wegloop. Zijn angst is gelijk weer over zodra ik hem oppak. Hetzelfde gebeurt wanneer hij op de grond speelt.

Ik vraag me nu af, hoe ‘moet’ je daarmee omgaan? Moet ik hem die aandacht steeds geven, dus oppakken of troosten wanneer hij huilt of ook gewoon laten gaan? Ik wil namelijk niet dat hij denkt dat ie maar een kik hoeft te geven en ik dan toch wel kom…
Dus: moet ik er aan toegeven of laten huilen? Ik wil absoluut geen verwend kind van hem maken die altijd maar zn zin krijgt zodra hij begint te piepen

Groetjes en alvast een gezellige jaarwisseling!

Ik zou hem even laten huilen. Hij is 11 maand dus hij weet donders goed dat als hij een kik geeft dat mama wel komt om met hem te spelen. Kleine slimmerik.

Zet hem bv in de box en zeg daarna tegen hem wat je zelf gaat doen. Bv, mama gaat even plassen, of mama gaat even koffie zetten, mama komt zo weer. Je kindje gaat waarschijnlijk huilen. Doe eerst je ding en ga dan naar hem terug. Daar was mama alweer. Ik zou hem niet direct uit de box halen. Maar hem een ander speeltje aanbieden en daarna zelf je koffie op drinken.
Hij moet het ook leren om zich zelf te vermaken en ook als mama even uit beeld is.

Succes

hier ook een tijdje gehad en ik ben dat op een gegeven moment ook gaan negeren. Hij gaat hier bijv in de box als ik buiten een sigaretje ga roken. Ik negeerde hem gewoon en na 5 minuten jengelen ging hij leuk spelen. Nu is het meestal geen probleem meer en speelt hij gewoon. Als er niks aan de hand is en hij jengelt dan probeer ik het sowieso meestal wel te negeren. Als Colin iets niet mag dan wordt hij heel boos, maar als je dat negeert gaat hij binnen 2 minuten iets anders doen.

Colin heeft rond de 11 maanden ook even gehad dat hi heel eenkennig was en begon te huilen bij anderen, maar dat was zo over. Nu is hij wel af en toe wat verlegen.

22-12-2009 colin geboren

Hier hetzelfde. Hij kan zich een tijdje vermaken in de box/op de grond, daarna wordt het huilen/jengelen. Ander speelgoed helpt niet en als ik hem dan uit de box haal (om vb op de grond te leggen of in het wipstoeltje of kinderstoel) dan een megaknuffel, ofwel vastklampen> En dan vooral niet los moeten laten, want dan is het huilen. Ik laat hem ook even huilen/jengelen en als hij na 5 minuten nog geen afleiding heeft en echte tranen huilt (zit bij onze zoon ook verschil in, haha), dan haal ik hem er wel uit. Even troosten of met mama op de bank zitten/spelen en dan weer proberen.
Zal wel weer een fase zijn!

Lastig, maar het gaat ook weer over. Bereid hem voor op een momentje alleen door te zeggen dat hij even in de box gaat en dan te vertellen wat jij gaat doen. Zeg erbij dat je daarna weer even met hem gaat spelen en doe dat dan ook. Dan leert hij erop te vertrouwen dat je terugkomt.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers