Angst

Hoi

Nanik is sinds een week erg schrikkerig en bangig maar sinds een dag of 2 helemaal panisch van lampen.

Ik denk dat het te maken heeft dat het 's avonds eerder donker wordt en we nu dus eerder de lampen aan hebben en dat het nu dus bij haar opvalt al die lampen.

Ze durft niet meer alleen door het huis te lopen en komt soms helemaal in paniek aanrennen en wil dan op schoot.
Vandaag waren we even bij oma en daar was het helemaal een drama zeg. Ze moest daar vanmiddag even slapen nou ze huilde alles bij elkaar alleen maar door die lamp in de slaapkamer pffff.

Een ander kind is bang voor het donker maar zij is bang voor de lamp.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan. Ik probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te geven en ik heb haar uitgelegd dat een lamp niet iets engs is maar ja …

Doei
Bianca

Misschien een gek idee. maar misschien kan je Nanik eens op de lichtknop laten drukken aan.uit aan uit. Zodat ze oorzaak en gevolg ziet en dat een lamp niet vanzelf aan en uit gaat maar dat met de lichtschakelaar. Misschien is ze eens geschrokken dat een lamp opeens aan of uit ging?Heeft ze misschien een een tekenfilm of een plaatje gezien van een boze lamp? Nou ja ik raad ook maar wat. Groetjes chantal

Chantal

Dat hebben we al laten zien maar dat helpt dus niet.
Ik denk ook dat ze wat op tv gezien heeft met een lamp of iets op het plafond ofzo waar ze bang van geworden is.

Mijn oudste kijkt natuurlijk naar Jetix enzo en ik denk dat ze dat ook mee aan het kijken is. Dat is niets voor kleintjes dus dat gaat niet meer aan als Nanik beneden is. Hoop dat het snel over is hoor.

Doei
Bianc

Wat komt dit verhaal me bekend voor! ik heb hetzelfde gehad met jordy hij werd PANISCH als hij een lamp zag ophangen… Lampen die gewoon op de kast stonden vond ie niet eng… vreemd he?
In ieder geval hebben wij hem ook op de lampknopjes laten drukken en naar een paar keer vond ie het helemaal niet meer zo eng…
Nu is hij over zn angst heen…

Veel liefs joyce

joyce

Hoi

Nanik is er ook weer vanaf hoor.

Eigenaardig toch hoe die kinderen denken en in hun hoofd halen.
Ik heb wel gelezen dat dit vooral voorkomt bij kinderen met veel fantasie en dat ze nog geen onderscheid kunnen maken wat ze hebben gefantaseerd en wat echt is gebeurd.

Klinkt wel logisch achteraf gezien dan

Groet
Bianca