Angst met zwemmen

Mijn zoon Chris is nu bijna 6 en zit nu al meer als een jaar op zwemles.
Nu zit hij nog steeds in het eerste badje en durft niet zelfstandig op zijn rug te drijven, eerst dachten we dat het kwam doordat er water in zijn oren liep maar zelfs met zwemdoppen bleef het een probleem.
Hij durft niet zelfstandig in het water te springen. Wel als je een vinger geeft dan durft hij wel maar zonder vinger niet.
Hij wordt dan bijna hysterische. Als hij in het water ligt gaat het wel redelijk.
Wie weet hoe we dit kunnen aanpakken.

groetjes Bianca mama van Rick en Chris

Moeilijk! Durft hij wel met bandjes o.i.d.?

Mijn zoontje is tot zijn 5de heel bang geweest… Maar durfde wel met bandjes te zwemmen. Zelfs in het badje in de tuin, waar maar 15m water inzat wilde hij persé bandjes aan.

Wij zijn toen héél veel gaan oefenen, in het bubbelbad in het zwembad! Ideaal!
Kon hij op het bankje staan, en dan laten afzetten naar de overkant. Is maar een kort stukje, en aan de andere kant kon hij dus weer staan.
Eerst met bandjes, later (tja was even paniek voor hem, hoewel we hem er thuis wel goed op voorbereid hadden) zonder, en hem vasthouden onder zn buik.

Na heel veel oefenen durfde hij steeds meer…

In de zomer heeft hij heel veel bij mijn ouders in het zwembad gezwommen, die hebben 'szomers een zwembad in de tuin van 7m doorsnee geloof ik, en 1.10 diep. Op z’n tenen kon hij net staan, dus dat gaf wel wat zekerheid.

Ook hier werd hij op den duur steeds vrijer, hoewel hij nog niet zomaar het water in zou springen.

Pas toen is hij op zwemles gegaan, omdat ik zeker wist dat het daarvoor nog geen zin zou hebben, ivm zijn angst.

Een maand na zijn 6de verjaardag is hij begonnen met zwemles, en nu, na precies een half jaar (en dan wel 3x per week zwemles hoor!), heeft hij zaterdag zijn A diploma gehaald!
Ik weet niet op wat voor manier de zwemles bij je zoontje gegeven wordt?

Hier begonnen ze met drijfpakjes. Ideaal!

In jullie geval zou ik denk ik voorlopig even stoppen met zwemles, en eerst aan zijn angst gaan werken, en dan pas als hij wat vrijer is in het water weer opnieuw met zwemles beginnen.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)