Ander slaappatroon baby 6md?

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 24 weken en sinds een paar dagen wil ze overdag bijna niet meer slapen. Normaal was ze na een voeding ca 2 uur wakker en dan ging ze naar bed en sliep ze meestal 1,5 à 2 uur, maar sinds een paar dagen niet meer!!
´s-morgens slaapt ze nog een uurtje en 's-middags vaak maar 30 à 45 minuten!! Haar eerste fles krijgt ze om 09.00 uur en gaat dan meestal om 11.00 weer naar bed. Na haar fles van 13.00 uur is ze goed wakker en is na 3 à 4 uur wakker te zijn nog niet moe. Na haar laatste fles om 21.00 uur slaapt ze wel tot de volgende ochtend 09.00 uur en vaak moet ik haar ook wakker maken.
Is dit normaal voor een kindje van bijna 6 maanden. Hoeveel slapen kindjes van deze leeftijd nog tussen de voedingen? En zijn dit 2 of 3 slaapjes overdag. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ook rolt ze vanaf 4 maanden op haar buik, dit deed ze niet in bed maar daar begint ze nu wel mee, alleen ze kan niet terugrollen! Ze ligt dan te gillen dat ze niet terug kan, maar ik kan haar toch niet constant weer op haar rug blijven leggen. Ze heeft een slaapzakje aan en die stop ik achter wat onder het matras (was geen probleem zei het CB), maar ze wordt steeds sterker en vaak lukt het haar dan toch. Hebben jullie tips?

Groetjes van een wat onzekere mama

Gewijzigd door - DaniMeike op 15 Aug 2009 21:45:54

Er zit niets anders op dan blijven lopen
En haar steeds omdraaien. Dat is ook hier gebeurd, en ik loop nog steeds, omdat hij in zijn slaap niet terug draait. Maar, ze gaat het een keer zelf leren

En over het overdag slapen: Seth sliep rond die leeftijd ook maar 2x overdag, maar nu slaapt hij weer gewoon 3x per dag, dus je hebt kans dat het ook weer veranderd. Maar als ze gewoon vrolijk is, dat is het geen probleem.

Is het trouwens geen sprongetje, dan kan ze ook wat minder slapen?
Liefs, Anne

Lilypie

Meteen stoppen met die slaapzak onder het matras door te halen. Nooit een kindje vastleggen! Op geen enkele manier!

Als je dochtertje gewend is om alleen maar rechtsom te draaien dan kan ze haar beentjes vastdraaien en ik denk dat je het toch wel tof zou vinden als ze ooit kan leren lopen.

Ze heeft er de leeftijd voor om het hele bed door te gaan, dus lekker laten gaan! Alles verder uit haar bedje halen: lakentjes, dekentjes, knuffeltjes, etc. En lekker alleen in die slaapzak laten slapen. Warm zat met dit weer.

Dus ga maar loshalen die slaapzak want je moet kinderen niet belemmeren in hun bewegingen 's nachts. Zelf zou je het ook niet tof vinden als je geen kant op kon.

Dan maar een keer extra lopen om haar goed te leggen. Beter nu tig keer je bed uit moeten dan dat je je kindje gevaarlijk vastlegt en dat je er ooit helemaal niet meer uit hoeft omdat er iets ernstigs met je kindje gebeurd is.

Groetekes, Sje

En rond de 6 maanden zit inderdaad een sprong, dus dat kan het veranderde slaappatroon veroorzaken.

Groetekes, Sje

Heb dit overlegd met het Consultatiebureau en deze zeiden dat het geen kwaad kon, om de slaapzak wat in te stoppen achter. Als dit niet goed is waarom zeggen zij dit dan??

Geen idee waarom ze dit zeggen. Ik heb het bureau eerlijk gezegd nooit zo serieus genomen. Ik heb zowel van kraamhulp als van verloskundige geleerd: op geen enkele manier vastleggen! Niet door die slaapzaktruc, niet met zogenaamd goedgekeurde dingen die ze in de babyspeciaalzaken verkopen, nergens mee.

Ze moeten lekker hun bed door kunnen gaan tijdens het slapen. En daar hoort dan helaas een taaie periode bij dat je tig keer je bed uit kunt om je kindje goed te leggen. Maar beter dat dan dat ze zichzelf vastdraaien.

Groetekes, Sje

Hoi Anne,

Wat is een sprongetje?
Nog nooit van gehoord.

Danielle

Voor sprongetjes zie het Oei ik Groei-boek of kijk even bij Mama’s Hoekje, daar is een topic aangemaakt genaamd Sprongetje. Daar staat alles over wat dat inhoudt.

En idd, nooit vastleggen! CB niet te serieus nemen, hoe kunnen ze dit soort dingen adviseren? Het hoort er even bij, dat je een paar keer moet lopen, maar ze leert vanzelf terugdraaien en dan is het lopen voorbij. Echt.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Heey,
Nou, ik geloof dat er al antwoord op de vraag is gegeven
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Liefs, Anne

Lilypie

Maar eigenlijk wilde ik graag reacties/ervaringen horen over het slaappatroon van jullie kindje van 6 maanden of toendertijd. Hoe ging dat bij jullie???

Danielle

U vraagt, wij draaien…

Erik sliep rond de 6 maanden drie keer per dag en dan telkens 45 minuten per keer. Niet veel dus. Hij sliep na de eerste fles nog eventjes, dan rond het middaguur en dan aan het eind van de middag nog even. Hij was verder actief en vrolijk, dus dit was wat hij nodig had.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Mijn zoon is 6,5 maand. Zijn ritme ziet er als volgt uit:
07:30 opstaan + papfles
08:30 naar bed
11:00 uit bed + fruithapje
11:15 fles
12:30 naar bed
15:00 uit bed + fles
16:30 naar bed
18:00 groente
19:00 fles en daarna naar bed.

Ik hoor wel vaker dat moeders zeggen, dat hun zoon weinig slaap nodig heeft. Het is niet normaal als je kind maar een paar uur slaapt overdag. Dan haal je hem te snel uit bed als hij huilt. Mijn zoon slaapt aardig veel, dus echt niet ieder kind zal zoveel slapen. Als je je kind overal mee heen zeult en vaak laat slapen in de kinderwagen en altijd op visite gaat, is het niet zo gek dat sommige kinderen niet meer willen slapen of druk zijn en vaak huilerig. Ik heb weinig problemen met mijn zoon, weet zeker dat dat komt door ritme.

Daantje

Hoi,

Mijn zoon is bijna 7 maandjes oud, maar slaapt ook nog best wel veel hoor. Hij is max. 1.5 uur wakkker en slaapt dan weer. Ik moet wel zeggen dat hij de laatste 2 dagen ineens een stuk langer wakker is, weet niet of hij dit volhoudt, maar hij kan nu 3 uurtjes wakker zijn.

06.30uur papfles 200cc
10.00uur fruithap 200gram
13.00uur fles 200cc
15.30 uur fles 200cc
17.30-17.45uur groentehap 200gram
19.15 uur fles 235cc.

Ik had om 13.00 uur de laatste 2 weken brood, maar groot drama, dus besloten om weer tijdelijk hiermee te stoppen.

Laat je kindje lekker slapen als het moe is, anders is het alleen maar dreinig en chaggie.

Tamara

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Nu ik dit zo zie, vind ik dat hij wel erg veel krijgt.
Eens kijken voor een ander schema

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Misschien kan je die fles van half 4 halveren en er een koekje bij doen.
Eventueel uit een tuitbeker proberen?
Liefs, Anne

Lilypie

Hoi,

mijn zoon is bijna 6maanden en heeft het volgende slaappatroon
7.00 wakker en fles
gelijk terug in bed slapen tot 8.30-9.00
rond 11.00 slapen tot 12.30
15.30 tot ongeveer 16.30

in uitzonderelijke gevallen tussen 18.00 en 18.30 ook nog even een half uur maar meestal niet.
dus ook weinig slaap.

Hier een heel vast ritme vanaf de geboorte maar hij heeft altijd weinig geslapen en nu slaapt hij al maanden maar 2 keer op een dag anderhalf uur dus met regelmaat heeft dat niet zoveel te maken als wel hoe je kindje is. Dylano is nl ook helemaal nie moeilijk en ook niet chago als hij uit bed is, maar hij heeft gewoon niet meer nodig. En hij heeft ook nooit in de kinderwagen oid geslapen gewoon altijd thuis in zijn bedje

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie