Ander schema vanaf 1 jaar?

Hallo allemaal,

Onze dochter wordt binnenkort 1 jaar, dus ik dacht dit is de de plek bij uitstek voor mijn vraag.
Ik vroeg me nl. af of haar huidige schema dan ook veranderd. Ze heeft nu nog 6 eetmomenten incl de tussendoortjes)
Ik begreep dat ze dan nog zo’n 300 cc aan melkproducten nodig hebben, maar dat hoeft dus blijkbaar niet alleen melk te zijn, maar kan ook kaas of yoghurt zijn. Gebruiken jullie opvolgmelk of halfvolle melk en wat bieden jullie hiernaast aan,diksap, thee, water of geven jullie ook andere dranken om aan die minimale waarde van 500 cc vocht te komen?

Haar schema nu:

07.30 fles (200 cc opvolgmelk 3)
10.30 fruithapje
12.00 2 sneetjes brood en fles (50-80 cc opvolgmelk 3)
16.00 tussendoortje en 75 diksap
17.30 groentehap, beetje diksap
yoghurt 100 cc
19.30 fles (100 cc melk)

Groetjes Jeuly

Het schema van Erik toen was vergelijkbaar met dat van je dochter, maar hij kreeg nooit de nr. 3 opvolgmelk. Die is heel zoet en dat maakt de overstap naar gewone melk lastiger. Je had beter gewoon de nr. 2 kunnen blijven geven en dan rond haar 1e jaar overstappen op gewone melk (vol of halfvol, net wat jullie zelf ook drinken). En ook kreeg Erik geen laatste fles melk meer (die hebben we met 9 maanden eraf gehaald). Als ze goed haar toetje eet, dan heeft ze die laatste fles niet meer nodig. En om niet over de aanbevolen hoeveelheid zuivel heen te gaan (dikmakend en er gaan verhalen dat het te veel zuivel kankerverwekkend is) kan je ook beter proberen die laatste fles eraf te halen.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Idd hier ook het advies van het CB niet teveel melk te geven zoals Mriek al aangeeft.
s’Morgens geef ik boterhammen met een tuitbeker melk 150cc. Ze krijgt overigens gewonen melk (halfvol omdat wij dit zelf ook drinken), heb nooit opvolgmelk gegeven.
Onze dochter krijgt nu een toetje na de maaltijd en voor ze naar bed gaat nog wat drinken (thee-diksap) 100cc.
Groetjes Nancy

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Hoi hoi,

ik zou juist niet de laatste fles eraf halen! De stoffen die in zuivel zitten worden namelijk het beste 's nachts opgenomen!!! Mij is dit voor mijzelf (geldt ook voor kinderen) geadviseerd door de endocrinoloog in het ziekenhuis, omdat ik chronisch kalkgebrek heb…

Groetjes Yvonne

hier het zelfde ze kregen ook halvolle melk

trotse mama van twee pracht boys van 5 en 3 jaar en zwanger van ons derde wonder

Ja het cb gaf me dit advies. Gewoon nog die melk blijven geven. 400 cc.
Soms weet je het ook niet meer met die adviezen. Omdat ze in de middag nauwelijks melk drinkt, lijkt het me dan toch beter om de avondfles toch nog even aan te houden. Anders is het echt zo weinig. Die opvolgmelk twijfel ik inderdaad steeds meer over als ik al die verhalen hoor. Jullie geven zo te zien in de ochtend gewone melk, maar wat geven jullie dan bij de broodmaaltijd? Ook gewone melk?
En dan tussendoor een paar keer diksap?

groetjes Jeuly

Ik geef idd gewone melk uit een tuitbeker bij beide broodmaaltijden (ochtend en lunch). Daarnaast geef ik wat jij ook al aangaf, diksap - water - thee. Mijn dochter drinkt heel goed gewoon water en zolang ze dat blijft doen vind ik het prima.
Oja, als je van de opvolgmelk af gaat, dan vit. d druppeltjes geven!
Groetjes Nancy

Hoi Jeuly (ik lees even mee met je), Joaquin krijgt ook nog 2 flessen opvolgmelk van 200 ml, s morgens met paar scheppen pap ens avonds voor het slapen gaan… Ik krijg het nog niet voor elkaar de laatste of eerste fles eraf te halen. S ochtends hoeft hij echt geen brood dus geef ik hem fruit,s middags bij zijn boterhammen krijgt hij gewone melk en tussendoor diksap of water en `s avonds drinkt hij nog heel gretig zijn fles leeg hij vraagt er echt om. Ik heb het idee dat hij vanzelf wel gaat aangeven als hij ze niet meer wil. Maar nu ben ik door een aantal reacties die jij hebt gekregen beetje onzeker (alweer ggrrrrrrr)… Is dit ook zo dat hij ze vanzelf niet meer hoeft dames, of moet ik stappen gaan ondernemen?
Jeuly misschien dat mijn antwoord je wel weer een goed gevoel geeft over je schema want Joaquin drinkt dus ook nog veel (opvolg) melk… xxx

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Erik dronk de laatste fles altijd nog zonder problemen leeg, maar is dan ook een grote eter. Hij vond het gewoon nog lekker ipv dat hij het nodig had. We probeerden 'm er dus af te laten toen hij ongeveer 9 maanden oud was en dat ging (ondanks dat hij die fles dus altijd nog leegdronk) helemaal prima. Wel hebben we hem afgebouwd, met 30cc per keer. Dat voelde beter dan gewoon in één keer die hele fles weglaten.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Waarom geef je haar s’morgens niet een boterhammetje? dat lijkt me een betere start van de dag dan een flesje melk.
Als je een boterhammetje geeft kun je 120cc opvolgmelk geven.

Als ze nog erg heht aan het flesje voor het slapen gaan (120cc) zou je tussen de middag bij de boterham ook vruchtensap kunnen geven.

Met sávonds een klein toetje zit je ongeveer op 300cc

Melk boj de maaltijd is eigenlijk niet zo heel goed omdat ijzer uit het voedsel dan minder goed wordt opgenomen maar vruchtensap bevat veel Vit.-C en dat bevorderd juist de opname van ijzer.
Ijzer is belangrijk voor kleine kinderen.

Let op dat als je minder melkprodukten gaat geven je de Vit-D druppeltjes niet vergeet.

Verder vind ik het een heel goed schema! dit zal waarschijnlijk niet meer veranderen, misschien dat het avondflesje komt te vervallen en dan zou je ook als tussendoortje optimel kunnen geven met een liga (evt. als ze ouder is chocolademelk) of dat je er voor kiest de melk bij het brood tussen de middag te geven.

Mijn zoontje is nu 19 maanden en krijgt ook nog opvolgmelk nr.3 dat is net zo goed als gewone melk maar een persoonlijke keuze van de ouders.

's morgens pap uit een bordje kan ook. Dylano is nu 2 een eet al een jaar lang pap uit een bord 's morgens.

En met de fles 's avonds hier hetzelfde als bij Mriek. In 1 keer eraf. en gewoon een klein beetje drinken voor hij naar bed ging.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Joaquin,

ik heb me om dat laatste avondflesje ook nooit druk gemaakt en het gewoon gegeven.
Dion liep ook altijd naar de keuken en vroeg er dan om.
Het was een vast ritueel dat hij dat boven op zijn kamertje kreeg na het omkleden en in de slaapzak zat op schoot, heerlijk gezellig (daarna nog wel even tandjes poetsen he)
Toen jij een maand of 17 was begon hij een beetje te klieren met het flesje en dronk het niet meer leeg en ben ik het ritueel gaan veranderen door het flesje beneden te geven en dan naar boven en i.p.v het flesje dan te geven een boekje te lezen.
Hij ging er steeds minder van drinken en nu bied ik hem een bekertje sap aan sávonds.
Hij vraagt nu eigenlijk niet meer om een flesje melk, maar soms als hij heel slecht heeft gegeten krijgt hij een pyamapapje en dat vind hij wel lekke maar drinkt het ook niet helemaal op.

Dus het zal vanzelf wel goed komen denk je ook niet.
O,ja op een gegeven moment mogen ze van het CB nog maar 300 en wat ik dan wel eens deed was het verdunnen want Dion dronk bijna geen sap, water of iets anders en zo kreeg hij wel voldoebde vocht binnen.
Maar nu is het al een grote knul en drinkt hij alles behalve thee jammer genoeg maar dat komt misschien ook nog wel.

Groetjes Sylvia

Hoi Hoi,

Tsja, het blijft even duppen op het moment. Het is nu gewoon zo dat ze slechter drinkt. Vandaag ging alleen de ochtendfles goed. Ik zou haar inderdaad in de ochtend ook een boterham kunnen geven, maar ben bang dat ze hier dan ook de fles melk gaat weigeren. Bij de broodmaaltijd in de middag drinkt ze nog maar 40 cc opvolg
melk. Het is dat ze tussendoor ook zo weinig drinkt zo’n 80 cc aan diksap of thee op een dag.(40cc bij de broodmaaltijd en 40cc bij het tussendoortje). Als ik dus die avondfles eraf haal, komt ze nooit aan haar vochtgehalte. Ik heb ook al bekers, tuitflessen, mijn eigen theeglazen geprobeerd, maar ze weigert al het drinken, terwijl het eten wel goed gaat…

@Ghis Ik zou die avondfles nog gewoon lekker blijven geven. Hij zal dit echt zelf wel aangeven als hij ze niet meer wil.

@vlokje Mag ze gewoon vruchtensap al hebben dan, welke bedoel je, iets van multivrucht of sinaasappelsap (en alles zonder suiker?) En optimel mag dit ook? Ze heeft nl graag yoghurt als toetje, maar op het cb zeiden ze dat ze geen yoghurtdrank of chocomel mocht ivm suiker…ohohohoh
Maar vitamine d druppels zijn inderdaad nu wel nodig!

@mirema pap is inderdaad ook nog een optie voor de ochtend, maar zolang die fles nog lukt, wacht ik daar nog maar even mee.

Groetjes Jeuly

Wat ej ook kan doen, dat is brinta door de fles doen in de ochtend. Je zou het langzaam kunnen opbouwen.
En als je haar van die opvolg melk af wilt hebben, kan je dat langzaam afbouwen door bijvoorbeeld half/half te doen.
Onze Jony van bijna 3jr krijgt ook nog de fles smorgens met brinta, en zij krijgt er dan nog een schep honing er doorheen voor de smaak. Ik vindt het zelf ook ideaal kan dan lekker mijn bed weer induiken, als ik bijvoorbeeld een late dienst heb gehad de avond ervoor. Haar honger is gestild ideaal vindt ik zelf.

Succes Greetzz Cora

Vanochtend geprobeerd om eens pap te geven. In het begin dacht ik, he dat gaat goed. Ze nam er gretige hapjes van. Maar halverwege was ze er helemaal klaar mee…Mondje bleef stijf op elkaar… Ok, weten we dat ook weer! hahaha
Ik vond hem zelf best lekker, wel ook weer erg zoet!

Groetjes Jeuly

Jeuly, misschien toch nog een paar dagen proberen, het kan zijn dat ze er aan moet wennen. Of een halve fles en een half bordje pap en dan opbouwen?

Hoi Jeuly,
over het vruchtensap, Dion dronk ook heel weinig en wilde het liefst alleen maar opvolgmelk maar de flessen vruchtensap van Frisso (staat in de super bij de babyvoeding) en dan de gele (banaan-sinasappel) vond hij heerlijk en ik verdunde het een beetje met water, zo is hij later ook diksap en roosviseé gaan waarderen.
Toen was hij een stuk jonger dan je dochtertje hoor.
Nu geef ik hem sap van Cool-best en dan de Mango Dream (mango-sinasappel) of Tropical-fruit, dus niet van die zure smaakjes en ik verdun het met een beetje water er zitten geen conserveer, kleurstoffen en zoetstoffen in enzo (wel suiker staat op de verpakking maar dat zit ook in diksap)

Groetjes

hoi! Mijn dochtertje wordt ook bijna 1 jaar, dus ben ook alvast even mee aan het spieken hier Hier krijgt ze op advies CB Belgie nog ongeveer 500 cc opvolgmelk nu. Moet een weekje na haar verjaardag weer terug en dan zal er neem ik aan ook wel een en ander gaan veranderen. Ze krijgt nu nog opvolgmelk nr 2,
's morgens 200 cc, smiddags na de boterham 120 cc en 's avonds voor het slapen 200 cc. Ze krijgt dit nog uit de fles, al probeer ik het s middag bij de boterham nu uit een tuitbekertje te geven. Dit ging tot voor kort voor geen meter, maar moet zeggen dat het nu steeds beter gaat. Sap tussendoor krijgt ze uit een rietjesbeker en dat gaat perfect. Eerst wilde ze nl ook niks tussendoor drinken en nu ze de rietjesbeker door heeft gaat dit gelukkig een stuk beter. Ik wil als ze strakje 1 jaar is ook gaan beginnen met een boterham of pap smorgens. Welke pap geven jullie dan? Heb hier nl nog helemaal geen ervaring mee, omdat babies in belgie geen pap krijgen. Ze heeft tot op heden dus alleen nog maar gewoon opvlogmelk op.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

@Vlokje, dank je voor de tip van de vruchtensap. ik heb deze inderdaad eens zien staan, maar nog nooit geprobeerd. Ga ik maar eens kopen.
@ mama1980 ik heb nestle pyama papje ontbijt, maar zoals ik al schreef vond onze dochter deze niet lekker…ik wel! hahaha, maar je hebt hier verschillende smaken in!
Die rietjesbeker kan ik ook nog wel eens proberen, heb inderdaad vaak het idee dat de gewone beker bij lang gebruik nog te vermoeiend is en ze daardoor weigert, alhoewel ze er wel goed uit drinkt.

groetjes Jeuly

Persoonlijk zou ik geen optimel geven aan kleine kinderen. Hier zit weliswaar geen suiker in maar het is gezoet met aspartaam wat echt erg slecht is voor opgroeiende kinderen(en ook niet zo gezond voor volwassenen) Persoonlijk geef ik mijn zoontje daarom nooit producten waar 0%suiker of light op staat omdat hier meestal aspartaam in zit. Je kunt beter gewoon matig met gewone producten met suiker om gaan. Toen Rens zo oud was kreeg hij bv ook wel eens vanillevla of vruchtenjoghurt maar niet alle dagen. Hij dronk ook wel karnemelk en heel af en toe is joghi of chocolademelk.
Over die laatste fles gesproken, ik heb daar op een gegeven moment gewoon water in gedaan en toen was meneer zo beledigd dat hij er nooit meer om gevraagd heeft.

groetjes ramona