Altijd moe kindje

Hallo mama’s, ik zit met een dilemma. Ons dochtertje is inmiddels 13 maanden oud en ik heb het idee dat ze het nu toch wel met 1 slaapje zou moeten kunnen doen, mits die lang genoeg is? Bij haar is het namelijk zo dat ze nauwelijks 2,5 uur wakker is en dan alweer moe is en eigenlijk weer moet slapen. Ik ben nu aan het proberen om haar naar 1 slaapje te krijgen maar ik redt het met pijn en moeite.
Ze gaat 's avonds om 7 uur naar bed en slaapt dan tot de volgende ochtend tussen 6 en 7. Dan gaat ze tussen half 12 en 12 weer naar bed en als ze dan 2 a 3 uur slaapt moet ze het de rest van de middag toch kunnen redden? Het probleem is dat ze maar een uur tot anderhalf uur slaapt en dan is het logisch dat ze het niet redt tot 7 uur. Ja ze redt het wel maar dan is ze echt dood en doodop. Vindt het nog wel zielig ook. Of is het echt een kwestie van volhouden? Hoe hebben jullie de kinderen van 2 naar 1 slaapje gekregen? Geven ze dat zelf aan of moet je ze er ook naartoe sturen? En hoe lang zijn jullie kinderen van 13 maand oud achter elkaar wakker? Ik weet dat het per kind verschillend is maar is het normaal dat ze eigenlijk na zo’n korte tijd alweer moe is?

Mijn kleine was 19 maanden toen hij naar één slaapje ging.
Hij sliep sáchts prcies zoals jou dochter en ging dan om 9.00-9.30 weer naar bedje voor 1,5 uur en dan s’middags weer on 14.00 uur en voor weer 1,5 uur.
Op een gegeven moment wilde hij niet meer om 9.00 maar hielt het vol tot 11.00 ongeveer maar dan is het net weer etenstijd en als hij dan maar weer 1,5 uur sliep redde hij het niet tot 19.00 uur en legde ik hem wel eens even weg om een uur of 16.30 voor 45 minuten.
Het is echt heel lastig van 2 naar 1 slaapje maar ik denk dat je dochter er nog lang niet aan toe is.
Ik zou het over een tijdje maar weer eens proberen en langzaam er aan laten wennen … dus eerst één dag in de week één slaapje en dan naar twee keer in de week enz.
Op een gegeven moment als je een tijdje op één slaapje zit zal ze misschien ook langer slapen tussen de middag (nu is ze nog gewend 2 keer een kort slaapje)
Op het CB zeiden ze desteits tegen mij dat het ene kindje er aan toe is met 10 maanden en de ander na 20.
Kijk je dochter is ook een vroege vogel, er zijn kindjes die tot 8.00 of zelfs tot 9 uur slapen en die redden het misscien eerder met één slaapje.
Lastig is het wel want je hebt nu geen vast ritme en is het moeilijk als je iets wil afspreken i.v.m de tijd dat je de deur uit kunt.
Groetjes Sylvia

Lilypie Third Birthday tickers

Laat het aan je dochtertje over of ze een slaapje wilt doen of niet. Ze zal het zelf aangeven en als moeder merk je gauw genoeg of je het slaapje daadwerkelijk weg kunt laten of niet.

We streven naar een vast ritme maar zo werkt het niet altijd. Ons dochtertje van ruim 2 jaar heeft een poosje met een slaapje gedaan maar nu doet ze weer een tukje tussen de middag. Afhankelijk van de drukte van de dag laat ik haar 1 - 1,5 uur slapen en ze gaat dan weer om 20 uur naar bed tot 6.30 uur.

Mijn ervaring is dat het kan wisselen … zo hebben ze behoefte aan 1 slaapje en dan ineens weer aan 2. Het gedrag is dan naar m.i. de beste graadmeter.

in mijn omgeving zei ook iedereen dat Bo makkelijk met 1 slaapje per dag toe kon toen hij 1 was, mooi niet!! Gewoon naar je kindje kijken! Bo slaapt vanaf dat hij ongeveer 19 a 20 maanden is, nog maar 1 keer per dag, daarvoor sliep hij ook 2 twee keer!
Gewoon zo laten, kindjes geven echt wel aan wanneer ze willen slapen en wanner niet, volg je kindje en dan heb je ook een vrolijker kind!!KOmt vanzelf goed, maar ik zou haar niet oplaten omdat je voor je gevoel een kindje moet hebben die maar 1 keer nog slaapt. Wordt zij niet gezelliger van, en jij ook niet. Het is heel normaal dat een kindje van 1 nog twee keer per dag slaapt. Ik denk dat er minder kinderen zijn die het wel met 1 slaapje kunnen!!

liefs woezel

Het is inderdaad heel erg lastig want je kunt 's middags weinig. Ik ben nu een week bezig om te proberen haar tussendemiddag langer te laten slapen door haar gewoon standaard tot 3 uur in bed te laten liggen maar ze slaapt gewoon niet meer als ze wakker is. Vaak is ze dan rond half 2 alweer wakker. 's ochtends leg ik haar altijd nog wel weer in bed na de fles, heb ik 3 dagen geprobeerd om dat niet te doen maar dat ging echt niet, ze was doodmoe.
De reden dat ik begonnen ben om haar naar 1 slaapje te doen is omdat ze zelf een week lang ziek is geweest en toen helemaal niet sliep overdag en in de week erna, toen ze beter was, wou ze nog steeds niet slapen. Toen dacht ik dat ze misschien wel toe was aan 1 slaapje maar dan zal ze toch echt tussendemiddag langer moeten slapen dan dat ze nu doet want ik MOET de deur uitgaan met haar 's middags om haar dan wakker te houden tot 19.00 uur en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
En 's ochtends ligt ze nog wel weer even in bed maar dat is vaak maar voor een half uurtje, drie kwartier. Dus dan moet ze echt om 12 uur, half 1 weer naar bed. Als ze dan, als ik geluk heb, tot 2 uur slaapt dan redt ze het nog niet tot 19.00 uur en moet ze dus nog een keer 's middags. En dat vindt ik wel lastig…
Ze gaat 2 dagen in de week naar het KDV en daar slaapt ze, omdat ze zo’n lichte slaper is, voor de rest van de kinderen uit rond 11 uur een uur, anderhalf uur, en nadat de andere kinderen weer wakker zijn dus rond half 3 en dan ook weer een uurtje ongeveer. Maar die tijden wil ik haar eigenlijk ook niet aanwennen want dat is halverwege de middag, dan kun je dus echt niet meer een keertje weggaan want voordat je dan ergens bent kun je weer naar huis om eten te gaan koken.
Eigenlijk moet ze dus nog 3 keer op een dag slapen en ik laat het ook het liefste aan haar over maar dat is voor jezelf niet altijd makkelijk.

Gewijzigd door - FoxontheRun op 03 Jan 2011 12:33:17

ik weetnatuurlijk niet of dat et geval is, maar hoe langer je het rekt, en ze over de moeheid heen “tilt” des te slechetr slapen ze. Ik merk dat bij Bo ook heel erg, doe ik hem door omstandigheden wat later naar bed, dan hij eigenlijk had gemoeten qua moeheid, dan is het echt heel slecht slapen, een uur , anderhal uur, hoog uit. Maar als ik hem wel op tijd er in leg, dan kan hij zo 3 uur slapen. Ik maak hem ook niet wakker (tenzij het bv al 1600 is ofzo, anders kom ik met de avond in de war) maar hij regelt hetzelf dus prima. Wij hebben ook een tijdje die onmogelijke tijden gehad waar jij het over hebt, maar het was niet anders, ging vanzelf over, maar als je haar er eerder in legt, is ze waarschijnlijk nog niet moe genoeg, en leg je haaar later er in, dan is ze er over heen. Ik zou denk ik dus wel de tijden van het kdv hanteren (kijkend naar wat zij wil) met een maand of 2 is dat denk ik wel weer over, met name als ze in de ochtend wat langer slaapt.

liefs woezel

Ben het met Woezel eens … een kindje van deze leeftijd heeft vaak de behoefte aan 2 slaapjes. Het kan voor jezelf misschien prettiger zijn als het kindje 1 slaapje heeft maar dat lost niets op als ze hangerig is, vervelend gaat doen vanwege vermoeidheid. Wees flexibel … is ze moe dan is ze moe en leg je haar op bed. Er komt vanzelf wel een ritme in … dat geven de kindjes zelf aan.

Mijn zoontje is nu anderhalf en is net een beetje over naar 1 slaapje.
Afhankelijk van hoe vroeg hij wakker is (ook een lekkere vroege vogel!) redt hij dat wel of niet. Ik volg hem altijd, is ie sóchtends veel te moe, dan gaat ie toch maar weer even naar bed, dan maar weer twee slaapjes. En als het de dag erna goed gaat op 1 slaapje dan is dat ook prima. Ik volg zijn behoefte, en hij gaat nu steeds vaker vanzelf naar 1 slaapje.
Als ik je verhaal lees krijg ik het gevoel dat het voor je dochter nog te vroeg is om naar 1 slaapje te gaan. Zeker als ze een flinke slaper overdag is, dan is het voor haar best heftig om het nu allemaal naar 1x op een dag te moeten doen.

Hoeveel tijd jasper achter elkaar wakker was toen ie 13 mnd oud was? Veel te veel… hij vond dat ie het sommige dagen wel met 1x een 20-minuten slaapje kon doen! Niet dus… dat was ook niet altijd even makkelijk. Het kindje van een vriendin van me sliep (tot mijn jaloezie… )zij is nu ook anderhalf en slaapt nog 2x op een dag. Komt vanzelf wel, ik zou het nog niet teveel sturen.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

2 slaapjes lijkt me prima maar ze doet er dus eigenlijk nog 3. De reden dat ze het op het KDV redt tot 11 uur half 12 is omdat ik haar dan op de tijd dat ze normaal weer naar bed gaat (half 9), ze dan in de auto gaat naar het KDV en daar natuurlijk weer enorm veel nieuwe prikkels krijgt en ze dan over het 1e slaapje heen is. Thuis redt ik het niet om haar tot half 11, 11 uur wakker te houden.
En ze heeft inderdaad ook een week, die week nadat ze ziek was geweest, overdag helemaal niet geslapen. Wou ze absoluut niet! Ze schreeuwde alles bij elkaar als ik haar op bed legde. Dat is nu gelukkig wel over maar ze slaapt nog vrij kort na de middag en dat houdt in dat ze dan eigenlijk aan het eind van de middag nog een slaapje moet doen. En dit doet ze al vanaf ruim voor haar 1e verjaardag.
Maar de laatste periode wou ze aan het eind van de middag nooit meer slapen terwijl ze dan wel doodmoe was dus daarom ben ik haar maar op gaan houden.
Ik moet het maar even aankijken dan, het voelt ook niet goed om haar wakker te houden dus dan maar weer aan het eind van de middag naar bed en dan hopen dat ze dan nog even slaapt.
Ik was wel benieuwd want je hoort zo vaak van mensen die zeggen dat je dan rekken moet om ze in een nieuw ritme te krijgen maar hier delen alle mama’s die mening blijkbaar niet hahaha.
Kennen jullie ook de periode dat ze niet meer alleen willen spelen? Dat wil ze namelijk nu ook niet meer en allemaal vanaf dat ze ziek is geweest. Ze kruipt de hele dag achter me aan en wil alleen maar op schoot en ik moet met haar spelen anders jengelt ze alles aan elkaar. Als het andere mensen bij zijn is het een heel ander kind, dan kan ze lekker spelen en is er niets aan de hand! Is dit ook een fase?

heel herkenbaar, dat komt en gaat met fases, dat niet kunnen/willen alleen spelen. Dat hebben wij in november ook gehad, en dat heft een week of 3 geduurd. Eerder viel dat gelijk samen met de zognoemde “sprongen”. Dan leren ze weer wat nieuws, en daarom zijn ze zo uit hun doen. Komt vanzelf goed!

Wat dta slapen betreft, je moet doen wat goed voelt, ik ben van mening dat een kindje vanzelf aan geeft wanneer hij moet slapen, en aan de hand daarvan ook altijd gehandeld. dan zit er al snel een ritme in hoor, alleen misschien niet het ritme wat jezelf van te voren had bedacht. Maar als je iets gaat opdringen aan ritme, dan werkt het juist averechts!

En als zij nog 3 keer wil slapen, lekker doen, mijn zootnje sliep met 1 jaar ook nog geregeld 3 keer per dag hoor, van 830 tot 10:00, van 1300 tot 1430 en soms nog van 1700 tot 1800. Het was maar net hoe vroeg hij wakker was, en of hij veel indrukken had of niet. Hij is nu net 2 en slaapt van 1300 tot 1530/1600 en is in de ochtend ergens tussen 700 en 800 wakker en gaat er in de avond ook rond 1900/1930 weer in, dus uiteindelijk komt het allemaal goed!

liefs woezel

Ik zou haar lekker laten slapen als ze dat wil hoor!
De oudste hier wilde met 14 maanden helemaal niet meer slapen overdag (was dan wel om 6uur uitgeteld en sliep tot de volgende morgen 9uur)
Maar da’s echt vermoeiend!!

De jongste is nu bijna 19 maanden en heeft ook echt nog 2 slaapjes nodig…
Ze wordt smorgens om 7uur wakker gemaakt, om broerlief naar school te brengen… en als we dan weer terug thuis zijn om kwart voor 9 gaat ze gelijk weer naar bed, tot ongeveer 11 uur.
'smiddags wisselt het. Als ze nog erg moe is gaat ze om kwart over 1 naar bed en moet ik haar om kwart voor 3 wakker maken om broerlief op te halen… Maar is dan rond het avond eten zooo moe en sagerijnig dat ze heel weinig eet. En als ik het kan rekken leg ik haar om kwart over 3 op bed en slaapt ze rustig tot 5 uur.
Enne… dan om 7 uur gewoon weer in bed.

Mijn gevoel zegt ook laten slapen wanneer ze wil slapen, heb ik ook altijd zo gedaan maar omdat ze dus zo’n dwarse periode heeft gehad van helemaal niet meer slapen wilde ik proberen om haar naar 1 slaapje te doen. En sja, eerlijk is eerlijk, ik ben er zelf ook wel weer eens aan toe om lekker met haar weg te gaan waarheen ik ook wil en dat gaat dan ook niet want ze is dan vrij kort wakker. En ik weet het wel, het komt allemaal wel weer goed alleen je gaat zo twijfelen als ze zo dwars zijn en het is een dametje die wij hier hebben. Die weet exact wat ze wil en kan HEEEL boos worden als ze haar zin niet krijgt. In de box wil ze ook niet meer sinds 2 weken en soms is dat wel handig. Ik zet haar er dan ook wel gewoon in maar of ik haar nou een half uur of een uur in laat zitten, zolang ze erin zit/staat schreeuwt ze moord en brand, gooit ze alles eruit wat erin ligt en staat ze stampvoetend aan de rand. Haal ik haar eruit kruipt ze constant jengelend achter me aan en als je dan koken moet… pfff, het is echt soms lastig zo’n klein mensje.

Gewijzigd door - FoxontheRun op 03 Jan 2011 13:51:05

Gewijzigd door - FoxontheRun op 03 Jan 2011 13:51:47

Minke heeft tot ze anderhalf was twee slaapjes gehad. Ze was ook vaak vroeg wakker ( zo 0615-0630 uur) en redde het echt niet eerder om tot een uur 12 wakker te blijven. Neeltje slaapt meestal twee keer, maar in het weekend slaapt ze gerust tot half 8 en dan redt ze de ochtend zonder slaapje. Ik bekijk het bij haar echt per dag. Soms is ze om half 9 al pieperig en dan weet ik dat ze echt een ochtendslaapje nodig heeft die dag… andere dagen redt ze het prima met 1.
Ik zou vooral niet luisteren naar alle ( goedbedoelde) adviezen van anderen, kijk naar je kind en je hebt je antwoord .
Groetjes!

Lilypie Second Birthday tickers

Jaa dat is hier inderdaad ook wel, in het weekend slaapt ze vaak uit tot 9 uur… en dan slaat ze dr ochtendslaapje over. Als ze er dus niet uit moest omdat we de oudste naar school moeten brengen zou ze waarschijnlijk altijd maar 1 slaapje doen…
Maar dan is ze wel weer eind van de dag erg moe en slecht eten…

Ik zou ook naar je kindje kijken en die slaapjes gewoon zelf laten aangeven. Blijkbaar heeft ze die toch echt nog nodig. Onze dochter doet nog 2 slaapjes. Van 09.00-10.30 en van 13.30-15.30. Als ik echter eens weg wil, doe ik dit gewoon hoor. Daarbij ga je toch echt niet alle dagen weg. Misschien kan ze wel een slaapje in de auto doen of in de buggie. Tenminste die van ons slaapt overal.
Ik zou het gewoon op zijn beloop laten.

Groetjes Jeuly

@Jeuly, ik wou dat Lotte eens in de auto of buggy slaapt maar dat doet ze dus niet. Lotte is een vrij druk kindje en wil niets missen zo lijkt het, zelfs al is ze zo moe dat ze haar ogen niet open kan houden, dan nog doet ze de ogen niet dicht in de auto! Maar goed, dat is niet anders. Ik laat haar nu gewoon weer slapen wanneer ze er aan toe is dus dat houdt in dat ze weer 3 slaapjes doet op een dag.
En dat sommige van jullie kindjes uitslapen in het weekend?? Gaan ze dan 's avonds ook wat later naar bed? Lotte is namelijk in het weekend ook gewoon tussen 6 en 7 wakker.

Als onze dochter in het weekend “uitslaapt” lees een uurtje later opstaat/ wakker wordt. Dan vervalt alleen haar ochtend slaapje. Middag slaapje blijft meestal hetzelfde of een enkele keer iets later. Maar 's avonds gaat ze altijd op hetzelfde tijdstip naar bed.

Groetjes Jeuly

Bo gaat niet later naar bed in het weekend, als hij al “uitslaapt” dan is dat idd een uurtje langer dan wat hij normaal doet ofzo, en het is lang niet elke keer. Wat ik bv wel doe, is dat als hij om 6.00 kwam (en komt, doe het nog steeds) ik vind dat te vroeg om er uit te gaan, dus als hij echtniet meer gaat slapen, dan krijgt hij een paples en slaapt daarna zo weer een paar uur verder, tot max 900 ofzo. Is ook heeerlijk voor in het weekend. Nu is hij de laatste tijd tegen 730 wakker, dus dan gaan we er uiteraard uit en een lekker boterham eten!

liefs woezel

Hier ook niet veel later naar bed in het weekend, wel ietsje meestal omdat we later eten. Ze slaapt dan gewoon van 19uur tot 9uur… slaapkoppie
Dan inderdaad ochtendslaapje overslaan en 'smiddags slaapt ze dan zo’n 3 uur achter elkaar.

Pff vanochtend gingen we zwemmen, de babygroep (tot 1,5 jaar) zwemt om 10.45 en dat ging altijd prima, moest ik haar alleen wat eerder uit dr ochtendslaapje halen.
Maar de groep vanaf 1,5 jaar zwemt om 9.00 …
Dus meteen nadat we broerlief naar school gebracht hadden door naar het zwembad, dat vind ze altijd erg leuk dus was niet sagerijnig ofzo van de moeheid, maar toen ze van de kant af in het water mochten springen wilde ze liever op de kant liggen. Deed haar handjes achter haar hoofd zo van "nou en nu wil ik ff uitrusten hoor!"
Zwemmen nog wel even volgehouden gelukkig en daarna maar snel op bedje gelegd!

Senne is nu bijna 1,5 en gaat nu over op 1 slaapje.

Ik legde haar altijd om 11 uur op bed, dan sliep ze tot 13 uur.
Om 16 uur ging ze nog ff een uurtje naar bed en zo redde ze het wel.

13 maanden is nog jong hoor, om met 1 slaapje toe te kunnen

Groetjes van Sascha en Senne