Altijd huilen na 3 kwartier slapen

Hallo dames,

Mijn dochtertje is nu 8 maanden oud en het gaat heel goed met haar. Ze groeit goed en het is over het algemeen een vrolijk meisje. Overdag slaapt ze over het algemeen weinig. Meestal slaapjes van een half uur of drie kwartier. En soms eens een langer slaapje. Dat vind ik ook niet heel erg, ze is verder gewoon vrolijk. Dus ik ga gewoon een beetje mee in haar ritme. 's avonds is ze dan wel uitgeput. Dus dan gaat ze lekker op bed, maar ook dan wordt ze na drie kwartier wakker. Het is een paar minuten huilen en dan slaapt ze weer verder, om vervolgens vaak na drie kwartier weer te gaan huilen. Ook dan slaapt ze na een paar minuutjes weer en daarna slaapt ze de nacht verder door (meestal dan). Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Ze doet het al maanden. Het lijkt mij niet huilen om aandacht, want wij geven er al maanden geen aandacht aan (we gaan er niet naartoe) en het gaat maar niet over. Afgelopen donderdag zijn we bij het cb geweest en heb ik het ook verteld. Die mevrouw vroeg alleen maar of ik er veel last van heb, ze wist het verder ook niet. Herkent iemand dit?

Annemiek de Graaf

Ze zit in een sprongetje (zie het oei-ik-groei-boek).
Ze zit in de periode van verlatingsangst en eenkennigheid.
Ze zit in de periode van beginnen met dromen.

Als ze verder elke keer gewoon weer doorslaapt, lekker laten liggen zo. Gaat vanzelf een keer over.

Groetekes, Sje

Hoi Annemiek,
Ik herken het zeker wel. Mijn moppie doet dat ook heel vaak. IK kan je vertellen dat het te maken heeft met de slaapcyclus van een baby. Ze slapen gemiddeld 45 minuten, komen dan in een lichtere slaap en slapen weer verder, of zoals onze moppies, ze worden wakker. Het na 45 minuten wakker worden is dus heel logisch en verklaarbaar. Hier is het overdag vaak ook 30-45 minuten maar soms ook een uur of 1,5 uur. Vaak hoor ik haar tussendoor even rommelen.

Jouw moppie wordt dus even wakker en slaapt dan weer verder.

Gelukkig slaapt ons moppie 's avonds wel aan één stuk. Ik heb het idee dat dat te maken heeft met het ritueel die wij dan hebben. Zij krijgt nl. haar pyamaatje aan. En dat maakt toch verschil denk ik. En het is gewoon haar ritme om 's avonds te gaan slapen.

Kortom het is dus heel logisch…
groetjes,
Wendy

Geen

Waarom probeer je haar overdag niet langer dan een half uur/driekwartier in bed te laten. Leg je haar altijd op een vaste plek te slapen? Gewoon in haar ledikantje? Of laat je haar ook in de box/wandelwagen slapen?

Wanneer je haar overdag voldoende slaap biedt is ze 's nachts misschien rustiger om gewoon in een keer door te slapen.

Phine slaapt altijd ongeveer 2 keer 2 uur per dag, met soms een extra slaapje aan het eind van de middag. Verder de hele nacht van 7 tot 6.

Bij beide meiden RRR van Ria Blom toegepast: voor ons echt geweldig en voor onze meiden de enige manier voor een goede dag. Ik weet niet of je haar boek kent, maar wat mij betreft een aanrader

In dat boekje staat wat je wanneer moet doen om een goed slaapritme te krijgen. Misschien is het wat voor jou?

Groetjes!

Precies. Ik heb die info over de slaapcyclus ook uit Ria Blom. Wij hebben haar RRR toegepast. Behalve het laten huilen. Dat kan nl. echt anders. Maar verder vonden wij het een zeer informatief boek, vooral als je net mama en papa bent geworden!

groetjes,
Wendy

@anne: Als ik haar 2x 2 uur kan laten slapen, had ik dat gedaan. Ze is nu eenmaal snel wakker en haar dan laten huilen, werkt vaak niet.
Verder ken ik ik het boek van Ria Blom. Maar geloof niet dat het aan rust en regelmaat ligt, dit geef ik haar voldoende. Ze valt ook heel makkelijk en tevreden in slaap.
Het klopt inderdaad dat ze in een sprongetje zit, maar dit is al maanden zo, niet iets van de laatste weken.
Het zal vast ook wel een keer over gaan, maar vreemd vind ik het wel.

Annemiek de Graaf