Alternatief voor dochter van 5

Hallo
Mijn dochtertje is net 5 geworden. De grote vragen over ‘waar komen de babietjes vandaan’ en ‘hoe komen die dan in je buik?’ hebben we al gehad. Deze heb ik dan ook zo eerlijk en duidelijk mogelijk proberen te beantwoorden.
Ik zit echter met een ander probleem.
Mijn dochtertje ‘masturbeert’ al een tijdje: ze gaat op het puntje van de salontafel hangen en beweegt dan met haar beentjes tot ze helemaal overhit en bezweet ‘klaar is’. Ik weet dat dit heel normaal gedrag is en dat je er zeker niet vies over mag doen. Ik vind echter dat ze intussen een beetje te oud wordt om dit nog zo in het openbaar in de zitkamer te doen, want ze doet dit ook als de babysit er is.
Ik heb haar dan gezegd dat ze dit wel mag doen en dat ik wel weet dat het heel fijn is, maar dat ze dit op haar kamertje moet doen omdat ze een beetje te groot wordt om dit beneden te doen. Ze begon echter hartverscheurend te huilen, want op haar kamer heeft ze immers geen salontafeltje! Dus heb ik geprobeerd voorbeeldjes te geven van een aantal alternatieven: haar handje, haar knuffel, haar kussen,… maar dit vond ze allemaal niet goed want het is allemaal ‘te zacht’ zegt ze.
Heeft iemand tips of ideetjes hoe ik dit verder aan moet pakken?

Gewijzigd door - Asje op 14 Sep 2009 14:35:35

Ze is net 5 en doet het al een tijdje ? Dus toen ze begon was ze 4 ?
Ik heb er moeite mee dit te geloven, wat overigens niet per defenitie zo hoeft te zijn dat het dan ook niet waar is. Ik vind het knap dat je als net 5 jarige meteen hartverscheurend kan gaan huilen met de mededeling dat de alternatieven die jij bied, " te zacht " zouden zijn. Maar goed.
Hoe het dan ook zij, jij bent de baas. Als ze dit uitgevonden heeft, zal ze ook een manier vinden om dit boven te doen. Ze wil dit blijkbaar doen, dat kan, maar dan wel boven!

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

O en ik heb even de titel aangepast. Ikkeben staat goed bij de zoekmachine, maar daarom probeer ik het een beetje binnen de perken te houden dat er dadelijk allemaal pupers binnen vallen die gezellie komen mieren over dit onderwerp.

De titel aanpasen is idd geen slecht idee. Zover had ik er nog niet bij nagedacht.

Het is heel normaal dat een kind vanaf ongeveer 4 jaar masturbeert (op hun manier weliswaar), en meisjes ervaren vaak zelfs al een soort ‘klaarkomen’. Meestal gebeurd dit echt door middel van een knuffel of het kussen. En zolang ze geen alternatief vindt dat haar aanstaat, heb ik gemerkt dat ze dit achter mijn rug dan toch blijft doen in de living.
Vandaar de vraag naar andere ideetjes, Ik wil haar dit niet afnemen, want het hoort bij een gezonde (seksuele) ontwikkeling, en haar straffen als ze dit wel doet is dan ook totaal zinloos en zelfs niet wenselijk!

Heb ook een beetje moeite met dit verhaal.

Ook aan een 4 jarige uitleggen hoe de babytjes gemaakt worden vind ik veel te jong voor het echte verhaal.

Ik zou het inderdaad niet bestraffen ofzo maar ik zou het wel proberen te remmen of in ieder geval vanaf het begin aangeven dat ze dat maar niet moet doen en vooral niet de in de woonkamer. Daar is het nu een beetje laat voor weliswaar.

Bianca

vindt dit een beetje vreemd verhaal!
een kindje van 4 die dit dit al doet?
Vindt ze erg jong, maar ik zou het haar niet in de huiskamer laten doen!
Wat asje zegt JIJ bent de baas

Groetjes Gytha

Ik sta er echt van te kijken dat jullie dit allemaal zo’n vreemd verhaal vinden. Ik heb jarenlange ervaring in een opvoedingswinkel waar ik advies gaf aan ouders van kinderen van 0 tot 21j.
Regelmatig kwamen er ouders over de vloer die zich hier zorgen om maakten, de eerste keer dat ik dat hoorde schrok ik ook ( ik was toen net afgestudeerd). Maar na teamoverleg met psychologen, pedagogen,… bleek dit een heel normale gezonde ontwikkeling te zijn die zeker niet afgeremd mag worden!
De reden waarom ik mijn vraag hier postte, was vooral om wat extra tips te krijgen van mensen die dit al eens meemaakten met hun eigen kinderen. Want hoewel ik veel vragen kreeg over het masturberen en wat normaal was voor welke leeftijd, ging het nooit over het ‘soort’ voorwerp.
En je kan je 5-jarige gerust uitleggen hoe baby’tjes worden gemaakt! Je moet daar eerlijk over zijn, maar dit wel doen op een manier dat zij het begrijpen, in hun taal. Als een kind je er vragen over stelt, is dat een teken dat het klaar is om hierover iets te weten. En 5 jaar is hier zeker en vast geen uitzondering op.
Jammer dat voor veel mensen hier nog de ‘taboe-sfeer’ rond hangt.

Nou sorry, geen taboe-sfeer hier. Wij staan hier juist heel open voor, mochten ze ermee komen. En natuurlijk mogen ze het baby verhaal weten en inderdaad in hun taal. Maar dan nog blijft het zo dat het jouw huis is, jouw regels. Het lijkt me dat als je een opvoedwinkel hebt gewerkt ( wat moet ik me daarbij voorstellen eigenlijk ? ) dat dit dan 1 van de basisregels is. Alle kinderen moeten immers leren dat je sommige dingen wel en niet mag en dat sommige dingen privé zijn die je gewoon niet doet in bijzijn van anderen.

Ik vind 4 ook erg jong hoor. Ik was echt met heel andee dingen bezig en mijn broertje ook. Dan ze trouwens met hun geslachtdelen spelen weet ik want dat doet Morgna ook al, maar zo specifiek dat lijkt mij ook erg jong. Maar goed kinderen lopen verder voor dan wij vreoger zeg maar.

Enne wat al gezegd is jou huis jou regels dus daar zal ze naar moeten luisteren.

Groetjes,

Michèle

Ik kan het verhaal van Femke (uit ervaring met een van onze meiden) bevestigen. Het lijkt ongeloofwaardig maar op die leeftijd kan dat al beginnen.

Wij doen er zo normaal mogelijk over. Hebben ook aangegeven dat het niet beleefd is om het in gezelschap te doen, dat je moet zorgen dat je je handen wast als je daarna weer in contact komt met eten of met andere mensen en verder doet die kleine meid maar gewoon lekker waar ze zin in heeft.

Het hoort allemaal bij het opgroeien en het leren kennen van haar lichaam.

Dus meiden die moeite hebben met het geloven van wat Femke schrijft: geloof haar maar gewoon. Want mij vertrouwen jullie toch wel, of niet?

(Overigens is het hier nooit tot zo’n hartverscheurend-huilen-situatie gekomen. De kleine meid heeft gewoon eerlijk verteld wat ze deed want ze was bang dat ze iets deed wat niet mocht en dat wij boos zouden worden. Dus ik heb haar heel snel gerustgesteld dat er helemaal niks ergs aan de hand is).

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 14 Sep 2009 20:09:01

Hahaha Sje, of jij of een ander het bevestigd, maakt mij verder niets uit. Het kan dus en dat is dat. Natuurlijk is het niks verkeerds en nog meer natuurlijk is het dat je het er samen over hebt en zeker niet boos of iets bent. Want ja, het hoort bij het leven, voor de kleine voelt het gewoon prettig. Ik herken het wel hoor, maar dan bij zwakzinnigen waarbij ik werkte die ongeveer op een dergelijk niveau zaten.
Maar dan nog veranderd er voor mij niets, regels zijn regels, waar het dan ook om gaat.
Maar wat is nu de opvoedingswinkel ???

Inderdaad alleen maar goed dat we in staat zijn om het er open over te hebben. We remmen het ook niet af ofzo. Zijn zat gezinnen waarin er preuts of vies over gedaan wordt en waarin kinderen een reactie krijgen als “Dat is vies, dat mag je niet meer doen”. Onzin, het hoort bij het opgroeien.

Dus ik ben zo blij dat wij daar heel taboe-loos en ontspannen mee om kunnen gaan. En inderdaad, er zijn wel regeltjes. Ze moeten wel leren dat het niet zomaar iets is om te doen als je met z’n allen TV zit te kijken of als je in de klas zit of tijdens de zwemles.

Maar dat is best moeilijk om uit te leggen aan een kind van die leeftijd, dat het iets is wat heel normaal is en wat niet vies is, maar dat het tegelijkertijd ook iets is wat niet beleefd is om te doen in gezelschap. Heel lastig voor die kleintjes om dat verschil te zien. Want als het zo normaal en niet vies is, waarom mag het dan alleen als je alleen bent? Best lastig om duidelijk te maken.

(Net zoiets als het verschil aan kinderen uitleggen tussen klikken en waarschuwen. Wanneer is iets klikken en wanneer valt het onder waarschuwen?)

Groetekes, Sje

Hoi,
Ik ben nieuw hier en hier terecht gekomen - bij Ikkeben - omdat ik in Google op zoek was… “kleuter masturbeert”, waren mijn zoekbegrippen. Eerlijk gezegd vond ik de eerste reacties hier nou niet bepaald ondersteunend…
Maar goed, mijn dochtertje is 3 jaar en vertoont hetzelfde gedrag. Weliswaar niet op de rand van een tafeltje, maar gewoon met haar handje. Ze gaat er dan helemaal van hijgen en krijgt een rood hoofdje. Hoewel dit allemaal onderdeel van de “normale” seksuele ontwikkeling blijkt te zijn, moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet blij mee ben. Ik kan niet eens uitleggen waarom niet, maar het is gewoon zo. Maar ik heb haar lief uitgelegd dat ze dat liever doet als ze alleen is, omdat dat iets van haarzelf en haar spleetje is. Tja, hoe leg ik dat uit? Iemand suggesties? (Als jullie me geloven tenminste…)
Ik vind in ieder geval 3 jaar erg vroeg, en als ik dan lees (van een mod!) dat jullie een moeder van een meisje van 5 niet - of slechts met moeite - geloven, zullen jullie dat ook wel vinden. Maar ik zoek hier naar zekerheid of bevestiging dat dit gedrag, ondanks de 3 kjaar, geen reden tot zorg is.

Gewijzigd door - Pringles op 02 Dec 2009 13:05:56

Het kan makkelijk bij 3 jaar dat ze dit gedrag al vertoont. Jongensbaby’s kunnen ook al een erectie in de luier krijgen. Waarom zouden meisjes dan niet al zo jong opgewonden kunnen zijn.

Ik zou me geen moment zorgen maken als ik jou was. Maar inderdaad wel de nadruk erop blijven leggen dat het beter is als ze dit doet als ze alleen is. Best moeilijk want je moet haar ook weer niet leren dat het vies of verkeerd is. Het is iets heel normaals, alleen is het veel meer privé dan zij weet/denkt.

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Dank je voor je reactie, fijn om te horen dat ik me geen zorgen hoef te maken!

Ik heb hier nog een interessante link over dit thema gevonden:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GRI2FCQOE

Gewijzigd door - Pringles op 02 Dec 2009 11:55:43

Ben het helemaal met Sje eens, het is niet raar of vies, maar juist heel gewoon. Jij vindt het misschien vervelend, omdat je de link legt met iets seksueels? Terwijl dat voor die kleintjes dus nog helemaal niet zo is, die hebben nog helemaal geen weet van seks en alles wat daarbij kan komen kijken. Gewoon zeggen dat ze het best mag doen, maar dan als ze alleen is.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi Mriek,

Ja, dat is het. En dat de kleintjes dat helemaal nog niet zo zien, dat bleek ook uit het artikel waarvan ik de link plaatste. Du dat stelt me wel gerust… ik vergelijk het nu met een soort duim-zuigen, alleen iest dat wat meer privé is. In het artikel stond ook dat je het best met jezelf kan vergelijken, aangezien zo’n kleintje zich toch het meest aan papa en mama orienteert, dus kan ik uitleggen/zeggen: “Papa en/of Mama doet dat ook niet op de bank waar anderen bij zijn, dat is iets wat je doet als je alleen bent.”

Duidelijke neutrale uitleg inderdaad op die manier.

Wij hebben onze oudste daarbij nog uitgelegd dat dat gewoon haar “geheime plekje” is en dat het niet de bedoeling is dat andere mensen daar ook aan zitten. Dat dat ooit, als ze getrouwd is (even heel zwart-wit gezegd maar voor haar het duidelijkst) geen probleem is als haar man dat plekje ook aanraakt omdat dat gewoon heel fijn is, maar dat we het voorlopig van haar willen weten als andere kinderen of grote mensen het plekje aan willen raken.

Groetekes, Sje

hallo, ik vind het geen vreemd verhaal, mijn moeder zat met het zelfde. wat mij is verteld is dat ik 5 jaar oud was en mijn knuffel leuw ‘‘bereed’’ zeg maar, ook net zoalng tot ik ‘‘klaar’’ was misschien is het wat genant dat ik het zeg ofzo hoor maar. mijn moeder heeft mij de knuffel 3 weken afgepakt en toen was het over. mijn moeder von het geen goed idee omdat ik eigenlijk veelste jong was hiervoor.

liefs reina

hou van mijn vent en mijn beesies

quote:
Duidelijke neutrale uitleg inderdaad op die manier.

Wij hebben onze oudste daarbij nog uitgelegd dat dat gewoon haar “geheime plekje” is en dat het niet de bedoeling is dat andere mensen daar ook aan zitten. Dat dat ooit, als ze getrouwd is (even heel zwart-wit gezegd maar voor haar het duidelijkst) geen probleem is als haar man dat plekje ook aanraakt omdat dat gewoon heel fijn is, maar dat we het voorlopig van haar willen weten als andere kinderen of grote mensen het plekje aan willen raken.

Groetekes, Sje

Ja, in die trant hebben we ook met onze kleine gepraat.