Alternatief Kindival?

Hallo, ik ben Petra en sinds mei 2010 mama van Millay, een leuke vrolijke meid van bijna 9 maanden.
Het enige wat er aan mankeert is dat ze altijd ontzettend heftig reageert op sprongen!!
Slecht slapen, jengelig zijn (soms wel de hele dag!), bezig gehouden willen worden, heel druk omdat ze de hele dag amper slaapt en dus gewoon te moe is…
Toen ze nog wat kleiner was wilde ze nog wel beneden in de wieg of het campingbedje slapen, als ze bij ons was, was het wel goed, maar dat is al een tijdje over…
Ze wordt 'smorgens ook steeds om een verschillende tijd wakker, soms 6 uur dan weer 6.30, maar soms ook weer pas om 8 uur en dat breekt mij ook onderhand ontzettend op!
Overdag’s is helemaal een ramp, dan slaapt ze gewoon bijna niet.
We hebben een paar dagen geleden Kindival van VSM geprobeert zodat ze wat meer aan haar slaap kon komen, en ik ook wat meer rust, dat ging een half dagje goed maar vervolgens werd ze er ontzettend hyper van, dus die geef ik haar niet meer.
Zijn er alternatieven voor Kindival?
Ik kom bijna nergens meer aan toe tijdens zo’n sprong, ben alleen nog maar met haar bezig!
Zelfs douchen lukt me niet, omdat ik haar niet alleen in de woonkamer achter wil laten, dus dat doe ik nu ipv smorgens maar 's avonds als mijn man thuis is…

Gewijzigd door - mamapeet op 26 Jan 2011 09:44:00

Gewijzigd door - mamapeet op 26 Jan 2011 09:56:53

Gewijzigd door - mamapeet op 26 Jan 2011 09:57:45

Als eerste welkom op ikkeben.

Vervelend dat je kindje zoveel last heeft van de sprongen. Toch denk ik dat ze jou/jullie wel een beetje aan het uitproberen is. Ze zou haar best even moeten kunnen vermaken alleen in bv de box. Of slapen op haar eigen kamertje.
Ze is nu nog klein…maar de kleine heeft dondersgoed door dat ze wel haar zin krijgt.

Zou je als tip willen geven om hoe moeilijk het misschien ook is vaste ristmes aan te houden. Dus elk slaapje in haar eigen bedje. Dan maar huilen. Dat houd echt met een dag of 2 wel op. Mama en papa zijn de baas he!

Succes, weet zeker dat er meer mama’s zijn op dit forum die ervaring hebben en tips.

Bedoel je met vaste ritmes ook op vaste tijden naar bed gaan?
Want ik vind het wel heel lastig om daar iets mee te doen…
Voor de sprong was haar ritme alsvolgt;
7.30 wakker
8.00 pap
8.30 slapen (in eigen bed)
9.30 wakker
12.00 broodje met sap
12.30 slapen (eigen bed)
14.00 wakker
15.00 fruithap+sap
16.30 warm eten+sap
17.00 slapen (eigen bed)
18.00-18.30 wakker
20.00 laatste fles en gelijk daarna naar (eigen) bed.

Ik weet het tot nu toe met het eten nog steeds zo te doen, vanmorgen was ze weer om 6.45 wakker heb het wel weten te rekken tot 7.30 maar slaap dan zelf ook niet meer…
Bij de vorige sprong was dit een teken dat ze iedere dag steeds vroeger wakker werd, ben bang dat dat nu weer gebeuren gaat, ze werd normaal altijd stipt om dezelfde tijd wakker.
Ik leg haar nu ook nergens anders te slapen als in haar eigen bed maar ze ligt vaak wel 3 kwartier tot een uur te “kletsen” en als ze de slaap niet kan vatten wordt dit jengelen, vooral overdags ('savonds is het inslapen eigenlijk niet zo’n een probleem…)
Ik moet ook regelmatig gaan kijken want ze draait zich zelfs om met een slaapzak die ik aan het eind instop!
Doordat ze zo raar slaapt is er eigenlijk geen ritme meer te vinden.
Ze is nu al steeds heel moe waardoor ze gaat jengelen en ben bang dat als ik een vaster ritme aan ga houden dat nog erger gaat worden.
Of zal ze er juist meer gaan wennen dan?

Gewijzigd door - mamapeet op 26 Jan 2011 21:37:10

Gewijzigd door - mamapeet op 26 Jan 2011 21:40:37

Gewijzigd door - mamapeet op 26 Jan 2011 21:42:53

Een sprong is toch een beetje uitzitten, hoe moeilijk ook. Ze is bezig iets nieuws te ontwikkelen en daardoor is ze even van slag. Je zult zien dat ze straks na haar sprong ofwel haar oude ritme weer oppakt of een nieuwe heeft gevonden. Niet krampachtig vasthouden aan haar oude ritme, maar volg haar een beetje. Dat is het makkelijkste voor haar en voor jullie. Is ze om 6.45 uur wakker (wat ik niet bijster vroeg vind overigens), dan geef je haar dan de fles. Waarom zou je het rekken tot 7.30 uur?

En iets waar we op dit forum nogal fel op zijn: leg nooit je kindje vast in bed! Niet slaapzak instoppen. Je schrijft zelf dat ze desondanks omdraait. Dat zal ze maar een paar keer achter elkaar doen en dan haar beentjes afknellen. Je wilt niet dat dat gebeurt, denk ik. Gewoon lekker laten rollen, waarom zou je dat willen belemmeren? Niet meer instoppen!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

@Mriek
Dank je wel voor je reactie.
Ja, idd moeilijk sprong uitzitten, ze duren bij haar altijd zo lang, soms loopt de een fijn over in de ander…!
Had van een vriendin de tip gekregen om de slaapzak juist in te stoppen aan de onderkant zodat het omdraaien niet kon, maar wat jij zegt zit wel wat in natuurlijk!
Heb ik niet eens bij stil gestaan!
En ik neem aan dat ze nu haar hoofd goed genoeg omhoog kan houden dat ik me daar niet meer zo druk over hoef te maken…

6.45 is niet heel vroeg, maar ik kom dan wel heel slecht uit met haar eten en alles, zij moet echt pas om 20.00 uur de laatste fles, niet eerder anders komt ze 'smorgens nóg veel eerder, dat hebben we laatst al eens uitgetest…
Het is daarmee ook duidelijk dat haar hele (slaap)ritme weer in de war is, aangezien je altijd de klok er op gelijk kon zetten hoelaat ze normaal wakker werd, het is nu steeds een andere tijd.
Heb zelf 'savonds erg veel moeite met inslapen op het moment dus dat speelt natuurlijk ook wel mee…
Ik heb gister na de eerste fles wat langer gewacht met haar op bed leggen, zo verschoof alles ook een beetje over de dag heen en dat ging eigenlijk best goed, gister een aardig rustig dagje met haar gehad!
Vandaag probeer ik dat weer, zien of ze dan wel wat beter blijft slapen, alhoewel ze nu ook alweer een half uur wakker ligt te zijn, dus weet het voor vandaag zo net nog niet…

Gewijzigd door - mamapeet op 27 Jan 2011 10:20:55

Gewijzigd door - mamapeet op 27 Jan 2011 10:25:25

Gewijzigd door - mamapeet op 27 Jan 2011 10:30:59

Gewijzigd door - mamapeet op 27 Jan 2011 10:31:54

Ik blijf erbij, niet instoppen. Ze is bijna 9 maanden, ze zal als ze op haar buik rolt prima haar koppie opzij kunnen draaien. Er zal niets gebeuren en dat weet ik nog niet zo net als je haar slaapzak gaat instoppen aan de onderkant. Stoppen daarmee, hè?

Prima om een beetje te proberen dat schema op te rekken. Ik hoop dat ze snel weer sprongvrij is. En inderdaad: ze lijken soms naadloos in elkaar over te lopen, omdat ze (vooral in het begin) elkaar zo snel opvolgen.

Succes!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi,

Ik zou zolang ze lekker slaapt zeker niet bij haar kijken. Ik zou je kindje in een goed passend slaapzakje laten slapen. Dus niet een hele lange kopen, maar een in haar maat.
Draaid ze in haar slaap, nou dan draaid ze. Lukt het haar niet om terug te komen dan huild ze vanzelf. Misschien wil ze juist wel op haar buik slapen.
Onze meid is ook een zij/buikslaper. Laat haar lekker zo liggen.

Ik heb haar nu niet meer vastliggen met de slaapzak hoor! Moet wel zeggen dat ik het gister een beetje eng vond…
Ze zit nu weer in een nieuwe maat en die slaapzakken zijn nou eenmaal langer dan haar benen, ik let er altijd wel heel goed op dat de mouwsgaten en hoofdgat niet te groot zijn, die van de HEMA werken hier perfect!
Maar het is wat dat betreft prima gegaan!
Ze slaapt nog steeds niet goed, maar was de afgelopen dagen wel beter te genieten als ze wakker is…
Heb alleen nog niet kunnen ontdekken dat Millay een buikslaper is aangezien ze altijd heel druk gaat doen als ze in bed op haar buik ligt…
En ik heb VSM opgebeld met de vraag hoe het zit met die hyperactiviteit bij Kindival en kreeg de mededeling dat dat heel goed kon en dat dat eigenlijk een goed teken was…! Daar had ik dus even mijn vraagtekens bij?
Bij homeopatische middelen schijn je wel vaker een “terugslageffect” te kunnen krijgen, dus eerst erger wordt en dat houd dan in dat het wél aanslaat.
Wel moest ik als ik het nog eens gebruik de dosis halveren.
Dus als ze nou binnenkort weer eens een "slechte dag heeft proberen we het eens met de helft en kijken of dat beter gaat.
Ik snap ook eigenlijk eerlijk gezegd niet dat de dosis voor babietjes hetzelfde is als voor kindjes van 6 jaar!

Gewijzigd door - mamapeet op 28 Jan 2011 10:22:09

Gewijzigd door - mamapeet op 28 Jan 2011 10:35:14

Gewijzigd door - mamapeet op 28 Jan 2011 10:38:13