Alles plannen rondom schooltijden

Vanochtend is Eva voor het eerst naar school geweest! Pfff, ik moest best even slikken toen ik haar afzette. Ze was zo klein opeens en ze liep zo stoer met haar rugzakje het grote gebouw in! Haar fietsje was nog zo klein…Ze mocht bij de juf op schoot en ze had maar een paar traantjes. Daarna ging het supergoed zei de juf (ze had in 3 uur tijd al buiten gespeeld, gekleurd, geplakt, in de poppenhoek gespeeld, een banaan gegeten…hoezo druk hahaha), hopelijk blijft het goed gaan!

Wij hebben deze week nog vakantie, maar oh, wat moet je je leven opnieuw inrichten zeg! Eerder op, haasten (Eva wilde op de fiets vanochtend en dat ging best traag) en…4x op en neer naar school! Brengen, halen, brengen, halen…En dat elke dag! Wij moeten best wel veel regelen om alles goed te laten verlopen. Bv Eva gaat op maandag en dinsdag eten bij de lunchclub en naar de bso (ik werk die dagen ook), op woensdag en vrijdag is ze 's middags vrij en op donderdag moet Max dus mee om haar te halen en te brengen (4x heen en weer). Dat lijkt makkelijk te regelen, maar papa wil dat ze eerst goed went en die wil dus op ma en di in zijn pauze Eva ophalen voor de lunch en dan ook nog weghouden van de bso, de eerste weken. Maar voor hem is het dan ook kunst- en vliegwerk, zo haalt hij amper zijn uren!

Mij lijkt het gewoon goed dat Eef snel went aan haar nieuwe rooster en dat ze dus gewoon zo snel mogelijk hele dagen draait op die ma en di. Maar ja, papa en ik zijn het daar weer niet over eens. Hij wil haar niet ‘in het diepe’ gooien, maar daarmee maakt hij het zichzelf erg moeilijk! Ik wil ook het liefst alles rustig aan doen, maar ja, ik moet ook werken en mijn uren halen. Wij hebben wel flexibele tijden, maar ik kan nooit weer om 12.00 uur bij school aan de poort staan…die lunchclub en de bso zijn nu de komende 2 jaar nodig.

Ik heb een beetje het gevoel dat het best ingewikkeld en tijdrovend is allemaal, een kindje op de basisschool. Als ik haar 's ochtends breng, ben ik pas na negenen op mijn werk en papa ook. En dan moeten we Max ook nog ergens anders heen brengen, naar het kdv en Eva weer ophalen bij de bso…Het is zo’n gerace naar allemaal verschillende locaties! Hoe regelen jullie dat allemaal? En kom je dan wel uit met je tijd, als je ook moet werken? En hoe doe je dat met een broertje of zusje thuis, als het nog een middagslaap heeft?

Het is voor iedereen erg wennen. Het komt goed, maar ik hoor graag hoe jullie alles denken te gaan regelen en plannen!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Hier blijven ze allemaal op school eten, dus scheelt al ern rut. Verder rij ik om en om met vriendin. Dus ik haal en breng kinderen op ma en woensdag. Zij op dinsdag en donderdag… Hier juist relax heb tijd over ipv tekort…

Pffff…dat klinkt inderdaad heel vermoeiend op die manier. Ik begin pas om 9.00 uur, dus ik kan Erik rustig 's ochtends naar school brengen. Op maandag, dinsdag en donderdag blijft hij over (leuk woord: lunchclub!). Op de maandagmiddag haal ik hem om 15.15 uur op (ben dan om 14.30 uur vrij). Op de dinsdag- en donderdagmiddag gaat hij om 15.15 uur naar de bso; ik haal hem om 17.30 uur op op dinsdag en papa op donderdag. En op de woensdagmiddag- en vrijdagmiddag ben ik zelf vrij, dus haal ik hem op om 12.00 uur. De woensdagochtend werk ik thuis om die uren die ik maandag eerder wegga, te compenseren.

Is gedeeltelijk thuis werken geen optie?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Hallo, ik zal me eerst maar even voorstellen. Ik ben ‘muisje’ (ach ja, je moet wat bedenken), heb een dochter van 4 jaar en heb me ooit aangemeld om iemand hier van een reserveknuffel te voorzien. Het is er nooit van gekomen om verder te reageren, maar op dit topic wil ik toch even reageren. Ik woon in België en mijn dochter is hier vanaf haar 3e jaar al naar school, direct hele dagen. Best vroeg natuurlijk en tot de dag dat ze naar school ging, sliep ze 's middags nog. Ik heb me dus ook best veel zorgen gemaakt over hoe ze dat vol zou moeten houden! Maar mijn ervaring is inmiddels dat je je meestal veel meer zorgen maakt dan in de praktijk nodig blijkt te zijn. De eerste 2 dagen dat ze naar school ging heb ik vrijgenomen, maar vanaf de maandag daarop heb ik haar direct in het normale ritme laten meedraaien. In mijn ogen had het geen zin om haar langzaam te laten wennen, want ze moest later toch hele dagen gaan. Ik werk op ongeveer 3 kwartier rijden van huis en kan dus onmogelijk om 12.00 uur thuis zijn om met haar te eten.
Het ritme is dus direct zo geweest dat ik haar om 7.30 uur bij de voorschoolse opvang breng, van 12.00 uur tot 13.15 uur hebben ze pauze en blijft ze daar eten. En om 15.30 uur kan ik haar zelf weer ophalen van school. Helaas zal dat laatste straks ook veranderen omdat haar vader en ik sinds kort uit elkaar zijn, en als ze bij hem is zal ze dus ook naar de naschoolse opvang moeten. Maar ja, ik weet inmiddels dat het allemaal wel goed komt. In het begin viel ze vaak 's middag uit school op de bank in slaap, maar na een maand of 2 ging dat al veel beter. En dat middagslaapje heeft ze ook nog maar 2 keer gedaan en daarna nooit meer. Voordeel was wel weer dat ze 's avonds om 19.00 uur in bed lag, wat een lekkere lange avond betekende voor papa en mama (heeft helaas niet geholpen haha).

Persoonlijk denk ik dat jij (Rainbow) gelijk hebt en haar het beste direct aan het ritme kan laten wennen. Anders wordt het voor Eva ook alleen maar verwarrend, en heel onrustig. Die keren dat ik mijn dochter wél tussen de middag thuis kan laten eten, vind ik eigenlijk ook heel onrustig. Het is best gezellig natuurlijk, maar je doet anders niks als op de klok kijken omdat je niet te laat wilt komen. En daarnaast is mijn ervaring dat ze op school gewoon lekker en gezellig met alles meedoen, als Mama (of Papa) niet in de buurt is, gaan ze gewoon met de rest mee.

Hier nog een paar dagen vakantie, maandag gaat ze weer beginnen en ze heeft er heel veel zin in. En ik ook, want 2 maanden vakantie is best lang hoor!

Succes met alles regelen maar probeer je van tevoren niet teveel zorgen te maken, het loopt meestal anders…en meestal goed!

Groetjes,
Muisje

Ik zou haar ook gewoon het rooster laten volgen zoals van te voren het plan was.
Straks is het huilen geblazen dat ze niet meer thuis mag/kan komen eten.
Kinderen zijn van regelmaat en als ze daar aan gewend is zal het het vast goed gaan, maar nu moet ze 2 keer veranderen.
Je man denkt er goed aan te doen en dat begrijp ik helemaal, hij wil zijn kleine meisje beschermen tegen de grote wereld maar hij zal haar los moeten laten, alle kinderen gaan op een gegevn moment naar school, ze zal wel eens moe zijn of s’morgens jammeren dat ze niet wil als de nieuwigheid van school er af is.

Lilypie Third Birthday tickers

Hi rainbow,

Ik herken het wel. Zeker als je nog een kleine thuis erbij hebt is het racen!
Nora is nu een week begonnen. Ik ben supergrote, want ze doet t voorbeeldig! Vandaag was ze zelfs al helpend handje van de juf…

Maar je vraag (trotse mama laat zich even meeslepen)

op maandag ben ik thuis en breng ik Nora dus samen met Evi naar school. Ze hebben een continu rooster dus over tussen de middag geen zorgen hier. Dan heb ik de ochtend met Eef thuis. Dat scheelt toch een hoop, maar 1 kindje thuis (ook al is het de lastigste), dan gaat Evi om kwart over twaalf na de boterham naar bed en om kwart over twee uiterlijk eruit en dan gaan we om half drie weg om Nora te halen om kwart voor.
Dinsdag en donderdag zijn evi haar crechedagen en voor Nora ook hele schooldagen. Dan brengt di m’n man en do ik ze weg. Eerst evi afgeven op de crèche en wij hebben de luxe dat we dan binnendoor naar Nora haar klaslokaal kunnen lopen. Die lever je dan om vijf voor half negen af en dan ben je om kwart voor negen aan het werk. De di halen we ze om en om op. De ene week m’n man en de andere week ik. De donderdagmiddag haalt m’n schoonmoeder ze op en kunnen wij lekker uren compenseren, lange dagen maken op t werk.
Woensdag ben ik weer thuis met Eef en heeft Noor een halve dag. Dus eten we eerst thuis, halen we Nora op om half een, gaat evi direct naar bed en eet Nora daarna haar boterham thuis. Vrijdag doet m’n man ongeveer hetzelfde op zijn vrije dag. Alleen is school dan 12 uur uit.

Geregel? Welnee!

Na een weekje komt er al een beetje ritme in, ook voor ons wennen natuurlijk. Als ze zo allebei naar school gaan, wordt het een eitje!

Succes, liefs

Supertrots natuurlijk, m’n iPad doet autocorrect…

Als ik dit zo lees is het best ren en vliegwerk op de dagen dat je werkt. Maar als je nog wat uren thuis zou kunnen werken zou het een stuk rustiger zijn, maar niet al het werk laat dat toe natuurlijk.
Ik zou haar gewoon gelijk in het ritme laten komen en niet langzaam opbouwen, weet ze gelijk waar ze aan toe is en is het ook niet verwarrend voor haar.

Ik heb gelukkig gee problemen met halen en brengen, ik werk op de school waar Marijn ook naar toe gaat dus ik nem hem gelijk mee. Op de dagen dat ik vrij ben vind ik het een probleem om te halen en brengen.

Marijn 8 april 2008
Dion 15 oktober2009

Ja dat lijkt me best wel een geregel allemaal. Ik ben ook wel benieuwd hoed dat straks bij ons zal gaan als rens in december 4 word. Gelukkig hebben wij geen verschillende opvanglocaties ze gaan allebei naar dezelfde gastouder.
Ik vind dat idee van thuiswerken wel een goede dat zou je misschien wel wat stress besparen.
Ik zou er denk ik toch ook voor kiezen om Eva gelijk op jouw werkdagen hele dagen te laten gaan, ze moet er toch aan wennen en anders lijkt me het alleen maar verwarrend voor haar. Als het eventueel toch wat druk is voor haar en ze erg moe is kun je haar natuurlijk altijd een keertje thuis houden op dagen dat jij vrij bent. Dat mag toch nog in groep 1? Maar dat zou ik dus alleen doen als ze het nog niet trekt. Ik zou haar gewoon haar normale rooster incl lunchclub en bso laten volgen en dan gewoon kijken hoe het gaat.

Groetjes Ramona

Bedankt voor alle reacties! We hadden ouderavond en heel veel kindjes gaan naar de lunchclub en de BSO. Omdat Eva vandaag ook weer volop gespeeld en gerend heeft en het tot nu toe best ok gaat op school, heeft papa ook een beter gevoel en durft hij het wat beter aan om haar gewoon mee te laten draaien. Ik heb jullie reacties ook even laten lezen, dus dat scheelde ook!

Groetjes Rainbow

Hier hebben we nog vakantie, dus Tim gaat a.s. maandag voor het eerst naar school. Ben ook erg benieuwd hoe dit zal gaan allemaal, want ook wij hebben geen continue rooster. Dus veel heen en weer rijden naar school.

Daan slaapt eigenlijk nog 2 keer per dag. Van 10 tot half 12 en dan maak ik hem wakker en dan slaapt hij van 14.00 uur tot ongeveer half 5. Sinds 2 weken houd ik hem bewust wakker, want straks kan hij niet pas om 14.00 uur naar bed. Omdat we rond 10 voor 3 richting school moeten. Hij red het nu met moeite tot uiterlijk kwart voor 1. Best lastig, want we gaan rond 10 voor 1 weer richting school en hij kan daarna pas naar bed. Zie daar best wel tegenop, dat hij zo kort kan slapen. Want 1,5 uur later moet ik hem alweer wakker maken om richting school te gaan.

Tim gaat niet naar de BSO, dus dat scheelt al een stuk. Op maandag moet ik werken en moet ik eerst Daan naar de creche brengen en daarna Tim naar school (helaas de hele andere kant op) Tussen de middag blijft hij over en mijn man haalt hem om 15.00 uur uit school. Mijn man werkt dan nog een paar uurtjes thuis die middag. Op dinsdag komen mijn ouders bij ons op Daan passen en halen dan Tim tussen de middag en om 15.00 uur uit school.

Woensdag, donderdag en vrijdag ben ik thuis om hem op te halen. Hier zijn ze helaas alleen op woensdagmiddag vrij en niet op vrijdagmiddag wat je vaak hoort.

Bij ons op school raden ze het aan om een kind niet meteen te laten overblijven of naar de BSO te doen. Nu blijft Tim alleen op maandag over, dus niet veel. Maar toch gaan we hem niet meteen laten overblijven. Zijn eerste schooldag brengen mijn man en ik hem samen, vinden we wel zo leuk. En ik ga hem dan om 12.00 uur halen. Ik ga dan alleen de ochtend naar mijn werk ipv de hele dag. Die maandag daarop gaat mijn man hem halen. En vanaf de 3e week willen we hem gewoon op de maandag laten overblijven.

Wat betreft halve of hele dagen beginnen. Daar ben ik nog niet over uit. Ik wil het een beetje van Tim af laten hangen. Ik verwacht namelijk dat hij erg moe is na een halve dag. Maar ja dat weet je natuurlijk nooit zeker. Als hij wil mag hij gewoon s’middags ook. Zo niet dan kan hij gewoon een halve dag, totdat hij dit wat makkelijker trekt.

Misschien kun je de middenweg doen met je vriend. Wel meteen hele dagen school, maar nog even wachten met BSO totdat ze gewent is aan school.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

@Sandra Slaapt hij niet in de wandelwagen? Anders zou je Tim lopend kunnen gaan halen zodat Daan in de wagen in slaap kan vallen en dan kun je hem gewoon laten slapen als hij nog niet wakker is als je Tim weer moet gaan halen.
Tot nu toe slaapt Noa nog steeds prima in de wandelwagen dus ik hoop dat ze dat blijft doen Als Rens naar school gaat. Kan ze zo met wagen en al de gang in als we thuiskomen en dan slaapt ze prima.

Groetjes Ramona

Ja, Daan slaapt gelukkig wel in de wagen. Dus weet ook bijna wel zeker dat hij in de wagen in slaap gaat vallen. Maar hij slaapt in de wagen lang niet zo lang als in zijn bed. In bed slaapt hij van ongeveer kwart voor 1, tot kwart voor 4/4 uur. En het lijkt me voor hem ook wel fijn om niet altijd in zijn wagen te hoeven slapen, maar ook in zijn eigen bed. Maar goed we zullen wel zien hoe het gaat en of ik hem lopend of op de fiets ga halen. Denk dat ik dan toch maar begin met lopend halen en kijken hoe dat gaat.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Continue rooster, is echt ideaal, Tja dan zijn ze wel vroeger “vrij” Ik heb met inzet van familie (zussen, vader, moeder) eigenlijk helemaal geen BSO nodig, dus daar ben ik heel blij mee. Vakantie is wel een beetje lastiger, maar dat is nu weer voorbij tot volgend jaar! Hoera! Alles komt goed, het is idd wennen aan het nieuwe ritme, ik heb niet alles doorgelezen, maar ik leg dus alles klaar 's avonds. Tas al ingepakt (behalve brood) kleding heeft ze zelf uitgezocht en klaargelegd, douchen doen we 's avonds, 's ochtends alleen even wassen met een washandje. Verder heeft J ook nog 2 dagen gym meteen als eerste 's ochtends. Tegenwoordig krijgt ze dan meteen dr gymkleding aan, Ik ga niet 2 keer in een uur verkleden, dus… maak het jezelf makkelijk, en doe voorwerk waar nodig. Verder zou ik meteen vol laten wennen en gewoon even kijken of je bedtijd moet aanpassen. Succes

Pff dat gerace ken ik wel ja… Maar ik had het geluk dat mijn moeder Noah smiddags van school haalde… zodat ik Joël in bed kon leggen…
Ik haalde Noah dan gewoon om half 4 weer van school op…

Nu woon ik dicht bij school, dus als ik Noah moet ophalen, terwijl Joël in bed ligt, klop ik even bij mn moeder aan, of ze even 2 min komt zitten…
(ik laat Joël niet zomaar alleen thuis… zelfs niet voor 2minuten).

maar goed… ook hier willen ze na de kerstvakantie geloof ik, het continu rooster… dat is hier van half 9 tot half 3…
Dat lijkt me heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk… geen gedoe meer met het slaapje van Joël en dat je oppas moet regelen… Dan kan hij gewoon naar bed tot een uur of 2, en dan haal ik Noah weer op.

Ik hoef gelukkig niet te werken, maar ken best wat moeders die dat wel doen, en hun kids gaan sochtends naar de voorschoolseopvang, die blijven tussen de middag over op school (lunchen), en na schooltijd gaan ze naar de BSO… Sorry maar ik vind dat dat echt te druk word voor zo`n kind… Dat wil om half 4 lekker naar huis… bij papa en mama zijn… en niet tot 6uur ook nog eens naar de BSO… Ik vind het best sneu… maar snap wel als het moet…

Liefs, Melanie

Bij ons is het zo dat ze tot en met groep 3 de woensdag en vrijdagmiddag vrij zijn vanaf 12.00 en dan ben ik ook vrij dus tijd voor qualitytime met mijn kind.
In het begin kan hij even een slaapje doen op die dagen als hij erg moe is.
De overige dagen gaat hij tot 15.15 geloof ik, op maandag is mijn man thuis en haalt en brengt hem en komt hij tussen de middag thuis eten.
Op dinsdag en donderdag werken wij allebei zal hij naar de vóór en na schoolse opvang gaan en overblijven, mijn man kan hem om 16.30 halen dus dan gaat hij uiterlijk 1,5 uur naar de BSO en s’morgens 45 minuutjes.

Ik zou een continurooster juist niet willen, dat houd in dat ik minder qualitytime heb op de woensdag en vrijdag en dat Dion langer naar de BSO moet s’middags.
De school is hier om de hoek dus dat is ideaal, we wonen in een klein kinderrijk dorpje en ik weet dat veel moeders met elkaar afspraken hebben over halen en brengen enz. dat is ook wel fijn als je iemand kan bellen als je niet op tijd bij school kunt zijn.

Lilypie Third Birthday tickers

hoi,
ik heb niet alles gelezen…
maar ik krijg straks (over 1,5 week) t zelfde.
Sam is 10 maanden en slaapt nu nog 2x per dag, van half 11 tot ruim 12u, en emma is om 11.45u uit op woensdag en donderdag… net beroerd dus.
op vrijdag is ze om half 3 uit dus dan kan ik haar makkelijk met sam ophalen. maar als hij straks maar 1 slaapje heeft is die tijd juist weer niet handig…
op maandag en dinsdag gaat ze naar de naschoolse, ze start daar haar tweede schoolweek. de eerste week is ze die middagen wel nog thuis.
wij hebben gelukkig wel een continu rooster…
alleen heb ik op ma en di ook nog eens voor school een probleem, wij kunnen haar dan zelf niet brengen…

maar goed, jouw vraag, de eerste week zou ik even aankijken maar als ze het goed doet, zo snel mogelijk het “normale” ritme in! ze wennen daar heel snel aan.

is er geen buurvrouw die je eens de babyfoon kan geven als de kleine slaapt? ikweet niet hoever de school is en of je lang weg bent, maar dan is dat misschien een optie?

succes!
gidget

Mijnticker.nl Tickers

vlokje, continue rooster bij ons is ook op woensdag en vrijdag maar tot 12:30, dus niet alle scholen hebben dan 5 dagen even lang hoor, ma-di-do van 8:25 tot 14:30 dus met pauze en wo-vrij van 8;25 tot 12;30, dus prima te doen! en idd niet op en neer rennen met pauzes en alle kids blijven over

Denk dat het rennen en vliegen blijft, zeker als je meerdere kindjes hebt… continurooster of niet!

Weet trouwens niet of daar nog veel verschil in zit per school, die continuroosters? Maar als ik de tijden van Jmama zo lees, dan scheelt dat ook niet zo heel veel toch…
Hier is het van 8.30-15.00 en dan lunchpauze van 12.00-13.00
En op woensdag en vrijdag is de onderbouw van 8.30-12.00, en vanaf groep 5 ook de vrijdagmiddag (13.00-15.00)

Dan denk ik met zo’n continurooster, als je nog een kleintje hebt dat smiddags slaapt is het ook niet handig als je al om 14.00 of 14.30 alweer naar school moet…

Hier heb ik ervoor gekozen om de oudste 2 dagen te laten overblijven, ontdanks dat ik die dagen niet werk. Maar puur voor de jongste zodat zij dr rust kan pakken en als het nodig is voor 13.15 naar bed te kunnen. En al gaat ze later dan 13.00, is het toch een stuk rustiger voor haar als we niet steeds heen en weer moeten.
Nu dus alleen op de maandag 4x heen en weer. En dat is druk genoeg.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

met ‘overlapslaapjes’ hebben wij vaak de babyfoon van de buren als dit nodig is

AgnesReinds-Bosch