Alles en iedereen bijten, knijpen,

schoppen en slaan! dat is wat Joey de laatste dagen heel veel doet! Hij is soms zo kwaad, dat hij in de vloer, tafel, handdoek, zijn eigen arm of hand, papa of mama, of wat dan ook wil bijten! Hij slaat ook telkens naar ons en Jessey en op de bank gaat hij trappen als we hem waarschuwen… Het is echt een soort frustratie en boosheid, want het gebeurd alleen als hij iets niet mag of als iets niet lukt.

Ik had van de week de babygym voor Jessey van zolder gehaald en zette die in de box… Joey wou er graag mee spelen, en dat mag best wel even, maar in de box! Ik moest even verder met het eten koken en haalde hem uit de box (die staat verhoogd dus hij kan er niet zonder toezicht in blijven) en toen werd hij em toch kwaad! Hij begon te razen en te gillen, liet zich vallen en beet in het kussenvan de bank. Daarna sloeg hij, staand voor de bank, zo hard met zijn gezicht op de zitting van de bank, dat hij er een tand door de lip van kreeg! een en al bloed en nog meer paniek dus!

Wat moet ik hier nu mee? Ik zou het graag willen negeren, maar hij doet zichzelf en anderen pijn, en hij maakt alles kapot met dat gebijt!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

jeetje! hoe is het nu met zn lip?
ik wilde al zeggen: misschien leert ie daar wel van… maarja zo klinkt het nu niet.

Ik weet niet zo goed hoe je dit kunt oplossen,
in ieder geval blijven herhalen als ie slaat:
“Joey dat doet pijn…AUW! Doe maar aaien” en doe dat dan voor.
hier werpte het zijn vruchten af na een tijdje.

Nu slaat rico zichzelf ook als ik zeg: Rico Nee niet daaraan komen, dat is stout!
dan gaat hij zichzelf slaan??? ik schrok daar echt van had zoiets van: wat doe je nou??
en dan zeg ik ook meteen: liever dje hoeft jezelf nu niet te slaan,
doe maar gewoon aaien, maar niet meer de kastjes open doen en dan dichtslaan, dat mag gewoon niet"
ik vind dat ook raar dat hij zichzelf pijn doet en als ik nu zeg dat hij moet aaien doet ie dat wel maar goed hij blijft het daarna weer doen als ik hem corrigeer met een "nee"
ik herken dus wel wat dingen maar niet alles,
hij schopt b.v. niet (ja van plezier) en knijpen doet hij ook niet.
gisteren stond hij in de box bij de rand, ik stond langs de box en hij pakte me vast en knuffelde mijn buik, vervolgens beet hij erin! zomaar!
ik dacht: hee wat doej e nou!
zo is hij normaal nooit,
hij doet het ook alleen maar bij mij bij papa heeft ie 1 x in zijn vinger gebeten daarna nooit meer. maar ik ben ook meer knuffeliger aangelegd, Rijco speelt met rico op de grond b.v. met blokken bouwen en ik doe dat ook wel ooit maar ik ben meer een knuffelaar. Rico is dat op dat moment dan ook wel maar ik snap dan niet waarom ie me daarna meteen bijt.

Ik zou zeggen; corrigeren en het goede voorbeeld geven,
ik probeer hetn u ook steeds en wat ik al zei: hij gaat dan aaien maar daarna gebeurd het weer, dus het is herhalen herhalen en nog is herhalen… en daarbij… het is een fase daar komen heel veel kindjes in… en ook weer uit…(gelukkig maar)

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Her ook zo;n gefrustreerd geval op het moment. Ze wil van alles, vooral wat niet mag en dat resulteerd in het wilde weg gaan staan wijzen en piepen en als ik nee zeg gillen en gister ook proberen om mij te bijten. Heel sneaky kwam ze aan en zet zo ter tanden in mijn hand pappa zag het ik had het niet eens door dus zo sneaky ging het maar nu is echt niks goed wat er ook gebeurd. Ik negeer het wel want anders loop ik echt overal achteraan.

Groetjes,

Michèle

Oke fijn om te lezen dat Joey niet de enige is in ieder geval!
Wat dat slaan betreft, dat doet hij al veel langer, en dat blijf ik maar consequent afleren door te waarschuwen en vervolgens laten aaien…
Weet je, ik begrijp ook totaal niet hoe een kind daar bij komt! Kijk als ik hem zefl nou zou slaan uit boosheid, dan was het te snappen, dan ben ik zijn voorbeeld geweest zeg maar. Maar hij heeft nog nooit ook maar een klein tikje gehad! Van andere kinderen kan hij het ook niet hebben gezien, want die ziet hij nooit, dus dan zal je haast denken dat het een aangeboren iets is, dat kinderen slaan als ze boos zijn, of in Joey’s geval dat hij iemand of iets pijn wil doen als hij er boos op is, door te slaan, of soms door te bijten en schoppen…

Van die bloedende lip heeft hij helaas niks geleerd nee! Daar hoopte ik ook op…
Oh en dat bijten is soms trouwens ook uit ‘liefde’ zeg maar… Als ik met hem aan het knuffelen en stoeien ben op de bank of in ons bed, dan wil hij me eerst een kus geven, en omhelst mijn hele hoofd, om vervolgens nog even in mijn lip of neus te bijten! Heel lief bedoeld natuurlijk, maar ooooh wat pijnlijk! Haha Maar dat is weer wat anders geloof ik, dat heb ik ze;f ook wel eens, dan kun je iemand bij wijze van wel opvreten zeg maar

ja precies wat je zegt,
ik vond het al een beetje eng om te zeggen dat rico zichzelf sloeg ik bedoel, ze apen vaak gedrag na, maar ook rico heeft nooit een tik gehad,
trouwens 1x op zijn vingers omdat hij maar bezig bleef maar dat is ook al weer heel lang geleden.
dus lijkt me stug dat dat het is want dat zn eigen slaan doet ie nog maar pas.
Rijco vroeg me ook al: hoe komt hij daar toch bij.
tja meer kindjes blijken het te doen dus.
misschien een soort van afreageren?

Ja echt jammer dat hij daar niet van leert anouk,
mijn broertje was er vroeger zo 1 van: elke keer de hand tegen de gloeiend hete kachel leggen.
waarom ie dat deed snapte onze ouders ook nooit
ons mam was blij dat die tube zalf wat ze daarvoor mee kreeg tegen de brandwonden en de pijn dat ze die zeker 4x heeft kunnen gebruiken
daarna moest ze weer terug, pas toen hij er een keer met zijn ellenboog tegen aan kwam stopte hij ermee, dat deed hem blijkbaar wel genoeg zeer om ermee te stoppen.
lastig want die kachel was het enigste wat wij hadden als verwarming vroeger in huis.
en om dat hele ding nou af te zetten met stoelen zat er ook niet echt in.
af en toe moeten ze hun handen branden om het te leren.
dat is gewoon zo…vallen en opstaan
maar als het niet zeer genoeg doet gaan ze er gewoon mee door.
gek eigenlijk he
wie wil er nou pijn hebben!

Goh wat raar ook dat verhaal van die kachel! Onbegrijpelijk dat een kind zich opzettelijk pijn wil doen!
Ik vind het wel moeilijk om er mee om te gaan hoor! Als hij zichzelf in zijn hand of arm bijt, en dan nog harder gaat huilen van de pijn… Moet ik hem dan troosten of is dat eigen schuld dikke bult? Ik pak hem nu altijd op, en ik ben een beetje bang dat dat ook is wat hij wil bereiken, want dan doet hij zijn armen om mij heen en gaat hartverscheurend al zijn verdriet er uit huilen

Jee wat moeilijk.

Tja troosten of niet als hij zichzelf pijn doet…
Ik denk dat hij goed weet waar hij mee bezig is als hij zichzelf bv bijt.
En hij weet ook donders goed dat jij hem daarna komt knuffelen en das inderdaad wat hij wil.

Ik denk dat door hem te troosten op zo’n moment je hem misschien juist wel aanspoort om zichzelf pijn te blijven doen.

Want nadat hij dat doet kan hij pas echt lekker uithuilen bij mama.

Ik zou zeggen…negeren! Kijk het een weekje aan? Wie weet neemt hij dan eieren voor zijn geld.

Groetjes
Margot

Nou het is gewoon aandacht vragen hoor! Vanmorgen in de bus kreeg hij zijn handje tussen de kinderwagen en een stang, en dat deed pijn! Hij begon heel hard te huilen en natuurlijk pakte ik hem uit de wagen en trooste hem, ik kon ook zien dat hij echt pijn had!
Maar toen we bijna bij de halte waren moest hij er weer in, en dat leek me geen probleem want hij was inmiddels alweer 5 minuten helemaal vrolijk aan het kletsen. Maar meneertje wou op schoot blijven en beet zichzelf dus maar in de hand! Meteen strekte hij zijn handjes naar mij zodat ik hem er uit zou kunnen halen! Nou niet dus, ten eerste omdat we de bus bijna uit moesten, en zeker niet omdat ik nu wel heel duidelijk zag dat hij zichzelf beet om met die tranen een knuffel te kunnen krijgen!
Raar hoor… Hij krijgt de hele dag door zo veel aandacht en knuffels! Ik ga bijna aan mezelf twijfelen of ik er wel genoeg voor hem ben! Hoewel ik ook wel weer weet dat dat wel zo is! Ik hoop dat het een fase is die heel snel voorbij is!
Oh hij is trouwens 16 april 18 maanden, zou het een sprong kunnen zijn? Zijn sprongetjes hebben zich altijd geuit in iritand gedrag, nooit lastig met slapen en eten…

17 maanden is de laatste sprong dus het kan een staartje zijn, of het begin van de PP, ook heeft ie in korte tijd even heel wat verandering meegemaakt he dus dat moet ook allemaal een plekje krijgen en heeft ie misschien wat meer bevestiging nodig. Morgan heeft dat nu ook even met alle veranderingen op het moment. Alleen die bijt zichzelf niet maar laat zich vallen.

Groetjes,

Michèle

Haha wat een boef die Joey!
Ik zie het helemaal voor me!

Goed dat je hem niet zijn zin hebt gegeven hoor! Hij zal er nu snel genoeg mee ophouden denk ik.

Ik herinner me dat mijn zus zichzelf ook beet toen ze klein was.
Ook dit deed ze als ze boos was. Echt aandacht vragen inderdaad!

Nou succes met die kleine kannibaal van je!

Groetjes
Margot

Ik denk dat ik het zou negeren Anouk,
hij doet zichzelf pijn, moet ie ook de consequenties meedragen.
ik weet het, het is zielig maargoed dat is jammer dan.
maar wat je eerder schreef dat ie zn tand door de lip beukte, ja kijk ik denk inet dat dat zn bedoeling was.
hij wilde gewoon zn hoofd bonken niet zn tandje door zijn lip krijgen.
snapje?
dan is het een ander verhaal.
probeer in te schatten wat aandacht is, in hoeverre hij er iets aan kan doen.

Als hij een driftbui heeft waarvan jij denkt: oh hij kan zichzelf echt bezeren nu
zet hem op een veilige plek (box b.v.)
laat hem uitrazen en als ie rustig is knuffel hem dan wel.
zo’n bui komt een beetje als een niesbui bijvoorbeeld, ze hebbe dat niet in de hand en dat is echt vervelend voor ze.
op die manier laat je gewoon zien, dat een conflict mag, maar dat nog net zoveel van hem houdt en dat je het ook "goedmaakt"
ik bedoel: ruzie maken hoort bij het leven, dwarsliggen ook.
en het daarna goedmaken hoort er ook bij.
Zo’n aanval schijnt voor die kleintjes doodeng te zijn en ze zijn ook echt geschrokken als ze weer “bijkomen” en beseffen wat er is gebeurd.
dan helpt knuffelen wel weer…
snapje wat ik wil zeggen?