Alles 'dood' en 'kapot maken'

Jaja… we hebben een jongen hier…
En scheldwoorden ed hebben we hier nog niet gezien, maar met spelen is wel al een tijdje alles kapot maken. De auto’s gaan alles kapot maken enz…
Niet echt gezellig spel wat mij betreft, maar oke.

Nu is het ook nog zo dat hij van de week ineens zei:
-Een pistool is om mensen dood te schieten
-Jongetje X op school zei dat hij met zijn bus alle kinderen dood ging rijden

Dit wil ik dus echt niet hebben! Maar hoe maak je dat duidelijk.
Hij weet namelijk wel dat wij vlees eten en dat daar dieren voor dood worden gemaakt. Hoe kan ik het verantwoorden dat dat met mensen niet mag (tjah… uhm… met dieren eigenlijk ook niet, maar we worden neit vegetarisch)
Hoe gaan jullie hier mee om?
En hoe gaan jullie om met het feit dat er in spel alles kapot wordt gemaakt?

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik lees met je mee want dat alles kapot maken is hier ook aan de orde, hij zegt dat ook he: ik ga dat NU kapot maken! met boos gezicht etc.
dood maken nee dat gelukkig nog niet gehoord. wel als hij een keer valt: ohhh ik ga dood!!

totaal niet goedkeuren dat doodschieten gedrag. hallelujah… wel heftig ja! maargoed dat horen ze op school dat soort crap

Is moeilijk he, je wilt hem bepaalde normen en waarden meegeven en dan ‘verstoort’ een kindje op school dat. Wij hebben hier thuis altijd gezegd dat hij best mag schieten, maar dan wel met de brandslang of een waterpistool. Neefje roept pang pang ik maak je dood. Zoon roept: psssssss, ik schiet je helemaal nat!

En dat kapot maken, tja…de onze heeft dat ook gehad. Echt tegenhouden lukt denk ik niet, jongens/mannen zijn geboren strijders en dat zal er toch een keer uit moeten komen Wij hebben er destijds niet veel van gezegd maar wel: als jouw auto alles kapot wil maken, heb je straks geen speelgoed meer om mee te spelen. Er is inderdaad wat speelgoed gesneuveld door zijn drukke speelgedrag en dat heeft hij zelf in de prullenbak mogen gooien. Vond ie niet leuk en het was dus een korte fase

goed idee freubeltje, dat ie het dan zelf mag weggooien. ga ik hier ook inzetten, thnx!

Nog geen idee idd hoe ik met zo’n fase om zou gaan,
maar afgelopen week had ik een oppaskindje van 7 en samen met Jasper gingen we op pad, jasper luistert niet altijd even goed dus dan vraag ik hem om bij mama te blijven en mn hand vast te houden en benoem ik dat het gevaarlijk op de weg is met alle auto’s. Zegt dat kindje doodleuk “Ja Jasper, dan ben je hartstikke dood en zie je je mama nooit meer”… Ik moet zeggen dat ik wel een beetje in shock was van deze onverwachte reactie!
En ik denk dat kinderen zo toch ook heel veel van elkaar oppikken, ook de dingen die je als ouders liever niet van je kind hoort… je kan het denk ik alleen maar uitleggen waarom jij het niet prettig vind als je kind dit soort uitspraken doet.
Als het de spuigaten uitloopt, dan zou ik geloof ik ook wel wat signalen op school afgeven, misschien kunnen zij hier ook op inspelen.
Ik denk idd ook dat als jasper in zn spel alles kapot maakt hij daarvan maar de consequenties moet zien, het hemzelf in de prullenbak laten gooien vind ik een prima idee van freubeltje, die ga ik zeker onthouden!

Succes met je kleine boef!
Groetjes Carolien.

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Ja Freubeltje, zo is het inderdaad, jammer dat hij het ergens opvangt.
Ik schrok er eigenlijk ook van.

Het ‘kapot maken’ in zijn spel is ook vooral fictief, hij zal dan weer nooit bewust echt wat slopen, daarvoor denkt hij teveel na. Wel sneuvelen er auto’s bij het spelen (zijn ouwetjes), die mag hij dan ook zelf weggooien. Het kapot maken zal ik geloof ik moeten laten voor wat het is, het zal wel jongenseigen zijn inderdaad.

Het natmaken is inderdaad wel een goede vervanging. Het ook moeilijk uit te leggen aan een kind waarom je beter geen doodmaken mag zeggen.

Liefs, Anne

Marijn heeft hier ook een periode gezegd in zijn spel van “ik maak je dood” en toen zei ik tegen hem dat wil ik niet horen want van dat woord worden mensen heel verdrietig. Hij zei nee man niet echt dood maar speelgoed dood. Haha moest wel lachen. Maar toen wilde hij weten waarom mensen dan verdrietig werden van dat woordje. Ik heb hem wel het een en ander verteld. Heb hem ook duidelijk gemaakt dat als hij niet uitkijkt met fietsen of zo maar de weg oversteekt een auto hem kan aanrijden en in het ergste geval hij dood kan gaan. Dit klinkt misschien wel heel hard maar ik wil hem zo wel duidelijk maken dat het verkeer heel gevaarlijk kan zijn en je altijd goed moet uitkijken. Dit soort dingen moeten ze wel weten. Ik heb Marijn niet meer achterop de fiets dus het is extra uitkijken als hij bij je fiets. En ik moet zeggen dat hij zich keurig aan de regels houdt en goed uitkijkt. Maar het blijven kinderen. Marijn was net 3 toen ik hem op de fiets meenam dus ik ben gelijk goed met de verkeersregels aan de gang gegaan.

Herkenbaar. Ik denk dat het belangrijkste over het stuk maken al gezegd is. Over dat dood-gedoe: Erik kwam laatst thuis van een dag kdv, doet z’n wijsvinger naar voren à la pistool en zegt dus ook “ik schiet je dood”. Hello, shockmomentje! Wij willen het ook echt niet hebben en zeggen dan ook direct dat het niet mag. Tegelijkertijd hoor ik veel om me heen (alleen maar van jongensmoeders en -vaders) dat het een fase is op deze leeftijd. Ze zeggen iets heftigs, maar snappen totaal nog niet wat het betekent. Meer dan zeggen dat het niet mag kan je niet doen, denk ik. Straks gaat het over in de fase dat ze graag pistolen tekenen en tanks, etc…ik zie het al helemaal voor me. Hou er helemaal niet van, maar vrees wel dat jongens nu eenmaal jongens zijn

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Hoi dames,

Ik vraag mij af of jullie kindjes dit ook al deden op de leeftijd van mijn zoontje, 13 maanden, en dan met name het gooien van speelgoed/kapot maken. Nu maakt mijn zoontje het niet echt kapot nog natuurlijk. Hij gooit alles uit de box en vind dit dan helemaal geweldig. Nou ligt er wel speelgoed in de box wat er tegen kan maar goed. Ook als hij op de grond aan het spelen is gaat hij op een gegeven moment met dingen gooien, maar dan ook echt gooien. Laatst konden wij nog net op tijd wegduiken anders habben we een blokje tegen onze hoofd aan gekregen. Voor zijn verjaardag heeft hij van Vtech de autogarage gekregen en daar zit een standplaats voor de helikopter bij en die haalt hij er gewoon van af.

Ik zeg nu al wel van nee niet gooien want dan gaat het kapot (niet dat hij dit nog snapt). Ik houd het nu nog maar op dat het bij de leeftijd hoort alles ontdekken en zo. Maar ik was gewoon benieuwd of jullie kindjes dit toen ook al deden. Want als het er nu al inzit bij mijn zoontje dan kan ik straks mijn lol ook nog op

Groetjes Daniëlle

Volgens mij hoort dat gooien met speelgoed wel bij die leeftijd.
Ons neefje die 1 á 2 maanden ouder is gooit ook met speelgoed.
Ik denk dat je het goed doet door te zeggen dat het niet mag, ookal begrijpt hij het nog niet echt. Dit komt vanzelf wel.
Als je er zo op reageert gaat het ook vanzelf wel weer over, dan krijgen ze weer andere interesses.

Liefs, Anne

hoort dat bij de leeftijd? rico gooide al met speelgoed toen ie 8 mnd was. hahaha volgens mij is hij daarin blijven hangen

@mamavanrico, dus jouw zoon doet het nog? Toch typisch jongens dan denk ik Opa zegt al jij wordt een sloper later hahaha en vanmiddag kon opa niet op tijd wegduiken blokje tegen hoofd. Hij maakt er soms ook een spelletje van dan gooit hij en zeg ik nee niet gooien en zet ik het terug op tafel en dan gooit het gelijk weer weg…en schatert het dan uit…pff dan moet ik dus alles op alles zetten om me goed te houden en niet te lachen ook maar dat best lastig en lukt niet altijd word nog niet echt boos want hij is nog jong en snapt me nog niet maar ja heb zoiets van het mag straks ook niet dus toch maar zoveel mogelijk nee mag niet gooien anders gaat het kapot.

Groetjes