Allergische reactie antibiotica?

Wie kan mij helpen. Mijn dochter heeft voor de 2e x deze maand dezelfde antibiotica kuur, namelijk amoxilline. (we sukkelen wat af op het moment) Nu is het geval dat de koorts weg is, maar ze nogsteeds naar haar oortjes pakt en erg hangerig en huilerig en onrustig is met vlagen, niet continu. Ik dacht dus dat de oorontsteking dus gewoon nogsteeds niet weg was. We zitten nu op dag 5. Maar, sinds 2 dagen heeft ze enorme rode uitslag op haar wangetjes. Verder nergens op haar lijfje, maar alleen de wangen. Aangezien ze ook erg verkouden is dacht ik eerst gewoon aan schrale wange cpq uitslag van het vele poetsen van haar neus met vochtige doekjes. Nu is ze vanavond bij mijn moeder omdat wij nog s op stap mogen en die zei meteen: Is het toch geen reactie op de AB? Dat heeft mij aan het denken gezet en heb zojuist de ha/post gebeld. Die zeiden dat het kon, maar om het zeker te weten moest ik langs komen. Aangezien ze al in bed ligt en verder geen rare verschijnselen vertoont zoals benauwdheid ofzo hebben we besloten haar te laten liggen en op advies van de arts hebben we de laatste dosis van vandaag niet meer toegedient en stoppen we vanaf nu met de kuur. Ik wil dan ma even naar de huisarts gaan om te vragen hoe of wat omdat ik nu de kuur niet af maak grote kans dat de oorontsteking ook weer terug komt, zeker omdat ik al het idee had dat deze zowieso nog niet weg was. Aan de andere kant lees ik verhalen van mensen die ook dachten dat de ontsteking nog niet weg was doordat hun kindjes nogsteeds naar de oortjes pakten en jengelig waren, maar daar bleek dus het geval dat dat juist door de allergische reactie kwam! Weet iemand raad? Kan een allergische reactie idd alleen uitslag op de wangen veroorzaken? En het zit me toch niet helemaal lekker omdat ik overal lees dat je direct een arts moet waarschuwen als je vermoeden hebt van een allergische reactie. Zouden jullie haar ook lekker laten slapen, stoppen met de kuur en maandag naar eigen huisarts gaan? Of zouden jullie kind wakker maken en nu gaan. Het kan gevaarlijk zijn lees je, maar aangezien ze deze uitslag al 2 dagen heeft en verder geen gekke verschijnselen heeft dacht ik zo het beste gehandeld te hebben. toch twijffel ik nu en vraag me af of ik vanavond wel van mijn avond kan genieten nu. Misschien weet SJe raad? Andere reacties ook meer dan welkom natuurlijk!l

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 15 Jan 2011 18:52:30

Morgan heeft ook een reactie gehad de laatste keer. die zat echt compleet onder de uitslag. geen gezicht. Wij moesten ook meteen stoppen en hoefde niet langs te komen. Haar dubbele ooronsteking is niet terug gekomen en de uitslag was snel weg. Als ze nu lekker slaapt zou ik haar lekker laten liggen, neem aan dat je moeder ook weet wat te doen mocht er iets niet goed gaan en vertrouw je het morgen niet kun je als nog gaan.

Groetjes,

Michèle

Het klinkt idd als een allergische reactie op de amoxicilline, dat komt vaak voor.
Als ze verer geen klachten heeft zou ik haar nu niet uit bed halen, alleen als de uitslag erger word of ze benauwd word.
Zo’n kuur duurt meestal 7 dagen, maar 5 dagen kan ook voldoende zijn. Dus hopelijk was het genoeg om deze oorontsteking te bestrijden.
Het kan nooit kwaad om sowieso Maandag even bij de ha langs te gaan, voor de zekerheid.

bedankt voor de reacties! Ga nu toch al een beetje met een geruster hart weg vanavond! Hoop ook dat het voldoende is geweest, is nl al de 2e kuur in een maand. Kan ook niet goed zijn. Als het nu weer terug komt wil ik zowieso een verwijs naar de KNO maar daarover genoeg ik een ander topic. Vraag me alleen af of het al weg was aangezien ze nogsteeds naar haar oortjes pakt. Maar zoals ik hierboven al zei hoor ik ook reacties dat ook dat weer met die reactie te maken kan hebben. we wachten af… hopelijk van mij voorlopig geen ’ ziek’ topics meer. Wijhebben hopelijk onze portie nu wel gehad

mama1980

Zijn vandaag met haar naar de ha/post gegaan. Mijn moeder heeft gisterenavond de avondfles er niet in gekregen. Ook s morgens wilde ze niks eten of geen fles. Ander drinken ook niet. Ze was nogsteeds/alweer heel huilerig/hangerig en niks was goed. Daarbij had ze weer wat verhoging en de uitslag op haar gezicht was verergerd. Ik heb echt even gejankt toen ik haar op kwam halen. Maakte me zo’n zorgen. wat is er toch aan de hand dacht ik en waarom is ze nu al zo lang ziek af en aan en waarom gaat het niet over? Besloten om dus naar de ha/post te gaan. De uitslag blijkt idd een reactie op de medicatie, maar was verder niets ernstigs. De oortjes waren gelukkig toch weer genezen en de overige klachten worden volgens de ha veroorzaakt door weer een nieuwe virusinfectie. zucht… Hij heeft mij geadviseerd om haar minimaal een week thuis te houden van het KDV. Door 2 AB kuren in korte tijd en meerdere malen ziek te zijn geweest de afgelopen weken is haar weerstand zo laag dat ze op het moment heel vatbaar is en alles oppikt. Om die reden lijkt het hem verstandig om haar thuis nu echt eens een keer goed en helemaal uit te laten zieken en aansterken. Ik hoop echt van harte dat dat dan dat is!

mama1980

Waarom geven ze de 2e keer dezelfde antibioticakuur?

Lijkt er sterk op dat de bacterie die de infectie veroorzaakt resistent is voor amoxilline en dus had ze nu een andere antibioticakuur moeten krijgen om die bacterier alsnog aan te pakken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Jan 2011 20:17:43

@Sje, volgens de ha heeft de kuur wel gewerkt omdat de oortjes nu weer schoon zijn. de 2e keer kreeg ze dezelfde omdat die de 1e keer wel gewerkt had (voor korte duur) en kon het zijn dat de 1e kuur gewoon net niet lang genoeg was geweest. Ik weet het ook niet meer. Vertrouw maar op het oordeel van die arts van de ha/post vandaag en houd haar thuis. Zie ik geen verbetering de komende dagen dan eis ik dat er nu echt eens serieus iets aan wordt gedaan!

mama1980

Ja precies, wel in de gaten houden.

Is haar urine ook gecheckt?

Groetekes, Sje

vandaag niet nee, maar toen alle klachten begonnen wel en deze was toen in orde. Als het niet betert misschien idd een goed idee om nog eens een potje mee te nemen naar de ha.

mama1980

Dus het zou ook kunnen zijn dat de klachten die ze nu heeft veroorzaakt worden door een urineweginfectie? Laat die urine nog controleren want voor hetzelfde geld is daar nu wat aan de hand en wordt die infectie veroorzaakt door een bacterie die resistent is tegen amoxilline. En dan zal ze blijven tobben.

En let op: bij een urineweginfectie hoeft geen koorts aanwezig te zijn. Dus pin je niet vast op “ze heeft geen koorts”. Hou wel bijv. ook de geur en de kleur van de urine in de gaten, want als de geur opvallend anders is, is dat ook al een reden om urine te laten checken in dit geval.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Jan 2011 22:19:32