Allemaal vragen

Hallo allemaal,

Ik heb nog een aantal vragen waar ik al een tijdje mee rond loop en ik moet pas ergens in juni weer naar het CB en die hebben vaak ook niet echt antwoorden dus stel ik ze hier maar even!

1. Welke pap is vervanging voor de rijstebloem? Ik weet dat ik pas met 6 mnd mag beginnen met iets anders. Onze moes kan niet zo goed poepen van de rijstebloem vandaar.

2. Vanaf 6 maanden moet je toch 's morgens het in een bordje voeren? Hoe dik maken jullie die pap? En kan dat niet gewoon in de fles en daarna goed tanden poetsen?? Of ben ik nu een beetje een luie moeder

3. Ons Leonie is een echte hongerlapje en krijgt sinds dat ze 4 weken was Nutrilon forte. Daar doet ze het beter op dan de gewone maar toch is het altijd een strijd geweest om 4 uren te wachten tussen de voedingen. Ze was vaak te moe en daarom heb ik haar op een 3 uren schema gezet en ipv 210 in de 4 uren krijgt ze 150/180 cc in 3 uren. Haar hele schema van slapen en voeden is daar op ingesteld.

7.00 180cc

8.00 op bed

9.30 wakker

10.00 paar lepeltjes fruit en 150cc

10.30 op bed

13.00 wakker en fles 180cc

14.00 op bed of uitstapje

Slapen tot 15.30 of voor 16.00 thuis van uitstapje

16.00 paar lepeltjes groente en fles 180cc

16.30 op bed tot half 6

18.30 fles 210cc met 2 schepjes rijstebloem

19.00 op bed

Nou wil ik graag die van 16.00 vervangen voor groente maar das wel een rare tijd om groente te geven en ik doe dat ook liever om 17.00 of half 6
Ook moet ze straks over op 3 voedingen maar ik geloof nooit dat ze het met een groente hapje om 10.00 kan wachten tot 13.00 voor haar volgende voeding.

Mijn vraag: knip en plak nou eens mijn schema en maak er nu eens een mooi schema van inclusief slapen waar ik helemaal op kan overstappen zonder dat ik maar wat begin aan te rommelen… Ik kan hier zelf uren over nadenken maar kom nog steeds niet aan een goed oplossing… Misschien moet ik het maar zo houden???

Al vast bedankt!

Dikke tût uut Fryslân

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Zowel Anna als Nora hebben nooit pap gehad. Ik zou niet weten of je met 6 maanden met een lapel MOET geven. Volgens mij moet je dat helemaal zelf weten!!!

Ik ben zelf niet zo van de schema’s en heb altijd op vraag gevoed. Om 16:00 uur groente is op zich niet zo slecht hoor. Als het zo uitkomt moet je het gewoon proberen.

Bambix groeiontbijt (dus met granen zoals brinta) is de opvolger van rijstebloem. Wij mochten daar met 5 maanden al mee beginnen van het bureau omdat onze jongste ook moeite had met de ontlasting in de periode dat ze rijstebloem kreeg.

En ze is vandaag 5 maanden, dus lekker mee beginnen zou ik zeggen!

Wat het voeren uit een bordje betreft: eten van een lepeltje is beter voor de mondmotoriek en de spraakontwikkeling. Als je de pap “fruithapdik” maakt, zit het er vanaf een bordje net zo snel in als vanuit een fles. Dus lekker van een bordje/schaaltje geven!

Groetekes, Sje

Na rijstebloem krijg je bambix vanaf 6 mnd, maar ik zou daar nog even mee wachten. Ik zie dat je kindje nog maar net 5 mnd is. Er zijn zat moeders die pap 's morgens in een fles geven hoor, dus je bent geen luie moeder CB wil het graag in een bakje omdat dat goed voor de mondmotoriek zou zijn. Wij hebben zelden pap gegeven, ons zoontje vond er niets aan. Brood daarentegen ging er in als pap Maar daar zijn we pas met 6 mnd mee begonnen.

In jouw schema: het slaapje tot half zes zal er vanzelf een keer afgaan dus maak je daar niet te druk om. Die groente later geven komt vanzelf. Als ik naar jouw schema kijk, is het nog zo gek niet hoor. Ze is nog maar 5 mnd en mag best nog wel veel flesvoeding. De onze dronk net zo veel, maar at daarbij nog wel wat meer fruit en zo nu en dan een rijstwafeltje en liga vanaf 4mnd .

Drinkt ze aldiksap/water of wil ze dat nog niet? En hoeveel fruit/groente eet ze al? Zit ze al aan een heel portie of echt nog maar een paar lepeltjes? Zodra de porties groter worden (zo rond de 6 mnd) zou ik het als volgt doen:

7.00 uur papfles
8.00 uur slapen
10.00 uur fruit met flesje lauwe diksap
10.30 uur slapen
13.00 uur flesje (+ broodkorstje)
14.00 uur slapen
16.00 uur groente met bijv. nog een flesje lauwe diksap
16.30 uur slapen
18.30 uur papfles
19.00 uur slapen

Zodra de bijvoeding meer wordt, zal je kindje het langer redden tussen de voedingen. Ons zoontje kreeg forte in combinatie met gewone, half om half zeg maar. Het is een kwestie van geduld, helaas…

• Judith: Leonie lust de pap wel… hihi volgens mij vind ze het zelfs lekkerder dan gewone voedingen.

• Sje: Dus dan maar beginnen met andere bambix…ik zal morgen direct een pakje halen en dan eerst maar een klein schepje er door heen even kijken wat de darmpjes doen Van rijstebloem kreeg ze in het begin ook al erge krampen dus eerst maar even de kat uit de boom kijken.

• Freubel: Mooi schema heb je gemaakt!! Ik dacht dat ik ontzettend moest knippen en plakken in mijn schema maar zoals jij hem hebt gemaakt is ideaal voor ons.
    Ze krijgt altijd na de fruit en groente direct de fles dus nooit diksap. Heb weleens een scheutje geprobeert in het water en daar dronk ze een paar slokjes van (de helft ging er naast) Ook lust wel gewoon koud water en dat krijgt ze ook weleens. Maar niet echt standaart omdat ze toch al wel veel vocht krijgt met der voedingen (of moet ik het wel meer gaan geven? en doe je het in een melkfles?)

Ik maak zelf de groente en fruit en doe het dan in de diepvries (grote ijsblokjes) Van de fruit eet ze 3 ijsblokken, das iets van 3 eetlepels maar ik vind het te dun en te weinig om een fles te vervangen… of vind je van niet? Hoeveel eetlepels moet ze eten om die fles te vervangen? En moet ik het ook dikker maken met liga ofzo?
Van de groente eet ze 2 ijsblokken (eetl.)

Krijgt die van jou gewoon liga in het handje? En de diksap hoe dik maak je die?

Hoezo onzeker???

Nou, niet zo raar die vragen hoor mama van Leonie.

Hier ook een mama van baby van 5 en halve mnd. Hij heeft nog nooit een druppel diksap gehad en water uit een fles ook nog niet. Ik verdik zijn fles altijd met nutriton, hij verslikt zich als ik een keer wat minder nutriton erin doe. Heb hem laatst ook een stukje liga gegeven om op te sabbelen. Maar er brak een stukje af en bleef hangen in zijn keeltje, ik kan je zeggen, dat doe je dan geen tweede keer meer. Ik heb moeten kloppen op zijn ruggetje om het stukje er weer uit te krijgen. Op die pakken staat allemaal vanaf 4 mnd, maar zonder tandjes??? De mijne verslikt zich en weet niet wat ie ermee aanmoet??? Dus ook hier best veel vragen haha!

Léony

quote:
Ik heb moeten kloppen op zijn ruggetje om het stukje er weer uit te krijgen.

Handige tip: ga een cursus “EHBO bij kinderongevallen” doen. Dan leer je o.a. hoe je om moet gaan met verslikkingen. Niet door op het ruggetje te kloppen namelijk. je moet het kindje in een bepaalde houding op je bovenbeen of je bovenarm nemen.

En zo zijn er heel wat meer handelingen die je leert en informatie die je krijgt tijdens zo’n cursus.

Aanrader!

Groetekes, Sje

@Léony Als je de liga zo in het handje geeft dan kun je beter de tweede stap, vanaf 6 maandengeven, die van 4 maanden is eigenlijk om te verkruimelen door het fruit, die van 6 maanden word meteen klef en kunnen ze beter uit de hand eten.

Lucas is nu 9 maanden en die kreeg ook nooit diksap, dat drinkt hij pas sinds een week of 2.

Groetjes

Hej leony,

Ik heb gister ook liga geprobeert van 6mnd… haha ut sloeg nergens op en ze zat maar wat te zuigen met dat holle bekje… ik wacht ook wel even tot ze tandjes krijgt en zelf kan zitten… ik doe het wel eens door een fruithapje heen op het wat dikker te maken.

Leonie krijgt ook Johannesbroodpitmeel door der fles ivm met spugen. En ze drinkt ook door nr. 1 speen van avent want anders loopt het der in stralen uit. (veel zuigkracht denk ik)
Met die diksap gaat het ook ontzettend kliederen en daarom geef ik het nu uit een antilekbeker van de hema of gewoon uit een kopje want dat vind ze ook wel leuk!

Ben zelf echt helemaal onzeker over alles en zit constant hele schema´s te bedenken haha je wilt het gewoon goed doen denk ik.
Heerlijk om allemaal info te krijgen van moeders die het al hebben mee gemaakt!

Groetjes!

Heey hallo,

ja, we willen het idd allemaal goed doen. Dat is vaak ook zo lastig. Wat betreft die Liga, die verkruimel ik ook door het fruithapje, vindt hij heel lekker. Een droge Liga geven, wacht ik ook nog maar even mee! En zo’n cursus EHBO voor kids lijkt me wel wat, daar ga ik eens achteraan.

Bedankt weer!

Léony

Léony