Alleen vlees/vis willen eten

Onze alleseter ontpopt zich tot een echte vlees/vis eter…
dat heeft ie niet van een vreemde (papa ) maar het is nu zo dat hij van zijn bord alleen het vlees of de vis wil en vervolgens hard zijn hoofd schud als wij hem groente of aardappel willen geven. Ook als hij zijn vlees op heeft, wil hij vervolgens de groentes/aardappel niet meer…
Zit te twijfelen wat ik zal doen, gewoon zo doorgaan in de hoop dat het een fase is en wel weer over gaat, of b.v het vlees met de groenten en aardappel toch maar doorelkaar prakken?

Herkennen jullie dit, en hoe gaan jullie hiermee om?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Welkom in de peuterpuberteit!

Onze oudste at ook alleen haar vlees en raakte de rest niet aan. Toen zijn we om en om gaan doen. Na een hapje aardappelen/groenten, kreeg ze een stukje vlees.
Ze kon het vlees dus als het ware verdienen.

En nam ze geen aardappelen/groenten, dan kreeg ze ook geen vlees. Op alleen maar vlees kun je niet leven.

Ga er maar vanuit dat het een fase is. Hoort bij de leeftijd. Uitproberen hoever hij kan gaan en in hoeverre het lukt om alleen nog maar hele lekkere dingen te krijgen. En dat lukt niet, want met papa en mama is niet te sollen.

Dus eet-ie niet omdat-ie niet meer alleen vlees krijgt, jammer dan. Dan maar niet eten! Ook geen vlees.

Klinkt heel hard, maar dat is het enige wat werkt om te laten merken dat hij niet de regie over het eten over kan nemen.

Groetekes, Sje

Ons dametje eet op dit moment ook alleen haar vlees! Vanavond verrekte ze het ook om 1 hapje aardappel en groente te eten, ze spuugde het uit!

Zo streng als Sje ben ik niet. Al wil het om en om proberen weleens helpen, in ons geval werkt dit nu ook niet en ik vind het prima. Ze eet veel fruit dus zal echt geen vitamientjes tekort komen.

Als ik morgen gebakken aardappeltjes maak dan prikt ze het zo weer weg dus ach … het komt wel goed en ik vind het de drama niet waard in ons geval.

Groetjes Esther

hier heeft hij dat allen met gehaktballen. Ik leg dan gewoon op ieder hapje groente/aardappel een kruimeltje gehakt en da eet hij het wel

22-12-2009 colin geboren

@Sje; Ja, ik was er al bang voor dat we daar inmiddels in beland zijn…
Jouw aanpak probeerde ik hier idd ook, alleen kwam het erop neer dat meneer boos werd en uiteindelijk dus niet gegeten heeft… Ik was bang dat hij nog iets te jong is om het te snappen (compromis van eerst een hapje groente, dan een stukje vlees) maar ik zal het nu een paar dagen consequent aanhouden, misschien dat ie het dan toch doorkrijgt…

@Ester2107; Hihi, dus die kleine meid is ook van het vlees, dat uitspugen gebeurd hier ook hoor, dan krijgt ie van mij nog 1 herkansing en als ie het weer uitspuugt zet ik z’n bord weg (ook wel steng, maar dat kleine lieve duveltje gaat anders echt een loopje met me nemen…). Jasper eet z’n fruit gelukkig ook wel, maar hij is tevens een gezond ventje, niet super dik ofzo maar wel lekker spekkies, dus ik wil toch een beetje oppassen met hem alleen te geven wat hij lekker vind… Hoe oud is jouw dochter?

@MamavanColin; Ik hoop dat ie dat blijft doen… Jasper accepteerde het eerst ook wel als ik een stukje vlees bovenop wat aard/groente deed. Maar daar ‘trapt’ ie niet meer in…

Ben benieuwd hoe het eten vanavond gaat!
Groetjes Carolien.

Nee hoor, is-ie niet te jong voor. Ze snappen meer dan je denkt! En anders treedt het Pavlov-effect in werking. Als-ie eenmaal door heeft dat-ie gewoon echt geen vlees krijgt als-ie geen aardappelen/groenten eet, dan zwicht-ie uiteindelijk vanzelf wel. Gewoon volhouden en laten merken dat er niet met je te sollen is.

Dat boos worden is puur acteerwerk!

Groetekes, Sje

@mamavanJasper … Fabienne is van september 2008.

Gisteren had ik dus gebakken aardappels, sla en vlees … de sla proeft ze wel maar spuugt het uit. De rest eet ze wel keurig. Vanaf nasi dus dat is niet wat onze dame wil. Dan maar niet denk ik dan. Eet ze maar die paar stukjes kipfilet.

Met aardappels en groente … het zal wel een keer goedkomen, … hier valt dus ook niet meer te goochelen met een stukje groente achter het plukje vlees. Wat me wel is opgevallen, als je van alles op haar bordje legt, ze proeft het wel! Ga ik haar voeren dan weigert ze pertinent.

Zo ver als Sje zegt ga ik niet … zekan van mij nog best een apppeltje krijgen na het eten. En natuurlijk blijf ik het wel proberen haar de groente en aardappels te laten eten maar zonder strijd.

Gr Esther

Wat hier heel goed werkt is om Rens z’n vlees in 2 stukjes te snijden. Het ene stuk mag hij gelijk het andere als hij ook aardappels en groente eet. Zo hebben we het een tijd gedaan maar nu is dat niet meer nodig want hij eet prima.

groetjes Ramona

Voor de echte PPT is het denk ik nog een beetje vroeg denk ik hoor, maar hij is wel aan het testen, dat is één ding wat zeker is!

Peuterpuberteit kan beginnen vanaf ongeveer 1,5 jaar

Groetekes, Sje

Uitproberen? Ja, die van ons doet dat zeker. Gisteren wilde ze dus niet haar rijst eten, ook de vlees die er door zat. Wel wilde ze een toetje maar die heeft ze niet gekregen, uiteraard veeeeeeeel geprobeerd maar steeds gezegd dat ze eerst een paar hapjes rijst moest eten (lees nasi) of een paar hapjes vleesis ook goed en anders ook geen toetje. Uitgelegd dat papa/mama wel hun bordje hadden leeg gegeten maar helaas maakte dit geen indruk.

Onze dame wil alleen vlees en verder is het erg weinig wat ze eet maar het is niet anders.

Ow echt waar Sje? Dan zal Lisa er ook al wel in zitten denk ik, die heeft sinds een maandje of 1,5 ineens een hele sterke wil en redelijk wat driftbuien…

Hoi,
Ons mannetje heeft deze fase ook gehad, nu gaat het goed. We hebben een tijdje eerst zijn groente en aardappelen op zijn bordje gedaan en daarna pas het vlees. Dat ging een hele tijd goed, nu wil hij zelf eten en eet dan ook eerst zijn vlees op, maar vervolgens gaat de rest ook gretig naar binnen.
Succes!

Chirley

Lilypie Second Birthday tickers

Ik wou dat ik de oplossing had, dan had ik hem voor mijzelf ook

Senne eet pasta, rijst, bami enzo met smaak op maar aardappelen/groente/vlees niet. Kan ik dan nu al het toetje als pressiemiddel gebruiken?
Nu laat ik het haar 5 minuten proberen en als ze het niet eet… nou, dan niet!
Dan krijgt ze gewoon d’r yoghurt en dan naar bed.

Zou ze nu al begrijpen dat als ze niet een paar happen eet, dat ze dan geen toetje wil? Ik wil er geen strijd van maken. Ik lust zelf bijna geen vlees en ik heb vroeger echt uren aan tafel gezeten omdat ik mijn vlees op moest eten. Dat wil ik Senne besparen…

Groetjes van Sascha en Senne

@Sascha en Senne … zie dat jouw dochtertje bijna 1 jaar scheelt met de mijne en al hou ik ze een lekker toetje voor, ze doet het niet.

Ik heb vroeger als kind ook vaak heel lang en alleen aan tafel gezeten, dan moest mijn bord leeg van mijn ouders. Het heeft voor mij averechts gewerkt. Uiteindelijk ontwikkelde ik een antipathie tegen eten en voor mijn 20ste anorexia.

Dwang, pressie, hoe je het ook noemen wil zal ik dus nooit doen. Ze krijgt de keuze haar bordje leeg te eten en nu voor het eerst zonder yoghurtje na. Ik geloof niet dat ze er mee zat gisteren. Vandaag weer een nieuwe dag …

Niet het toetje gebruiken, als middel om haar wel of niet te laten eten!
Laat het toetje los staan van de hoofdmaaltijd.

Liefs, Anne

Lilypie Third Birthday tickers

Dat dacht ik dus ook maar hoor steeds vaker van moeders om me heen dat ze hun kinderen nooit zonder eten van tafel laten gaan. Nuo, ik heb geen zin in herrie want volgens mij moet eten leuk blijven.

Ik bleef vroeger ook gewoon echt uren zitten want mijn vlees at ik echt niet op! Dat werkte dus ook niet

Ja, en dat ze niet van aardappels houdt is jammer, dan eet ze maar niet. Ze werd vanmorgen wel om 6 (!) uur wakker en ik denk dat dat van de honger was want ze is nooit zo vroeg wakker!

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties. Die peuterpuberteit is vast begonnen want meneertje kan ineens ook heel boos worden als het niet gaat zoals hij wil…!
En hij heeft nu ook last van ’ mama verlaat me niet ’ angst en verlegenheid terwijl hij echt een allemans vriendje is en zo met iedereen meeging (toch wel fijn dat ie mij nu ook belangrijk vind hihi)

@Sje, hihi die Pavlov werking heb ik net even opgefrist in mijn cursus, dus weet precies wat je bedoelt! En ik hou jouw methode nog even aan, ik denk dat het gaat werken… Hoewel hij van het weekeind logeerde bij opa en oma en ik maandag wel kon merken dat hij toch vanalles probeerde. Maar deze week zet ik het weer even scherp aan!

Een toetje krijgt Jasper maar zelden, dus daar kan ik hem niet mee overhalen Maar idd wat Anne schrijft, als ie uiteindelijk wel aan de toetjes is zou ik dat denk ik ook los zien van de maaltijd en toch wel geven. Misschien wat later. (b.v. als je kindje zelf aangeeft niet te willen eten maar wel z’n toetje te willen, dan denk ik dat ik daar niet meteen in mee ga, dan maar even wachten)

@Sascha, die Senne en Jasper hoppen mooi tegelijk in dezelfde fases! Was met de sprongen ook al zo, en nu met het eten… Kleine boefies, ze zouden het vast goed met elkaar kunnen vinden, lekker samen ondeugend zijn en de mama’s uittesten!

Groetjes Carolien.

quote:
@Sascha, die Senne en Jasper hoppen mooi tegelijk in dezelfde fases! Was met de sprongen ook al zo, en nu met het eten... Kleine boefies, ze zouden het vast goed met elkaar kunnen vinden, lekker samen ondeugend zijn en de mama's uittesten!

Groetjes Carolien.

Ja, ze gaan echt gelijk op! Ook met de verlatingsangst (soms) en het uittesten. Als ze iets niet mag en ik zeg nee dan krijg ik een boze Senne in tranen, compleet met trillend lipje
Misschien moeten we eens ergens in het midden afspreken. Volgens mij kom je dan ergens in Utrecht uit ofzo