Alleen spelen

Ja het zal vast wel vaker door iemand gezegd zijn.
Maar ik moet dit toch even kwijt.
Ik merk bij mijn dochter, janneke, bijna 21 maand, dat ze zich heel moeilijk zelf kan vermaken.
ik speel dan wel samen met haar als ze wakker is.
maar een kind moet zich toch ook wel even alleen kunnen vermaken.
waar ligt dat aan en hoe ga ik daar mee om.
mijn man zei dat ik haar misschien teveel aandacht geef.
als ik bezig ben in de keuken of zo trekt ze alle kastjes open of pakt de dvd’s uit de kast wat niet mag.
Sosm vraag ik mij wel eens af of het aan mij ligt en begin ik mij een beetje te irriteren aan haar.
voor de rest is en een makkelijke en leif kind.
ik ga ook wel vaak naar buien, boodschapjes doen e.d.

nou ik moest even mijn verhaal kwijt en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Hallo !

Ik denk dat het een stukje met de leeftijd te maken heeft. En een deel met de “aard van het beestje”. En een deel met aanwennen.
Ik zelf heb een zoontje van 2,9 jaar en hij heeft zich eigenlijk altijd wel goed zelf kunnen vermaken. Dat is natuurlijk geluk hebben maar ook wat ik hem geleerd heb. Hij is gewend dat mama niet altijd tijd heeft om met hem te spelen, en soms even andere dingen moet doen.
Ik kan gewoon mijn huishouden doen, strijken, stofzuigen stoffen noem maar op. Alleen de badkamer doe ik eigenlijk als hij slaapt. Ik ga niet alles in huis laten liggen tot hij slaapt hoor!
Hij helpt wel graag mee in huis met klusjes, en daar betrek ik hem ook bij als dat kan. Aardappels schillen, afwassen, stoffen, was in de machine, hij vind het allemaal leuk.

Ik zou proberen om haar toch aan te wennen dat ze korte periodes zelf moet spelen. Dit kun je gewoon tegen haar zeggen, en je hier ook aan houden. Het gaat in mijn beleving het beste als je zelf ook even iets gaat doen.
Hangt ze dan aan je been dan kun je zeggen; nee, mama is nu even bezig, jij mag even zelf spelen.
En als het goed gaat uitbreiden.

Dat opentrekken van kastjes enzo hoort ook bij de leeftijd en dat moet je gewoon corrigeren. Tot vervelends toe
Succes!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Oo aargh wat herkenbaar.
Job heeft nooit zelf kunnen spelen, echt om knettergek van te worden dus ik herken je gevoel.
Hij speelt nu wel zelf dus wat de doorslag heeft gegeven ik heb geen idee.
Ik zou je ook geen tips kunnen geven om haar zelf te laten spelen, ja kunt haar op een plek zetten en van haar ‘‘eisen’’ dat ze daar gaat spelen.

En van de kastjes etc opentrekken kan ook heel goed uitproberen zijn.
Heel consequent blijven en telkens corrigeren wat Christa ook al zei.

Maar ik herken je gevoel en ook dat je je eraan irriteert !!

Erik kan zich ook niet zo goed zelf vermaken. Hij is nu bijna 27 maanden oud. Ik herken je gevoel wel, dat het soms irritant is. Gisteren was ik bijvoorbeeld een paar uur met hem buiten geweest (fietsen, kinderboerderij) en daarna kwamen we weer thuis. Toen pakte 'ie z’n duplo en wilde 'ie met mij een toren bouwen. Ik zei: “Mama heeft net heel leuk met jou buiten gespeeld, nu moet Erik even zelf spelen.” En dat leverde wel protest op, maar ik bleef op de bank hangen en hield vol. Uiteindelijk koos 'ie eieren voor z’n geld. Zou Janneke dat niet doen als je consequent vol zou houden?

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Oohhh heb een dochter van bijna 2,5 (over 12 dagen alweer) gaat toch zo snel!
En die vermaakt zich ook geen 5 minuten zelf hoor, als ze 5 minuten stil is dan is ze rottigheid aan het uithalen, als de kat pesten of op de muur tekenen ofzo, dus heel herkenbaar, alleen als er 1 vriendinnetje is kan ze uren spelen, maar alleen! pffffff! Het is geen succes

Hier precies hetzelfde…Aaron is 25 maanden en ik ben ook gewoon de complete dag met hem in de weer.
Buiten spelen vind ie prima MET mij!
Binnen spelen is leuek alleen MET mij!
Als ons mam er is ziet ie mij niet staan dan is het oma voor en oma na!
maar ALTIJD moet er iemand MET hem spelen!
Om GEK an te worden!

Dus ik snap het

Gr, Danielle

Ik herken het wel en niet. Kan zich buiten bijvoorbeeld heel goed vermaken, dan heb je er echt geen kind aan. Kun je lekker in een tuin stoel zitten, kijken hoe hij zich aan het vermaken is. Binnen heeft hij ook momenten waarop hij zich goed kan vermaken. Vooral als hij kan rommelen. Vorige week bijvoorbeeld degrote kast ind ewoonkamer uitgemest. Zat veel speelgoed van Bo bij. Hij vond het heerlijk om op zijn manier “mee” te helpen (speelgoed eruit halen en uitstooien over de grond en er mee spelen) hahahahahaha.
Maar Bo heeft ook zat momenten (met name aan het einde van de dag) dat hij zich totaal niet kan vermaken. Heel lastig. En soms begint dat al in de ochtend. Dan ben je idd ook de hele dag bezig om dingen te verzinnen, etc. Ik moet zeggen dat als ik het hier zo lees, dat het bij Bo op zich dus wel mee valt, met het alleen spelen omdat het bij hem echt niet iedere dag zo is. Maar hij heeft dus zeker wel zulke dagen er tussen zitten hoor!! Ik denk dat het ook de leeftijd is. Bij het bureau zeiden ze 3 maanden terug dat je al blij moet zijn dat ze zich een kwartier zelf kunnen vermaken, dus dat is een kleine indicatie van wat “normaal” is voor zijn leeftijd.

liefs woezel

Ik ga niet de hele dag met Dylano spelen, Hij doet wel veel meehelpen in het huishouden, en knutselen doen we samen ed. Maar hij moet ook echt leren om zichzelf te vermaken. Hij heeft alleen een veel oudere zus en daar heb ik hetzelfde bij gedaan en dat heeft toch wel zijn vruchten afgeworpen die kon en kan zich heel goed elf vermaken en dat vind ik toch wel een pluspunt. Zeker als ze als enigst kind opgroeien in principe.

Ik rijk hem wel aan zoals dat ik zeg als hij een beetje loopt rond te dolen van ga even met je auto’s spelen of met zijn keukentje ga je even lekker voor mama thee zetten en een boterham maken en dan is hij weer even zoet

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

bedankt voor jullie medeleven en tips.
ik zal er mee aan het werk gaan en kijken hoe dat gaat.

Tuurlijk blijft het wel mijn lieve schat hoor.
het is zeker moeilijk consequent te zijn, maar ja daar leren ze wel van.

Ik zou haar idd niet de hele dag bezig gaan houden. Maar haar leren dat er ook momenten zijn dat mama iets anders gaat doen en dat zij even alleen moet spelen. Op die manier hoop ik voor je dat ze zichzelf wat meer kan vermaken. Tips heb ik verder niet, want Tim heeft zich altijd heel goed zelf kunnen vermaken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker