Alleen spelen en knijpen

Hallo,

Vandaag haalde mijn man Tom op van het kdv, en daar gaven ze het volgende aan.
Hij kan heel goed alleen spelen, maar hij heeft ook momenten dat hij dit niet kan. Dit herken ik wel van thuis, hij blijft dan huilen totdat je met hem gaat spelen. Ze gaven aan dat het nog kan komen doordat hij nog in de wenfase zit daar, maar dat het beter is voor zijn ontwikkeling als beter alleen leert spelen.
Begrijp me niet verkeerd, het is echt niet dat Tom totaal niet alleen kan spelen. Dat kan hij heel goed, maar blijkbaar toch minder goed als ik dacht.
Mijn vraag is dus, of dit normaal is voor zijn leeftijd, en wat kan ik doen om hem te leren dat hij alleen moet spelen. Voor mijn gevoel kan hij dit namelijk thuis wel heel goed. Hij speelt in de ochtend nog ruim 1 a 1,5 uur in de box, daarna ongever een uur op de grond, daarna even tv kijken of wandelen, en slapen. En in de middag eigenlijk hetzelfde, alleen tegen de avond aan (rond 1600) dan merk ik wel dat hij heel grag samen wil spelen, en ik merk ook dat zodra hij op de grond zit, en wij op de bank, Tom meteen naar ons toe komt. Dat is niet altijd prettig.

Daarnaast heeft Tom een ander kindje geknepen vandaag. Het kindje uiteraard huilen en Tom dus ook. Volgens het kdv was dit heel normaal dat ze anderen knepen, en doordat ze schrikken van de reactie van het andere kindje, het vanzelf afleren. Thuis zijn we hier ook mee bezig, omdat hij mij ook regelmatig (eigenlijk alleen onder de douche) knijpt. Het dringt echter niet door.
Herkennen jullie dit gedrad ook, en wat doen jullie er aan?

liefs woezel

Tja eh alleen spelen is hier ook wisselend. Het ligt aan der bui en aan de fase (sprong of niet). En op het kdv maken ze er geen probleem van. Nou moet ik zeggen dat ze dikke maatjes is met een peuter van ruim 2 en ze zijn altijd samen dus ze vermaakt zich wel.

En knijpen gebeurd hier ook. Morgan is op het kdv nog niet betrapt op zelf knijpen maar mij knijpt ze wel en hard ook. Ik heb al een keer terug geknepen. Ik hou niet van kinderen pijn doen, maar als het bloed uit mijn wang loopt grijp ik wel in. Want ze kan heel erg gemeen zijn.

Groetjes,

Michèle

Wowww wou dat Dylano zolang alleen kon spelen, pf ik mag blij zijn met 10 minuten du ik zou me niks aantrekken van wat het kdv zegt, hallo zeg hij is net 14 maanden maak ik op uit je topic over de bmr Dat komt allemaal vanzelf wel.
Lijkt mij meer van dat de leidsters geen zin hebben om hem bezig te houden.

Het knijpen is waarschijnlijk niet expres want geloof niet dat ze al door hebben dat ze je zeer doen. Dylano doet het als hij knuffelt hij wil je dan goed vastpakken dus bij hem is het knuffelen Meer als zeggen dat doet pijn en losmaken doe ik op het moment nog niet.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Als het kdv een goed programma heeft zou een kindje niet zo heel lang alleen hoeven spelen volgens mij. Er zijn toch vaste momenten waarop ze samen aan tafel gaan waardoor ze hooguit anderhalf uur zichzelf hoeven te vermaken. En het is ook wel aan de leidsters om hem te stimuleren tot zelfstandig spel vind ik. Maar goed, dan kijk en denk ik vanuit mijn eigen beroepsituatie.

Op onze psz hebben wij geregeld kindjes die niet goed alleen kunnen spelen, ook door de overdaad aan speelgoed die opeens op hen afkomt. Ze zien dan door de bomen het bos niet meer. Ik besef dat die kindjes ouder zijn dan Tom, maar wij gaan wel samen met die kindjes op ontdekkingstocht: waar ligt wat en wat je vind leuk om mee te spelen?

Hoe lang gaat Tom nu al naar het kdv? Hij mag best de tijd krijgen om te wennen en om zich te hechten aan de leidsters, vind ik. Over het knijpen moet je je maar niet te druk maken, kan ook een stukje onmacht zijn doordat hij zich verbaal nog niet helemaal uit kan drukken zoals hij misschien graag zou willen. Hij wil iets, weet nog niet hoe hij het moet krijgen en dan knijpt hij maar om de aandacht van dit kindje te krijgen. Heel normaal gedrag op die leeftijd. De één bijt, de ander knijpt. Weer een ander schopt of gaat op de grond liggen gillen.

Succes en laat je niet onzeker maken door de leidsters!

Hoi Woezel,

Mijn naam is Ramona en ik ben de moeder van Rens(word zondag 14 maanden)
Wat betreft het alleen spelen dat herken ik wel, Rens kan zo een uur hartstikke lief spelen maar sommige dagen ook niet(zoals vandaag ivm sprong) Ook op dagen dat hij heel lief zelf speelt word het tegen etenstijd lastig. ik ben dan druk aan het koken en Rens word moe en jengelig en gaat dan aandacht vragen op een vervelende manier. denk dat het ook wel de leeftijd is, ze zijn tenslotte pas 14 maanden dus ik vind dan een uur zelf spelen al best veel. Ik denk als je hem dagelijks ook een aantal keer alleen laat spelen dat het dan vanzelf beter gaat. Soms helpt het bij rens wel om samen met hem bv met de blokken te gaan spelen en hem na 10 min dan zelf verder te laten spelen.
Wat betreft het knijpen dat doet Rens idd ook en flink hard, maar meestal wel in zijn spel. krijg niet de indruk dat hij dat doet om pijn te doen want meestal doet hij dat als we een beetje aan het dollen zijn en hij juist heel vrolijk is.
Ik pak hem dan wel stevig beet en zeg duidelijk nee, maar verder doe ik er niets aan. straffen heeft denk ik nog weinig zin. Als hij het echt te bont maakt zet ik hem in de box. Volgens mij hebben de meeste kindjes wel zo’n fase.

groetjes Ramona

Ik wilde net zeggen wat Michelle ook zegt. Ik snap niet dat ze op het kdv zeggen dat Tim weinig alleen speelt, want als ik het zo lees, speelt hij héél goed alleen! Ik zou ook wel willen dat Eva dat kon. Ik zou me er ook niks van aantrekken. Eva speelt veel alleen op het kdv, terwijl ze dat thuis niet doet. Als we haar ophalen, is ze meestal alleen aan het klooien. Ze heeft wel kindjes waar ze mee speelt, maar ze doet gewoon haar ding en daar zeggen ze nooit wat van. Tim moet lekker spelen zoals hij dat zelf wil! Als hij zich vermaakt is het toch goed?

Knijpen doet Eva niet, wel duwen en slaan. Ze heeft een keer een kindje omgeduwd, omdat zij met ‘haar’ loopkar speelde. Dat trok Eva niet en dus duwde ze haar om. Maar dat was één keer en het kdv zei dat dat normaal is, omdat ze toch hun eigen ‘territorium’ willen verdedigen. De kar is op dat moment van Eva en ja, dan snapt ze nog niet dat die kar van het kdv is! Ook hier zou ik me niet druk om maken hoor, zo lang hij maar niet echt gaat timmeren op andere kindjes! Eén kneepje…dat kan ook met spelen gebeuren!

Groetjes Rainbow, trotse mama

@Mirema , klopt, Tom is 14 maanden, of eigenlijk 14,5 maand.

@Freubeltje, Tom gaat nu 2,5 week naar het kdv , waarvan de eerste week 4 dagen, 2e week 1 dag en deze week tot nu toe 1,5 dag, en vrijdag gaat Tom ook naar het kdv. Vrij kort nog dus.

En wat ik begrijp hebben wij het dus luxe met alleen spelen! Ik dacht echt dat hij dus langer alleen moest spelen, maar vond dat eigenlijk ook zielig worden, want hij speelt al zoveel alleen. Thuis dan. En wat ik van het kdv begrijp is het ook met vlagen dat hij het er moeilijk mee heeft, en dat hij dan niet altijd daar aandacht kan krijgen op het moment dat hij wil. Dat moet hij ook nog leren natuurlijk, maar laatst zei het cb ook al dat je niet langer dan 15 minuten kon verwachten dat ze alleen spelen op deze leeftijd, en dat staat haaks op wat het kdv tegen mijn man zou hebben gezegt, waardoor ik begin te twijfelen of mijn man het wel goed heeft begrepen.
Ik begrijp het kdv wel, omdat ze natuurlijk ook andere kindjes hebben die aandacht nodig hebben, en Tom zal moeten leren dat hij dan rustig wacht.
Bij Tom is het ook nog wel zo, dat als hij moe is, hij idd meer aandacht vraagt, en thuis is dat bij hem een signaal dat hij naar bed moet. Misschien dat ik het kdv even hierop extra moet attenderen en dat ze hem dan lekker naar bed doen.
Tom speelt bv graag met een ander jongentje daar, die 1 maand ouder is. Als ik de verhalen hoor van het kdv zijn het nu al beste maatjes, maar helaas hij heeft vandaag dus zijn maatje geknepen. Ik weet ook zeker dat hij het niet express doet, hij weet ook niet dat het pijn doet. Vandaar dat het ook goed is dat hij zelf schrok van de reactie van zijn speel maatje en zelf ook begon te huilen. En wie weet, misschien heeft hij het nu al geleerd dat hij het niet mag doen!!

liefs woezel

Gewijzigd door - woezel op 12 Feb 2010 21:38:37

quote:
Ik wilde net zeggen wat Michelle ook zegt. Ik snap niet dat ze op het kdv zeggen dat Tim weinig alleen speelt, want als ik het zo lees, speelt hij héél goed alleen! Ik zou ook wel willen dat Eva dat kon. Ik zou me er ook niks van aantrekken. Eva speelt veel alleen op het kdv, terwijl ze dat thuis niet doet. Als we haar ophalen, is ze meestal alleen aan het klooien. Ze heeft wel kindjes waar ze mee speelt, maar ze doet gewoon haar ding en daar zeggen ze nooit wat van. Tim moet lekker spelen zoals hij dat zelf wil! Als hij zich vermaakt is het toch goed?

Tim = Tom

Wauw Tom doet het hartstikke goed!! Jurian speelt helemaal niet alleen… of 10 minuten als hij mij niet ziet / hoort… maar daarna gaat hij mij echt opzoeken hoor… Hij is een heel aanhankelijk kind (zoals het cb dit zou zeggen )…

Enne dat knijpen valt nog mee… Jurian bijt. Gelukkig gaat het steeds beterder en doet hij het niet zo vaak meer… maar je vind het echt heel erg vervelend en voelt je als moeder soms wel machteloos als hij iemand bijt. Vaak hup snel even ongemerkt … of als je denkt dat hij een kusje geeft… Tja van wie heeft hij het karakter…?! Nee ik weet het niet … leuk is anders! Maar ook dit moeten ze afleren op ene op andere manier…

@Miniboy: klopt helemaal! Tim is van Sandra en die had ik net gemaild, dus ik was in de war. Tom is van Woezel! Wat ben je oplettend!

Met groot genoegen gedaan hoor…

Tjaah,. Ik vind ook dat hij heel lang zelf kan spelen!
Seth speelt echt niet zo lang alleen, bij hoge uitzondering 20 minuten.
Maar dan mag mama niet bewegen, want als hij mij ziet, dan komt hij gelijk naar me toe.

Vraag eens aan ze wat ze van hem verwachten, want misschien zijn het ook wel verwachtingen waar hijnooit aan kan voldoen.
Wordt er ook wel met hem gespeeld daar?

Wat betreft het knijpen, dat heb ik bij Seth nog niet gemerkt.
Hij heeft me wel 2x gebeten, en daar heb ik hem heel streng op aangesproken.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Dani heeft erg veel afwisseling nodig, dus een 1 of 1,5 uur in de box spelen…never. Nou hebben wij de box sinds zijn eerste verjaardag ook niet meer staan, maar goed.
Dani kan wel lekker een tijdje aantutten met zijn speelgoed, maar hij vind het wel prettig als ik in de buurt ben. Als ik bijvoorbeeld op da bank blijf zitten of bij hem op het speelgoedkleed dan vind hij het allemaal prima. Maar als ik ondertussen wat in het huishouden ga doen, dan loopt hij me achter na. Of als ik naar de keuken loop, gaat hij altijd mee (en dan roept hij ook altijd “eten, eten” ons vreetschuurtje).
Op het KDv is zoveel speelgoed en kindjes dat hij zich daar altijd wel vermaakt. Ze hoeven hem daar helemaal niet bezig te houden. En ze doen trouwens ook veel met de kindjes en wisselen het speelgoed vaak.

Dus meid volgens mij hoef je Tom helemaal niets meer aan te leren over zelf spelen. Op het KDV moeten ze ook gewoon zorgen voor genoeg afwisseling etc. Zou me niet te druk maken hoor

Ik zal morgen even vragen hoe ze dat precies bedoelen met alleen spelen, want misschien vatten wij het ook wel anders op dan dat ze het bedoeld hebben.
Het is logisch dat Tom niet altijd op het moment dat hij wil de aandacht kan krijgen. Zoals ik al eerder zei, hebben ze ook andere kindjes die aandacht moeten hebben. En ik weet hoe hard Tom dan kan gaan krijzen, alsof de wereld bijna vergaat voor hem. Thuis is dat iets anders, als hij er om vraagt, geef ik vrij snel daar in toe, en stop ik even met datgene waarmee ik op dat moment bezig ben.
Misschien moet ik dat ook wat minder doen, hij zal het namelijk toch moeten leren.
Ik denk niet dat ze het verkeerd bedoelden bij het kdv , en waarschijnlijk bedoelden ze ook niet dat Tom dat nu al moest kunnen, maar hadden ze het over de toekomst wanneer hij ouder is, en heeft mijn man dat verkeerd begrepen.
Ik denk dus dat ik het morgen even ga navragen, want als ik eerlijk ben, kan ik mij niet voorstellen na deze reactie’s te hebben gelezen, dat ze bedoelden dat hij het nu al wel moet kunnen. Tot nu toe kun je namelijk aan alles zien en merken dat ze heel veel pedagogische kennis hebben, en hebben ze in ons specifieke geval, en achtergrond, al wel bewezen dat ze behoorlijk wat kennis in huis hebben, waardoor ik even twijfel aan hoe mijn man dingen opvat, en of daar niet het probleem ligt hahahahaha
Ik vraag het dus gewoon even na hoe dat precies zat.

liefs woezel

Gewijzigd door - woezel op 12 Feb 2010 21:40:01

Woezel, hier kunnen de meiden aardig goed alleen spelen en als er geen tijd is om samen te spelen dan lopen ze wat rond ect. Soms beginnen ze met zeuren.
Leren om te wachten…tja…hmm van de ene kant wel ervaring mee, van de andere kant niet. De meiden zijn gewent vanaf hun geboorte regelmatig te moeten wachten (kon maar 1 tegelijk voeden, in bad doen ect) Dus hier is het wachten er gewoon in gerolt.

Misschien kun je Tom uitleggen wat je aan het doen bent en dat als je met (een deel van je bezigheid) klaar bent, je bij hem zult komen. Bijv; mama is het bord aan het afwassen, daarna doet mama hem afdrogen en daarna komt mama bij Tom kijken.

Knijpen; Silvana kneep als baby al. En behoorlijk hoor. In je wang, kin, lip, hals, noem maar op. Mijn vriend heeft haar toen eens terug geknepen, vroeg me af of hij ze nog wel op een rijtje had want een baby van zeg 4 maanden knijp je toch niet terug om het knijpen af te leren. Het verbaasde mij dat Silvana mijn vriend daarna niet meer kneep, maar mij wel nog. Ik heb het toen toch maar geprobeerd. Daarna kneep ze mij ook niet meer! Toen ze mijn moeder wilde knijpen en we zeiden; knijp haar maar eens in haar wangetje; nog voordat mijn moeder kneep (ze kwam amper aan Silvana’s wang) liet Silvana snel los.
Het is zeker niet leuk om te doen en ik voelde me er ook akelig bij, maar het werkte hier wel goed! Tot nu heeft ze ook niet meer geknepen (en ze word volgende maand 3jaar!)

Zonet heb ik op het cb gevraagd hoe het zit met alleen spelen, en zij gaf aan (de kinderarts) dat je op zijn leeftijd nog niet kan verwachten dat ze alleen spelen, wel een beetje aan rommelen, maar meestal is daar toch echt papa of mama voor nodig , volgens haar. Ze vond het trouwens ook heel goed dat Tom nog zolang in de box zit, en dat er zeker in houden.

Ik denk dat dus dat mijn man het met zijn kont heeft verstaan , en dat het kdv het anders bedoelde, want ik kan me dan niet voorstellen dat ze dit bedoelden. Mannen…zucht…

liefs woezel

Grote kans dat ze bedoelde dat hij nog niet snapt dat hij even op zijn beurt moet wachten met dingen. En das logisch want hij is in princiepe altijd op zijn wenken bedient door jou (bij wijze van).

Groetjes,

Michèle

Dat denk ik dus ook, en dan is het niet meer dan logisch dat Tom daar nog moeite mee heeft, want ik heb er tot nu toe altijd wel voor gezorgd dat hij niet lang hoefde te wachten. Misschien niet slim, maar op deze manier leert hij het ook wel. Vanaf nu zal ik thuis ook proberen om hem wat geduld bij te brengen, door niet gelijk bij 1 kik te gaan rennen en vliegen bij hem.

Nogmaals…mannen…zucht…

liefs woezel

Ja ik moet zeggen morgan zit al sinds ze 12 weken is op het kdv en tuurlijk probeert ze het bij mij wel om meteen der zin te krijgen, maar als ik zeg mamma is even dit aan het doen of ik kom als ik dat klaar heb is het meestal wel goed. Komt ze vaak wel kijken wat ik doe maar ze zeurt niet.

Groetjes,

Michèle

Nou vandaag even navraag gedaan. Blijkt dat mijn man het idd met zijn kont heeft verstaan. Ze gaf aan dat Tom idd goed alleen kan spelen, maar dat dit ook niet was wat ze bedoelde. Het ging er om, dat zodra Tom het idee had dat de leidster weg liep, door een deur ofzo, hij gaat huilen. Hij is dus bang om alleen gelaten te worden. Nu moet ik zeggen dat Tom daar thuis nooit last van heeft gehad, maar goed, hij is nu 3 weken bij het kdv, waarvan de 1e week 3,5 dag, 2e week 1 dag, en deze week 2,5 dag. Het kan dus goed zijn dat Tom zich nog moet hechten aan de leidsters, en dat het dus nog steeds een kwestie van wennen is.

liefs woezel

Gewijzigd door - woezel op 12 Feb 2010 21:42:54