Alleen poepen in de luier


#1

We hebben enkele weken geleden bij Evelien definitief de luier uitgedaan. Ze is bijna vier en gaat binnenkort naar school. Ze wilde het niet, maar we hebben doorgezet. Na twee dagen had ze al geen ongelukjes meer. Het enige wat niet lukt, is poepen op de wc of op het potje. Ze kan rustig een half uur zitten, zonder dat er wat komt. Terwijl ze wel aangeeft dat ze moet. Aan het einde van de dag geven we haar dan toch maar een luier, zodat ze in ieder geval haar ontlasting kwijt is. Op buikpijn zit tenslotte niemand te wachten.

Ze heeft obstipatieproblemen sinds ze anderhalf is en gebruikt sinds die tijd Forlax. Ze krijgt nu 4 zakjes per dag, waardoor haar ontlasting aan de dunne kant is. Dus ze heeft geen pijn bij het poepen. Maar toch houdt ze het net zo lang op tot ze een luier om heeft. En dan gaat het zonder moeite. We hebben geen idee waarom het poepen op de wc niet lukt. Ze is niet bang voor de wc, want plassen gaat prima. Het lijkt erop alsof ze niet snapt hoe ze de poep los kan laten zeg maar. Hoe krijgen we haar zover dat ze snapt hoe poepen op de wc werkt?

Ze heeft als stimulans een mooi cadeau in het vooruitzicht. We gaan bij haar zitten als ze op de wc of op het potje zit. Soms krijgt ze de iPad, soms lezen we voor of kletsen alleen wat. Boekjes over zindelijkheidstraining hebben we met haar gelezen. Niks helpt!


#2

Ik heb destijds aan onze oudste (die ook moeite had met de ontlasting en daar lactulose voor kreeg) uitleg gegeven wat poep eigenlijk is. Soms poepte ze maar eens in de 5 dagen en dan liep ze vanaf dag 3 met aandrang rond maar het lukte gewoon niet om op het potje of de wc te poepen. En de luier wilde ze niet meer, dus je snap wat voor toestanden dat gaf.

Ik heb verteld dat je buik alle slokjes die je drinkt controleert en dat je buik bepaalt welke slokjes goed genoeg zijn om van te groeien en welke slokjes niet goed genoeg zijn. De slokjes die niet goed genoeg zijn, verzamelt je buik bij je plasgaatje en als het daar vol is, moeten al die slokjes eruit. Dat is plassen. (Plassen lukte namelijk wel, dus bij het vervolg van mijn uitleg kon ze haar conclusies trekken.). En zo is er dan weer ruimte in de buik voor nieuwe slokjes drinken!

De buik controleert ook alle hapjes die je eet en je buik bepaalt dan welke hapjes goed genoeg zijn om van te groeien en welke hapjes niet. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn gooit je buik op een hoop bij je billen. Zodra het daar vol is, moeten al die hapjes eruit. Dat is poepen! En zo maakt je buik ruimte voor nieuwe hapjes eten!

Vergeet niet dat kinderen die luiers dragen eigenlijk nooit zien wat er in die luier zit, dus ze hebben geen idee wat poep is en dat dat uit je lichaam komt. Dat moet ze duidelijk gemaakt worden.

Overigens lukt het heel veel peuters niet om te poepen op potje of wc. Dat is iets psychologisch.

Toen ik die uitleg van dat plassen en poepen aan mijn dochtertje had verteld lukte het haar binnen een paar dagen om gewoon op de wc te poepen. Daarna is het altijd goed gegaan. Nog steeds maar eens in de 2-3 dagen, maar het gaat verder zonder problemen.

Groetekes, Sje