Pfff, Eva heeft weer iets hoor! 's Ochtends, als we thee dronken rond half 11, kreeg ze van mij een Liga, een rijstwafel, soepstengel of craquotte. 's Middags at ze een bakje fruit (Frutapura he, want mevrouw moet geen echt fruit zoals jullie weten). Ze dronk diksap of een beetje water. Ze vond het altijd heerlijk en zeurde niet.
Toen zag ze mij een chocoladekoekje eten, dus ze schooide om een hapje. Ik dacht: ‘Ach, een halfje dan’ en gaf haar het koekje. Nu weet ze dat er in de trommel veel lekkerdere koekjes zitten dan dat zij krijgt. Resultaat: mevrouw wil geen Liga of een ander kinder-koekje meer! Fruit weigert ze ook. Net als diksap, hoewel ze van mij nooit iets anders heeft gekregen. Ze drinkt nu weer erg weinig! Ze gooit haar Liga weg en gaat met open mond bij één van ons staan bedelen om een hapje van ons koekje!
Ik heb natuurlijk geen zin om haar alleen maar ‘grotemensenkoekjes’ te geven, die bomvol suiker, vet en zout zitten. Het was ook niet nodig, want ze lustte voorheen ook gewoon haar eigen snackjes. Wat zouden jullie hiermee doen? Ze mag natuurlijk best een tussendoortje, alleen maar goed vanwege de spijsvertering als haar maagje soms even gevuld wordt, maar wel graag met gezondere alternatieven! Wij kunnen ook nooit iets anders eten dan wat zij heeft, want dan eet ze niks meer. Of het nu gaat om gewoon eten (als ze bv een keer niet mee-eet omdat wij pittig eten), om een koekje, een schaaltje yoghurt of een chipje…zij wil het ook!
Dus graag tips:
- zal ik haar gewoon geen andere tussendoortjes aanbieden dan die van haarzelf?
- moet ik echt nooit meer wat eten als zij erbij is? Dus zelf geen koekje pakken als zij een Liga eet? (ik kan moeilijk aan de Bambix kinderkoekjes!)
- wat kan ik doen aan dat schooien steeds?
Ik wil dat ze gewoon eet wat ze krijgt en dat ze accepteert dat ze niet alles hoeft te hebben wat papa en mama hebben (zoals laatst, toen ze gek van woede werd omdat ze geen slok BIER kreeg!)
Diva Eef weer in de bocht!
Groetjes Rainbow, trotse mama