Alle moeders met een tweede kindje

hallo allemaal

ik ben silvia 23 jaar en heb een zoontje van 9 maanden

ik ben eigenlijks benieuwd naar jullie verschil tussen een tweede kindje
Ja ik zou heel graag (als het lukt nartuurlijk) een tweede kindje willen
maar mij lijkt het lekker als mijn eerste dan al op school zit als hij dan 4 is maar hoe vinden of hebben jullie dat ben erg benieuwd wat jullie denken
Je hoort vaak dat er dan te veel leefdtijdverschil tussen zit en dat ze dan veel ruzie hebben maar ik heb zo iets van dan kan je aan de tweede ook veel aandacht geven want de ander zit dan lekker op school

groetjes silvia

bij mij zit er op 1 wek na 4 jaar tussen

ene ruzie hebben ze ook als er een jaar of 2 jaar tussen zit

hebben er niet bewust voor gekozen om 4 jaar leefdtijds verschil te hebben
we waren op het moment gewoon allebei er weer aan toe om het nog eens te proberen

moet zeggen vond het allemaal wel erg geregle,1 op school de baby goed de tijden indelen ,daarbij was onze meid helemaal uit haar ritme door naar school te gaan en weer op bed dan er weer uit voor voeden dan lag ze net een uurtje weer naar school

vond dat wel pittig maarja nu zitten ze beide op school en vind het heerlijk

Bianca,Dylan & Kaitlyn

j bianca dat ben ik wel met je eens, dat geregel met een baby en een kleuter op school.
mijn zusje heeft een beebje van 3 mnd. en een kleuter van 4 en een half.
ze vindt dat ook erg rommelig als de baby dan net lekker slaapt, de ander naar school moet.
en op 4 jarige leeftijd zijn ze zich ook meer bewust van een nieuw broertje of zusje. dat kan weer leiden tot jaloezie enzo.
maar ja, alles heeft zijn voor- en tegens.
enne…je hebt het niet voor het uitkiezen of snel weer zwanger wordt of niet.
groetjes christa mama van diantha

[URL=http://imageshack.us][/URL]

Nee zeker niet ik heb niets voor het kiezen en mag blij wezen dat ik er een heb want je hoort zo vaak van de zielige verhalen maar was gewoon ff benieuwd hoe jullie dachten over leeftijdsverschil

Ik heb het er dan wel eens over met mijn collegas en die raden het mij dan allemaal af om er zon verschil tussen te laten zitten en ik zie dat probleem namelijk niet

bedankt voor jullie reacties siliva

Hoi Silvia,

Wij hebben 2 dochtertjes. De oudste was 16 maanden toen de jongste geboren werd. Erg klein leeftijdsverschil dus (Ik werd zwanger van de jongste toen de oudste nog maar 7 maanden was). Maar ik vind het heerlijk. Straks zijn ze ongeveer allebei tegelijk uit de luiers, rond dezelfde periode naar school.

En vanwege het kleine leeftijdsverschil kunnen ze heerlijk samen spelen omdat ze dichtbij elkaars belevingswereld zitten.

Ik hoor ook voorbeelden van mensen die al een kindje op de kleuterschool hebben en er inderdaad heel bewust voor gekozen hebben om dan pas een tweede kindje te willen. Ook die hebben alleen maar positieve verhalen dat het zo heerlijk is dat je de baby dan weer alle aandacht kunt geven.

Dat moet ik wel zeggen, met het kleine leeftijdsverschil dat wij hebben, de jongste heeft als baby wat minder aandacht gekregen dan de oudste destijds omdat de oudste ook nog maar een peutertje was toen ze een zusje kreeg.

Aan de andere kant, wij hebben helemaal niet te maken gehad met jaloezie en dat risico is groter naarmate het oudste kindje ouder is op het moment dat er een baby bij komt.

En verder hangt het natuurlijk van de kindjes af hoe bepaalde leeftijdsverschillen ervaren worden. Toevallig is onze jongste een supermakkelijk kindje. Maar als ze veel aandacht nodig had gehad, dan was het veel vermoeiender geweest met zo’n klein leeftijdsverschil.

En verder heb je sowieso nog het volgende verschil: er zijn mensen die de overgang van 1 naar 2 kindjes veel zwaarder vinden, maar er zijn ook mensen die de overgang van 0 naar 1 kindje veel zwaarder vonden en van 1 naar 2 kindjes veel minder zwaar.

Het is maar net hoe je zelf ook in elkaar zit en hoe goed je je huishouden/gezinnetje op de rails hebt. Ik heb persoonlijk met de 2e erbij zoiets van “dat doe ik er even bij”. Heb eigenlijk niet heel veel verschil gemerkt tussen 1 of 2 kindjes hebben. Ja, het is meer gedoe als je op pad gaat, maar verder gaat het eigenlijk heel erg gestroomlijnd.

Dus zoals het bij ons nu is, vind ik het heerlijk en zou ik zo weer precies dezelfde beslissing nemen wat dat leeftijdsverschil betreft.

Groetekes, Sje

Hoi,

Ik ben vandaag 8 weken geleden bevallen van ons dochtertje Kaya.
We hadden al een zoontje van 4,5 jaar, Stephan.
Ik moet zeggen dat ik dit leeftijdsverschil tot nu toe ideaal vind
Stephan kan namelijk al een heleboel zelf. Zelf aan en uitkleden, zelf naar de wc etc. etc.
Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik nu ook nog een peuter van 1 of 2 jaar had rondscharrelen.
Daar heb je vaak nog zo je handen aan vol.
Bovendien ervaren wij het als zeer leuk dat Stephan al zoveel snapt en zich zo bewust is van zijn nieuwe zusje.
Tuurlijk is hij heel soms een beetje jaloers (valt nog mee eigenlijk) maar hij is vooral enorm trots!

Zo zie je, de meningen verschillen

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

hoi,

Zoals je ziet zijn de meningen enorm verschillend en iedereen ervaart het op een anderen manier. Ik heb een zoon van bijna 2,5 jaar oud en ben momenteel zwanger van de tweede.

In het begin heb ik altijd gezegd dat ik pas over een tweede wilden nadenken als de eerste op school zou zitten terwijl iedereen in mijn omgeving mij dat afraaden en mij aanraaden om het leeftijdsverschil zo klein mogelijk te houden.

Ongeveer toen patrick twee was begon het bij ons weer te kriebelen voor een tweede kindje er bij. We hebben er goed over nagedacht en veel dingen overwogen en besloten om het nu maar gewoon te proberen. Wanneer de tweede geworen wordt dan is patrick bijna 3jaar oud. En dat vind ik een groot genoeg verschil.

Wat ik je eigelijk wilden vertellen was. Dat je eigelijk vooral naar jezelf moet luisteren. Je kunt de meningen van anderen zeker wel overwegen maar je moet er zelf 100 % achterstaan. Pas dan weet je dat je de juiste keuze maakt.

Ik persoonlijk ben erg blij dat ik nu zwanger ben van de tweede.

veel liefs mignon

Robin was 22,5 maanden toen Justin geboren werd
Robin kan een heleboel al zelf en hij helpt graag met verzorgen van Justin
Ik vind het heerlijk twee van die ventjes om me heen
Merk het natuurlijk s`avonds wel want dan ben ik toch wel moe hahah
Gelukkig slaapt Robin overdag nog 2 uurtjes en als Justin dan ook slaapt heb ik even tijd voor mezelf maar zo vaak komt dat niet voor dus zit ik gezellig met Justin te kroelen en te kletsten
en als Robin weer wakker is en Justin slaapt is de aandacht voor hem
Want dat hebben ze zo nodig

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Hai Sylvia,

Ik ben ook 23 jaar. Mijn oudste is 3 en mijn jongste is 1. Er zit 23 maanden tussen. Je hebt eigelijk al wel genoeg reactie’s gehad, maar ik wilde toch nog even iets toevoegen.
Ik denk dat jij/jullie je beslissing al gemaakt hadden, maar dat je bent gaan twijfelen door wat anderen zeiden! Doe lekker je eigen ding!

Mijn zus en ik schelen ook net 2 jaar, en wij konden elkaar wel schieten toen we jong waren! Als kind hebben we NOOIT samen gespeeld, dus niet alle kindjes die kort op elkaar zitten hebben lol met alkaar! Ik moet wel zeggen dat nu mijn zus ook een kindje heeft, ik erg veel aan haar heb! Maar of dat nou met leeftijdverschil of levensstijl te maken heeft…

Mijn eigen kinderen hebben trouwens ook aardig wat 'ruzie’met elkaar. De oudste is behoorlijk jaloers. Het gaat de laatste tijd gelukkig al een stuk beter, maar het is wel moeilijk hoor, dat je oudste je jongste een duw geeft, omdat hij ook graag met mama een liedje wil zingen!! Al met al is je conclusie over dat het druk is met 2 peuters wat mij betreft wel terecht. Toch zou ik het niet anders doen als ik het over mocht doen, ik vind het heerlijk!! En dan straks, als ze allebei op de basisschool zitten, kan mama zich weer helemaal op haar eigen dingetjes gaan richten…

Succes met je beslissing!
Leuke topic trouwens!
Groetjes Charon

hallo allemaal

bedankt voor al jullie reaties en inderdaad wij moeten zelf achter onze mening staan en zeker niet een ander

groetjes silvia

Tussen mijn twee kinderen zit 8 jaar leeftijdsverschil. Ik wilde wel een groter verschil, zoiets van 4 jaar maarja je hebt het niet altijd voor het kiezen. Ik was met de pil gestopt maar toen moest ik onder het mes voor mijn tweede kunstheup en voor Maaike heb ik nog twee miskramen gehad. Het is wel heel leuk om te zien hoe grote broer met zijn zusje om gaat. Hij is heel zorgzaam en beschermt haar of zijn leven er vanaf hangt. Ik denk zelf dat elk leeftijdsverschil zijn voor en tegens heeft maar die van 8 jaar is echt prachtig.

Groetjes maartje

" Een kind wordt pas echt groot, als het stopt met vragen waar ze vandaan komt, en weigert te vertellen waar het naartoe gaat…"