Hoi Silvia,
Wij hebben 2 dochtertjes. De oudste was 16 maanden toen de jongste geboren werd. Erg klein leeftijdsverschil dus (Ik werd zwanger van de jongste toen de oudste nog maar 7 maanden was). Maar ik vind het heerlijk. Straks zijn ze ongeveer allebei tegelijk uit de luiers, rond dezelfde periode naar school.
En vanwege het kleine leeftijdsverschil kunnen ze heerlijk samen spelen omdat ze dichtbij elkaars belevingswereld zitten.
Ik hoor ook voorbeelden van mensen die al een kindje op de kleuterschool hebben en er inderdaad heel bewust voor gekozen hebben om dan pas een tweede kindje te willen. Ook die hebben alleen maar positieve verhalen dat het zo heerlijk is dat je de baby dan weer alle aandacht kunt geven.
Dat moet ik wel zeggen, met het kleine leeftijdsverschil dat wij hebben, de jongste heeft als baby wat minder aandacht gekregen dan de oudste destijds omdat de oudste ook nog maar een peutertje was toen ze een zusje kreeg.
Aan de andere kant, wij hebben helemaal niet te maken gehad met jaloezie en dat risico is groter naarmate het oudste kindje ouder is op het moment dat er een baby bij komt.
En verder hangt het natuurlijk van de kindjes af hoe bepaalde leeftijdsverschillen ervaren worden. Toevallig is onze jongste een supermakkelijk kindje. Maar als ze veel aandacht nodig had gehad, dan was het veel vermoeiender geweest met zo’n klein leeftijdsverschil.
En verder heb je sowieso nog het volgende verschil: er zijn mensen die de overgang van 1 naar 2 kindjes veel zwaarder vinden, maar er zijn ook mensen die de overgang van 0 naar 1 kindje veel zwaarder vonden en van 1 naar 2 kindjes veel minder zwaar.
Het is maar net hoe je zelf ook in elkaar zit en hoe goed je je huishouden/gezinnetje op de rails hebt. Ik heb persoonlijk met de 2e erbij zoiets van “dat doe ik er even bij”. Heb eigenlijk niet heel veel verschil gemerkt tussen 1 of 2 kindjes hebben. Ja, het is meer gedoe als je op pad gaat, maar verder gaat het eigenlijk heel erg gestroomlijnd.
Dus zoals het bij ons nu is, vind ik het heerlijk en zou ik zo weer precies dezelfde beslissing nemen wat dat leeftijdsverschil betreft.
Groetekes, Sje