Alex lust geen eten met ´stukjes´

Hoi Mama´s,

Ik heb een lastig probleempje; Alex (van ruim 1 jaar) lust alleen helemaal gepureerd eten en dan eet hij alleen als de Teletubbies aanstaan. Het eten maak ik zelf. Ik ben al een hele tijd bezig hem te laten wennen aan eten met textuur. Hij spuugt het uit en begint heel hard te huilen. Ongeveer een maand geleden was ik het beu, ik dacht dat als hij alleen nog wat grover eten krijgt (vergelijkbaar met potjes van 8 maanden van Olvarit) hij daar wel aan went… niet dus, hij heeft gewoon een aantal weken niet gegeten! Ik ben zijn eten dus maar gewoon weer gaan pureren. En meneer eet weer alles! Wel alleen voor de tv, want in de keuken aan tafel is maar saai.

Volgens mij heeft hij een angst voor eten met stukjes. Hij raakt ook geen partjes manderijn of banaan aan. Als ik dat voor hem neer leg gaat hij hard huilen terwijl hij het in een prakje graag lust… zo zijn er nog meer voorbeelden (spekjes, boontjes, worteltjes enz.) Hij eet trouwens wel met veel smaak grof volkorenbrood met korstjes, snappen jullie het?

Wat te doen!! Kan toch niet zijn hele leven zijn eten blijven pureren?

daar heb ik geen ervaring mee maar zal hem in ieder geval niet meer voor de tv zetten en eten geven

Ruim een jaar? Hij is je aan het uitproberen. Uit die TV tijdens het eten en er wordt gewoon aan de eettafel gegeten! Lekker luxe zo dat je moeder erin trapt dat je alleen maar wilt eten met de teletubbies in zicht!

En waarschijnlijk uit gemakzucht omdat-ie geen zin heeft om te kauwen blijft-ie volhouden dat-ie geen eten met stukjes wil. Klaar ermee: weg met die 6-maanden-potjes, poosje over op 8-maanden-potjes en dan met de pot mee-eten!

Echt hoor, hou dat consequent vol want voor je het weet is-ie 16 en zit-ie nog steeds gepureerd voedsel voor de TV te eten! En zeker als-ie wel gewoon volkoren brood eet, is er niks mis met zijn slikken van stukjes!

En als-ie niet eet zonder die TV, jammer dan. Laten merken wie de baas in huis is.
Uiteindelijk krijgt-ie door dat er met mama niet te sollen is. Zolang hij genoeg vocht binnenkrijgt en zijn fruit en brood door de dag heen goed eet, kan-ie voorlopig evt. wel zonder warm eten.

Onze meiden zijn 4 en 5 en als die 's avonds 5 muizenhapjes eten is het veel. En die groeien ook, dus maak je vooral geen zorgen als je kleine man geen warm eten wil.

Groetekes, Sje

niks meer aan toe te voegen sje

Ik ben veel te soft hoor ik al… Ik zal hem in ieder geval voor de tv vandaan halen (dit is trouwens wel het enige moment van de dag dat de tv aan staat als hij wakker is!). Hij luistert inderdaad niet naar me. Hij doet precies waar hij zin in heeft en dat is over het algemeen precies dat wat ik niet wil dat hij doet.

Ik heb het al een week of drie/vier geprobeerd met grover eten… maar hij schreeuwde echt alles bij elkaar. Ik begrijp dat ik moet doorzetten.
dat zal ik doen. Sje, alweer bedankt!

Het kan wel heel frustrerend zijn he als ze niet willen eten… heb hetzelfde met mijn zoontje van 7 maanden die eindelijk wel eet. Net wat er al gezegd wordt… aan tafel, blijven aanbieden. Wil hij niet laat hem dan toch aan tafel blijven zitten en ga zelf zitten eten. Negeer zijn gedrag als hij gaat huilen / piepen etc. Biedt hem ondertussen wel zijn eten aan. Weigert hij … jammer dan… na 20 minuten (ongeveer) bordje weghalen en geen toetje etc geven. Dit week volhouden en je moet resultaat zien… zegt men… dus … misschien iets om uit te proberen. Maarre NEGEREN is het toverwoord voor alles bij zijn gedrag enne… laten weten dat mama de baas is

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ja, echt doorzetten mamalexi! Gaat je wat moeite kosten waarschijnlijk omdat hij het nu al een poos zo gewend is, maar volhouden en dan krijg je het er wel uit.
Gewoon geen zorgen maken of hij wel genoeg binnenkrijgt want dat komt echt vanzelf goed met de andere dingen die hij op een dag eet.

En…ook geen alternatieven aanbieden als avondeten. Want een boterham is veel lekkerder dan een bord met aardappelen en boontjes. Niet doen! Avondeten is warm eten en klaar ermee! Geen alternatieven aanbieden, want dan heb je er een volgend probleem bij.

En bereid je vast voor: als je met dit traject uiteindelijk “gewonnen” hebt, dan zoekt-ie het volgende om je tot wanhoop te drijven. Dan gaat-ie moeilijk doen met luier verschonen ofzo, of hij doet moeilijk met naar bed gaan. Op dezelfde manier behandelen: negeren en volhouden!

Sterkte met de kleine man! (Je kunt in elk geval met een gerust hart constateren dat-ie geen softie is!).

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Feb 2009 12:10:38

heel herkenbaar hoor!

echt negeren lieke zit op dit moment in nee fase en niet zo’n beetje ook!
bah!
Eten nee, drinken nee alles nee nee. Vanmorgen niks gegeten mevrouwtje zei nee dus hup weg ermee! vanmiddag een paar hapjes en hup weer weg.
Ik weet hoe frustrerend het is zit er zelf ook doorheen, je wilt toch dat je kindje goed eet en drinkt. Ik zou ook geen tv aanzetten. gewoon in de stoel eet hij niet weg ermee, maar ook niks tussendoor geven! dit is echt de uitprobeerfase!
Met drinken ook ik zet het op tafel drinkt ze niet pech als ze dorst heeft drinkt ze wel denk ik maar!
Echt de aanhouder wint! En ik ben hier de aanhouder!
hahah

succes groetjes gytha

Hoi,

Wat ook helpt is een boekje lezen aan tafel, heb je gelijk een nuttige activiteit. Het leidt af en is beter voor de ontwikkeling dan televisie kijken.
Wat betreft de grove stukjes, ik zou het eerst met kleine ‘grove’ stukjes proberen en dan met grotere. Wanneer je blijft pureren leert hij nooit zijn kaken gebruiken, dat is niet goed voor de mondmotoriek (en voor het praten later).

Even volhouden, desnoods zorg je dat hij goed honger heeft!

Groetjes,

jantje

Vanmiddag brak mijn klomp… (draag er wel geen, maar ja)
Ik had besloten Alex ´s middags warm eten te geven, dan heeft hij waarschijnlijk meer honger. Zie daar, wel met een hoop geschreeuw en gehuil, heeft hij zeker 20 happen gehad (moest af en toe wel gewoon lepel in zijn mondje stoppen, mond ging niet vanzelf open). Spinazie, met aardappelen en kipfilet, niet helemaal fijn gemaakt. Ik was zo trots. Zonder tv, zonder elke andere vorm van afleiding! Geen terug spuigen, geen eten minuten in zijn mond bewaren, geen mondje stijf dicht… Zou hij weten dat het bij mij menus is?
Hoop dat dit het begin is van een gezellig samen-aan-tafel-eten!

Wouw, super! Waarschijnlijk is hij minder moe en heeft daardoor meer zin in eten! Hopelijk houdt hij het vol!

Succes,

Groetjes

jantje

Ik vind boekje lezen aan tafel eigenlijk ook geen goed plan. Etenstijd is etenstijd. Wij zitten tijdens het avondeten toch ook de krant niet te lezen? Althans, ik heb geleerd dat het niet netjes is om tijdens het eten te gaan zitten lezen.

Die kleine moppen moeten maar leren dat etenstijd om te eten is en niet om andere dingen te doen. Klinkt misschien streng, maar zeker op zo’n uitprobeerleeftijd zou ik geen dingen aanleren die eigenlijk niet zo horen. Je krijgt het er nooit meer uit!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Feb 2009 19:42:37

Sje als jij streng ben… ben ik het ook! Want ben echt wel een typje van RRR (rust reinheid en regelmaat) en geen gedoe… mama is de baas. Zal ik het nog pittig mee gaan krijgen denk… maar nu zit hij al aan tafel (omdat ik dat wil) en krijgt hij verder geen afleiding er om heen… o no… dan wordt het kermis hier… al is mijn mannetje nog klein hij kan heel driftig doen… vanavond nog… onder het eten. En als hij dan niet de aandacht krijgt gaat hij krijsen. Dus hup ik hem met wipstoeltje even in de gang gezet… was zo over. Volgens mij weet hij het nu al dat er met papa en mama niet valt te sollen?!.. maar goed daar red ik het niet mee… hij moet de moeilijkste fases nog krijgen!

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Als het om dat soort goede manieren gaat ben ik inderdaad streng. Maar als je het vanaf het begin aanleert, voelen de kinderen het niet als streng want ze weten niet beter.

Groetekes, Sje

Wij zijn ook duidelijk naar de kinderen toe wat wel en niet mag. Tijdens het avond eten eten we met z’n allen en gebruik ik geen boekjes. Weten ze ook, bovendien is het dan al gezellig genoeg met papa erbij die ze de hele dag niet hebben gezien.
Tijdens het middageten lees ik bewust voor, omdat ik ze dan ieder persoonlijk aandacht kan geven met boekjes op hun niveau. Ik vind voorlezen erg belangrijk en kan zo rustig voorlezen zonder dat de twee pukken zich verdringen wie nu op mijn schoot mag zitten. Ik heb altijd geleerd dat eten een feest moet zijn en als het met veel gevecht en gemopper gaat is het geen feest. Door voor te lezen maak je van eten een feest. Als kinderen vervolgens weer goed eten kan je dat afbouwen.
We hebben op deze manier ook nauwelijks problemen met eten gehad, nu eten ze gezellig samen 's avonds mee, zonder voorlezen.

jantje

Als wij 's avonds eten (Jade eet met de pot mee), krijgt zij haar eten in
stukjes voor haar op haar bordje. Werkt heel goed!
Ze leert zelfstandig te eten en geeft zo ook aan wanneer ze genoeg
heeft gehad. (Als het te lang duurt helpen wij haar een beetje met de vork.)
Jade vindt dit reuze interessant! Misschien een idee?

Groetjes Frauk

Lilypie Tweede Ticker