Airbag in de auto

Nee ik ga nu niet vragen of je baby voorin mag als je airbag hebt

Mijn vader heeft sinds kort een nieuwe auto aangezien het me zusje leuk leek om twee bomen te raken en het kanaal in te rijden. (ze had alleen maar een blauwe plek) en nu zit er zoals hij in zijn beschrijving gaf ook airbag achterin, hij had het over zij-airbag? Hij was iniedergeval heel trots op zijn nieuwe auto en overal zit airbag. Meer details over de airbag weet hij mij ook niet te geven en ik heb al helemaal geen verstand van auto’s. Behalve hoe je erin moet rijden.

Nu is dus mijn vraag: mag je baby achterin de auto worden vervoerd als er airbag zit in bijvoorbeeld de zijkanten? Mijn moeder zei al dat hij die dan uit moet zetten maar geloof niet dat dat kan.

Hoop dat er hier iemand is die er wat meer verstand van heeft, want met google kon ik geen informatie vinden.

Groetjes Jana

Op de site van de ANWB en die van Veilig Verkeer Nederland staan artikelen waarin precies uitgelegd staat hoe het zit met het vervoeren van baby’s en de aanwezigheid van airbags in de auto.

Groetekes, Sje

je moet de airbag uitzetten. Wij hebben Colin vaak voorin zitten en ik zit dan met de honden achterin en wij zetten dan de airbag voorin uit. Dit moet als het goed is bij iedere auto kunnen.

22-12-2009 colin geboren

Ja maar goed het ging me dus niet om de airbag voorin
Het zinnigste advies wat ik op het anwb kon vinden is dat ten alle tijde achterin veiliger is ow en heb hele goede fotos gezien van wat er gebeurd als je een kind alleen op een zitverhoger hebt zitten, zonder rugstoel bij een zijaanrijding. Waren gelukkig poppen die ze erin hadden zitten als voorbeelden.

Ach voordat ik bij mijn vader in de auto stap pluis ik eerst dat boekje wel even uit, hoe je de airbag uit kan schakelen.

o ja maar ik bedoelde dat hij zelfs voor uit kan, dus achter ook…

22-12-2009 colin geboren

Ik heb wel eens gehoord dat een zij-airbag niet uit hoeft, omdat deze niet vol in het gezicht van je kindje komt. Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het op internet niet meer terug kan vinden en dat er ook niets over op google te vinden is.

Dus wellicht toch voor de zekerheid de airbag maar uit zetten?!?

Succes!

airbag achter hoeft niet uit! is juist, ook voor je kind, veiliger. De reden dat ie voorin uit moet is
A: je kindje zit achterstevoren in de maxicosi. Wanneer de airbag achter op de maxicosi klapt wordt je kind voorover tegen de stoel gelanceerd.
B: een baby in een maxicosi is jonger en dus kwetsbaarder dan een wat oudere, stevigere baby die achterin de autostoel zit. Een jonge baby kan erg makkelijk letsel oplopen wanneer een airbag met een enorme dreun achter op zijn rugje/nekje klapt.

mama1980

Lilypie First Birthday tickers

Zo wordt het al een stuk duidelijker jah, maar achterin zit hij ook gewoon in de maxicosi hoor ik hou hem erin totdat hij of erboven uitsteekt of dat hij over de ehh 13 kg heen is.