'Agressief' tegen papa en oma

Hoi allemaal,
Graag jullie mening over het volgende, onze zoon van 2 jaar is al enige tijd ‘agressief’ tegen mijn man en zijn moeder(oma)
Bij het zien van oma begint onze zoon te grommen en te slaan naar oma. Ik geef hierop altijd aan dat hij ermee op moet houden en dat slaan pijn doet en oma verdrietig wordt hiervan. Gaat hij door zet ik hem rustig op de gang om af te koelen. Oma zelf negeert het gedrag liever en doet dus niets hieraan. Het gekke is, hij doet het alleen met mij erbij en als ik weg ben is hij weer superlief.
Zelfde verhaal eigenlijk naar m’n man toe, grommen en slaan en hij mag eigenlijk helemaal niks want mama moet alles doen volgens onze peuter. Uiteraard geven wij hier niet aan toe. Ook hier weer uitleg en de gang als consequentie. Maar het lijkt niets op te lossen. M’n man heeft m weleens een tik teruggegeven op z’n billen maar dit werkt niet en hier staan we eigenlijk ook niet achter.
M’n man baalt echt enorm van dat gedrag van de kleine, hij wordt er boos en verdrietig van want echt veel leuke momenten samen hebben ze niet.
Wie weet raad?
En waarom doet hij eigenlijk alleen maar zo met mij erbij?
Groetjes

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Probeert hij jou niet uit? Zo lijkt het wel, hij weet dat hij zo negatieve aandacht krijgt van jou. Wat misschien beter werkt is dat jij wegloopt (naar een andere kamer gaat) als hij weer agressief begint te doen tegen je man of oma. Hij ziet zo dat het niet meer werkt en mama niet meer met woorden reageert. En dit even consequent blijven toepassen. Zou hij het dan nog steeds doen of niet?

Wel goed van jullie dat jullie niet mee gaan in het stukje dat hij alleen door jou geholpen wil worden e.d. Wij hebben dit stukje weten te doorbreken door tegen onze zoon steeds weer te vertellen: papa kleedt jou vandaag aan, papa veegt straks je billen af als je klaar bent e.d. En als hij dan mama riep, dan kwam papa en zei: zo, ik kom je aankleden zoals we hebben afgesproken. Dit werkt nu ook nog steeds heel goed, zo goed zelfs dat zoonlief ons altijd herinnert aan onze afspraken haha.

Succes ermee

Hee dank je freubeltje, zeker de moeite waard om het eens te proberen. Afspraken maken werkt inderdaad goed al is het maar dat duidelijk is waar hij aan toe is.
Groetjes,

Mijn zoon deed dit ook toen hij 2,5 jaar was en het leek jaloezie te zijn.
Op het moment dat hij het deed negeerde we hem gewoon, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor!

Als ik lees hoe je het aanpakt zou ik het zelf niet anders doen, het is een fase en zal over gaan.
Maar moeilijk is het wel…

Ik herken je verhaal deels. Onze zoon kan heel goed met zijn zusje spelen, maar dan moeten ze alleen zijn, bijvoorbeeld op zijn slaapkamer. Als ik erbij ben, is het vaak katten (van zijn kant) of duwt hij haar om.
Wat betreft het slaan: onze zoon heeft het een tijdje gehad met bijten. Hij beet mij alleen, zijn vader of de oppas niet. Ook daar hebben we hem eerst voor in de hoek gezet, maar dat werkte niet. hij kwam er 1000 keer weer uit en lachte ons gewoon uit. Nu hebben we de box van de jongste (waar zijn toch nooit meer in zat) in de berging gezet en zetten hem daarin als hij stout is. Dat werkt wel, hij kan er niet uit en kan ons wel horen praten etc. Uiteraard krijgt hij uitleg waarom hij in de box moet en moet hij daarna een knuffel geven of zijn zusje een hand geven.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het eens testen :wink: