Afvallen en bijkomen tijdens de zwangerschap

Gisteren moest ik, zoals elke week, bij de vk op de weegschaal. Altijd een vervelend moment, maar ik doe het maar omdat het nu eenmaal deel uitmaakt van hun onderzoeken. Nu snap ik iets niet: afgelopen twee weken was ik eerst 1,5 kg afgevallen, toen niks aangekomen en deze week opeens in een week 2 kg erbij! Hoe kan dat eigenlijk? Ik eet eigenlijk altijd zo’n beetje hetzelfde (en lijn dus NIET) en snap dus niet dat je ook tijdens een zwangerschap opeens 1,5 kg kwijt kunt zijn en dat die er dan een week of twee later opeens weer aan zitten? Bij Eva ging het ook op en af: aankomen en afvallen. Ik bleef toen hangen op 10 kg in totaal en nu ziet het er ook naar uit dat het op die 10 kg blijft zitten. Hoe zit dat met die kilo’s??

Moest wel lachen trouwens. Een mama had Uggs aan gisteren en die wilde ze per sé uit toen ze gewogen moest worden, want ‘die wegen alleen al 2 kg!’ Ik ben dus niet de enige die niet zo dol is op die weegschaal!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Kan ook net aan het tijdstip van de dag liggen, bijv net gegeten of net een grote boodschap gedaan. Dan heb je waarschijnlijk ook een ieniemienie buik als je maar 10 kilo bent aangekomen? Bij Rens zat er bij mij ook 10 kilo aan is niet echt veel. Was toen winter en ik kon m’n winterjas nog gewoon dicht doen. Mensen dachten dat we een kind geadopteerd hadden, met die jas zag je echt niets. Ben je wel lekker snel weer op je oude gewicht, tenminste dat was ik bij Rens al na 5 dagen. is dan wel weer een voordeel toch?

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Vocht en wel of geen grote boodschap spelen mee en als jij een drukke week gehad hebt en niet extra gegeten kan er best wat af zijn hoor. En in de laatste periode wordt je kindje ook dikker dus dat kan meespelen. Niks om je druk om te maken.

Groetjes,

Michèle

Aan het eind van de zwangerschap gaan veel vrouwen vocht vasthouden. Mogelijk zorgt dat vocht voor die extra kiloos.

Daarom had mijn verloskundige het beleid dat ze nooit woog. Het zegt heel weinig hoe zwaar een zwangere vrouw is omdat het extra gewicht overal door veroorzaakt kan worden en het zegt niks over hoe het met de baby is.

Bij mij werd dus altijd alleen maar gevoeld of de baby gegroeid was, of het hartje goed was en hoe de bloeddruk was. Verder geen weeg- of meettoestanden.

Groetekes, Sje

@Ramona: ieniemieniebuik? Je zou me eens moeten zien! Mijn buik is giga! Bij mij kan echt geen jas dicht hoor, ik hou het bij een poncho! Maar ook al is mijn buik echt wel groot, dat zit niet direct in een groot aantal kilo’s.

Ik vind dat wegen ook nergens op slaan, ik heb het er hier al eerder over gehad. Je moet in de winter met dikke laarzen en al op zo’n weegschaal, terwijl je in de zomer slippers draagt. En bij mij is het de ene week +2 en de andere -2,5. Het is dus wel duidelijk dat je lichaam anders in elkaar zit als je zwanger bent, want normaal kom ik noooooit in een week 2 kg aan (niet eens per jaar) en ik val überhaupt nooit wat af, laat staan 2-3 kg in één week! Ging dat maar zo makkelijk he! Vreemd allemaal, hoe je lichaam reageert op inderdaad vocht of volle darmen (wat ik vaak heb). Ook wel vreemd dat mijn praktijk zo vasthoudt aan dat wegen, terwijl steeds meer vk’s het afschaffen omdat het inderdaad niets zegt. Het schommelt enorm bij mij en ik vroeg me dus af of dat dan vocht ofzo is, of een groeispurt van de baby!

Vocht is duidelijk te herkennen in handen, voeten en enkels en de groeispurt een de grote van je buik

Groetjes,

Michèle

Er is toch ook geen peil op te trekken. ik had het bij Nora ook hoor, dat ik soms weer afviel en dan ineens weer een en ander in had gehaald. Ach, zoalng zij er niet raar van opkijken zal het er wel bijhoren denk ik dan. Ik vind het wel fijn om even op de weegschaal te staan, ben wel benieuwd wat ik weeg. Mn buik is gegroeid, maar mn polsen zijn dunner geworden (merk ik aan mn horloge die ik al jaren heb) Ik heb natuurlijk weken misselijkheid achter de rug. Mn figuur is er niet beter op geworden in elk geval… Ben nu ook echt in de fase dat mensen wat langer kijken en je hoort ze denken: Kan ik nou al vragen of ze zwanger is, of zou ze gewoon ineens dik zijn geworden… ik hoop voor haar zwanger… hahahaha!

Maar ik zou me er niet te druk maken meid, zeker met jouw verhaal bij eef hoe snel je het allemaal weer kwijt was, komt goed!

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Oooo, ik maak me er ook niet druk om hoor! Ik eet als een bouwvakker, dus…ik vroeg me alleen af hoe het zat, omdat ik deze keer helemaal niet veel vocht vasthoud (bij Eva had ik wel echte nijlpaardvoetjes en bolle wangetjes) en mijn buik verder niet meer gegroeid was. Dan zullen het de oliebollen van afgelopen zondag wel geweest zijn!

@Liske, het is logisch dat je polsen wat dunner zijn door het overgeven van de afgelopen tijd. Wel ‘grappig’ dat mensen nu denken: is ze zwanger of niet? Tja, rond jouw tijd heb je nog dat je óf zwanger bent, óf gewoon te veel gegeten hebt, dat mensen dat niet echt duidelijk zien. Toen ik vertelde dat ik weer zwanger was, zei een collega van mij: ‘Ik dacht al, pfoe, die Rainbow wordt er ook niet slanker op!’ En bedankt! Dan ben ik wel blij dat je op een gegeven moment echt zo’n mooi bolletje krijgt en je er echt zwanger uit ziet! Vooral zo’n net beginnend buikje vind ik altijd heel mooi! Pas je je eigen kleren nog?