oftewel accute fatty liver in pregnacy. Ik las hier vanavond een artikel over, heel toevallig omdat ik het ergens tegen kwam, en ik schrok behoorlijk.
Toen ik zwanger was van Bo, ben ik dus 6,5 week te vroeg bevallen. Volgens de artsen aan Helpp, maar het gekke was, ik had niet alle lichamelijke kenmerken van Helpp. Ze stonden eigenlijk voor een raadsel toen, maar het was wel duidelijk dat Bo geboren moest worden. Een gyn heeft zelfs gezegd dat ik een “klein beetje” Helpp had. Ook de bloeding die ik had met 32 weken is nooit duidelijk geworden wat het was.
Nu kwam ik dus dit tegen , en ik ben echt geschrokken, want eigenlijk alles wat ik had, valt hier onder te plaatsen, mijn lever die in rap tempo achter uit ging, bloedstolling stoornis voor en na de bevalling. echt alles klopt bij de kenmerken van AFLP en dat had ik dus niet bij het HELPP syndroom, want zoals al eerder aangegeven, een aantal kenmerken die bij Helpp horen, zoals nieren die achter uit gaan etc, dat had ik dus niet. het was echt puur mijn lever… Zoals ik als leek dit lees, lijkt het er op dat ze mij dus mis gediagnosticeerd hebben (wat vrij vaak voorkomt bij AFLP, dat ze Helpp diagnosticeren terwijl dat het dus niet is) en dat ik dus geen Helpp had. Gevolg is wel, dat dit dus vele malen gevaarlijker is dan Helpp. Slechts 30 % van de vrouwen die dit krijgt in de zwangerschap, overleeft het zonder levertransplantatie.
Nu hebben wij dus een wens voor een tweede,maar ik ga dus morgen het ziekenhuis opbellen , en vragen naar de internist die mij tijdens de zwangerschap heeft behandeld en dit voorleggen, en vragen of mijn idee klopt, wat de risico’s zijn bij een tweede zwangerschap, want zoals ik het nu lees, is het risico echt veel en veel te hoog, juist ook omdat er nog zo weinig bekend is over AFLP.
Als mijn idee dus klopt, en ik de informatie juist lees, ben ik bang dat ik dus voorgoed afscheid zla moeten nemen van onze kinderwens, want het risico is dan gewoonweg veel te groot dat ik mijn man en bo alleen moet achterlaten omdat ik dan kom te overlijden. Ik bedoel, 30% heeft geen levertransplantatie nodig, de rest wel!!
dus ben effe in shock nu, en ga rustig afwachten wat de internist te zeggen heeft…maar het maalt wel even door mijn hoofd.
liefs woezel