Afgeplat hoofdje

Mijn zoontje heeft de eerste weken na de bevalling veel aan een zijde van zijn hoofdje gelegen en nu is zijn hoofdje aan die kant afgeplat. Nu heeft hij geen voorkeurshouding meer, omdat hij zijn hoofd nu van links naar rechts kan bewegen, en ik zie hem vaak aan de andere kant van zijn hoofd liggen. Het CB zei dat veel baby’s hier last van hebben, en dat het wel weer weggaat. Maar ik heb geen verbetering gezien na 2 weken. Het is ook niet erger geworden, gelukkig. Nu heb ik viavia gehoord dat een osteopaat hier wel wat aan kan doen. Is dat zo? Heeft iemand ervaring hiermee?

Bedankt!

Groetjes, Marieke

Hoi hoi Marieke
Tim had door een voorkeurs houding ook een afgeplat hoofdje . Ik ben toen doorgestuurd naar een kinder fisiotherapeut . Die heeft me oefeningen geleerd die ik met hem moest doen . Tim keek altijd maar 1 kant op en ik moest hem leren om beide kanten te gebruiken . Het is nu een heel stuk minder . Met 5 maanden kunnen we een meting doen over hoe het dan is . Dit doen ze door een bandje rond zijn hoofdje te doen van een of ander materiaal , die dan hard wordt en dan kun je heel goed zien of het rond is . Aan de hand daarvan beslissen we of dat hij een helmpje moet . Ik hoop dat je hier iets aan hebt .

Groetjes Dorethe

Een vriendin van mij heeft nu een dochtertje van 8 maanden en die heeft sinds een maand een helmpje vanwege het platte hoofdje. Ze heeft er zelf helemaal geen last van en het is een erg schattig helmpje. Natuurlijk wil iedereen graag dat ze weer snel van de helm af is, maar heel dramatisch is het niet.

Hoi hoi
Ik heb dit zelfde gehad met mijn dochter. Ik was met haar naar de osteopaat geweest. Nu is ze 1 jaar en het is helemaal weg. Ze heeft drie behandelingen gehad. Het ziekenfonds heeft de helft vergoed. Ik had dat toen ook via via toen der tijd gehoord van vrienden dat het echt werkte. Ik dacht laat ik het eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. En jawel hoor het heeft echt gewerkt. Ik ben zo blij dat ik dat destijds gedaan heb! Ze had blokkades en die zijn door de osteopaat verholpen en zo kon haar lichaam zichzelf genezen. Ik wil het echt aan iedereen aanraden. Maar ja er zijn ook veel mensen die er niet zo in geloven dat het werkt. Maarja dat kan ook bij ieder kind verschillend zijn of het wel of niet helpt dat weet ik niet. Ik heb in ieder geval nog geen negatieve ervaringen van de osteopaat gehoord.
groet5jes chantal

chantal

Het is zo’n raar gezicht, aan de ene kant is ie helemaal perfect en aan de andere kant is ie ineens erg plat, niet dat ik minder van hem hou, natuurlijk! Heb vandaag osteopaat gebeld en ik wacht op een telefoontje terug nu… Ik denk ook, het is het proberen waard!

Bedankt alvast voor de informatie iedereen!

Hoi Marieke, ja dat is inderdaad een raar gezicht vond ik toen ook van mijn dochter. Ik ben benieuwd of het bij jou kindje ook gaat werken. Als je erheen gaat neem een speen, fles of favourite knuffel mee waarmee je hem kan afleiden. Bij de eerste behandeling had Nina veel gehuild(geen prettig gezicht) na de behandeling viel ze meteen in slaap. Ook heb ik haar destijds andersom in haar bedje gelegd (hoofd voeten eind)zodat ze naar de deurkant keek om de goede kant te bevorderen. Ook legde ik haar andersom op het waskussen zodat ik alle kansen benutte om de goede kant te bevorderen. Ik denk dat dat ook meegespeeld heeft dat dat platte nu weg is. Ik ben de osteopaat nog steeds super dankbaar. Zo blij dat ik het gedaan had destijds. Ik ben benieuwd of het ook bij jou gaat werken. Nina had 3 behandelingen nodig gehad. Veel succes bij de osteopaat laat mij weten hoe het gegaan is als je wil. Ben wel benieuwd. groetjes chantal

chantal

Hai!

Tijs is nu 2x naar de osteopaat geweest en het gaat echt stukken beter met die kleine man! Het is echt aan te raden! Hij heeft geen voorkeurshouding meer en is een stuk vrolijker dan voorheen! Bleek dat-ie een blokkade had ergens in zijn schedel. Het platte zal niet van de een op de andere dag verdwijnen, lijkt mij, dus ik heb goede hoop! Het is in ieder geval erg apart wat ze daar doen!

Groetjes!

Hoi marieke
Leuk om te horen dat je ook zo een goede ervaring nu hebt met de osteopaat. waarschijnlijk moet je nu nog 1 keer terug? Wij hadden voor nina drie behandelingen gehad. Na iedere behandeling viel ze als een blok in slaap en huilde ook veel minder.Doet Tijs dat ook?Is inderdaad bijzonder wat ze daar doen. Dat platte verdwijnd geleidelijk aan.
groetjes chantal

Chantal

Hey Chantal,

Ja, hij is veel relaxter nu. Hij moet nu nog 1x terugkomen en dan heeft-ie 3 behandelingen gehad. Hij is ook altijd erg moe als hij er is geweest. Vind het een goed iets, wat die mensen kunnen!!!

Liefs!

Dus het duurt gewoon even eer dat het hoofdje weer rond wordt? Hij ligt nu niet meer alleen op zijn linkerzijde van zijn hoofdje, namelijk…

Hoihoi,

Mijn zoontje had ook een erge voorkeurshouding en heeft fysio voor de afplatting, hij ligt nu sinds een aantal maanden in een zijligkussen en de afplatting is zo goed als weg.

Liefs Maaike

Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding. Wij hebben ook fysio gehad en zijn langs de osteopaat geweest en toen was het weg! Nu heeft hij nergens meer last van…

De zijligging heb ik ook geprobeerd, maar dat pikt-ie niet… Maar ik wacht het gewoon even af. De voorkeur is verdwenen, dus het afgeplatte zal ook wel grotendeels weggaan…

Ja Marieke, Je moet het even de tijd geven. Positief dat de voorkeurshouding weg is. Je zou over twee drie maanden al duidelijk verbetering zien. Bij Nina 15 maanden is er nu helemaal niks meer van te zien. En zij had echt een duidelijke afplatting!groetjes chantal

Chantal

Hoi hoi
Ook bij onze Tim is de afplatting bijna weg . Met 5 maanden is er een meting gedaan en toen zat hij in de categorie dat het nog vanzelf weg ging . Met 6 maanden was het ook al duidelijk minder . Nu is hij bijna 7 maanden en moet je ook heel goed kijken om het te zien . We mochten wel een helmpje aan laten meten om sneller resultaat te hebben . Het zou dan rond de 9 a 10 maanden helemaal weg zijn en zonder helpje met 12 a 13 maanden . Wij hebben er voor gekozen om dan geen helmpje te doen . Maar nu omt de kinder fisio er mee aanzetten dat hij wel erg achter is in zijn ontwikkeling . Ik dacht dat het wel mee viel eigenlijk . Ieder kind heeft toch zijn eigen tempo . En op het moment dat ze dat uitzocht was hij heel moe en had dus geen zin om te laten zien wat hij allemaal kan . Maar ik moet volgende week terug dus ben benieuwd …

Groetjes Dorethe

Juist, ieder kindje heeft zijn eigen tempo. Veel fysio, etc, denken al gauw dat er iets mis is met een baby. Terwijl het vaak een momentopname is.

Hoi hoi
Dat geeft allemaal niks maar het maakt je wel onzeker . Ik loop nu steeds te vergelijken met wat andere kinderen van dezelfde leeftijd kunnen . En het was echt een moment opname . Hij was heel erg moe . Ik had mooi een afspraak gemaakt voor zijn slaap tijd maar toen liep het een half uur uit. Maar ja ik ben allang blij dat hij geen helmpje hoeft . Hij heeft het al zo vlug warm en als gevolg daarvan eczeem dus ik had zijn hoofdje dan niet willen zien .

Groetjes Dorethe

Hoi Dorethe,

Ik kan me voorstellen dat dit je onzeker maakt. Ik ben zelf kinderoefentherapeut (vergelijkbaar met kinderfysio) en net moeder.

Ik maak voor deze jonge kinderen vaak twee afspraken bij het kindje thuis. OP twee verschillende momenten. Dit is voor het kindje prettiger én je krijgt een eerlijker beeld. Wanneer je nog terug moet, vraag dan eens wát er achter loopt en waardoor zij denkt dat dit komt. Misschien kun je van te voren zelf een lijstje maken met de vaardigheden die jouw kindje al kan.

En laat je niet overpraten,(daar hebben wij therapeuten een handje van) als jij merkt dat hij thuis wel dingen doet dan is er met die achterstand weinig aan de hand.

Wel zijn we als therapeuten erg voorzichtig. Een afplatting kán de motorische ontwikkeling belemmeren omdat beide hersenhelften niet meer gelijk zijn. MOmenteel zijn er onderzoeken geweest naar het verband tussen een afplatting en dyslexie.

Maar zelfs mijn dochtertje heeft een afplatting, had gehoopt als therapeut dit tegen te gaan. Gewoon goed de ontwikkeling in de gaten houden!
Groetjes Tams

hoihoi,

Ons dochtertje van 4 en een halve maand heeft ook last gehad van een voorkeurshouding. Ik zelf zag dit al met dat ze 10 dagen oud was, toen ze dus op haar ruggetje mocht liggen. Ik heb dit bij het CB neergelegd, maar pas toen ze 3 maanden oud was hebben ze er wat meegedaan…(heel fijn…niet dus!) Nu heeft ze fysiotherapie, wat heel goed gaat. Ook heeft ze 2 keer manuele therapie gehad om de gewrichtjes in haar nekje los te maken. Twee weken terug heeft de fysiotherapeut een omtrek van haar hoofdje gemaakt en dit ziet er heel goed uit. We moeten nu veel oefenen met buikligging, zodat haar spieren in haar nek beter en sterker worden.
Tip: leg je kindje na iedere voeding op een andere zij, dit ‘mag’ officieel niet omdat het natuurlijk kans geeft op wiegendood, maar zodra jij gewoon thuis bent kan je om het hoekje kijken…Doe het daarom 's nachts niet. En dit doe je gewoon tot ongeveer 3 maanden of totdat ze op hun buikje kunnen rollen. En het helpt echt. Ik heb dit ook zeker een maandje gedaan en het heeft echt zijn vruchten geworpen!!!
Succes ermee
liefs,
Eef

Hoi hoi Tams
Bedankt voor je berichtje . Ik heb de afgelopen weken heel veel met hem geoefend dus ik ben benieuwd hoe de volgende week de uitslag is . Ik hoop dat hij dan niet meer zo ver onder het gemiddelde zit . Ik moest hem proberen te stimuleren met zijn voetjes te spelen om zijn buikspieren te trainen maar hij is best stijf . Als ik zijn voetjes niet tegen hou kan hij er gewoon niet bij . Maar ja ik blijf volhouden misschien dat het dan beter wordt . Ook oefen ik terug draaien maar hij heeft er veel moeite mee . Ik zie wel volgende week . Ik vindt het wel fijn om je tips te lezen en ga ze ook zeker gebruiken . En als ik twijfel dan moet ze ook maar een keer bij mij thuis komen …

Bedankt en Groetjes Dorethe

Gewijzigd door - Dorethe op 09 Jul 2008 21:14:34