Afbouw borstvoeding! vraagje hierover

trotse mamma’s,

onze dochter nu alweer 8mnd geweest geef ik nog steeds borstv, maar ik ben sinds 4wk aan het afbouwen.

ik gaf ook nog erg veel moet ik zeggen en nu aan het halveren. steeds doe ik een borstv minder, maar mijn borst voelt dan hard aan…wat kan ik hier aan doen??? ik heb wel handkolf maar wil deze niet gebruiken omdat je ht dan juist stimuleerd. hoe en wat kan ik het beste doen om borstontsteking te voorkomen???

graag jullie advies. (bedankt)

ik heb maar 5 weekjes borstvoeding gegeven.
Toen ik het afbouwde deed ik mijn borsten als ze hard waren onder een warme douche wat leeg knijpen/masseren, zodat er geen harde schijven meer voelbaar waren.
want harde schijven in borsten kunnen borstontsteking veroorzaken.
dit deed ik op advies van kraamhulp. zei adviseerde om geen kolf te gebruiken want dan wek je het inderdaad op. Ik was er gelukkig zo van af en heb er geen last van gehad. Bij evt stuwing legde ik natte witte kool bladeren op mijn borsten en werkte echt prima!!! (klinkt raar he was het ook maar werkte wel hahaha)

suc 6 misschein heb je hier wat aan

groetjes gytha

Inderdaad een warme douche en dan een beetje eruit knijpen zodat de druk verminderd. De koolbladeren zou ik niet weten, weet wel dat mijn schoonmoeder koolbladeren voor vanalles en nog wat gebruikt ( Ze heeft een kruidenpark en is wel expert op dit gebied ) maar dan gebruikt ze wel onbespoten koolbladeren.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Die tips die de dames hoerboven geven das de beste optie, maar je moet ook niet te snel afbouwen, want daardoor heb je er nu last van, als je opeens gaat halveren, dan gaat het echt effe te snel, het beste is om 1 voeding per week te laten vervallen zodat je borsten kunnen wennen.
Die koolbladeren werken idd perfect, heb ik ook gebruikt tijdens mijn kraamweek ivm stuwing.

Succes!

Groetjes Nathalie & Co

hallo

ja idd ik kreeg ook die tips heb er helaas niet veel mee gedaan want ik kreeg pilletjes maar dat had ook de oorzaak dat ik t niet meer kon dragen en er zo snel mogelijk van af wou
maar ik ben niet t goede voorbeeld want ik heb wel borstontsteking gehad 7 weken later kreeg ik dat dus zou zegge bouw het idd heel rustig af want een borstontsteking is geen pretje daar ben je echt heel erg ziek van

groetjes mirelle

Hallo,

Ben mss een beetje laat om te reageren… Ik heb Cloé tot 3 maanden BV gegeven. Ik wilde wel langer, maar zij wilde niet meer drinken. Dit heeft 5 dagen geduurd, maar omdat ze echt bijna niets wilde hebben zijn we toen overgegaan op flesvoeding. Dus eigenlijk bijna van de ene op de andere dag van volledige BV naar volledige flesvoeding. Mijn borsten spanden in het begin heel erg op en ik kolfde dan handmatig af tot de druk een beetje verlicht was. Na een weekje had ik geen pijnlijke borsten meer. Ik kon er wel nog melk uitknijpen, maar ik had geen lekken of pijn. Dus een klein beetje kolven kan echt geen kwaad, zolang je geen hele voeding kolft. Zo weten je borsten ook dat ze minder moeten aanmaken.
Gewoon een beetje verlichten.

Groetjes,

Tamara

8 maanden bv! Petje af hoor meid! Ik heb het maar 4 weken volgehouden… Ik had het graag langer gewild, maar de vraag was groter dan het aanbod… Dus ik ben zonder afbouwen overgestapt naar de fles… Ik had niet eens stuwing of gespannen borsten…
Maarruh, ik weet van omgeving dat je het echt langzaam moet afbouwen…
Misschien kan je wat info aanvragen bij de lactatiekundige?

Groetjes,
Paula