Advies over opbaouwen voeding

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, ben 28 jaar en heb een dochtertje van bijna 5 maanden.

Ik lees graag met jullie mee en heb dan nu eindelijk een vraag voor mezelf

Aangezien onze meid bijna 5 maanden is wil ik langzaam aan beginnen met een groentehapje. Niet elke dag nog, maar gewoon even uitproberen en laten proeven een paar keer peer week. Weten jullie hoe ik dit het beste kan opbouwen? Het liefst beginnen met groente want ik heb ergens gelezen dat als je begint met fruit, ze dan eenmaal aan de zoete smaak gewend zijn. Maar geef je dit dat smiddags of juist tegen de avond aan?

Haar schema is nu:
07.00 fles 180 water + 6
11.00 fles 180 water +6
15.00 fles 180 water +6
19.00 Papfles
23.00 fles 180 water +6

En wanneer geef je het fruit en groente hapje? Vanaf 6 maanden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hoi,

Onze zoon is 6 maanden en wij zijn ongeveer rond de 5e mnd met groente begonnen. Wij kregen dit advies, omdat als ze inderdaad eenmaal aan de zoete smaak van fruit gewend zijn ze moeilijker wennen aan de groente. We deden het eerst na z’n middagslaapje om niet het risico te lopen dat hij erop zou reageren en dan 's avonds met krampjes in z’n bed zou moeten. We begonnen met boontjes en dan een paar lepeltjes en drie dagen achter elkaar. Vervolgens worteltjes en dan drie dagen achter elkaar, etc. Gewoon om hem te laten wennen aan de smaak en te kijken of hij er goed op reageerde. Dit ging goed en toen verplaatsten we het naar het begin van de avond. Hij eet alleen nog lang niet genoeg om een fles te vervangen (groente vervangt een fles, fruit niet), maar we houden vol!

Vraagje: waarom doe je de papfles om 19.00 uur en niet bijvoorbeeld als eerste fles of laatste?

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hallo Mriek,

Bedankt voor je reactie! Dan ga ik het zo ook opbouwen denk ik. En 1 heel potje zou dan 1 fles vervangen ofzo?

De reden dat ik de papfles om 19.00 geef is omdat zij toch doorslaapt snachts, en wij het laaste beetje met de lepel geven alvast om te oefenen. Ze zit dan bij ons aan tafel als wij ook eten. Als ik dat om 23.00 doe ben ik bang dat ik haar niet meer in slaap krijg omdat ze het geknoei veels te gezellig vind Of is dit een onlogische volgorde?

Groetjes

Nee hoor, vroeg het me gewoon af! Gewoon lekker doorgaan met pap om 19.00 uur, leek eerst onlogisch maar na je verhaal denk ik: logisch. Haha.

In principe vervangt een potje groente een fles, maar je kan altijd een klein flesje als toetje geven en kijken wat ze daar nog van wil drinken. Wil ze niks, dan zit ze vol en vervangt het inderdaad haar flesje. Neemt ze toch nog wat, dan had ze nog wat trek. Of een toetje geven; onze kleine is dol op frisfruitje van Nestlé. Een soort appelmoes, maar dan van verschillende soorten fruit. Maar dat dus pas gaan geven als de groente lekker loopt, want anders is dat natuurlijk veeeel lekkerder dan die vieze groete…

Oke, en dan na 6 maanden of rond de 6 maanden er een liga ofzo tussendoor bij geven? Ik las ergens ook een soepstengel maar dat lijkt me nog een beetje hard en iets waar ze zich makkelijk in kunnen verslikken? Zo’n liga wordt al gauw lekker sompig toch…

quote:
Oke, en dan na 6 maanden of rond de 6 maanden er een liga ofzo tussendoor bij geven? Ik las ergens ook een soepstengel maar dat lijkt me nog een beetje hard en iets waar ze zich makkelijk in kunnen verslikken? Zo'n liga wordt al gauw lekker sompig toch..

een soepstengel ook hoor, geen probleem.
gewoon een keer uitproberen

M.

is dat zo??? hier adviseren ze juist eerst fruit (vervangt ook geen flesje) en later groente…

ben het met mini-boy eens eeerst fruit en dan pas gronte hier adviseerden ze het ook ook in het begin kan een potje geen groente vervangern je gaat een kind niet gelijk een heel potje geven gelijdelijk aan wat meeer geven

Gewoon proberen; hier was het echt geen succes om eerst fruit te doen. Meneer vond het zo lekker dat de groente vervolgens zwaar werd genegeerd.

Soepstengel gaat prima, ze sabbelen eraan en het is zo dat ze het niet zomaar doorslikken, dat is door moeder natuur zo geregeld

Wij zijn ook met een beetje fruit begonnen en ging prima!

Hoi,

Wij hadden in de auto voor het eerst fruit gegeven (olvarit) omdat hij huilde en ik dat voor het eerst bijhad.
Zo’n 4 lepeltjes gegeven de 1e keer en hij smulde er goed van.
De dag erna nog wat van gegeven en die dag erna dacht ik: nu eens wat groente proberen.
Ook daar smulde hij goed van (worteltjes van olvarit).
Hij lust gewoon alles.
Je moet gewoon iets uitproberen.
Het ene kind is het andere niet en misschien lust zw nu geen groente en volgende week wel!

Groetjes Danielle

Je kunt het beste starten met groenten, omdat milder is voor de darmen en daardoor heb je minder snel kans op een allergische reactie. Was het advies van zowel de kinderarts als de dieetiste. Maar goed, dat is je eigen keus En wat ze ons adviseerde was, 3 dagen (bijvoorbeeld) worteltjes, geen reactie, dan 3 dagen (bv) pompoen, geen reactie, weer het volgende 3 dagen proberen. Als dat goed gaat, kun je ook met fruit beginnen. Ik zou dan wel, wanneer je met fruit begint, een “veilige” groente geven waar ze goed op reageerd. Dan kun je beter zien of ze goed reageerd op het aangeboden fruit. Sommigen hier zullen het wel overdreven voorzichtig vinden, maar hier werkt het in ieder geval goed Hoe je het ook gaat doen, veel plezier! want het blijft leuk om te zien hoe ze op nieuwe smaakjes en voeding reageren

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker