Adhd?

Gewijzigd door - pranger7 op 20 Oct 2012 11:01:37

Tja dat pas kunnen onderzoeken vanaf 4 jaar… ben ik het totaal niet mee eens!
Bij die onderzoeken krijg je dan weer vragenlijsten, waarbij duidelijk gevraagd wordt of de problemen al aanwezig waren vóór de 30 maanden?! Als de problemen dan al aanwezig zijn, kunnen ze toch ook onderzocht worden waar het vandaan komt?!
Maar goed… dat terzijde, ik ben er zelf ook tegenaan gelopen (en vaak zeggen ze zelfs pas vanaf 6 jaar!)… en helaas valt er niks tegen te doen.

Maar goed, Marijn is 4 jaar en 8 maanden volgens je ticker… tegen de tijd dat je in aanmerking komt voor onderzoeken (wachtlijsten!!!) is ie al ruim 4 jaar hoor. Dus als jij je zorgen maakt, zo snel mogelijk actie ondernemen!
Het zou wel zo fijn zijn als je meer weet voordat ie naar school gaat.

quote:
Als hij het wel heeft wil ik graag zo snel mogelijk hier iets aan doen
Tja dat is lastiger... aan ADHD kun je niet zoveel doen! Medicijnen zou ik niet zomaar aan beginnen, als het niet écht de spuigaten uitloopt. (Zo, dat hij er zelf last van heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt niet tegen medicatie bij kinderen hoor! Wij zijn zelf wel met 4,5 jaar begonnen met medicijnen voor adhd, maar dat was dus echt omdat hij zichzelf niet meer in de hand had, agressief was tegen klasgenootjes en thuis onhandelbaar was... Dankzij de medicijnen zit hij zelf veel lekkerder in zn vel, en daar profiteert zijn omgeving van mee)

Maar verder… tja structuur aanbieden! Maar ik denk dat je dat nu al wel doet.
Daar heb je geen diagnose voor nodig…
Wel is het fijn dat het gewoon erkent wordt, en dat de school er dan straks ook wat mee kan.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

over de test valt te twisten, je moet doen wat voor jou goed voelr.
maar er zijn wel degelijk dingen, buiteb nedicijnen om die je voor hem kan doen.
zoals letten op voeding. toevallig afgelopen donderdag in The Nanny op tv een kind met adhd, de moeite waard voor je om te kijken, zij geeft goeie tips maar vertelt ook wat extra’s over ADHD.

vraag anders bij de GGD informatie, of op school kan vast de IB’er je we; tips geven over welke boeken je zou kunnen lezen.

succes!!

@gidget
Ik ga die uitzending zeker terug kijken en hoop dat ik daar bruikbare tips tussen zitten. Medicijnen wil ik ook zeker (mocht hij wel ADHD hebben) niet gelijk gaan gebruiken.

@Miss T
Het gaat mij niet zozeer om het etiket ADHD maar wel dan weet je wel wat er met je kind aan de hand is. En dan kun je er op wat voor manier ook wat aan doen om het leven voor hem ook een stuk makkelijker proberen te maken.
En zoals ik al schreef je hebt druk en druk en dat geldt natuurlijk ook voor bewegelijkheid.
Kijk en een kind met ADHD wil niet zeggen dat ze zich helemaal niet kunnen concentreren. En ik hoop ook zeker niet dat hij heeft want een kind met ADHD wordt vaak door de buitenwereld al anders behandeld vooral bij sportclubs ed. Ze moeten zich meer bewijzen dan andere kinderen terwijl ze het al moeilijk hebben.
Ik snap jou gevoel ook want er zijn heel veel mensen die gelijk denken aan ADHD maar loop al zeker 3 jaar met het gevoel dat er iets met hem is. En nu ik test heb gedaan kwam ik zoveel vergelijkingen tegen waardoor je toch gaat denken van zou het dan toch???

@Miss T, soms wegen de negatieve bijwerkingen niet op tegen de positieve gevolgen die de medicijnen kunnen hebben!
Ik kan me niet voorstellen dat je als ouders zomaar aan medicijnen begint, wij niet in ieder geval. Natuurlijk moet je alles tegen elkaar afwegen.

Maar als je kind dankzij die medicijnen een veel prettiger leven heeft (veel meer vriendjes! beter kunnen concentreren op school, minder ruzie thuis) neem je die negatieve gevolgen echt wel voor lief!

En verschillende dingen uitproberen, om erachter te komen wat het beste voor het kind werkt.
Ritalin leek hier in de eerste instantie een goede oplossing. (gaf wel meer rust, eventjes, maar had heel erg last van reboundeffect, en groeide slechter) Maar was niet optimaal. Een tijdje Medikinet geprobeerd (is ook methylfenidaat, maar werkt volgens de bijsluiter 8 uur, hier was het maar 6 uur, en de rebound was nog erger!
Nu gebruikt hij alweer een jaar Concerta, en dat werkt super! Hij groeit weer normaal, zijn gedrag is veel gelijkmatiger (hoewel hij natuurlijk nog wel dat stuiterbal effect heeft van de adhd maar daar is mee te leven. Zijn agressie is hij vrijwel helemaal kwijt!)

En wat de gevolgen op lange termijn zijn…tja daar is weinig over bekend. Maar wees eerlijk… wat is erger? 10 jaar korter leven, maar dan wel een prettig leven, of 10 jaar langer ellende?

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

@Miss T
Ik herken Marijn hier niet in. Marijn was vanaf dag 1 al bewegelijk. Had zijn eerste dag al 2 keer zijn mutsje van zijn hoofd omdat hij druk met zijn armen bewoog (dit kwam niet doordat hij zijn hoofdje draaide)
Contact kon je wel met hem maken, maar lekker op schoot zitten heeft hij alleen de eerste paar weken gedaan, wel vond hij het heerlijk om hem op je benen te leggen zodat hij zich wat vrijer voelde om te bewegen. Zijn ontwikkeling liep normaal. Hij heeft geen moeite met overgangen tussen activiteiten. Kijk als ik hem niet voorbereid en zeg van we gaan nu weg vindt hij wel moeilijk maar dat heeft ieder kind. Wel houdt hij vast aan bepaalde dingen een heeft dan zelfs autistische trekjes. Vooral op zijn slaapkamer, het moet zo staan en niet anders, ik hoef geen dingen voor zijn slaapkamer te kopen want dat mag niet op zijn slaapkamer staan, Liggen zijn sokken te ver de kamer in moeten ze eerst weer netjes gelegd worden want ze irriteren hem. zijn mouwen mogen niet te ver naar boven, dekens moeten zo en niet anders ingestopt worden. Hij kan soms voor dat hij gaat slapen een tijd hem uit staren en hoort of ziet dan niets maar is helemaal in zijn eigen wereldje.

@ Suzsje

quote:
En wat de gevolgen op lange termijn zijn...tja daar is weinig over bekend. Maar wees eerlijk.... wat is erger? 10 jaar korter leven, maar dan wel een prettig leven, of 10 jaar langer ellende?

Ben het helemaal met je eens.

Als je denkt dat Marijn ADHD heeft dan zou ik zeker actie ondernemen. ADHD is een gedrags stoornis en is tegenwoordig veel aan te doen, zeker op alternatief gebied kan dit veel goeds bijdragen (zelfs homeopatie). Ook de voeding onder de loep nemen … laatste tijd zijn er veel artikelen verschenen omtrent voeding en ADHD … tomaat, vanille extract … je kunt het zo gek niet bedenken of het kan van invloed zijn. Zelf zou ik geen medicatie overwegen zolang je nog niet weet waar hij wel/niet op reageert.

1. Dieet, zoals het Fewfood dieet en het Feingold dieet
  2. gedragstherapie
  3. Neurofeedback, EEG Biofeedback of Hersengolf therapie
  4. Het geven van megavitamines, antioxidanten, ijzersupplementen of sporenelementen

Hoe meer inzicht je krijgt hoe beter de resultaten kunnen zijn.

Groetjes Esther

@esther2107
Dank je voor je reactie. Ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden.

@pranger7 … heb nog een interessant artikel gevonden over ADHD in relatie tot voeding, toevallig kwam ik het gisteren tegen in de margriet … als je het wilt hebben dan wil ik het je wel toe sturen.

Het komt er op neer dat veel kinderen met ADHD tevens voedselallergie hebben. Je kunt ADHD behandelen maar dat is niet de oorzaak stellen zij, door eerst te kijken naar de voeding, win je al heel veel. Als het kind hyper reageert op aardappels, melk, soja of wat dan ook en je laat het achterwege dan kan het kind veranderen als een blad aan een boom!

Misschien geldt het niet voor elk kind maar ik zou het zeker overwegen hier hulp bij te zoeken en het uit te proberen.

Succes! Gr Esther

ik heb je gemaild meisie, hoor het wel

@ Miss T
Heb je terug gemaild

@esther2107
Heb het artikel ook. Had m’n moeder net aan de lijn en we hadden het hier over en zij heeft het artikel ook. Thanks voor je aanbod.
Ik ga zeker het een en ander uitzoeken over de relatie voeding en ADHD

@MamavanRico
Heb je terug gemaild

ik kijk straks even

Vandaag ben ik bij de HA geweest en hij zegt dat ze liever niet testen voor het 6de jaar, omdat ze het dan nog niet definitief vast kunnen stellen. Hij zei wel dat als we het echt niet meer zaten zitten we gerust langs konden komen.

Vandaag was er een orthopedagoog bij ons op school en ik heb hem mijn verhaal voorgelegd en hij had ook zoiets van laat hem eerst lekker naar school toegaan en dan kijken we hoe het gaat.

Ik denk dat ik me hier toch eerst in ga berusten. Ik wil een lijstje bij gaan houden wat er per dag gebeurd en hoe Marijn zijn gedrag is. Wat hebben we gegeten enz. Misschien kan ik hier een verband vinden tussen de aller daagse dingen en zijn gedrag.
En als ik na een tijdje toch nog denk dat het verder niet zo gaat wil ik hem zeker laten testen.

pranger7@goed idee om het e.e.a. bij te houden. Ondertussen kun je altijd het e.e.a. lezen en tzt ben je dan goed voorbereid, heb je het nodige opgeschreven. Als de HA dit zegt en een orthopedagoog dan zou ik er ook even in berusten. Marijn zit nu in ontwikeling en na het 6e jaar kunnen ze waarschijnlijk een beter beeld van hem schetsen.

Persoonlijk vind ik ADHD in relatie tot voeding erg interessant omdat ik denk dat er echt wel een verband is tussen die 2. In de alternatieve hoek spreekt men steeds meer van nieuwetijdskinderen die massaal het etiket ADHD op krijgen + medicatie … terwijl een andere benadering een heel ander kind kan opleveren.
Je kunt veel lezen hierover …

Aller belangrijkste is dat Marijn goed in zijn vel zit. Komt tijd, komt raad zeggen ze … je hebt de eerste stappen gezet … Succes!

Groetjes Esther

Ik hoop dat ik ook een verband zie tussen Marijn zijn gedrag en hetgeen wat hij zoal doet, eet ed.
Ik hoop dat school hem straks ook goed doet en hij hier een stuk rustiger van wordt.