Activiteitjes voor peuters

Hallo mama/papa!

Ik ben een student die stage loop bij peuters (1-3 jaar). Maar ik moet activiteitjes doen en ik als man ben daar niet goed in. Zeker niet het zoeken ervan. Ik heb al verschillende:

• Kinderturnen
  • Verhaal vertellen
  • Knikkerverven

Maar ik zou er nog meer moeten hebben, alle ideetjes zijn welkom. Zowel per mail als per PM als in dit topic. Dankuwel!!!

Clouseau !

knikkerverven? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Groetekes, Sje

De kinderen krijgen een deksel van een schoendoos met daarin een blad papier. Ik leg er een knikker en doe er verf op. De kinderen mogen ermee rollen en dat is knikkerverven.

Clouseau !

Oh, wat een leuk idee! Zal ik eens onthouden voor mijn dametjes.

Groetekes, Sje

mm ok,

maar ik zocht wel activiteitjes hé

Clouseau !

Jaja, I know!
En dan te weten dat ik er hier 2 rond heb lopen van 2 en 4, dus ik zou je zat info moeten kunnen geven, maar ik zit te diep in mijn kerstkaarten om helder te denken.

Ik weet niet of het bij die leeftijd pakt, maar op de balletles van onze oudste wordt weleens het volgende gedaan. Muziek aan, kindjes laten dansen. Zodra de muziek uit is moeten ze allemaal stil blijven staan als een standbeeld. Dan de muziek weer aan en hetzelfde herhalen.

Bij kindjes van 3 werkt dit, maar ik weet niet wat zo’n activiteit doet bij kindjes van 1.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 09 Dec 2007 21:07:55

Een poppenkastvoorstelling?

Groetekes, Sje

Overrollen met een bal, toren maken van blokken, dansen en zingen
Bij de zeeman heb je nu een spelletje moeten ze heerebeestjes of visjes vangen
kost je niks.Gaat met een magneetje en een klein hengeltje
Misschien heb je hier wat aan???

Hoi,

Ik heb laats met mij dochter en nichtjes een winter voorstelling in elkaar genutseld. Ik ben bij tijd en wijle een beetje crea bea. Maar had wat wc rollen en keuken rollen gespaard daar heb ik gekleurd papier bruin en groen omheen geplakt. vervolgens uit wat dikker papier boomen met kale takken en een kerstboom ± 1/3 hoger dan de rol. deze laten inkleuren of laten beplakken. Ook een sneeuwpop uit geknipt en deze laten beplakken met watten en versiert met van die gekleurde pomponnetjes.
Vervolgens hebben we de bomen en sneeuwpop tegen de toilet en keuken rollen aan geplakt de onderkant eerst ingeknipt. vervolgens deze bomen om dik karton geplakt en vervolgens het karton nog met wat watten beplakt kan ook met kunstsneeuw. Ik had toevallig nog wat van die schuimplakfiguurtjes deze tegen een boekensteuntje van karton geplakt. Ik heb in het groot gemaakt met voor ieder kind drie bomen en kerstboom en een sneeuwpop. Jij zou het natuurlijk met 1 boom en een sneeuwpop kunnen doen en op een a4 kartonnen ondergrond of juist alleen een kerstboom.
wel een beetje uitgeweid maar ik hoop dat jer wat aan hebt. Ik ben een uur met ze bezig geweest al moest de plak wel even drogen.

groetjes

lon106

Tja, het moeten zeker aparte bezigheden zijn ?

Ik heb een dochterje van twee. Wij doen samen van alles maar eenvoudige dingen.
Teken. Zei krast wat en zegt erbij wat het is haha
Dansen, kan zij dus echt al een beetje
stickers plakken, vind ze heel erg leuk
Puzzelen, heel trots op zichzelf als het lukt
een toren bouwen of een rails van duplo
helpen met schoonmaken of bladeren opvegen in de tuin
helpen met kleding opvouwen als ik aan het strijken ben
een pop zijn luier aandoen of kleren
naar de supermarkt lopen

Ja een kindje van twee kan al heel veel, zij het simpele dingen.
Maar jij wil zeker bijzondere activiteiten ?

Dat mag gaan van simpel naar bijzonder. Een bezigheid is een bezigheid!

Clouseau !

amber is drie en die vind plakken,knippen,kleuren,kleien,verven en dat soort dingen heel leuk.
Puzzelen is ook heel leuk om te doen.
Op de psz zingen ze ook vaak liedjes en dat vind ze ook heel leuk.
liefs patricia

Hoi,

Dit is toch niet zo moeilijk.
Wat deed je zelf toen je zo klein was?
Plakken, verfen, puzzelen, kleien enz.
Bij mijn dochter van 2 1/2 op de peuterspeelzaal hebben
ze laatst een foto gemaakt van alle kindjes (apart) en
toen hebben ze het rolletje afgedrukt.
Elke had geverfd op papier en toen die droog was hebben
ze er piepschuim omheen gedaan en haar foto in het
midden geplakt.
Hij staat bij ons op de schoorsteenmantel.
Erg leuk geworden!

Succes met de opleiding!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 22 week oud

quote:
Wat deed je zelf toen je zo klein was?

De gemiddelde mens herinnert zich nagenoeg niks van de eerste 3 levensjaren, dus zo gek is het niet als iemand die zelf geen kinderen heeft (althans dat interpreteer ik even brutaal uit het student zijn van Vtom) niet weet wat geschikte activiteiten zijn voor peuters tot 3 jaar.

Groetekes, Sje

Ik heb gemerkt bij Emilie (23 maanden) dat in groepsverband muziek heel goed werkt. Het is namenlijk niet altijd even makkelijk om kindjes, met name die van 1 tot 3 bezig te houden (hangt uiteraard van het kind af) Misschien een leuk idee als je muzikaal bent (mbt je foto) en eens met wat anders wil komen dan al je mede studenten die met knippen, plakken en kleuren komen (daar is trouwens ook niets mis mee hoor! hartstikke leuk allemaal, maar verandering doet wonderen (grijns)). Waarmee dan wel komen: Muziek! Hier in Frankrijk word een ‘atelier eveil la musique’ gehouden waar ik samen met Emilie nu elke dinsdag naar toe ga, dit is voor kindjes van 0 - 3 jaar. Het gaat zo:
Kindjes worden ‘geroepen’ met een fluit. Daarna gaat iedereen in een kring zitten en worden er liedjes gezongen waarbij gebaren een grote rol spelen. In kleermakerzit van jezelf een ‘bootje’ maken en met een liedje over een boot heen en weer schommelen met uiteraard aan het eind ‘in het water vallen’ met een grote ‘ploef’! Daarna wordt er een grote mand met allemaal (kleine) instrumenten gepakt en worden 1 voor 1 aan de kindjes gepresenteerd en mogen ze er pas mee spelen als alle instrumenten uit de mand op een kleed in het midden van de kring liggen. De kindjes gaan dan zelf de instumenten ontdekken en mee spelen. Als laatste helpen de kindjes mee de instrumenten terug in de mand te leggen en wordt er in de kring hand in hand in de ronde met liedjes gedanst. Er bestaan heel veel liedjes en verhaaltjes waarmee je gebaren en dansjes gebruikt (ik ken ze alleen maar in het frans hier, maar vertaal ze gewoon naar het nederlands)
Wie weet heb je wat aan dit idee!
Succes!

Activiteitjes voor peuters:

• vingerverven
  • blik gooien
  • kleuren
  • zingen, dansen, bijv liedje hoofd, schouder, knie en teen
    Google eens op peuterspelletjes dan kom je ook een hoop tegen.

Even over dat knikkerverven, is dat echt handig met kinderen van 1-3 jaar? Stoppen ze die niet in hun mond?

Liefs van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Hoi Sjee,

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat hij het aan zijn moeder zou
kunnen vragen wat hij op die leeftijd deed.
Je bent soms wel erg snel met je reacties.
Ik weet ook niet meer wat ik op die leeftijd deed.

Groetjes Heleen