Activiteiten in de kinderopvang


#1

Heey iedereen,  ik zit in mijn laatste jaar kinderzorg en ben momenteel even inspiratieloos. Momenteel loop ik  2 weken stage in een kinderdagverblijf bij kruipers. 

Ik vind het moeilijk om voor deze leeftijd creatieve spelletjes te bedenken .Het mag trouwens niet te simpel zijn omdat ik een laatste jaar ben.  ik moet ook steeds een inleiding hebben, dan het spel zelf en ook een slot.   Ik moet de spelletjes ook steeds zelf maken.  Kan iemand mij a.u.b. helpen ?

groetjes lize


#2

hoi hoi

Ik werk zelf in de kinderopvang en weet het een en ander over acticvteiten en kan je misschien wel helpen.

Wat dacht je vna pietengym? Sluit aan bij de doelgroep en is een thema voor nu...

Pakjes gooien in de hoepel of bak, lopen op een touw dat soort dingen. Je kunt de kinderen belonen met een pietendiploma als je klaar bent! Succes verzekerd hoor!!

Hopelijk kun jer er wat mee.

Als je meer tips wilt dan hoor ik het wel!!!

Groetjes Jet


#3

Hoi!
Lees ik goed dat je op een groep staat met kruipers?
Ik werk zelf al zo’n 7 jaar in de kinderopvang en moet zeggen dat dat een moeilijke leeftijd is…
Op die leeftijd is het vooral ontdekken en sensomotorisch, dus denk bijvoorbeeld aan vingerverven,dit kan ook in luier op de grond op een groot vel.
Of spelen met scheerschuim;doe wel verfschorten aan:) hiermee kun je tekenen,voelen,ruiken.
Of spelen met een spiegel; wat zie je,kindjes benoemen enz (kinderen herkennen zichzelf pas met 1 jaar in de spiegel:))
Spelen met spagetti; dit voelt lekker, je kunt er vormen mee leggen (is nog wel moeilijk natuurlijk) en proeven.
Dansen/bewegen op muziek; probeer eens andere soort muziek uit dan k3 of dirk scheele: bv hard rock, klassiek, house.Kijk hoe kinderen er op reageren en speel daar op in.
Je kunt ook met instrumentjes aan aan de slag.
Muziek is en blijft goed voor de ontwikkeling:)

Met een beetje fantasie kun je alle activiteiten in een thema zetten (dat is je inleiding) en je bevindingen en conclusies zijn je slot.
Als je bedoelt dat de activiteit een inleiding en slot moet hebben; begin en eindig met hetzelfde ritueel; wij eindigen bv alles met een opruimliedje.
De inleiding is meestal aan tafel; dan vertellen we en laten zien wat we gaan doen. als het in een thema is, beginnen we met een verhaaltje. (bv sint-thema; scheerschuim is de baard van sint die hij kwijt is, verven worden kadootjes enz)
Ook al zijn de kids nog klein, verhaaltjes zijn altijd leuk!
Succes!
En net zoals wat Jet zegt als je vragen hebt dan hoor ik t wel.


#4

ik heb een artikel gevonden waar allerlei leuke activiteiten staan beschreven om met baby’s te doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt! http://hobby-en-overige.infonu.nl/spellen/69176-activiteiten-met-uw-baby.html