Aankleden

even een paar vraagjes:

Mijn dochtertje van volgende week 4 maanden huilt bijna altijd als ik haar een truitje of rompertje aandoe. Denken jullie dat ze pijn kan hebben? (wat een gepruts met dat aankleden)

Ook als ik aan haar benen of armen zit hoor ik soms een "knak"
Zullen dat haar gewrichten zijn? (Volgens mij merkt ze er zelf niet veel van)

Ik heb zo’n stoeltje gekocht voor in bad te zetten zodat ze er lekker in kan liggen en ik een hand vrij heb, maar ik vind het een kl*te ding… Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of wat doe ik fout? Ze zakt helemaal naar 1 kant en die steun tussen haar benen lijkt me niet echt prettig.

En de laatste: worden baby’s van water dik?

Oja, toch nog 1: Met 4 maanden mogen ze een fruithapje toch? Geven ze mij dat aan op het consutatiebureau of mag ik daar zelf mee gaan beginnen?

alvast bedankt!

groetjes lennie

• volgens mij vindt geeneen baby aankleden leuk. Ik kan me ook alleen maar herinneren dat onze meiden zeurden tijdens het aankleden in de babytijd.

• wij hadden ook zo’n badsteun en onze meiden hebben het altijd erg fijn gevonden. Ik gebruikte hem overigens alleen in het grote bad als wij er zelf bij zaten. In het kleine badje vond ik hem niet handig. Te krap.

• niemand wordt dik van water dus baby’s ook niet.

• fruithap mag vanaf 4 maanden, maar als je borstvoeding geeft wordt het afgeraden om het eerste half jaar met fruit te beginnen. Half jaar alleen maar moedermelk is beter i.v.m. evt. allergieën. Als je met fruit wilt beginnen bij 4 maanden, gewoon zelf regelen. Jouw keuze, niet die van het bureau.

Groetekes, Sje

Als ze een fruithapje krijgt, betekend dat dan dat ze 1 keer de fles minder krijgt op een dag? En op welk tijdstip is het handigste dat ze dat fruithapje krijgt?

Vind het wel een beetje spannend, ben benieuwd hoe ze der op reageerd,(heb de film camera al in de aanslag)

gr

Ik ben ook net met het fruit en groente hapje begonnen. Met één potje fruit doet ze nu nog drie keer en eet dan nog niet alles op. De groente maak ik in twee keer klaar. Gaat ook nog lang niet helemaal op. Ik maak haar wakker voor de fruit en groente (is nu eenmaal een slaapkopje), Mijn schema zit er nu als volgt uit.

07.00 uur fles 200 cc
08.00 uur bed
09.00 / 09.30 fruit
10.15 uur bed
11.00 / 11.30 fles 200 cc
12.30 uur bed
15.00 uur fles 200 cc
17.30 uur groente (maak half potje klaar, maar ze eet het niet helemaal op)
18.15 bed
20.00 uur laatste fles 200 cc
21.30 bed

Sinds ze dus fruit en groente krijgt zijn wij ook overgestapt op 4 flessen ipv 5. Zoals ik al eerder heb verteld, maken wij haar voor elke voeding (fles, fruit of groente) wakker. Anders zal ze zo steeds drie uur achter elkaar slapen en toch na een uurtje weer moe zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

Marleen (trotse mama van Fréderique)

Fruit vervangt geen fles

groente wel als ze dit goed eten, in het begin zullen dit maar een paar hapjes zijn en kun je nog een fles nageven. Wij gaven 3 dagen dezelfde smaak om er aan te wennen. Als je bv geeft wordt bijvoeding pas met 6 maanden geadviseerd.

Fruit is een tussendoortje.
Dus kun je gewoon tussen 2 voedingen doorgeven.

Wij hebben een bumbo stoeltje gekocht en gebruiken deze dan ook in de douche.
Kan ze heerlijk in zitten en ik kan lekker sproeien en heb mijn handen vrij.
Zo leuk gezicht, lieke vindt het een geweldig ding. Wij hadden eerst ook een badsteun maar vondt dit ook niet prettig. kijk maar eens op www.bumbo.nl echt iedeaal!!!

En van water worden kindjes niet dik hoor

Succes groetjes Gytha

Hoi hoi
Zoeen stoeltje voor in bad heb ik voor Nina ook een keer gebruikt. Zij zat ook naar 1 kant.Toen ik haar vervolgens aan het afdrogen was was ze rood bij haar liezen. Daarna heb ik het niet meer gebruikt. Ook de zuignappen werkte niet echt goed bij dat stoeltje wat ik had. Ik vond het maar een pokkeding. Aan en uitkleden heeft ze nog steeds een hekel aan met name de truitjes. Dik van water? Dat heb ik nog nooit gehoord. Wij worden er toch ook niet dik van?
groetjes chantal

chantal

Hoi,

Anne vond uit en aankleden in het begin ook vreselijk.
Ik probeerde haar dan af te leiden door liedjes te zingen en lekker
tegen haar kletsen.
Gelukkig hoefde dat niet zo vaak want Anne ging niet elke dag in bad.
Meestal om de 2 dagen.
Nu ze het niet erg meer vindt doe ik haar vaak elke dag even
in de bak van de keuken en daar kan ze lekker in zitten en spetteren.
Je moet het aan en uitkleden (als je kindje in bad gaat) trouwens doen
als je kindje niet moe is.
Dan zal het alleen maar meer gaan huilen.
Smorgens is handig als ze wakker wordt na het slaapje of smiddags na
een slaapje gelijk badderen.

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 8 mnd

Volgens mij vinden ze dat allemaal niet prettig om aangekleed te worden en zolang ze niet mee kunnen werken is het inderdaad een heel gepruts.

Die meiden van mij huilden ook altijd of ze nou moe waren of niet. Gaat wel weer over als ze wat groter zijn en kunnen zitten. dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Ik ben toen zelf begonnen met hapjes. Nanik keek het eten echt uit ons mond en vond het gelijk allemaal lekker. En het vervangd inderdaad geen fles hoor het is echt extra wat je haar geeft.

Doei
Bianca

Hoi Chantal, alles wat je zegt over dat lig stoeltje klopt precies met hoe ik het ervaar. Dus dat was 1 keer maar noooooit meer.
Maar nu heb ik me toch een makkelijk ding, het is een soort matrasje met schuimkorreltjes erin. Die leg je op het water en ze blijft drijven. Echt een ideaal ding. Weet niet precies waar je m kunt kopen want heb m van mijn tante gekregen, en die ook weer via via…

En ik doe haar liever gewoon savonds in bad, het lijkt ook wel of ze er al gewend is geraakt. En ik vind het voor mezelf ook fijner om regelmaat te hebben, ben niet echt een ochtend mens, dus dan zou het snel snel worden allemaal. Savonds neem ik er goed de tijd voor omdat we dan toch nergens meer heen gaan en Dana wordt er zo rustig van dat als ze uit bad komt en ik haar de fles geef dat ik haar gelijk in bed leg en ze is vertrokken

Gewijzigd door - lennie op 22 Mar 2008 11:46:46

Anna is na haar badje ook altijd rozig en na de fles is ze zo vertrokken!! Ik ben trouwens wel benieuwd waar je zo’n matrasje kunt kopen en hoe duur zoiets is.

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Hoi lennie,
Ja dat matrasje heb ik ook. Heb ik toen ik nog zwanger was bij Babyplanet rond de 25 euro maar precies weet ik niet meer gekocht.Maar 1 keer gebruikt toen ze echt heel klein was maar toen wilde in haar liever zelf vasthouden. Ik was vergeten dat ik hem had. Echt stom van me.Ligt nog in de kast. Tegenwoordig kan Nina al heel goed zitten en laat ik haar zitten op een antislipmatje in de douche. Liggen wil ze niet meer alleen maar zitten en soms gaat ze zelfs kruipen achter de eentjes aan. hahaIk doe Nina ook altijd s’avond wassen dan wordt ze moe door de warmte en is ze binnen notime vertrokken naar dromenland. Ja, het aan-en uitkleden blijft een probleem op wat voor tijdstip op de dag ook.
groetjes chantyal

chantal

Mijn dochter van 9 maanden huilt ook bijna altijd als ze aangekleed moet worden. Al vanaf het begin. Ik geef haar meestal iets in haar handen om af te leiden. Bovendien wil ze op haar zij draaien, maar ja dat is niet handig met aankleden. Als ik haar dan terugdraai is ze altijd erg boos.
Ik vond het ligsteuntje in bad wel ideaal. Je hebt je handen vrij en ze lag er goed in. Maar op een gegeven moment wilde ze niet meer liggen, toen heb ik het badzitje gebruikt. En nu kan ze zelfstandig in bad zitten.
Over dat fruithapje: gewoon lekker proberen. Ik heb eerst banaan en peer gegeven, ze vond het heerlijk. De kinderarts vond het met 5 á 6 maanden nog te vroeg. Maar ja ze had constant diarree dus wat had ik te verliezen? Banaan stopt lekker.
Echt leuk om van die herkenbare dingen te lezen bij iedereen.
Groetjes, Martine

quote:
Ook als ik aan haar benen of armen zit hoor ik soms een "knak" Zullen dat haar gewrichten zijn? (Volgens mij merkt ze er zelf niet veel van)
Hey da's jammer, niemand heeft gereageerd op de "knak". Ik merk dat namelijk nu zelf ook bij onze dochter en begin me een beetje zorgen te maken.

Is het inmiddels weer over gegaan? Zijn er nog anderen die hier “last” van hebben gehad?

Groetjes,
Daniel

Onze dochtertjes hebben dat allebei gehad, ik weet nog goed dat ik dit ook heel eng vond. Mijn vriend en ik hadden het hier over als het gebeurde. Zomaar bij het optillen, terwijl wij dit uiterst voorzichtig deden. Bij Amy, onze jongste dochter is het nog steeds weleens. Ik denk niet dat het kwaad kan want bij Joyce, onze oudste dochter is het oon vanzelf over gegaan. En de kinderen leken er zelf niets van te merken wanneer dit gebeurde. Wij vonden het wel vervelend en vroegen ons ook net als jullie nu af of het wel normaal was.

Bij morgan is aankleden ook geen geeft. Ik doe het daarom heel rustig aan, Op babytempo en dan duurt het maar wat langer. Ik maak er een spelletje van zodat ze het wat leuker gaat vinden. Ze is nu bijna 8 weken dus dat moet nog te doen zijn.

En zij heeft geen knak dat niet, maar wel dat wel eens lijkt of haar linker armpje blokkert, Dan pas ik een soort massage toe waardoor het ontspant en dan kan ik het wel ik een mouwtje krijgen. En nee zij heeft niet klem gezet in een het geboorte kanaal, ik ben met de keizersnee bevallen, Want dat dachten mensen ook dat ze vleugellam was.

Maar even over die fruithapjes. Mij is verteld dat je pas met 6 maanden daarmee mocht beginnen ivm met de darmen en de krampjes die dat op kunnen leveren.

Groetjes,

Michèle

Wij hebben Hylke vanaf het begin bij het aankleden steeds vertelt wat er ging gebeuren.
Dus: Nu gaan we het rompertje aandoen,
eerst je hoofd er door,
nu je linker arm,
dan je rechter arm.
Nu doet papa de knoopjes dicht.

Verder met het shirt…
enz…

En dat helpt zo goed dat Hylke al een hele poos echt meewerkt met het aankleden.
Ook al heeft hij ondertussen een speeltje vast: als de mouwen aan de beurt zijn pakt hij het netjes in een hand, andere arm gaat omhoog om de mouw in te gaan, en dan pakt hij het speeltje met z’n andere hand.

Ach en tuurlijk knakt er wel eens wat.
Maar nog nooit zo erg gehoord dat we er van schrokken eigenlijk.

M.

nou nou … mijn zoontje is dus echt niet volgens de regels maar in badje doen is super… wij doen hem in badje tijdens zijn wakkerste moment (tijdens zijn huiluurtje) en hij geniet ervan!! aan/uitkleden met een brede grijns! gewoon gezellig leuk om te doen!! veel praten … en spelen met hem kiekeboe met kleren aan/uit trekken… doe je eigenlijk automatisch denk ik…

vanmorgen ben ik met ons zoontje naar huisarts geweest voor controle. toen ook gevraagd wanneer het aan te raden is om bij te voeden met fruit etc. ze zei je mag het bij 4 maanden gaan doen maar als hij tevreden is met de fles dan zou ik het nog even uitstellen. mocht je kindje erg last hebben met zijn darmen etc dan kan fruit wel laxerend werken (maar soms ook wel krampen opwekken) ze zei je kan op een gegeven moment ook zien dat je kindje er aan toe is… dan zit jij te eten en gaat hij/zij met zijn mondje meedoen… dus… wachten we maar netjes op zijn seintje en … gaan we nog niet zitten knoeien met bijvoedingen etc.

Hoi hoi

Even op de vraag over 't dik worden van water… Voor de rest van de vragen sluit ik me bij iedereen aan hoor.

Echt dik worden ze idd niet van water, maar ze kunnen water binnen krijgen tijdens 't badderen en dan kan 't buikje wat dikker worden, gewoon een volle buik, net als na 't eten! M’n man spreekt dan altijd over een puppy-buik hahaha!

Gr. Marla

Hoi hoi!

Mijn zoontje vind aankleden geweldig (hij is nu bijna 4 maanden) Hij lacht altijd en helpt soms ook onbewust mee door zn billen omhoog te doen.
Als je dochter moet huilen tijdens het aankleden troost haar dan en ga dan pas verder. Anders gaat ze namelijk aankleden met huilen combineren snap je?

Jayson heeft ook vaak dat zijn gewrichten knakken… ik weet ook niet zo goed of dit erg is of niet. Ik moet de 13e weer naar cb en ga het dan even vragen.

Heb zelf geen ervaring met dat badding, maar kan me voorstellen dat je het niets vind.

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest over water en hapjes!

Succes!

Groetjes Evelien